De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Een fietspad is geen oversteekplaats dus dit artikel geldt niet in de beschreven situatie.
Het eerste deel van dat artikel is wel van kracht. Ik zal het dit week-end nog eens aan mijn schoonzus vragen, dan ben ik zeker.
Voorrang verlenen door achteruit te rijden. Tenzij daar al een andere auto staat, dan moet de fietser wachten tot het fietspad vrij is of zich op de rijbaan begeven.
Neen, hier vooral niet met zo'n arrogante toon die fietser omschrijven als een mug (dus ongedierte)

Arrest van het hof van cassatie op 14 maart 2012:
Wanneer de bestuurder die voorrang dient te verlenen aan de persoon die op de ingeslagen weg rijdt, door de plaatsgesteldheid zich alleen kan vergewissen van de aanwezigheid van een bestuurder op die weg door zich daarop te begeven, kan hij die weg oprijden in zoverre dit strikt noodzakelijk is en met de vereiste voorzichtigheid om dit zonder gevaar voor een ongeval te kunnen doen, met inachtneming van het voorspelbaar gedrag van een eventuele voorranghebbende bestuurder; de voorrangsplichtige bestuurder begaat alleen een fout wanneer hij zich verder op de voorrangsweg begeeft dan strikt noodzakelijk om zich van de aanwezigheid van een bestuurder op die weg te vergewissen. (Art. 12, Wegverkeersreglement)
Dit ging over een dambordmarkering op een tramspoor maar in essentie is het hetzelfde probleem en mag je dus (dubbel voorzichtig) uwe neus uitsteken op een voorrangsbaan als dat de enige manier is om te zien of je kan doorrijden.

Laatst bewerkt:
Kent ge die irritante beesten in de zomer? Mugge... euh ik bedoel fietsers.

Ge ziet em al van ver afkomen, de grijns wordt al duidelijk. Dit is er duidelijk ene dien zen commentaar niet kan inhouden en MOET kunnen commentaar geven over het feit dat hij het alleenrecht heeft op het fietspad en dat dit ten alle tijden leeg moet zijn zodat hij zijn volledige snelheid moet kunnen halen.

Dan passeert dat aan mijnen auto, ziede die mond bewegen van het zinloze commentaar (jongen moest ik kunnen ik had achteruit gereden ze, der staan nu al 5 auto's achter mij, ik staan hier al vier minuten nog voor gij dees straat ingereden bent) gevolgd door afkeurige blik (zijn grijns verbergend), ostentatieve boog rond de motorkap gebruik makend van het meest linkse stuk zwalpend over het stuk dat nog perfect vrij is, maar wel om duidelijk afkeuren te laten zien en tonen dat ge hem echt wel keihard stoort op die éné helft van het fietspad, er moest eens een tegenligger aankomen. Waarbij men dan voor extra drama uit het zadel rechtkomt omdat dan het lichaam quasi schuin moet hangen over uw motorkap om nog net geen fluim te kunnen deponeren. De intentie is er, de beweging wordt halverwege afgebroken of is dit schuim dat ik zie vliegen van het schuimbekken van in het begin van het straat?
Aaaah, ge hebt @straight_six ontmoet! 👌😋

Gisteren toch ook nen topper gehad, stuk echt aan station Herentals (zone 30) rij ik om en bij de 40 al schat ik, steekt er mij ene met ne (weliswaar schone) Mustang voorbij op de dertig meter ofzo recht stuk die je daar hebt, waarna hij vol in de remmen moet vanwege een bocht en het feit dat de weg daar momenteel heel smal is indien je zoals hij een tegenligger krijgt omdat ze de fietsenparking aan t overdekt maken zijn.

Nu ja hij heeft er toch de volle meter mee gewonnen en mij door zijn afremmen zeker niet opgehouden.

Een oldtimer mustang die geen werkende lichten had. Dus geen pinkers of remlichten :wallbash:

Gisteren toch ook nen topper gehad, stuk echt aan station Herentals (zone 30) rij ik om en bij de 40 al schat ik, steekt er mij ene met ne (weliswaar schone) Mustang voorbij op de dertig meter ofzo recht stuk die je daar hebt, waarna hij vol in de remmen moet vanwege een bocht en het feit dat de weg daar momenteel heel smal is indien je zoals hij een tegenligger krijgt omdat ze de fietsenparking aan t overdekt maken zijn.

Nu ja hij heeft er toch de volle meter mee gewonnen en mij door zijn afremmen zeker niet opgehouden.
Allesjanse dat gelle niet dezelfde zijt tegengekomen :unsure:

On a side note @AreVee als men zo altijd met die Mustang moeten rijden da's een kwestie van timing en karma voor dat dien mens prijs heeft. Die dingen zijn echt niet aangenaam in de bochten. Is't ne nieuwe zoude al nen ecotec willen om niet met uw volle 5 liter rond nen lantaarnpaal te hangen.

Allesjanse dat gelle niet dezelfde zijt tegengekomen :unsure:

On a side note @AreVee als men zo altijd met die Mustang moeten rijden da's een kwestie van timing en karma voor dat dien mens prijs heeft. Die dingen zijn echt niet aangenaam in de bochten. Is't ne nieuwe zoude al nen ecotec willen om niet met uw volle 5 liter rond nen lantaarnpaal te hangen.
Als 't ne moderne Mustang is zal dat wel goed meevallen. Die hebben niet de grip van een Porsche, maar 't is nu ook niet dat die bij de minste bocht rechtdoor gaan.

Met een oldtimer Mustang heb ik nog niet gereden, maar ik vermoed dat dat met de redelijke budget remmen en ophanging wel eens wat anders kan zijn ja. Maar daar wordt meestal niet zo bruut mee gereden. Die dikke 5 liters hebben ook "maar" een goei 200pk, al is dat natuurlijk nog zat genoeg voor zo'n lichte auto.

Ge kunt hier nog 20 pagina’s discussiëren met wetteksten, maar wat had @Enira dan in de praktijk moeten doen volgens jullie?
Waarschijnlijk hadden zij exact hetzelfde voor, er is namelijk geen theoretisch waterdichte oplossing voor iets wat feitelijk geen probleem is. Vandaar vond ik dit toch wel een leuke ergernis om hier te plaatsen. Heb enkele dagen gewacht of ik em wel zou gepost hebben of niet.

Niet proberen over te steken maar rechtsaf slaan en ergens verder keren.
Althans, als ik de juiste veronderstelling maak (gezien de wachttijd) dat hij naar links wil.
Eigenlijk best logisch, en op plaatsen al verplicht (let op de borden en de volle lijn).
Dat heeft nogal een vrij groot gehalte van: ik moet links mijnen hof opslaan maar er is tegemoetkomend verkeer dus ik rij tot aan het eerste kruispunt om daar nen U-bocht te maken en dan mijnen hof op te rijden.

Dit impliceert dan ook dat ge bij het inrijden van de fietser dan ook moet gaan anticiperen van, oei nu komt er fietser aan, hoelang wacht ik tot ik effectief tot mijn besef kom dat dit niet gaat. Gezien de tijd die er gepasseerd is, dat is tweezijdig snijdend zwaard: zo kunt ge zo evengoed discussiëren dat er in 99% van de gevallen een effectief gaatje geweest had zijn en dat ik weg was op het moment dat die er kwam aan rijden.

Mega "theoretisch rijden" en dat gaat ge quasi nooit zien.

Nu dat ze dat zo op de echt drukke plaatsen oplossen, ja dat gebeurt. Je ziet dat de gemeentes daar waar er veel problemen voorvallen acties nemen. Soms ziet ge ook een derde strook in het midden dat je er al kunt op rijden maar dit doen ze niet voor kleine parkings en elke oprit omdat de situatie zich in 99% van de gevallen wel meestal wel oplost. Stel je voor elke bewoner aan een drukke baan krijgt ineens een blauw bordje met een pijl voor het uitrijden van zijn oprit.

Praktijk vs theorie is nu eenmaal zo. Ik weet nog dat mijn lesgever het bij het kruisen op een kruispunt het erover had van: "probeer het eens ne keer binnenkort", laat me vooral weten hoe het gegaan is (die mens legde altijd het verkeersreglement naast een realistische situatie met foto's).

Daarnaast, de fietser maakt er volgens Enira een onterecht drama van, maar Enira zelf toch hoor :music:
Oh maar zo'n zaken schrijf ik graag hoor. Die zwaar beschrijvende visuele vorm. De essentie ligt natuurlijk richting het stereotiepe. Leuk opgesmukt, beginnend met een stereotiep van hoe koning auto kijkt tegen de fietser maar de realiteit blijft nog altijd gewoon zoals @Hit Hard het samenvat: ik ben een azijnpisser tegengekomen op de baan.

Dat er dan iemand het moeilijk krijgt om verder te lezen na de eerste zin, en daar graag over wilt doorbomen, das dan niet echt mijn probleem.

Laatst bewerkt:
Als 't ne moderne Mustang is zal dat wel goed meevallen. Die hebben niet de grip van een Porsche, maar 't is nu ook niet dat die bij de minste bocht rechtdoor gaan.

Met een oldtimer Mustang heb ik nog niet gereden, maar ik vermoed dat dat met de redelijke budget remmen en ophanging wel eens wat anders kan zijn ja. Maar daar wordt meestal niet zo bruut mee gereden. Die dikke 5 liters hebben ook "maar" een goei 200pk, al is dat natuurlijk nog zat genoeg voor zo'n lichte auto.
Standaard uit de bocht vliegen is inderdaad niet zo'n probleem, cava grip. Da's nen echt leuke auto voor te cruisen. Zelfs in België, minimum cabrioke. Dakske open en gaan. Als ge met die wagen wat fatsoendelijk mee omgaat, beetje ervaring opdoet en weet wat wel en niet mag dan is dat best wel een zeer goede wagen.

Maar het is zeker geen bochten konijn. Wat mij stoorde was vooral bij het vanaf nul vertrekken met uw stuur gedraaid. Als ge als een mongool ineens alle paardjes in één trek dumpt op uw achteras met uw stuur gedraaid, dat is toch wel een zeer bizarre ervaring.

Dus vandaar: als ge daar als een flapdrol mee rijd dan gaat zo'n fratsen toch ook wel rap genoeg voorhebben. (Dus met ander woorden stoppen als nen bruten gek voor een hindernis en dan me veel tegenzin volle petrol voorbij proberen te zoeven)

Ik vind dat die wagen toch wel een slecht idee is voor Schumachers van den Aldi. Als ge zo opgejaagd wilt rijden koopt ge u liever ne Focus (ST) uit het Ford gamma (en pocket ge de 5k voor toekomstige spot repairs).

Laatst bewerkt:
GSM gebruik achter het stuur, toch echt wel godgeklaagd. Daarnet weer 10 km gereden met een foorwijf in haar Nissan Puke achter me aan rijdend, continu op haar GSM aan 't kijken. Ze heeft twee of drie keer flink in de remankers moeten duiken omdat ik vertraagde voor een voorligger. Ik heb net voor ik thuis was nog even getwijfeld om uit te stappen, en er haar over aan te spreken. Maar dat haalt toch niets uit.

Arrest van het hof van cassatie op 14 maart 2012:

Dit ging over een dambordmarkering op een tramspoor maar in essentie is het hetzelfde probleem en mag je dus (dubbel voorzichtig) uwe neus uitsteken op een voorrangsbaan als dat de enige manier is om te zien of je kan doorrijden.
En ook enorm logisch.

Belachelijk om de letter van de wet er bij te nemen zonder enige nuance of zonder de toepassing in de praktijk in acht te nemen.

- gsmers voor me die vlotjes een meter over de witte lijn gaan, corrigeren en 200m verder weer van dat.
- de klojo in zijne C3 die kilometers lang besliste op het 2de vak van de N60 te cruisen aan 95km/u.
Echt, spast, ga terug naar het eerste he dan! 😡 Moest ik er netjes kilometers lang achter blijven "tsjokken" eer hij besliste dat hij toch wel rechts kon blijven aan die snelheid. 🙄

Derjust met de speed pedelec van de baan gebonjourd geweest omdat madam vond dat mijn plaats op het fietspad was. Klein detail was dat het een fietspad dubbel gebruik is en ik daar dus niet op mag rijden zelfs.

Eerst naast mij komen rijden en verhaal halen. Ik heb 2 keer gezegd dat ik op dat fietspad zelfs niet mag rijden. Dan moest ik maar rondrijden volgens haar en ze kwam gewoon naar rechts.

Derjust met de speed pedelec van de baan gebonjourd geweest omdat madam vond dat mijn plaats op het fietspad was. Klein detail was dat het een fietspad dubbel gebruik is en ik daar dus niet op mag rijden zelfs.

Eerst naast mij komen rijden en verhaal halen. Ik heb 2 keer gezegd dat ik op dat fietspad zelfs niet mag rijden. Dan moest ik maar rondrijden volgens haar en ze kwam gewoon naar rechts.
Wacht, dus je moest een overtreding maken of ze ging je aanrijden?

Nummerplaat noteren voor klacht van verkeersagressie? Gaat weinig van komen maar ze kan eens verschieten.

Heb je als speedpedelec rijder niet altijd de keuze om zowel op fietspad als op de baan te rijden als de snelheidslimiet tot 50km/u is?
En eenmaal er een hogere snelheidslimiet is ben je verplicht om op het fietspad te rijden.
Althans dat herinner ik mij toch uit m'n brommer periode.

Heb je als speedpedelec rijder niet altijd de keuze om zowel op fietspad als op de baan te rijden als de snelheidslimiet tot 50km/u is?
En eenmaal er een hogere snelheidslimiet is ben je verplicht om op het fietspad te rijden.
Althans dat herinner ik mij toch uit m'n brommer periode.

Klopt, tenzij er een D9 bord staat. Dan moet je sowieso op de rijbaan ongeacht de snelheid van de wagens. Hetgeen @Landtlord beschrijft kom ik wekelijks tegen. Mensen kunnen soms echt gestoord reageren als ze van mening zijn dat je ergens rijd waar je volgens hun niet mag rijden.

Klopt, tenzij er een D9 bord staat. Dan moet je sowieso op de rijbaan ongeacht de snelheid van de wagens. Hetgeen @Landtlord beschrijft kom ik wekelijks tegen. Mensen kunnen soms echt gestoord reageren als ze van mening zijn dat je ergens rijd waar je volgens hun niet mag rijden.
Ik heb een paar jaar met een motorscooter gereden, ook verschillende idioten die dachten dat dat motorplak er op hing voor de show :unsure:

Terug
Bovenaan