Beats/experimental elektronica

Ja inderdaad jammer dat ze voor de meeste heruitgaves vinyl-only zijn gegaan. Da's toch een stuk van de fans in de kou laten staan... Hoewel de CD natuurlijk 'incomplete without surface noise' is.

Hoe ik het trouwens begreep is dat ze de uiteindelijke print run gaan laten afhangen van het aantal preorders en dan wat extra. Bij Quaristice vorig jaar was het ook zo. Dus als je echt een CD wil, best preorderen (maar ze spelen natuurlijk in op fomo)
Final manufacture quantity being confirmed after June 10th 2026, if you are able, please consider preordering before then to guarantee your copy. Items expected to ship September/October 2026.

@Deckard , ben nu trouwens wel eens benieuwd naar uw Autechre tier list, als je die hebt. Je lijkt toch iemand die zich enorm verdiept in discografieën!

@Deckard , ben nu trouwens wel eens benieuwd naar uw Autechre tier list, als je die hebt. Je lijkt toch iemand die zich enorm verdiept in discografieën!
Moeilijke vraag. Ik zou hun vroegere albums t.e.m. LP5 eigenlijk nog eens goed moeten beluisteren want dat is al veel te lang geleden. Behalve Chiastic Slide want die heb ik nog kunnen kopen. Ben ze eigenlijk beginnen herontdekken tijdens corona.

Moest ik er nu zo meteen eentje uitpikken zou het Oversteps of Exai zijn. Twee verschillende albums eigenlijk. De eerste is wat toegankelijker en afsluiter Yuop blijft een van hun beste nummers imo. Exai is langer uiteraard en wat meer gefocust op beats.
Quaristice kan ik ook wel zeer smaken (vermoedelijk ben ik in de minderheid) omdat het voor mij eigenlijk een verademing is na het 'moeilijke' trio van albums dat eraan voorafgaat.

Moeilijke vraag. Ik zou hun vroegere albums t.e.m. LP5 eigenlijk nog eens goed moeten beluisteren want dat is al veel te lang geleden. Behalve Chiastic Slide want die heb ik nog kunnen kopen. Ben ze eigenlijk beginnen herontdekken tijdens corona.

Moest ik er nu zo meteen eentje uitpikken zou het Oversteps of Exai zijn. Twee verschillende albums eigenlijk. De eerste is wat toegankelijker en afsluiter Yuop blijft een van hun beste nummers imo. Exai is langer uiteraard en wat meer gefocust op beats.
Quaristice kan ik ook wel zeer smaken (vermoedelijk ben ik in de minderheid) omdat het voor mij eigenlijk een verademing is na het 'moeilijke' trio van albums dat eraan voorafgaat.
Amai, wel cool te horen dat je Quaristice en Oversteps hoger inschat dan velen, ik vind die ook heel goed.

Hier staat Tri Repetae nog steeds bovenaan, gevolgd door Confield, LP5 en Exai. Vanaf dan begint het hier ook wel te variëren van dag tot dag , maar waar ik bv Oversteps en Quaristice hoger inschat dan de meesten, en Amber of Untilted lager. Maar da's allemaal heel relatief.

En waar raden jullie iemand aan die Autechre enkel qua naam kent om mee te starten? Ik vraag het voor mezelf.

En waar raden jullie iemand aan die Autechre enkel qua naam kent om mee te starten? Ik vraag het voor mezelf.
Classic Artists gewijs zoals vroeger kan je chronologisch gaan, maar je bent wel even bezig zo. Het is ook heel moeilijk om vroege vs late Autechre te vergelijken, tis echt een serieuze evolutie qua stijl.

Ik zou zeggen chronologisch met een paar skips:
- Incunabula is de eerste, en ligt nog zeer in lijn met de andere vroege 90s Warp releases in de Artificial Intelligence serie
- Tri Repetae is de start van de "echte" Autechre. Na al die jaren nog steeds mijn persoonlijke favoriet en eigenlijk zelfs toegankelijk.
- LP5, Confield en Exai gaan u een idee geven van hoe snel het sindsdien ging.

Int kort: Eigenijk dus mijn top van de tier list, aangevuld met het debuut voor de context.. :)

De 2 iconische video clips geven net genoeg duiding welk tijdperk ge kunt kiezen

90's verkenningstocht :

2000's meer avontuurlijkere sonische exploraties..dat niet een gelijke kent.. denk ik.

Ik zit stevig in kamp 2000 en zal mijn ongevraagde ranking hier wel eens droppen eens ik nog eens door hun oeuvre ben.. maar Untilted staat al zeker in top 3 hier.

Amai, wel cool te horen dat je Quaristice en Oversteps hoger inschat dan velen, ik vind die ook heel goed.

Hier staat Tri Repetae nog steeds bovenaan, gevolgd door Confield, LP5 en Exai. Vanaf dan begint het hier ook wel te variëren van dag tot dag , maar waar ik bv Oversteps en Quaristice hoger inschat dan de meesten, en Amber of Untilted lager. Maar da's allemaal heel relatief.
Hmm. Tri Repetae en Confield zijn toch wel erg verschillend al dat ze allebei bovenaan staan bij u :). Als ik de vroege album eens opnieuw begin te luisteren, vermoed ik wel dat die bovenaan komen te staan ook. Zeker na Eutow hierboven weer te hebben gehoord.

@Crock: dit is zoals gezegd een van mijn favoriete nummers van Autechre. Komt uit hun album Oversteps uit 2010. Ik vind dat nog een redelijk toegankelijk album uit hun latere periode. Hoewel toegankelijk wel relatief is bij Autechre natuurlijk.

En ik heb het waarschijnlijk al 23 keer gepost, maar het blijft een leuke herinnering. Begin 2000 toen Free Record shop nog leefde en ik wat tijd had te vullen zie ik daar plots iets zeer maf in de electronica sectie. De DVD/cd combo van Gantz Graf. Denk Free Record Shop te Herentals als'k me goed herinner waar zonet nog door de winkelspeakers Get Ready hun sterkste hit door de speakers vlamde.

Ik pak dat eigenaardig DVD/cd pack vast. 3 tracks en bijhorende muziek video's? 20 euro??? Ik was al fan, maar toch maar eens vragen om te mogen beluisteren. Echter van de 2 beschikbare luisterstations waren ze beide toch wel bezet met elk een klant en een stevige hoop cd's om verder te previewen dus vroeg de warme winkelbediende of ik ok was om zo even op de winkelspeakers iedereen te laten meegenieten?

Wel wie kan zo'n warm gebaar afslaan.

Opening track:

Ik ga het nooit vergeten diene jongen zijn reactie:
"Euhh.. oei.. ik denk dat de cd kapot is..*
Ik al grijnzend als de coolste puisterige idiote Larry David lookalike * oooooh nee hoor.. ooh nee.. zet maar wat luider*

Een klassevol jazzy en dubby debuut van New Yorker K Wata. Eentje voor liefhebbers van Rhythm&Sound en Jan Jelinek, zoals mezelf :)

Ik wens iedereen alvast een betere luisterervaring dan de recensent van The Guardian
disappointed-disappointed-fan.gif

Ik kom tot de voorlopige conclusie dat BoC me nooit even hard heeft gepakt dan anderen in de Warp-stal. It's fine ? Maar niet weggeblazen. Ik geef het zeker nog een kans om wat te groeien

Een eerste luisterbeurt (halfweg nu). Niet ideaal wel want op koptelefoon van de headset op kantoor :P. Precies veel meer vocal samples Prophecy en Into The Magic Land voelen nogal 80s aan.
Bon, het zal ook wel enkele luisterbeurten nodig hebben om door te dringen, denk ik.

Naast de grote BoC hype zijn er nog wat interessante zaken uitgekomen, nieuw album van oude rot Jan Jelinek en een als ik het goed begrijp verzameling van edits en herwerkingen door verschillende artiesten van een originele Holger Czukay track uit de jaren 90. Die laatste is wel zware kost...

Leuk nieuw BoC album :) , vind het beter in zijn geheel dan het vorig (die niet slecht was).
Nieks vernieuwend voor hen idd, maar de kwaliteit en sound die we gewoon zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan