Kent ge die irritante beesten in de zomer? Mugge... euh ik bedoel fietsers.
Enkele dagen geleden toch ook zo'n pracht exemplaar zijn attitude en grootheidswaanzin mogen aanschouwen.
Dus ik sta aan een drukke baan gereed om van een parking af te rijden. Ge ziet echt geen kloten, baan is 70km/u en de hagen staan 2m 40 hoog. Dus ge wordt semi verplicht om u met uw wagen zo op het fietspad stil te staan wilt ge geen accidenten krijgen.
Dus ik begeef mij ongeveer de helft over het fietspad. Echter de baan is mega druk en de autos zoeven maar voorbij. In tussentijd moet ik zo lang wachten om ook maar één gaatje te vinden dat er al twee auto's knal achter mij staan aan te schuiven.
Zie ik toch wel in mijn ooghoek dat er daar aan het einde van het straat een fietser zich begeeft op het fietspad. Ma dan "nen echte e" zonnebrilleke, spandex pakje, geschore beentjes. Denkt ne mens achja, zonne sporter, jeuj dien zal wel weeral wat commentaar bijhebben. Ma wette, ik vind wel een gaatje tegen da dien mens hier is. Da's nog lang dien is nog ver weg.
Maar dan komt dat gaatje maar niet.
Ge ziet em al van ver afkomen, de grijns wordt al duidelijk. Dit is er duidelijk ene dien zen commentaar niet kan inhouden en MOET kunnen commentaar geven over het feit dat hij het alleenrecht heeft op het fietspad en dat dit ten alle tijden leeg moet zijn zodat hij zijn volledige snelheid moet kunnen halen.
Dan passeert dat aan mijnen auto, ziede die mond bewegen van het zinloze commentaar (jongen moest ik kunnen ik had achteruit gereden ze, der staan nu al 5 auto's achter mij, ik staan hier al vier minuten nog voor gij dees straat ingereden bent) gevolgd door afkeurige blik (zijn grijns verbergend), ostentatieve boog rond de motorkap gebruik makend van het meest linkse stuk zwalpend over het stuk dat nog perfect vrij is, maar wel om duidelijk afkeuren te laten zien en tonen dat ge hem echt wel keihard stoort op die éné helft van het fietspad, er moest eens een tegenligger aankomen. Waarbij men dan voor extra drama uit het zadel rechtkomt omdat dan het lichaam quasi schuin moet hangen over uw motorkap om nog net geen fluim te kunnen deponeren. De intentie is er, de beweging wordt halverwege afgebroken of is dit schuim dat ik zie vliegen van het schuimbekken van in het begin van het straat?
Waarop ik enkel maar met mijn ogen kan rollen enkele voze gebaren kan maken in den trend van: bol het af met uw streken ge bent niet alleen op de weg.
Als fietser bent ge op zo'n moment toch echt wel deel van het probleem waarom mensen u echt niet moeten op de weg. Da's echt zo van da volk met zulke rot attitude dat in't weekend expres den ambetante betweter wilt uithangen op den velo om dan maandag in de wagen terug elk voetpad te negeren en de sokken van mensen uit te rijden eenmaal als ze achter het stuur zitten.