- De waarde is 0 omdat er nooit of nooit een cashflow gaat komen van uw bitcoins, geen interest of iets anders want het is geen productieve asset. Het is gebaseerd op vertrouwen en het is dus de ultieme fiat, maar dan niet gedekt door een collectieve overheid.
-Waarom zou die cryptoart niet betaald kunnen worden met toekomstige andere coins aangezien iedereen andere coins kan forken/uitvinden? Of betalen met dollars aan de eigenaar die het dan transfereert?
Over de onnozelheid van waarde van cryptoart (net zoals cryptokitty's 4 jaar geleden) of een digitale foto of filmpje dat gewoon te kopiëren valt zonder kwaliteitsverlies, zal ik het maar niet hebben. Collective delusion.
Ik begrijp volledig de aantrekkingskracht daarvan. Maar 'private money' en zelf bankier spelen heeft een 2000-jarige historiek heeft in deze wereld, en exact om alle redenen die ik al vele malen vermeld heb, zijn banken gereguleerd en bestaan er overkoepelende centrale banken enzovoort. Anders krijg je om de 10 jaar een economische depressie als er weer eens een bank failliet gaat (zoals Mt. Gox...), en dat waren ze vroeger wel even beu.
Wat bitcoin probeert te zijn, is net wat we vroeger gezien hebben dat totaal niet werkt.
Wat het wel is, is een puur speculatief speeltje, waar op zich niets mis mee is overigens.
Er werkt helemaal niets. Transacties zijn gruwelijk duur als je het uitrekent, er is geen middel om fouten recht te zetten (wat blijkbaar als een voordeel gezien wordt, maar in de echte wereld echt wel een serieus nadeel is), de energieverslinding is belachelijk, de waarde fluctueert zodanig dat het totaal onbruikbaar is in transacties (doe eens een buy and sell op BG in bitcoin? Ga je om de 5 uur uw prijs aanpassen?)
De volatiliteit als een 'currency' of als 'store of value' als een voordeel beschouwen, is ook wel speciaal moet ik zeggen...
Speculatief een voordeel? Zeker, als je wil speculeren, maar benoem het dan zo, en vind geen fundamentele fantasie-argumenten uit die niet kunnen kloppen als je de financiële geschiedenis een beetje kent
Bitcoin heeft geen rendement. Bitcoin is een puur speculatief instrument te vergelijken met een ponzi-scheme waarbij een telkens grotere extra meute nodig is om de prijs omhoog te krijgen, zonder dat daar enige andere cashflow tegenover staat.
Het moment dat de user aangroei stopt, is het finito.
Veilig digitaal en instant overschrijven kan ik ook via mijn rekening. Naar bv. Venezuele overschrijven is inderdaad moeilijk, maar dat heeft regulatoire redenen, geen technische.
Bitcoin veilig bewaren is nog zoiets: paswoord kwijt, geld kwijt. Online bijhouden? Exchange gehackt: geld kwijt. Store of value? Voor hetzelfde geld staat het binnen 5 jaar opnieuw aan 3000 zoals in 2019, dat is gedeeld door 16.
Al die ongelofelijke nadelen heb je niet met TIPS, Indexfonds op lange termijn (want bevat onderliggend gemiddeld groeiende productieve assets), etc.