De digitale euro: een goed idee?

Tomski

Well-known member
Crowdfunder FE
Nav dit artikel:

Eurocommissaris: “Doorbraak over invoering digitale euro”

Heb ook even Gemini gevraagd om het verschil uit te leggen tussen de digitale euro en een elektronische overschrijving. Ik persoonlijk heb wat problemen met het anonieme gedeelte, zeker qua zwart en crimineel geld. Offline zou er zelfs geen trace zijn.

Hoewel zowel de digitale euro als elektronische betalingen via Bancontact of Payconiq "digitaal" zijn, zit het grote verschil in de aard van het geld dat wordt gebruikt en de instantie die erachter staat.

Hier is een overzicht van de belangrijkste verschillen:

1. Aard van het geld​

• Elektronische betalingen (Bancontact, Payconiq, etc.): Wanneer je betaalt met Bancontact of Payconiq, gebruik je commercieel geld. Dit is het geld dat op je bankrekening staat bij een commerciële bank. De bank is verantwoordelijk voor dit geld. Een betaling is in feite een overdracht van de ene bankrekening naar de andere. Het is een claim van jou op je bank.
  • De digitale euro: De digitale euro is ontworpen als publiek geld of centralebankgeld. Het is een elektronische vorm van contant geld (bankbiljetten en munten). Het wordt uitgegeven door de Europese Centrale Bank (ECB), net zoals contant geld. Dit betekent dat het een directe claim is op de centrale bank en niet op een commerciële bank. De ECB staat garant voor de waarde ervan, wat het volledig risicovrij maakt.

2. Risico en veiligheid​

• Elektronische betalingen: Je geld staat op je bankrekening en is beschermd door het depositogarantiestelsel (tot €100.000). Als de bank failliet zou gaan, wordt je geld tot dit bedrag vergoed.
  • De digitale euro: De ECB kan niet failliet gaan. Daarom zou de digitale euro, net als contant geld, beschouwd worden als het veiligste geld. Er zou geen kredietrisico zijn, omdat er geen commerciële bank tussen zit.

3. Privacy​

• Elektronische betalingen: Transacties via je bank en betaaldiensten zoals Bancontact en Payconiq worden geregistreerd en gelogd door commerciële partijen.
  • De digitale euro: Een van de doelen van de digitale euro is om de privacy van gebruikers te garanderen. Het is de bedoeling dat betalingen met de digitale euro vergelijkbaar zijn met contante betalingen, waarbij de privacy wordt beschermd. Offline betalingen zouden zelfs geen sporen achterlaten.

4. Afhankelijkheid en soevereiniteit​

• Elektronische betalingen: Hoewel Bancontact en Payconiq Europese oplossingen zijn, wordt een groot deel van de wereldwijde digitale betaalmarkt gedomineerd door niet-Europese spelers (zoals Mastercard en Visa).
  • De digitale euro: De digitale euro zou de strategische autonomie van Europa versterken. Door een eigen, openbaar en digitaal betaalmiddel te hebben, wordt Europa minder afhankelijk van private en buitenlandse bedrijven voor zijn betaalsysteem.

5. Wettig betaalmiddel en universaliteit​

• Elektronische betalingen: Handelaars zijn niet verplicht om alle elektronische betaalmethoden te accepteren.
  • De digitale euro: Als de digitale euro wordt ingevoerd, is het de bedoeling dat het een wettig betaalmiddel wordt. Dit betekent dat het overal in de eurozone geaccepteerd moet worden, net zoals contant geld.
Bron: www.dnb.nl via Gemini AI
Prompt: Wat is het verschil tussen de digitale euro en een elektronische betaling in euro via bancontact of payconiq?

Laatst bewerkt:
Gaat geldmultiplicatie dan eigenlijk nog altijd kunnen? Aangezien je dezelfde euro geen 2x kan uitgeven?
Ik snap het doel en nut van die digitale euro ook niet goed en hoe dit strookt met het huidige economische systeem. Ik vermoed dat er geen rente op zal zitten maar ik zou idd verwachten dat dit geld uit het banksysteem zou weghalen als je zo ongelimiteerd geld kan bijhouden zonder het tegenpartij risico van een commerciële bank.

Gaat geldmultiplicatie dan eigenlijk nog altijd kunnen? Aangezien je dezelfde euro geen 2x kan uitgeven?
Ik snap het doel en nut van die digitale euro ook niet goed en hoe dit strookt met het huidige economische systeem. Ik vermoed dat er geen rente op zal zitten maar ik zou idd verwachten dat dit geld uit het banksysteem zou weghalen als je zo ongelimiteerd geld kan bijhouden zonder het tegenpartij risico van een commerciële bank.

Geldvermenigvuldiging gaat niet werken waarschijnlijk omdat banken dit digitaal geld niet gaan aanhouden, net zoals ze nu ook al geen munten en briefjes aanhouden. Maar in principe zou dat wel kunnen: banken die baar geld (of die digitale euro) aanhouden als onderpand en dat gebruiken en zo via leningen geld creëeren. Da's op zich ook geen probleem, geldmultiplicatie is een gevolg van het systeem van leningen maar niet de bedoeling van het systeem, geldmultiplicatie is op zich geen goede of slechte zaak.

Nu is ongeveer 10% van het geld dat we hebben fysiek geld, 1,5 biljoen euro in briefjes en munten, een deel daarvan zou dan waarschijnlijk digitaal worden maar dat heeft weinig impact op de economie en hoe geld in de economie rondgaat, mensen gaan misschien iets minder geld op zichtrekeningen laten staan die ze nu gebruiken om met hun bankkaart te betalen. Het zou ook, opnieuw net zoals baar geld, veiliger zijn dan bijvoorbeeld een zichtrekening doordat het niet afhangt van de kredietwaardigheid van een commerciële bank maar rechtstreeks afhangt van de ECB.

Laatst bewerkt:
Wordt nu min of meer beantwoord door de ECB: https://www.tijd.be/ondernemen/bank...o-vormt-geen-gevaar-voor-banken/10630667.html

Om de stabiliteit van het systeem te waarborgen zouden burgers max 3000 tot 5000EUR kunnen aanhouden in digitale euro:

Om te vermijden dat burgers het banksysteem in gevaar brengen door te veel deposito's om te zetten in digitale euro's wordt in de discussies over het project voorgesteld dat iedereen maximaal 3.000 tot 5.000 euro in de nieuwe munt zal mogen aanhouden.

Ik zou de digitale euro wel gebruiken indien de kosten die VISA, Mastercard & bancontact aanrakenen voor transacties afgetrokken worden van mijn aankopen.
Was dat tot geen 3% bij grotere aankopen?

Terug
Bovenaan