Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347

MrCipo

Well-known member
Ik zag de rookvraag passeren en vroeg me af hoe het met het alcoholgebruik gesteld is.
Zonder dat velen het echt beseffen, is het in veel middens toch vaak problematisch...

Ik heb voor het laagste interval gekozen, al zit ik eerder aan de ondergrens dan de bovengrens. Het is eerder 1 of 0 per week. Met kerstmis heb ik eens twee biertjes gedronken en dat was al even geleden.

Vroeger was de aanbeveling naar gezondheidsnormen 14 eenheden voor vrouwen en 21 eenheden voor mannen per week.

Dit is nu terug gebracht naar 10 eenheden per week zowel voor mannen als vrouwen.

Hangt af van veel factoren.

- nu is het winterstop maar wanneer ik voetbal, na de match zitten wij toch gemakkelijk aan 7 à 10 pinten op ne zondagmiddag
- tijdens de feestdagen loopt het toch ook gauw op tot 3 glazen cava, 6 glazen wijn, irish coffee en nog paar pintjes achteraf

Maar als het een gewone werkweek is dan drink ik toch ook bijna elke dag, bijna dagelijks een fles wijn met de vriendin waar zij dan 2 glazen drinkt en ik 4. Maar soms drink ik ook is 5 dagen niks.

Dus heb voor > 20 gekozen.

Dat varieert, maar ik probeer in de week niets te drinken en in het weekend een aantal zware bieren en/of een fles rode wijn. Whisky is eenmaal per maand of dat zelfs niet. Als ik uitga is dat meestal met alcohol. Alcoholvrije alternatieven op café zijn meestal niet zo lekker (Maes/Jupiler 0.0 is boecht) en een hele avond uitgaan op frisdrank steekt snel tegen. Al moet ik zeggen dat je hier en daar wél lekkere alcoholvrije alternatieven kan krijgen. In een biercafé zijn er bijvoorbeeld lekkere alcoholvrije bieren te vinden. Uitgaan doe ik tegenwoordig echter amper.

in het weekend op 1 dag een zwaarder biertje en dan op de andere dag een rum-cola of gin-tonic. In de week eigenlijk bijna nooit iets. soms eens een keer een pintje bij de frieten, maar dat is zelden.
Als ik verlof heb, drink ik wel ook eens tijdens de week een zwaarder biertje of rum cola. Maar hou het altijd wel bij 1.

Vroeger enorm veel gedronken. Werken in het nachtleven maakte dat alleen maar erger. Uiteindelijk op een gegeven moment beseft dat ik een probleem aan het ontwikkelen was. Sindsdien (3 jaar geleden ongeveer) eigenlijk volledig gestopt, en tot nu toe mis ik het niet.

Ik heb 5-10 aangeduid. Bijna dagelijks een whisky 's avonds. Heel af en een een Naya bier samen met mijn vrouw.
Uitgaan of cafe doe ik niet meer tenzij in de zomer eens een terrasje heel sporadisch en dan neem ik een zwaar biertje,
liefst 1 dat ik nog nooit geprobeerd heb.

Hier 1 of 2 speciaalbieren thuis in het weekend. Voor de rest enkel als ik eens op restaurant ga of zo maar dan blijft het ook bij 1 pint.
Geen sterke drank, cocktails of wijn.

Misschien het verkeerde topic, maar ik ga voor mezelf de uitdaging aan om op 1/1/2022 mijn laatste glas alcohol te nuttigen voor een jaar.
Niet dat het nu veel is ofzo, ook eerder 0-5 per week. Ik wil voor mezelf zien wat het doet met mij, zowel lichamelijk als mentaal. De alcohol die ik nuttig is veelal door een sociale context. Ik wil graag zien hoe ik dat kan aanpassen in mijn omgeving (voor mezelf).

10-20 per week aangeduid; al is dat heel moeilijk te zeggen.
Ik zal thuis zelden tot nooit iets drinken.
Maar eenmaal onder de mensen.. na het werk een paar pinten is niet vreemd; en dan als we met de kameraden op stap gaan dan vloeit dat rijkelijk.
Dus soms is dat 4 pinten op 2 weken; soms is dat 40 op een weekend.

Sowieso heb ik mezelf voorgenomen om te minderen, en dan vooral in het piekgebruik.. ik merk dat het ook allemaal moeilijke verteerd, en dan is het mijn weekend niet waard om op vrijdag is zwaar door te zakken.

Ik drink enkel nog bier als training voor het dartsen. Zit dus ongeveer aan 20 consumpties per week, op 2 trainingen. Als het dan match is komen daar nog makkelijk 10 tot 20 bij, afhankelijk van hoe de match verloopt.

In het laatste jaar middelbaar uit peer pressure 1 glas witte wijn gedronken, voor de rest niets.
Knap! Met de achtergrond van alcoholmisbruik in de familie begrijp ik het natuurlijk wel. Ik heb dat zelf met roken. Mijn bompa was kettingroker en is gestorven aan longkanker toen ik 3 maanden oud was. Dat heb ik heel mijn leven gehoord van mijn moeder en ik heb nooit interesse gehad om met roken te beginnen. Wél al eens een sigaar gerookt en waterpijp, maar een sigaret? Nope. Stinkt ook erg hard.

Ik dronk al vrij zelden/weinig, maar omdat ik gevoelig ben aan hoofd- en maagpijn drink ik al een jaar helemaal niets meer, of het zou eens een slokje moeten zijn of ik zou goed moeten gegeten hebben voordien. (En zelfs dan nog is de kans heel klein.)

Terug
Bovenaan