Van Total werd het niet expliciet vermeld dat er geen ethanol in zat, de 3 bovenstaande wel

Daarnaast merk ik wel echt kwaliteitsverschil tussen bv wat er bij een Maes of DATS uit de pomp komt en wat er bij Shell of BP uit de pomp komt (98 dan he).
Ze hebben ons bij de tuner een hele resem testruns laten zien met hun eigen development wagen en je ziet toch echt een nettere curve met "premium" brandstoffen.
Neemt natuurlijk niet weg dat ge nog altijd beter 98 van Maes tankt dan 95 van Shell.
Total zegt:
Bevat biobrandstoffen, in lijn met de wetgeving.
Volgens de Belgische wetgeving moet je geen geen bio-ethanol in een E5 doen. Total speelt liever safe in zijn mededeling, want als er morgen beslist wordt dat er wel bio ethanol in moet is hun communicatie nog altijd correct.

Is puur marketing.
Ik denk ook dat het al eerder uitzonderlijk is als je hier in Belgie een E5 tankt, dat daar effectief bio-ethanol in zit. Bij een E10 is het ook de enigste reden waarom ze effectief 10% bio-ethanol in doen, omdat België het verplicht, de verkoopspec verplicht het niet (die zegt enkel dat er max 10% in mag zitten).
Een raffinaderij (Total,Shell,Exonmobil,....) zullen steeds hun basis blend blenden tot net aan de max/min (in mate van het mogelijke) en op het goedkoopst mogelijke manier op dat moment, al het geen wat erboven of eronder is noemen ze giveaway. Ze houden geen aparte tanks vrij voor uitsluitend hun brandstof (brandstof wordt opgeslagen ifv product en de markt waar het verkocht wordt. Zo is een Duitse benzine, anders als een Belgische).
Het verschil zit hem enkel in de additieven, want de basis pakken ze uit dezelfde tank. Additieven worden ook pas toegevoegd op de moment dat er een camion is. Dus als er een Total camion is, daar wordt enkel hun eigen ontwikkelde additieven (excellium) toegevoegd. Als daar een MAES zou komen, dan kunnen die vrij kiezen uit een paar additieven die vrij op de markt te koop zijn.
Er zit inderdaad wel een verschil op. Zo heb ik ook verschillende testen gezien, waarbij bij een premium brandstof wel degelijk meer PK's uit te krijgen was. Maar dat zijn dan meestal ook wel de performante motoren, de standaard motoren valt het vaker voor dat het verschil vrij miniem is (de meeste bestuurders van personenswagens gaan dus geen verschil voelen of merken). Het enigste grote verschil dat er wel is (in mijn ogen, na zien van testen), is de zuiverheid van de verbranding. Bij de premium brandstof waren de kleppen, zuigers,.. na 200.000km wel degelijk veel properder. Bevatten ook betere additieven naar smering toe.
(uiteraard kijk ik enkel naar onafhankelijke testen)