Restwaarde zal denk ik wel hoger zijn tegen 2025 voor een hybride dan voor een puur benzine
Full EV moet voor mij niet, die aankoopprijs is nog te hoog
Toen ik deze kocht (is geen nieuwe) stonden op dat moment geen 330e te koop, anders had ik toen de berekening al eens laten maken.
Als nu een 330e 5000€ duurder is in aankoop, maar ook 5000€ meer restwaarde zou geven is dat geen verschil in kostprijs eigenlijk
Maar zou je wel de jaarlijkse belasting uitsparen wat toch een 400€ is. Woonwerk is een 48km (aan 8,6l/100km en 1,3€/l is dat dan 5,36€ simpel geteld)
Doe je dat aan 20?kWh/100km aan 0,21€ per kWh zit je aan 2,01€ woonwerk
Aan pakweg 18 dagen per maand.
Familie woont allemaal binnen de 15km, winkel is maar max 10km als we gaan groot winkelen. Aansluiting is voorzien voor drijfkracht (3x400) dus daar moeten geen aanpassingen aan gebeuren.
Daarom dat ik me afvroeg rond hoeveel verbruik de 330e rijders zaten of hoeveel km ze elektrisch doen. Garage vertelde me dat je op 30-35km realistisch zit.
Het is niet dat deze weg moet of onbetaalbaar is, ik maak er met de glimlach nog enkele 10k km mee maar als je hetzelfde kan hebben voor minder geld, als is het 100€ per maand alles samen, sta ik altijd voor open (Ik kan het moeilijk loslaten als ik niet weet of het de moeite is of niet

) Zit misschien in het verkeerde topic, maar kan me herinneren dat er hier sowieso iemand zat met zo'n firmawagen
Edit:
@berenod &
@Caracalla dus al sowieso
Efkes druk geweest op het werk, valt niet makkelijk voor dat ik door drie dagen posts moet scrollen

Benzine verbruik op mijn 330e zit nu op een gemiddelde van 4.8l/100km.
Redelijk hoog, maar door omstandigheden (paar projecten die nogal veraf zijn) doe ik de laatste paar maanden in verhouding veel autostrade km's.
In totaal zit ik nu op net over de 12,000 km elektrisch van een totaal net geen 35,000 km gereden. Dus slechts pakweg 1/3de van de afgelegde km is elektrisch.
Heb ook voor mijn werk een tripje naar het oosten van Duitsland moeten rijden (net achter Nuerenburg), vreemd genoeg heeft dat helemaal geen goed gedaan aan mijn gemiddelde verbruik

Op dat één tripje was het gemiddelde van 4.6 naar 4.9 gestegen, aan >200km/h vlamt er een stevig litertje benzine door! Daar heb ik ook wel echt het nadeel ondervonden van de kleine benzinetank, was precies van benzinestation naar benzinestation aan het rijden! Maar de echtgenote was er niet bij, dus ging bij momenten wel heel erg hard! Aan 180 zit je héél snel, 210 komt ook nog redelijk vlot, nog even volhouden en hij topt uit aan 240 km/h (tegen de hoge snelheden is het eigenlijk enkel een zware 320i, de elektrische aandrijving stopt ik dacht aan iets van een 180 km/h.
Maar wat een plezier! Is echt een héél makkelijke wagen om snel mee te rijden, de stevige bandenmaten (19" velgen) en de M-sport remmen zorgen ook dat je zeer snel en (relatief) veilig al dat gewicht terug kan afremmen!
Wat betreft bereik op batterij is je garage wat conservatief denk ik. Ik doe in de lente/zomer/herfst toch regelmatig vanachter in de 40, vanvoor in de 50 km op een batterijlading. Ik merk van mezelf op dat ik op batterij ook automatisch wat kalmer ga rijden en wat meer aandacht besteed op het tijdig "coasten" en dergelijke meer.
Langste afstand dat ik heb gehaald op één lading was 64km! Was wel met wat geluk, een zondagmorgen, lange afstand over secundaire wegen waar ik door het amper aanwezige verkeer en wat medewerking van de enkele verkeerslichten bijna de hele afstand ononderbroken op CC tegen 55 of 75km/h heb kunnen doen, ik dacht maar éénmalig tot stilstand te moeten hebben afremmen en terug vertrekken!
Ik schrijf lente/zomer/herfst, want de BMW batterij doet het notoir slecht in koude omstandigheden, en de verwarming in je wagen is dan ook nog eens 100% elektrisch (zelfs als je benzinemotor warm staat).
De batterij heeft ook geen interne verwarming, wat ze op de volledig elektrische wagens (Anders. zijn iX3 bijvoorbeeld) wel hebben.
Dus eens het buiten langdurig onder de 5° zit begint de range spectaculair te dalen, met voorverwarmen van de cabine terwijl hij nog aan de stekker hangt (helpt al héél veel) zat ik regelmatig onder de 30km bereik in die week dat we hier die stevige winterprik hadden.
Ik had zelfs een paar keer een melding (bij -8° of zo) toen ik 's morgens vertrok, dat door de lage T° van de batterij hij bijna onmiddellijk op benzinemotor overschakelde als ik ook maar een beetje harder op het gaspedaal duwde.
Nu goed, de weken dat de gemiddelde temperatuur onder het vriespunt zakt kan je gelukkig in België op één hand tellen, dus echt een grote issue is dat niet. Boven de 8 à 9° zie je die range drastisch terug de hoogte in gaan!
In het kort, als je de verhouding van elektrisch en op benzine gereden km beter dan 50/50 kan houden ga je ergens rond de 3l/100km houden, heb een collega die bijna 70% van zijn km elektrisch doet en die zit rond de 2 à 2.5l/100km!