De hopeloze zoektocht naar werk

Sommige mensen zien nu toch ook echt overal "micromanagement" en "ze willen me controleren".

Er is een hemelsbreed verschil tussen een dagelijkse standup waar de members informatie uitwisselen en waarbij de lead doorgaans/normaalgezien afwezig is en micromanagement.

Als de standups enkel bestaat uit "joa nog bezig hé" dan kan je inderdaad best kappen met die ceremonie want dan heeft het absoluut geen enkele functie.

Standups zijn een middel, geen doel op zich 🌈

Dus toch controlerend ook
Niet controlerend, eerder: dit en dit is al af, hiermee zijn we/ze nog mee bezig.
In het oog houden != controleren/micromanagen. Het dient eerder om het micromanagen te vermijden, omdat je iedere dag weet waar iedereen mee bezig is.

Standups zijn relatief optioneel bij ons. Als je iets belangrijkers te doen hebt, dan doe je dat. Manager is niet eens bij de standup. Is puur zelfsturend voor het team.
Een standup is juist om micromanagement te vermijden. Je regelt onder mekaar hoe je de ander helpt tijdens de standup. Dat dient niet om progressie te meten of voor statusupdates te krijgen. Dat dient om onder mekaar om te communiceren wie waarmee bezig is en wie waarmee kan helpen.
Die insteek kan ik begrijpen. Alhoewel ik eerder voorstander ben van het direct signaleren van problemen (of vragen van hulp) ipv te wachten tot 's anderendaags (of na het weekend of na het verlof of...). Zeker als iemand midden in een flow zit en je die mens met een paar minuten van je tijd weer op weg kan zetten.

Wat zie jij overigens als verschil tussen "statusupdates te krijgen" en "communiceren wie waarmee bezig is"?

Mijn ervaring leert dat veel van de anti-micromanagers stiekem zelf vanalles data trekken en grafiekjes maken

Hier ook zo ene gehad, alles moest los gelaten worden.
Nadien bleek dat hij vanalles grafiekjes aan het maken was.
Onze new-style manager bleek de grootste control-freak (achter ‘t gat).

Ik heb al genoeg gezien op de werkvloer. Bazen zijn bazen en zullen (en moeten ook) op de hoogte zijn.
Lijn is inderdaad dun tussen updates geven en communicatie (of dan gebrek eraan). Kwestie van gelijk krijgen en wat palaveren over semantiek.

Ik moet hoe langer hoe meer eens lachen met veel van die begrippen.
Ik weet 1 ding, er zal nog nooit zoveel gecontroleerd geweest zijn anno 2022 (achter uw rug om), sommige willen het gewoon niet weten.

Ach ja.

Die insteek kan ik begrijpen. Alhoewel ik eerder voorstander ben van het direct signaleren van problemen (of vragen van hulp) ipv te wachten tot 's anderendaags (of na het weekend of na het verlof of...). Zeker als iemand midden in een flow zit en je die mens met een paar minuten van je tijd weer op weg kan zetten.

Wat zie jij overigens als verschil tussen "statusupdates te krijgen" en "communiceren wie waarmee bezig is"?

Het vervangt ook niet het direct signaleren. Dat blijft natuurlijk met respect van iedereens agenda.

Statusupdates zijn voor het management die gewoon wil weten of dat de timing nog klopt of als er iets geescaleerd moet worden :p. Dat is voor mij iets aparts en heeft niet echt plaats tijdens een standup. Daarvoor heb je genoeg andere tools.

Communiceren wie waarmee bezig is, is voor het team zelf. Gewoon al dat persoon A nuttige input en tips heeft voor persoon B die tijdens de standup zegt: Ik ben vandaag hiermee bezig.
Anders zou persoon A dat niet weten en is persoon B al misschien een uur kwijtgeraakt omdat hij vastzat met iets..
Of gewoon om aan te duiden dat persoon C moeilijk beschikbaar gaat zijn vandaag omdat hij één of andere grote presentatie moet voorbereiden...
...
Het is gewoon een communicatietool voor een team om eens een kwartiertje effekes te babbelen met elkaar over het werk en zodat de kennis wat verspreid wordt.

Zonder standups vind ik dat iedereen makkelijker op zijn eigen eilandje zit maar dat is zeker niet efficiënt. Standups zijn geen controlemiddel, eerder een glijmiddel zodat het team beter draait :p.

Vergeet niet dat je soms niet weet dat je acties invloed kunnen hebben op iemand anders. Jij kan wel denken dat je alles perfect uitvoert op je eiland (en wellicht is dat ook zo), maar dat kan mogelijk een (negatieve) impact hebben op iemand anders.

Ik zit zelf niet in IT, maar 2 jaar geleden deden we dit ook op een cruciaal project bij een klant. Daar organiseerde de PM ook dagelijkse update meetings van 9h15 tot 9h30. En iedere stakeholder (die voor >30% op dit project zat) belde hiervoor in en gaf kort een update. Een goede PM houdt de teugels strak in handen en op 10min had 15 man zijn/haar update gegeven. Op minder cruciale momenten op het project werd de frequentie veranderd naar 2 à 3 keer per week.

Indien er conflicten opkwamen of er moest gealigneerd worden, werd dat geparkeerd en opgepikt in een aparte meeting met de relevante stakeholders.
Escalaties naar management werden dan gedaan door de PM op een wekelijkse management meeting (waar niemand van het team, buiten de PM aanwezig was).

Dat werkte zeer goed, voelde totaal niet aan als micromanagement en het project werd op tijd en binnen budget opgeleverd ;-)

Heb even jullie mening nodig, ik heb werk nu allee ik zit in zorgtraject ( is voor mensen die even het zelf vertrouwen kwijt zijn, en sommige geestelijke handicap)
Dat is een trajectc3-18 maand, maar dat is gewoon een vervanging's inkomen. Maar we krijgen het financieel vrij lastig weet dat mijn vrouw tijdje invalide is.
Ze hebben mij daar al serieus geholpen ivm met mijn huis ( was groot blok aan mijn been voor sollicitatie gesprekken.

Zou ik het wagen om weer naar prive werk te gaan? Volvo cars is een optie ( heb er al even gewerkt ) probleem is mijn tempo dat wat minder is.

Heb even jullie mening nodig, ik heb werk nu allee ik zit in zorgtraject ( is voor mensen die even het zelf vertrouwen kwijt zijn, en sommige geestelijke handicap)
Dat is een trajectc3-18 maand, maar dat is gewoon een vervanging's inkomen. Maar we krijgen het financieel vrij lastig weet dat mijn vrouw tijdje invalide is.
Ze hebben mij daar al serieus geholpen ivm met mijn huis ( was groot blok aan mijn been voor sollicitatie gesprekken.

Zou ik het wagen om weer naar prive werk te gaan? Volvo cars is een optie ( heb er al even gewerkt ) probleem is mijn tempo dat wat minder is.
Als je bedoelt aan de lopende band werken, zou ik dat niet doen, daar kan je je tempo niet wat minder laten zijn waardoor je compleet zot gedraaid thuis zal komen.

Als je probleem van psychologische aard is, kan je dat mss best overleggen met je psychiater/psycholoog/huisarts?

En online vind je ook heel wat tips om met een lager inkomen, toch rond te komen
Vb: alle uitgaven onder de loep nemen: verzekeringen, Telenet, werken met een cash weekbudget voor de boodschappen, kijken of 1-2 auto's wel ècht nodig zijn of dat dat eerder een dure luxe is die vervangen kan worden door een elektrische fiets+Cambio,...

Als je bedoelt aan de lopende band werken, zou ik dat niet doen, daar kan je je tempo niet wat minder laten zijn waardoor je compleet zot gedraaid thuis zal komen.

Als je probleem van psychologische aard is, kan je dat mss best overleggen met je psychiater/psycholoog/huisarts?

En online vind je ook heel wat tips om met een lager inkomen, toch rond te komen
Vb: alle uitgaven onder de loep nemen: verzekeringen, Telenet, werken met een cash weekbudget voor de boodschappen, kijken of 1-2 auto's wel ècht nodig zijn of dat dat eerder een dure luxe is die vervangen kan worden door een elektrische fiets+Cambio,...
We rijden al maar met 1 wagen niet meer, in ons week budget proberen we zo goedkoop mogelijk te doen. Ik kom van een loon van 2100€ netto daar konden we goed van leven en sparen. We hebben natuurlijk stomme stoot uitgestoken net voor ze ziek werd ons een jonge wagen gekocht van 21.000€ en dat dragen we ook nog mee.

Eerste sollicitatie gesprek gehad, een telefonische kennismaking met een HR medewerker. Vreemde ervaring, ik heb altijd en in kleine organisaties bewerkt waar ge sollicitaties altijd met uw rechtstreeks leidinggevende waren.

Vooral dat ze zelf niet wisten wat mijn barema was binnen hun organisatie vond ik maar vreemd.

Eerste sollicitatie gesprek gehad, een telefonische kennismaking met een HR medewerker. Vreemde ervaring, ik heb altijd en in kleine organisaties bewerkt waar ge sollicitaties altijd met uw rechtstreeks leidinggevende waren.

Vooral dat ze zelf niet wisten wat mijn barema was binnen hun organisatie vond ik maar vreemd.

Heb de afgelopen maanden veel sollicitaties gedaan en de eerste fase was meestal toch ook een "klappeke" met de desbetreffende HR madam.

Direct over barema's beginnen enzo vond ze mss wat te snel.

Heb de afgelopen maanden veel sollicitaties gedaan en de eerste fase was meestal toch ook een "klappeke" met de desbetreffende HR madam.

Direct over barema's beginnen enzo vond ze mss wat te snel.
De vraag kwam van haarzelf, ze vroeg hoeveel ik wou en ik gaf mijn huidig brutoloon.

Iemand die weet waar ze volk zoeken voor vaste nacht ( regio gent- gent zeehaven- zelzate, eeklo )
Operator inpak:
Machinebediener inpak:

Operator Bakkerij:

Laatst bewerkt:
Wat zijn tegenwoordig de gangbare templates voor CVs?
Dateert al van 2018 dat ik nog heb zitten solliciteren. Wil mijn CV wat updaten, ik ga eens beginnen rondkijken naar eventuele nieuwe uitdagingen.

Terug
Bovenaan