Cpu te warm

ElkeGaming

Active member
Mijn cpu wordt te warm gaat richting de 100 graden.

Er zit koelpasta op en zit een waterkoeling op.
er zitten 3 fans vooraan en 1 achter en 2 op de waterkoeler.
Alleen de cpu blijft warm.

Bij foto 1 heb ik mafia 3 en obs gebruikt (obs streamin)

Specs van pc
Case: ICUE 7000x RGB
CPU: Intel Core i9-12900K
RAM: Kingston Fury 64GB DDR4-3600
GPU: NVIDIA Geforce RTX 4070TI
Moederbord: GIGABYTE GA-B760 AORUS MASTER DDR4, socket 1700
Voeding : CORSAIR 1000w Platium
Watercooler: Corsair H115i Elite

Hoe kan ik dat nakijken of de pomp nog werkt?
Normaal zou je dat moeten kunnen voelen als je je hand er op legt.
Nu, ik heb snel nog wat gegoogelt en je bent niet de enige met dat probleem met de combinatie van die koeler met die cpu. Gebruik je al lang die koeler? Ik begin het idee te krijgen dat hij die zware wattages van de 12900k niet gekoeld krijgt. Ik vind ook niet direct max tdp van de H115i.

Normaal zou je dat moeten kunnen voelen als je je hand er op legt.
Nu, ik heb snel nog wat gegoogelt en je bent niet de enige met dat probleem met de combinatie van die koeler met die cpu. Gebruik je al lang die koeler? Ik begin het idee te krijgen dat hij die zware wattages van de 12900k niet gekoeld krijgt. Ik vind ook niet direct max tdp van de H115i.
2 jaar nu.

De LGA1700 socket is ook gekend voor een mogelijk probleem met buiging door de ILM (google daarop), zijnde de clip die de cpu vasthoudt. Als je spreekt van 2 jaar in gebruik, zou dat geleidelijk aan het contact tussen chip en heatsink verminderd/verbroken kunnen hebben.

Ik heb het niet gevolgd maar er lijken wel oplossingen voor te bestaan (sterkere backplate, ...) al moet je wel opletten dat je geen trucjes gebruikt die tegen de garantievoorwaarden ingaan (als dat nog een factor is).

Terug
Bovenaan