De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

De Vlaamse overheid heeft hierin een stap ondernomen om de verkeersbelasting van pick-ups te herbekijken. Het voelt inderdaad niet juist dat een 1.5 benzine meer verkeersbelasting moet betalen dan de Dodge Ram met pakweg de 5.7 400pk met alsnog 5 royale zitplaatsen.
Eens dat dit fiscaal onrecht wat beter in elkaar zit, zal je het aantal overgedimensioneerde voertuigen wel zien slinken. Samen met het feit dat de klassieke brandstofmotor al in de herfst/winter van zijn bestaan komt te zitten zal het wel vanzelf gaan.
Dat gaat er wellicht nooit doorkomen, net omdat het zo'n ongelofelijk kleine groep is die ze hiermee aanpakken.
Er zijn sowieso al weinig pick-up rijders en het gros daarvan heeft effectief een lichte vracht nodig.
Ik zie eerder een algemene aanpassing komen op alle LV's dan dat ze ooit iets gaan doen dat enkel voor pick-up rijders zal zijn.

De Belgische wegen gisterenavond in de stortregen. De lijnen totaal niet zichtbaar, de lichten branden niet, zelfs niet op de Antwerpse ring. Diepe plassen die niet zichtbaar waren. Bij het uitrijden van de Kennedytunnel ging het tegen 50 per uur.

En dan het gedrag van andere in zo'n regen. Mistlampen aan, heeft geen zin als het zo druk is. Dat verblindt de achterliggers gewoon nog meer. Inhalen om dan 10 meter voor u te komen rijden en dan te gaan vertragen. Sommigen reden wel heel traag maar en dan gaan er sommige daar op een autolengte achter gaan rijden. En dan constant liggen remmen. Afstand houden kende weer niemand.

Amai zo'n frustraties tegen mensen die een andere smaak hebben dan jou. Niet goed voor je hart ;)
Een andere smaak? Als je denkt dat het daarbij bleef, dan heb je duidelijk mijn post niet gelezen.

Ik zal eens wat harder optrekken en in sportstand rijden als ik nog eens met de Range Rover onderweg ben :D

Amai. Flinke jongen die je bent. Hangt er ook een coole sticker op? Hoe oud ben jij? 11?

Soit, dit behoeft geen verdere uitleg denk ik.

Wat mij betreft mag iedereen rijden met wat hij/zij wil of het best beantwoord aan de noden van de eigenaar. Zolang er maar een ”eerlijk” fiscale regeling is.
De Vlaamse overheid heeft hierin een stap ondernomen om de verkeersbelasting van pick-ups te herbekijken. Het voelt inderdaad niet juist dat een 1.5 benzine meer verkeersbelasting moet betalen dan de Dodge Ram met pakweg de 5.7 400pk met alsnog 5 royale zitplaatsen.
Eens dat dit fiscaal onrecht wat beter in elkaar zit, zal je het aantal overgedimensioneerde voertuigen wel zien slinken. Samen met het feit dat de klassieke brandstofmotor al in de herfst/winter van zijn bestaan komt te zitten zal het wel vanzelf gaan.

Zelf ben ik ook voor dagelijks gebruik van een oude 2.9 turbodiesel naar een 1.0 TSI gegaan. En tot op heden heb ik het me nog geen seconde spijt van.
Ik ben iets milieubewuster, veel minder taks en veel minder verbruik. En het motortje is best nog vinnig.

Ach, als het maar bleef bij een financieel gegeven zou het nog niet zo erg zijn.

Zoals ik reeds aanhaalde, gaat het veel verder dan dat:
- Het gaat ook over het claimen van openbare ruimte
- Het gaat ook over asociaal rijgedrag, parkeergedrag, ...
- Het gaat ook over de veiligheid van alle anderen op de weg
- Enzovoort.

- Het gaat ook over asociaal rijgedrag, parkeergedrag, ...
Dat is toch een compleet vals argument imo. Iedereen rijdt asociaal. Je gaat je gewoon fixeren op 1 type of merk van voertuig en vergeet de rest.
Dat gaat ook op voor mensen die elke BMW viseren bijvoorbeeld.

Ik lees regelmatig zulke verhalen. Wat mij verontrust is dat een wagen daar uberhaut kan geraken. Dat zou wél niet mogen.

Ik lees regelmatig zulke verhalen. Wat mij verontrust is dat een wagen daar uberhaut kan geraken. Dat zou wél niet mogen.
Hulpdiensten moeten daar ook raken, dus er zal altijd wel een plek zijn waar je er bij raakt.
En anders kan je ook nog gewoon de trambaan volgen en kom je er ook zo terecht. Je kan dat nooit volledig afsluiten of de tram zou er ook niet inraken.

Hulpdiensten moeten daar ook raken, dus er zal altijd wel een plek zijn waar je er bij raakt.
En anders kan je ook nog gewoon de trambaan volgen en kom je er ook zo terecht. Je kan dat nooit volledig afsluiten of de tram zou er ook niet inraken.
Ah ja ivm hulpdiensten ... juist ja ..

Ik weet dat het in het stad als Antwerpen of Brussel, als je daar niet bekend bent, het niet altijd éénvoudig is om géén fouten te maken.
En dat zijn dan nog kleine pietprut steden. Ik heb ooit in Spanje gereden in een grote stad, en daar had je dan op een bepaald moment, meer dan 10 rijvakken (!) PER richting. :tongue: Alleen moest ik ergens plots naar rechts. Als je dan op het meest linkse rijvak reed --> Véél geluk! :D

Ik ken Antwerpen bijvoorbeeld praktisch uit mijn hoofd en ik ken de meeste straten daar. En toch lig ik daar ook nog regelmatig te vloeken omdat ze plots de weg hebben opgebroken (merde shit, staat dikwijls slecht aangegeven hoe je dan moet rijden) of glimlach ik als ik de wagen voor mij zie rijden en ik denk: Die mens is hier onbekend, wedden dat die mens een fout maakt en iets doet dat niet mag volgens de wegcode? En jawel 9/10 maakt die mens dan effectief een fout. :tongue:

E17 Gent - Antwerpen, algemeen redelijk druk maar even een luwte: drie lege vakken met in het midden één wagen.
Ik rij volledig rechts en iets sneller dus flits eens kort om hem erop te wijzen dat er rechts plaats is. Geen reactie dus volledig naar links om alsnog in te halen.

Logisch dat meneer in het midden rijdt en zijn achteruitkijkspiegel bijzaak is: GSM in de hand en kop naar beneden.

Ik claxonneer in het voorbijrijden eens in een poging zijn aandacht terug bij het verkeer te krijgen. Haalt hij me meteen terug in en ik krijg zijn schoonste vinger te zien. :coolbrows:

Ik ben in fout want moet niet voor agent spelen. Op een dag zal ik ook wel eens de verkeerde tegenkomen. Vaak hou ik me dan ook in, maar middenvaksrijden en dan nog omdat ge met uw gsm bezig zijt triggeren me soms te hard.

Niet slim van die kerel want voor hetzelfde geld waart gij een agent. Dan kreeg die mens een paar boetes in de bus ..
1. Gsm gebruiken tijdens het rijden
2. Een agent beledigen / provoceren
3. Niet rechts houden

E17 Gent - Antwerpen, algemeen redelijk druk maar even een luwte: drie lege vakken met in het midden één wagen.
Ik rij volledig rechts en iets sneller dus flits eens kort om hem erop te wijzen dat er rechts plaats is. Geen reactie dus volledig naar links om alsnog in te halen.

Logisch dat meneer in het midden rijdt en zijn achteruitkijkspiegel bijzaak is: GSM in de hand en kop naar beneden.

Ik claxonneer in het voorbijrijden eens in een poging zijn aandacht terug bij het verkeer te krijgen. Haalt hij me meteen terug in en ik krijg zijn schoonste vinger te zien. :coolbrows:

Ik ben in fout want moet niet voor agent spelen. Op een dag zal ik ook wel eens de verkeerde tegenkomen. Vaak hou ik me dan ook in, maar middenvaksrijden en dan nog omdat ge met uw gsm bezig zijt triggeren me soms te hard.
Op zo een momenten wil ik graag eens wegpolitie zijn.

Dat is toch een compleet vals argument imo. Iedereen rijdt asociaal. Je gaat je gewoon fixeren op 1 type of merk van voertuig en vergeet de rest.
Dat gaat ook op voor mensen die elke BMW viseren bijvoorbeeld.

Er is toch een verschil hoor: SUV's, pick-up trucks, ... hebben gewoon een hogere wielbasis waardoor ze probleemloos op trottoirs kunnen rijden, daar waar een gewone auto daar simpelweg niet toe in staat is.
Bovendien kunnen ze ook sneller over vluchtheuvels rijden zonder te slepen bijvoorbeeld.

Eigenschappen waar ze gretig gebruik van maken.

De Belgische wegen gisterenavond in de stortregen. De lijnen totaal niet zichtbaar, de lichten branden niet, zelfs niet op de Antwerpse ring. Diepe plassen die niet zichtbaar waren. Bij het uitrijden van de Kennedytunnel ging het tegen 50 per uur.

En dan het gedrag van andere in zo'n regen. Mistlampen aan, heeft geen zin als het zo druk is. Dat verblindt de achterliggers gewoon nog meer. Inhalen om dan 10 meter voor u te komen rijden en dan te gaan vertragen. Sommigen reden wel heel traag maar en dan gaan er sommige daar op een autolengte achter gaan rijden. En dan constant liggen remmen. Afstand houden kende weer niemand.
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt wat mensen erop tegen hebben als anderen tijdens felle regen hun achterste mistlampen opzetten. Die dingen zijn toch echt niet zo fel dat je erdoor verblind wordt? Dan stoor ik mij een pak meer aan motards of fietsers die precies een werflamp op hun stuur gemonteerd hebben.

Ik heb eigenlijk nooit gesnapt wat mensen erop tegen hebben als anderen tijdens felle regen hun achterste mistlampen opzetten. Die dingen zijn toch echt niet zo fel dat je erdoor verblind wordt? Dan stoor ik mij een pak meer aan motards of fietsers die precies een werflamp op hun stuur gemonteerd hebben.
Omdat dat storend is. Die lichten zijn wel fel en in nat weer weerkaatst het nog eens extra.

Bij auto's waar de mistlichten laag in de achterbumper zitten is dat zo geen probleem, maar bij auto's waarbij die mistlichten hoger zitten, in de gewone lichtblokken bijvoorbeeld, dan kan dat echt wel irritant zijn.

Bij auto's waar de mistlichten laag in de achterbumper zitten is dat zo geen probleem, maar bij auto's waarbij die mistlichten hoger zitten, in de gewone lichtblokken bijvoorbeeld, dan kan dat echt wel irritant zijn.

Of zoals bij SUV's en pick-ups bijvoorbeeld.

Maar ach, als je achter een SUV of pickup rijdt kun je sowieso al geen hol meer zien. Of het nu regent of mooi weer is, met of zonder mistlampen. Zicht hebben op de baan? Dat is een privilege geworden van de asociale SUV- en pickuprijder. Met bijhorende ratrace waarbij iedereen steeds hoger wil zitten.

Bijgevolg hebben de wegen ook minder capaciteit. Je moet veel meer afstand bewaren achter een SUV of pickup dan achter een normale auto omdat je niet meer kan anteciperen op het voorliggende verkeer. Dat is dan maatschappelijk nadeel nummer 37, for the sake of het kleine particulier voordeel van enkele asocialen.

Omdat dat verblindt, zeker met de reflecties op een nat wegdek. Daardoor zie je de andere wagens ook minder goed.

Dat die storend kunnen zijn geloof ik gerust, maar dat ze verblinden is toch ook wel een tikkeltje overdreven eh.

Dat die storend kunnen zijn geloof ik gerust, maar dat ze verblinden is toch ook wel een tikkeltje overdreven eh.
Zit maar eens achter een in de file s'morgens... kun je de rest van je dag genieten van een vlek in je zicht. Ik snap dat je ze aanzet bij harde regen, maar zet ze dan ook uit als het verkeer vastzit. Dan heeft het toch geen nut meer.

Zit maar eens achter een in de file s'morgens... kun je de rest van je dag genieten van een vlek in je zicht. Ik snap dat je ze aanzet bij harde regen, maar zet ze dan ook uit als het verkeer vastzit. Dan heeft het toch geen nut meer.
Ik heb er ook al genoeg achter gestaan, en zoals ik zeg wil ik gerust toegeven dat die irritant zijn. Maar kom op, verblinden? Voor de rest van de dag een vlek in je zicht? Ofwel hebben jullie hier de meest gevoelige ogen ooit of heel misschien zijn jullie een tikkeltje aan het overdrijven.

En ik heb nog liever dat er iemand zijn mistlicht een keer teveel opzet dan van die simpele zielen die het zelfs vertikken om hun gewone lichten aan te steken als je amper een halve meter voor je uit kan zien.

Terug
Bovenaan