Break plug in wagen

Na een uitgebreide testritten-marathon heb ik gekozen voor de eerste: de C300e. Nog nooit Mercedes gereden en in feite wist ik het al na 5 minuten: wat is het toch aangenaam rijden met dat model in vergelijking met andere auto's. Rustig, zacht, subtiel...maar toch 313pk op de achterwielen (met luchtvering) als het nodig is. Wat een prachtige afwerking ook, vanbinnen en vanbuiten. Het is de 'jong' tweedehandsversie geworden van 2024: 10.000km in blauw, de AMG-line. 5 Jaar garantie zowaar er bij. Enkel het comfort-plus pak zit er niet op, maar daar valt mee te leven. Nadelen zijn wel: de beperkte koffer (dus dakkoffer meteen er bij genomen voor de vakanties) en het ontbreken van enkele USB-C poorten voor de achterpassagiers (foei Mercedes, daar is niets premium aan). Voor de rest heb ik bij deze wagen elke eis kunnen afvinken.
Daarnet wel opgebeld door de werkplaats 'dat mijn auto klaar staat en de motorkapisolatie geïnstalleerd was'. Blijkbaar foutje van de garage. Auto staat voor verkoop in de werkplaats ze controleren voor de Mercedes Benz Certified-garantie wellicht. Terug gebeld en bleek dat er schade was aan de isolatie en dat ze dit meteen vervangen hebben :wtf:
Maar bon: ik kijk er naar uit en post nadien hier wel enkele foto's.
Proficiat. Ik wist niet dat de E300de zo'n grote 'bump' in de koffer had!

Collega heeft die ook, da’s echt een raket als je hem op zijn staart trapt. En inderdaad, een zeer hoge koffervloer, die elektrische en oliepaarden moeten érgens op een wei staan hè.

Er is nog een groot verschil tussen regelmatig een PHEV batterij aftoppen met 10kw of een BEV batterij van pakweg 60kw (of meer) grotendeels volladen met een granny.
Uw laadverliezen gaan in dat laatste geval ook fors oplopen, los van het feit dat een standaard 220v stopcontact daar niet voor is gemaakt.
Maar goed, laat ons wachten op de input van ts, anders komen er weer neuten over off topic. :giggle:
Als je niet veel rijdt, moet je die EV ook maar evenveel aftoppen he. Je moet niet wachten tot de batterij leeg is om te laden.
En kom je PV stroom te kort omdat je eens verder gereden hebt, steek je er netstroom bij. Nog steeds goedkoper dan benzine tanken.

En aan een PHEV kun je ook grote kosten krijgen, al klinkt 5 jaar garantie wel goed. Tenzij er in de kleine lettertjes veel uitzonderingen staan.
Hier komt er allesinds geen PHEV in terwijl ik wel prive een EV rij.

We zijn nu enkele weken verder en ik heb al een beter beeld over de C300e

Pos:
-Rijgevoel is zeer aangenaam: met het akoestisch gedempte glas, de batterij en de vering is het rijden een verademing tov vroeger. De break heeft dan nog eens standaard luchtvering achterin dus je ervaart bijna het 'salon'gevoel.
-Sportief als het moet: zet je de kar even in sportstand, dan heb je 313pk. Best snel! Let wel niet op het bezinepeil want dat gaat snel naar beneden. Deze modus laadt trouwens de batterij ook het meest efficiënt op als je de bezinemotor gebruikt.
-Zuinig: ik rijd bijna uitsluitend electrisch nu, omwille van zeer korte woon-werk afstanden. Het is best een verademing om niet meer bij het bezinestation te moeten stoppen om de vijf voet: met de plugin-functie even opladen via de zonnepanelen en we kunnen weer verder voor 4-5 dagen...Ook op de battery-hold modus (waar de motor wordt gebruikt en de batterij zo veel als mogelijk gespaard wordt) is de auto best zuinig, zeker als je autostrade doet. In reguliere hybridemodus lijkt me een totale autonomie tussen 900-1000km zeker mogelijk. Niet slecht voor een 2liter turbo met een bezinetank van 50 liter en een batterij van 25 kwh (100 effectieve km's!)
-Afwerking binnenin is top. Dat mag natuurlijk ook wel voor de prijs.
-Buitenkant net zo. Het AMG-pakket is bijna een must om deze wagen op zijn 'knapst' te hebben. In combinatie met het sodalietblauw toch wel zeer tevreden van...
-Handige gadgets: draadloze GSM-lader, 360 camera, schuifdak, allerhande rijhulpsystemen, de Mercedes Me app om op afstand de wagen te besturen...
-Ruimte achterin: de Hyundai I40 is op dat vlak bijna onklopbaar: probeer maar eens een wagen van 4 meter 79 te vinden die zo een royale beenruimte kan bieden...maar ik moet zeggen: Mercedes moet weinig onderdoen. Kan het beter? Ja, maar de meeste mensen zullen hier genoeg ruimte vinden.

Neg:
-Kofferruimte achterin: 360 liter. Voor wat, hoort wat. Een grote batterij zorgt natuurlijk voor een opoffering. Is dat problematisch? Wel...We komen net van zee terug (gezin van 4) en de kofferruimte was zeker voldoende. Voor de langere trips zal je wellicht wel een dakkoffer moeten gebruiken.
-Mercedes Me app bevat bugs: meermaals al moeten vaststellen dat mijn ramen zogezegd op ventilatietoestand stonden, terwijl dat niet klopte. Ook al één keer melding gekregen dat de auto zogezegd aan het opladen was, wat ook niet het geval was.
-Zoveel software en rijhulp vergroot natuurlijk de kans op fouten. Als ik bv huiswaarts keer is er steevast één bocht, steeds dezelfde, waar het systeem af en toe denkt dat ik ga crashen ofzo. Best wel verschietachtig de eerste keer: begint opeens te piepen en de gordelspanner springt aan...Duurt 1 seconde tot ik uit die bocht ben en dan keert alles weer naar normaal. Zeer vreemd allemaal...
-En ja nogmaals: geen USB-C poorten voor de achterpassagiers? :wtf:
-Een HUD...ach ja...dit is niet echt een minpunt, maar aub: bestel deze auto met een HUD. De minste pedaaltoets bij 120km per uur zorgt er voor dat je in een mum 130-140 per uur rijdt...een HUD is dan handig om niet steeds op je dashboarddisplay te moeten kijken.
-De aanrakingsgevoelige knopjes op het stuur zijn een hit or miss bij vele testers heb ik de indruk. Soms werken ze redelijk goed, dan is het soms weer een frustratie. Vooral de volumeslider voor je geluidssterkte te regelen, die je toch veel gebruikt werkt echt niet naar behoren.

Laatst bewerkt:
We zijn nu enkele weken verder en ik heb al een beter beeld over de C300e

-Een HUD...ach ja...dit is niet echt een minpunt, maar aub: bestel deze auto met een HUD. De minste pedaaltoets bij 120km per uur zorgt er voor dat je in een mum 130-140 per uur rijdt...een HUD is dan handig om niet steeds op je dashboarddisplay te moeten kijken.
Beetje een vreemde, ik zou denken dat je adaptieve cruise control hebt?

Het moment dat ik een autostrade op kom en wat "gesettled" ben (dus invoegmaneuvers afgerond en op het juiste rijvak) gaat de CC op.
Heeft me al een hoop boetes bespaard denk ik :-).
Heb wel 544 pk elektrisch op de wielen, dus doe dat "minste pedaaltoets" effect zoals bij jou nog eens maal twee!

Ik heb een Passat GTE, zeer blij met de grote kofferruimte. 2 weken zuiden van Frankrijk geweest met 2 kinderen en krijgen makkelijk alles mee zonder dakkoffer ofzo te moeten te gebruiken

Beetje een vreemde, ik zou denken dat je adaptieve cruise control hebt?

Het moment dat ik een autostrade op kom en wat "gesettled" ben (dus invoegmaneuvers afgerond en op het juiste rijvak) gaat de CC op.
Heeft me al een hoop boetes bespaard denk ik :).
Heb wel 544 pk elektrisch op de wielen, dus doe dat "minste pedaaltoets" effect zoals bij jou nog eens maal twee!
Ja, die heeft adaptive cruisecontrol...maar dat is geheel mijn fout dat ik dit niet nog uitgetest heb. Ben een beetje een controlefreak op dat gebied. Toen we 2 jaar geleden met de Hyundai naar Oostenrijk reden gebruikte ik de 'gewone' cruise control ook nooit... Don't ask :D

Nog een positief punt vergeten:

Het zicht rondom is uitstekend. Je zit met je neus bijna op de baan, iets wat ik met de I40 niet had. Die had een vrij diep dashboard, iets grotere stijlen...Dat is iets wat me meteen opviel.

Terug
Bovenaan