Cash geld vragen aan bank

contextbinder

Well-known member
Ik heb een voertuig van een particulier gekocht welke ik cash ga betalen bij afhaling - nu vraagt mijn bank een getekende overeenkomst van mij en de verkoper - probleem is dat ik nog geen overeenkomst heb vermits ik ga kijken en ter plaatse beslissen. Waarom cash - op vraag van de verkoper, eigenaar van een boekhoudkantoor.

Is de wetgeving nu nog een stap verder gegaan, ik heb ook volgende vraag gesteld: stel dat ik 10.000 cash geld vraag met als motivatie dat ik de bloemetjes eens ga buiten zetten in de Amsterdamse walletjes - blijkbaar moet ik dan ook vooraf bonnetjes inleveren.

Te gek voor woorden dat laatste.

Beetje vreemd, volgens mij mag je nog altijd zoveel cash afhalen van je zichtrekening als jij wil.
Omgekeerd is het anders natuurlijk, je mag niet zomaar onbeperkt cash geld gaan storten.

Beetje vreemd, volgens mij mag je nog altijd zoveel cash afhalen van je zichtrekening als jij wil.
Omgekeerd is het anders natuurlijk, je mag niet zomaar onbeperkt cash geld gaan storten.
Volgens mij staat daar wel een dag- of weeklimiet op, en voor een bedrag zoals 10000 EUR moet je dan ofwel veel geduld hebben of effectief een afspraak maken. Sowieso zal er wel ergens een belletje afgaan bij zo'n bedragen zeker.

Banken vullen hun waakzaamheidsplicht (in kader van de anti-witwasreglementering) allemaal anders in. De ene bank is soepeler dan de andere.
Ik zou daar ook ambetant van worden, ook al begrijp ik hun voorzichtigheid.

Volgens mij staat daar wel een dag- of weeklimiet op, en voor een bedrag zoals 10000 EUR moet je dan ofwel veel geduld hebben of effectief een afspraak maken. Sowieso zal er wel ergens een belletje afgaan bij zo'n bedragen zeker.
uiteraard moet je op voorhand verwittigen als je dergelijke bedragen wil afhalen, maar dat is gewoon een practisch probleem.

Je weet dat je geen betalingen hoger dan €3000 cash mag doen? Dus die wagen cash betalen mag eigenlijk niet.

Blijkbaar niet van toepassing tussen particulieren, ignore pls :)

uiteraard moet je op voorhand verwittigen als je dergelijke bedragen wil afhalen, maar dat is gewoon een practisch probleem.
Voor cash helemaal te begrijpen, maar ik heb het ooit meegemaakt voor een cheque 🥴

Al even geleden, de tijd dat je nog zonder afspraak kon binnenstappen en aan de balie vragen wat je nodig had.

Was toen voor een nieuwe auto op te halen bij de dealer.

Ik: Goedemiddag, Ik had graag een cheque gehad van xx.xxxeuro aub.
Dexia(zo lang is het dus al geleden): Ja, maar dat gaat niet, moet u een afspraak maken.
Ik: Euhm, ik vraag geen cash he, gewoon een cheque.
Dexia: Sorry, dat is enkel op afspraak. En waarom hebt u die nodig?

Baas erbij... zelfde relaas.

Ik: En dat gaat echt niet?
Hij: Neen, sorry.
Ik: OK, dan ga ik mijn cheque wel bij Fortis halen.
Hij: Ah, U bent ook klant bij onze concullega's?
Ik: Nu niet, maar straks wel.

Denk dat ik 10 minuten later buitenging met mijn cheque😂

Even voor de duidelijkheid - die 10000 € was het voorbeeld, het cash bedrag dat ik gevraagd had was 6000 €. Vind het gewoon vreemd dat dergelijke peulschillen zo streng onderworpen zijn aan wetgeving. Het zal terug op de gebruikelijke manier opgelost worden en wat cocaïne gaan verkopen in het Brusselse en Antwerpse aan de de Belgische Jet Set :ROFLMAO:

Dus je bent dat gaan vragen aan het loket? Dat zijn echt wel beginnersfouten. Voor situaties als deze heb je best debetkaarten bij meerdere grootbanken. De dag op voorhand zet je de daglimiet via de app op 2500 euro per kaart. Dan ga je met die debetkaarten naar zo'n cash-punt en haal je 2500 euro per kaart af. Op die manier kan je gemakkelijk 10.000 euro per keer gaan afhalen. Je gaat de automaat heus niet leegmaken zo, er zit gemakkelijk 250K in. Ik zou er wel steeds wat tijd tussen laten, want als je dit elke dag/week bij dezelfde bank (met dezelfde debetkaart dus) gaat doen, dan kom je op de radar. Gelukkig draait die software bij elke bank apart, waardoor je de radar kan omzeilen door het risico te spreiden over meerdere banken.

Dus je bent dat gaan vragen aan het loket? Dat zijn echt wel beginnersfouten. Voor situaties als deze heb je best debetkaarten bij meerdere grootbanken. De dag op voorhand zet je de daglimiet via de app op 2500 euro per kaart. Dan ga je met die debetkaarten naar zo'n cash-punt en haal je 2500 euro per kaart af. Op die manier kan je gemakkelijk 10.000 euro per keer gaan afhalen. Je gaat de automaat heus niet leegmaken zo, er zit gemakkelijk 250K in. Ik zou er wel steeds wat tijd tussen laten, want als je dit elke dag/week bij dezelfde bank (met dezelfde debetkaart dus) gaat doen, dan kom je op de radar. Gelukkig draait die software bij elke bank apart, waardoor je de radar kan omzeilen door het risico te spreiden over meerdere banken.

Idd een optie -maar ik heb amper 1 zichtrekening - en dan nog eentje van het goedkope Argenta, maar goed - de wetgeving dwingt mij terug creatief te zijn.

Kan ik eigenlijk 3000 cash vragen zonder verantwoording, of welke verantwoording is mogelijk zonder een administratie - als mijn bank al bonnetjes vraag voorafgaand aan een bezoek aan de meisjes van plezier heeft de eigen creativiteit de grens bereikt.

Idd een optie -maar ik heb amper 1 zichtrekening - en dan nog eentje van het goedkope Argenta, maar goed - de wetgeving dwingt mij terug creatief te zijn.

Kan ik eigenlijk 3000 cash vragen zonder verantwoording, of welke verantwoording is mogelijk zonder een administratie - als mijn bank al bonnetjes vraag voorafgaand aan een bezoek aan de meisjes van plezier heeft de eigen creativiteit de grens bereikt.
Ik ben ook bij Argenta en heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad - ook niet toen ik 4k ging afhalen om een tuinwerker in het zwart te betalen (yeah, sue me).
Dat zijn natuurlijk wel zelfstandige kantooruitbaters, misschien zit daar het verschil.

Ik heb een voertuig van een particulier gekocht welke ik cash ga betalen bij afhaling - nu vraagt mijn bank een getekende overeenkomst van mij en de verkoper - probleem is dat ik nog geen overeenkomst heb vermits ik ga kijken en ter plaatse beslissen. Waarom cash - op vraag van de verkoper, eigenaar van een boekhoudkantoor.

Is de wetgeving nu nog een stap verder gegaan, ik heb ook volgende vraag gesteld: stel dat ik 10.000 cash geld vraag met als motivatie dat ik de bloemetjes eens ga buiten zetten in de Amsterdamse walletjes - blijkbaar moet ik dan ook vooraf bonnetjes inleveren.

Te gek voor woorden dat laatste.
De bank moet zich voldoende indekken. Het kan zijn dat dit overdreven is, het kan zijn dat je gedrag al "geflagd' staat en ze dus héél streng moeten oordelen, het kan ook zijn om je zelf tegen fraude proberen te beschermen.

Maar zelfs al oordelen ze heel straf: ook dan heb je natuurlijk recht op het geld, maar kunnen ze wel de rest van je geld meegeven omdat ze je als klant "dumpen".

Ik: Goedemiddag, Ik had graag een cheque gehad van xx.xxxeuro aub.
Dexia(zo lang is het dus al geleden): Ja, maar dat gaat niet, moet u een afspraak maken.
Ik: Euhm, ik vraag geen cash he, gewoon een cheque.
Dexia: Sorry, dat is enkel op afspraak. En waarom hebt u die nodig?
En daarna deden ze ook nog moeilijk toen je vroeg om een paardenkoets terug naar huis te regelen, zeker?
Cheques zijn hier ondertussen (gelukkig) een prehistorisch verschijnsel, ik kan begrijpen dat je bank je dat probeert of te raden.

Laatst bewerkt:
Er zijn idd daglimieten op hoeveel je kan afhouden + de bank moet ook vragen/controles hierbij hanteren om te zien of het niet voor illegale doeleinden gebruikt wordt. Ze mogen zeker niet zomaar elke klant die ernaar vraagt standaard grote bedragen cash meegeven.

En daarna deden ze ook nog moeilijk zeker toen je vroeg om een paardenkoets terug naar huis te regelen, zeker?
Cheques zijn hier ondertussen (gelukkig) een prehistorisch verschijnsel, ik kan begrijpen dat je bank je dat probeert of te raden.
(bank)cheques zijn wel degelijk nog courant voor hele grote bedragen. Gewone cheques niet.

Zijnde? Het is een particuliere verkoop.
Iets illegaals willen doen is ook het enige motief dat ik hier kan bedenken voor een cash betaling. Waarom geen gewone banktransfer? Gratis, traceerbaar, je hebt een sluitend betalingsbewijs, geen kans dat er iets met het baar geld gebeurt, ...

Iets illegaals willen doen is ook het enige motief dat ik hier kan bedenken voor een cash betaling. Waarom geen gewone banktransfer? Gratis, traceerbaar, je hebt een sluitend betalingsbewijs, geen kans dat er iets met het baar geld gebeurt, ...
Ja, dat snap ik ook niet. Ik zie het voordeel niet van met 10k euro baar geld rond te lopen. (tenzij ...)

Terug
Bovenaan