We zijn nu enkele weken verder en ik heb al een beter beeld over de C300e
Pos:
-Rijgevoel is zeer aangenaam: met het akoestisch gedempte glas, de batterij en de vering is het rijden een verademing tov vroeger. De break heeft dan nog eens standaard luchtvering achterin dus je ervaart bijna het 'salon'gevoel.
-Sportief als het moet: zet je de kar even in sportstand, dan heb je 313pk. Best snel! Let wel niet op het bezinepeil want dat gaat snel naar beneden. Deze modus laadt trouwens de batterij ook het meest efficiënt op als je de bezinemotor gebruikt.
-Zuinig: ik rijd bijna uitsluitend electrisch nu, omwille van zeer korte woon-werk afstanden. Het is best een verademing om niet meer bij het bezinestation te moeten stoppen om de vijf voet: met de plugin-functie even opladen via de zonnepanelen en we kunnen weer verder voor 4-5 dagen...Ook op de battery-hold modus (waar de motor wordt gebruikt en de batterij zo veel als mogelijk gespaard wordt) is de auto best zuinig, zeker als je autostrade doet. In reguliere hybridemodus lijkt me een totale autonomie tussen 900-1000km zeker mogelijk. Niet slecht voor een 2liter turbo met een bezinetank van 50 liter en een batterij van 25 kwh (100 effectieve km's!)
-Afwerking binnenin is top. Dat mag natuurlijk ook wel voor de prijs.
-Buitenkant net zo. Het AMG-pakket is bijna een must om deze wagen op zijn 'knapst' te hebben. In combinatie met het sodalietblauw toch wel zeer tevreden van...
-Handige gadgets: draadloze GSM-lader, 360 camera, schuifdak, allerhande rijhulpsystemen, de Mercedes Me app om op afstand de wagen te besturen...
-Ruimte achterin: de Hyundai I40 is op dat vlak bijna onklopbaar: probeer maar eens een wagen van 4 meter 79 te vinden die zo een royale beenruimte kan bieden...maar ik moet zeggen: Mercedes moet weinig onderdoen. Kan het beter? Ja, maar de meeste mensen zullen hier genoeg ruimte vinden.
Neg:
-Kofferruimte achterin: 360 liter. Voor wat, hoort wat. Een grote batterij zorgt natuurlijk voor een opoffering. Is dat problematisch? Wel...We komen net van zee terug (gezin van 4) en de kofferruimte was zeker voldoende. Voor de langere trips zal je wellicht wel een dakkoffer moeten gebruiken.
-Mercedes Me app bevat bugs: meermaals al moeten vaststellen dat mijn ramen zogezegd op ventilatietoestand stonden, terwijl dat niet klopte. Ook al één keer melding gekregen dat de auto zogezegd aan het opladen was, wat ook niet het geval was.
-Zoveel software en rijhulp vergroot natuurlijk de kans op fouten. Als ik bv huiswaarts keer is er steevast één bocht, steeds dezelfde, waar het systeem af en toe denkt dat ik ga crashen ofzo. Best wel verschietachtig de eerste keer: begint opeens te piepen en de gordelspanner springt aan...Duurt 1 seconde tot ik uit die bocht ben en dan keert alles weer naar normaal. Zeer vreemd allemaal...
-En ja nogmaals: geen USB-C poorten voor de achterpassagiers?

-Een HUD...ach ja...dit is niet echt een minpunt, maar aub: bestel deze auto met een HUD. De minste pedaaltoets bij 120km per uur zorgt er voor dat je in een mum 130-140 per uur rijdt...een HUD is dan handig om niet steeds op je dashboarddisplay te moeten kijken.
-De aanrakingsgevoelige knopjes op het stuur zijn een hit or miss bij vele testers heb ik de indruk. Soms werken ze redelijk goed, dan is het soms weer een frustratie. Vooral de volumeslider voor je geluidssterkte te regelen, die je toch veel gebruikt werkt echt niet naar behoren.