De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Heeft iemand ervaring met Leaseplan?
Mijn contract verloopt binnen 10 maand. Hoe lang op voorhand krijg je bericht om een nieuwe wagen te kiezen?
Mijne verloopt deze maand en ik ben gecontacteerd geweest in januari om een nieuwe te bestellen (dus ca 3 maand op voorhand)

In mijn Arval account stond al sinds de bestelling van de A4 Avant dat de vermoedelijke leverdatum 17 mei ging zijn.
Deze ochtend plots naar 21 april versprongen!

Die levertijden zijn echt belachelijk lang.

Ik heb op 12/3 keuze aan leasemaatschappij doorgegeven, en vermoedelijke leverdatum is 1 december. Aangezien er na 15 november niet ingeschreven wordt is het voor volgend jaar ☹️

In mijn Arval account stond al sinds de bestelling van de A4 Avant dat de vermoedelijke leverdatum 17 mei ging zijn.
Deze ochtend plots naar 21 april versprongen!
Dacht dat ik het je op 9lives gezegd had. Audi altijd maandje vroeger dan voorzien! 😁

Mercedes GLE. Is misschien wel typisch voor mercedes. Een vriend van mij heeft 4 maand geleden C besteld en die is er ook maar binnen 2 maanden.

Schoonbroer ook net ene gekocht. Maar heeft ene gekocht die net voor de showroom bedoelt was dus maar een klein maandje wachten 😝

Die levertijden zijn echt belachelijk lang.

Ik heb op 12/3 keuze aan leasemaatschappij doorgegeven, en vermoedelijke leverdatum is 1 december. Aangezien er na 15 november niet ingeschreven wordt is het voor volgend jaar ☹️
Ik heb in oktober a5 besteld. Levering normaal in mei

Welja, onder een bepaalde groep mensen is dat uiteraard wel het geval. Voornamelijk zij die onder de IT sector vallen & een bedrijfswagen krijgen zullen regelmatig in het premium segment mogen kiezen.
Maar dat is uiteraard niet het hele wagenpark, noch het hele bedrijfswagenpark eh.

Ik heb al gerust mensen geweten die een bedrijfswagen hadden, maar waar de keuze niet in het premium segment viel.
Maar uiteraard, als je net afgestudeerd bent & begint bij pakweg een Chronos met een BMW 1 ... dat is uiteraard een wagen die die jongen normaal gezien niet noodzakelijk zelf zou aanschaffen in de meeste gevallen.

En in de privé ... blijf ik bij het standpunt van m'n vorige post nl. dat er privé ook genoeg BMW's, Audi's & Benzkes worden verkocht. 't Is maar waar ge uw geld wilt aan geven.
Want to be fair ... wij die hier over wagens spreken, moest morgen het bedrijfswagen verhaal afgeschaft worden ... zou je écht over stappen naar pakweg een Kia of een Citroën of zelfs een Dacia als je al pakweg 10j met pakweg een 3 reeks rond bolt? (even de huidige corona situatie opzij gelaten, want m'n wagen staat er nu ook maar te staan)

Het zullen véél minder wagens van den band zijn, dat wel. Maar als het afgeschaft wordt ... ik zou toch zien om 2e hands een BMW of iets dergelijks aan te schaffen. Wel geen 530e, but still.
Goh, ik ben overgestapt van een C klasse naar een Kia en ik heb me dat echt nog niet beklaagd hoor. 't is belachelijk wat ze durven vragen bij bmw, mercedes en zelfs 'gewoon' bij volkswagen. Zonder de typische leasekorting van rond de 20% van een bedrijf is het echt geen slimme zet om voor die merken te gaan (vind ik toch).

Als ik vergelijk met een X3 en opties/motorisatie aanduid tot ik hetzelfde heb als nu dan kom ik 27K duurder uit voor een wagen die dat in mijn ogen echt niet waard is.

Goh, ik ben overgestapt van een C klasse naar een Kia en ik heb me dat echt nog niet beklaagd hoor. 't is belachelijk wat ze durven vragen bij bmw, mercedes en zelfs 'gewoon' bij volkswagen. Zonder de typische leasekorting van rond de 20% van een bedrijf is het echt geen slimme zet om voor die merken te gaan (vind ik toch).

Als ik vergelijk met een X3 en opties/motorisatie aanduid tot ik hetzelfde heb als nu dan kom ik 27K duurder uit voor een wagen die dat in mijn ogen echt niet waard is.
Welke KIA is vergelijkbaar met een X3 dan? Zeg niet “een Sportage” hé...

KIA is een merk dat de laatste jaren erg sterk uit de hoek komt. Het is een betrouwbaar merk en technisch heel innovatief. Niks om je te beklagen.

Welke KIA is vergelijkbaar met een X3 dan? Zeg niet “een Sportage” hé...

Ik begrijp niet waarom je dat nu het belangrijkste uit heel zijn post vindt. Wees eens positief over iemand zijn persoonlijke keuze ipv alles af te kraken :wtf:

En een 330i (die trouwens trager is dan een 330e) gaat voor zulke zelfstandige op het einde van de rit waarschijnlijk duurder uitkomen dan een 330e, en wie weet even duur of niet veel goedkoper als een 345e moest die bestaan.
Even aanpassen.
330i: 0-100 in 5,7sec en de 330e in 5,9sec
Op voorwaarde dat uw batterij volledig vol is en de e weeg 300kg meer.

Die is niet sneller en zal zeker niet sneller/sportiever aanvoelen 🙂

Even aanpassen.

330e is 5.6 toch? En volgens mij in de praktijk nog enkele 10den sneller.

Even aanpassen.

Hm, destijds stonden al de cijfers op de website van BMW, nu staan er bij de hybride's geen 0-100 km/h tijden meer. Maar ik dacht dat het officiële BMW getal voor de 330e 5.8 seconden was.
Dit gezegd, BMW heeft altijd heel conservatief geweest met de nummers, in de praktijk deed je bijna altijd beter dan de officiële nummers, op testen heeft men de 330e op regelmatige basis aan 5.1s getest, wel met DSC op tractie etc.
Vermoedelijk test BMW in standaard configuratie met alle veiligheidssystemen aan (zoals je 99.9% van de tijd zou rondrijden).
Bovenstaande telt uiteraard evengoed voor de 330i, waar je vermoedelijk ook beter dan opgegeven mee kan presteren.

Ikzelf heb eens een Dragy geleend van een vriend en op een zondag in een leeg industrieterrein eens wat gaan spelen, kwam redelijk consistent op 5.6 à 5.7s uit voor de 0-100 sprint.
De 330e heeft om zijn extra gewicht van 265 kg te compenseren dan ook (tijdens acceleratie) 42PK en 20NM extra t.o.v. de 330i.

Paar puntjes:
  • De 330i Xdrive doet het sprintje inderdaad in 5.6s, de gewone RWD in 5.9s. De 330e in 5.8s, dus tussen de twee in.
  • Bij de 330e moet de batterij niet vol zijn om vol vermogen te hebben. Straffer nog, de indicator op uw dashboard mag zelfs helemaal leeg aangeven, dan heb je toch nog steeds je vol vermogen/acceleratie!
Prestaties 330i G20 (5.9s):

Prestaties 330i Xdrive (5.6s):

Prestaties 330e G20 (5.8s):

De eerste twee nummertjes (330i en 330i xdrive) van autogids zijn exact zoals BMW ze opgeeft, ik vermoed dat de nummers voor de 330e dan ook wel correct zullen zijn.

Vermoedelijk, met zulke kleine verschillen zal vooral de chauffeur het uitmaken zeker?

BMW heeft hoogstwaarschijnlijk die Xtraboost toegevoegd om de prestaties tussen de 330i/330e/330d wat op gelijk niveau te trekken. Het is trouwens de diesel die van de drie het snelste is (5.6s in RWD, en 5s rond in Xdrive).

Sowieso op bochtige wegen gaat de 330i een stuk "vinniger" aanvoelen, de 330e kan dat extra gewicht natuurlijk niet helemaal wegsteken, maar de algemene consensus van al de rijtests is dat ze bij BMW toch een opmerkelijk goede job hebben gedaan!
Vooral dan door het feit dat de G20 ontworpen is met het hybrideverhaal reeds aanwezig, dus batterijpositie en dergelijke hebben ze 100% optimaal tijdens de designfase kunnen uitwerken.
In tegenstelling tot bij de F30, die was ontworpen zonder dat hybride verhaal in het achterhoofd, daar hebben ze dan achteraf de batterij achter de achteras en veel hoger moeten plaatsen, was een veel minder dan perfect scenario!

Voor de techneuten, betreffende dat "lege /volle batterij maximum power" verhaal, ik krijg dat zo dikwijls te horen, "jamaar, alleen als je batterij vol is".
Ten eerste, vol of half maakt sowieso geen verschil hé, een Tesla heeft ook geen 670Pk met volle batterij en maar 335 PK met halve batterij! Met de moderne batterijtechnieken en de nodige overdimensioneringen behoud je dat vol vermogen helemaal tot hij leeg aangeeft...

Dus, het "truukje" om die Xtraboost, die 42 extra acceleratie PK's, altijd ter beschikking te hebben, ook met zogenaamde lege batterij, is dat de beschikbare capaciteit van de batterij om gewoon elektrisch rond te bollen slechts 80% van de volledige capaciteit van de batterij is.

Dus wanneer je wagen 0% elektrische range aangeeft, en op zijn benzinemotor begint te rijden, zit er eigenlijk nog dik 20% lading in je batterij.
Die 20% capaciteit is ten allen tijde beschikbaar voor Xtraboost sprintjes.
Die capaciteit wordt ook ten allen tijde gehandhaafd, kom je er na een sprintje wat onder, dan gaat de wagen volledig onmerkbaar (behalve aan je verbruiksindicator) met het "ongebruikte" vermogen van je benzinemotor de batterij terug naar die minimum 20% capaciteit laden. Uiteraard ook het regeneratief remmen draagt hier zijn steentje aan bij.
En 99.9% van de tijd rij je rond met je benzinemotor die véél minder dan 50% van zijn rated vermogen moet leveren, dus bijna altijd plenty reserve om de batterij wat bij te laden!

En nog wat nummertjes, tijdens zo een sprintje trekt de elektromotor net over de 100kWh uit de batterij, de "reserve" die in de batterij gehandhaafd wordt is ongeveer 2.5 kWh, dus moest de benzinemotor geen "tijd" hebben om die tussen sprintjes op te laden, dan zou je, gezien hij dat vol vermogen slechts 10 seconden aanhoudt (is tot pakweg 145 km/h vanuit stilstand), dan zou je 8 zulke sprintjes vlak na mekaar kunnen doen eer de 2.5 kWh op is (ongeveer 0.28 kWh per sprintje).
Praktisch ga je na zulk een sprintje op je rem moeten en gaat er telkens een stevige kwak lading in je batterij gepompt worden via dat regeneratief remmen, waardoor het vermoedelijk eerder een 12 sprintjes of meer gaat worden.
Rij je tussen je 12 sprintjes dan nog eens een paar keer wat minder heftig, dan topt de benzinemotor het verschil wel bij.

M.a.w. die Xtraboost ga je enkel op circuit leeg krijgen, en dan nog enkel wanneer je met lege batterij aankomt!

Ze gaan bij ons de cronos-toer op precies
- TCO ipv fixed list
- via configuratietool van athlon

laadpaal wel zelf te financieren (maar kan via cafetariaplan), EV's gaan nu in TCO wat voordeel krijgen en afgebouwd worden naar 2026.

Terug
Bovenaan