De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik koop mij gewoon premium...selection.
Been there, done that. Eens BMW, altijd BMW.

Liever een 3-reeks dan een megagrote Mondeo. Dan maar minder bagage mee.
Als ik een wagen privé moest kopen, zou het waarschijnlijk ofwel goedkoper zijn dan de premium merken, ofwel net duurder. Maar de kans dat ik een Audi/bmw/Mercedes zou kopen is klein.

Ja, er zijn veel mainstream merken die de zaken goed voor elkaar hebben. Ik zou zonder twijfel de premium garage voorbij wandelen.

10 jaar geleden had ik nog iets anders gezegd. De tijd dat het verschil in betrouwbaarheid zat is voorbij.

Als ik een wagen privé moest kopen, zou het waarschijnlijk ofwel goedkoper zijn dan de premium merken, ofwel net duurder. Maar de kans dat ik een Audi/bmw/Mercedes zou kopen is klein.
Wat zou je dan kopen? Als “normale” wagen uiteraard.
Nu niet afkomen met “ja ik zou mij een Porsche of degelijke” kopen :P

Mocht ik nu de bedrijfswagen weg moeten doen om iets privé te kopen, het was waarschijnlijk dezelfde. Maar dan als jonge tweedehands.

Nu niet afkomen met “ja ik zou mij een Porsche of degelijke” kopen :p
Goh, ik zou bvb wel eens uitzoeken wat een 2e hands Panamera hybride kost qua biv en vb. Want volgens mij geldt die "fake hybrid" zever enkel voor bedrijven...

Het punt is dat je met privéwagens énkel biv en vb hebt qua belasting, voor bedrijfswagens tellen vaa en aftrekbaarheid ook mee. Hierdoor is bvb Giulia QV voor particulier nog wel te doen, maar als bedrijfswagen niet.

Je moet ook rekenen dat je als zelfstandige, zonder bedrijfswagen ook gewoon een hoop cash privé beschikbaar hebt om aan auto's uit te geven he, als je dat graag wil je ;)

Moest ik particulier een wagen kopen was het ook waarschijnlijk een 3er premium selection. Een 320i ofzo.

Nu niet afkomen met “ja ik zou mij een Porsche of degelijke” kopen :p

Afwegen tussen prijs, kwaliteit en fiscaal voordeel bij langdurig gebruik.

Komen als eerste boven
Mustang Mach E
KIA EV6
Skoda Enyaq
Mazda 6

Tot zover ik en mijn vrienden rijden graag met een snelle wagen :p
Dus omdat je iets niet hebt kan je niet iets graag willen? Als ik graag ga golfen hoef ik geen golfbaan te bezitten hé :p

Anyways, ik betaal m'n huidige wagens uiteindelijk ook zelf hoor. Het is 100% geld dat ik zelf heb doen binnenkomen. Want het riedeltje 'jama die zelfstandigen trekken alles af vd belastingen' is ook gewoon overroepen bs hoor.

Hier al 20 jaar een BMW-rijder (nu enkel nog old-timer). M'n eerste BMW was een E46 325i en de laatsten was een 5-serie G30. Ik ben voor vooruitgang, maar ik mis toch de spartaanse interieurs bij BMW en de echte sportiviteit. Ik heb ook wel de indruk dat BMW zich nu op een ander publiek richt. Mensen die in een agence werken, een interimkantoor 😄 ..

Als particulier? Dan heb je toch echt geld te veel lijkt me.

Ik zie het als een langdurige kostenspreiding.

De auto zal misschien na korting nog 45000 kosten, maar je betaalt geen biv, geen verkeersbelasting, goedkopere brandstof, meer kans op hogere doorverkoopwaarde.

Dus omdat je iets niet hebt kan je niet iets graag willen? Als ik graag ga golfen hoef ik geen golfbaan te bezitten hé :p

Anyways, ik betaal m'n huidige wagens uiteindelijk ook zelf hoor. Het is 100% geld dat ik zelf heb doen binnenkomen. Want het riedeltje 'jama die zelfstandigen trekken alles af vd belastingen' is ook gewoon overroepen bs hoor.
Ja dat weet ik wel. Maar het is toch een stuk voordeliger om het geld op die manier uit uw zaak te trekken dan het als cash eruit te halen en dan met die cash een wagen te kopen :P

Een goede en creatieve boekhouder is in feite goud waard. Maar volledig gelijk, als het kan waarom niet :P

Ja dat weet ik wel. Maar het is toch een stuk voordeliger om het geld op die manier uit uw zaak te trekken dan het als cash eruit te halen en dan met die cash een wagen te kopen :p

Een goede en creatieve boekhouder is in feite goud waard. Maar volledig gelijk, als het kan waarom niet :p
Bwa, je moet rekenen dat je 32% belastingen betaalt op het geld dat je uit de vennootschap zou moeten halen om de wagen te betalen.
Stel dat je voor iets gek zou gaan:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...791351635&cldtsrc=listPage&searchId=791351635

Die heeft een catalogusprijs van rond de 200k€, dat levert een VAA op van 21600€ bruto per jaar, en iets van een 4700€ extra belastingen door aftrekbaarheid.
In zo'n geval ben je wel degelijk goedkoper uit door de wagen privé aan te kopen volgens mij ;).

En hetzelfde zou wel eens kunnen gelden voor de fake hybrids.

Bwa, je moet rekenen dat je 32% belastingen betaalt op het geld dat je uit de vennootschap zou moeten halen om de wagen te betalen.
Stel dat je voor iets gek zou gaan:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...791351635&cldtsrc=listPage&searchId=791351635

Die heeft een catalogusprijs van rond de 200k€, dat levert een VAA op van 21600€ bruto per jaar, en iets van een 4700€ extra belastingen door aftrekbaarheid.
In zo'n geval ben je wel degelijk goedkoper uit door de wagen privé aan te kopen volgens mij ;).

En hetzelfde zou wel eens kunnen gelden voor de fake hybrids.
Is dat niet een bizar goede deal voor die auto met 30k KM? Ok hij is wel +10jaar oud, maar toch ...

Lol, dus op 10 jaar heeft die auto gekost:
  1. Verkeersbelasting: 10 * 4.778,21
  2. 1-malig: 7.773,32
  3. Waardeverlies: 250k - 63k
Dus in totaal maar liefst 242k :laugh:.

Stevig ...

Lol, dus op 10 jaar heeft die auto gekost:
  1. Verkeersbelasting: 10 * 4.778,21
  2. 1-malig: 7.773,32
  3. Waardeverlies: 250k - 63k
Dus in totaal maar liefst 242k :laugh:.

Stevig ...
De BIV die hij heeft betaald toen hij nieuw was, was volgens mij nog hoger ook.

De BIV die hij heeft betaald toen hij nieuw was, was volgens mij nog hoger ook.
Da's BE e. Heel anti-wagens op dat vlak.

Groot verschil met pakweg Dubai of USA waar ge gerust nog een zonder na te denken een dikke motor inschrijft. :sneaky:
Oh well ... zowel Dubai als USA hebben dan weer andere problemen dat ge mee zult moeten afrekenen, so yeah.

Heeft iemand ervaring met Leaseplan?
Mijn contract verloopt binnen 10 maand. Hoe lang op voorhand krijg je bericht om een nieuwe wagen te kiezen?

Terug
Bovenaan