De hopeloze zoektocht naar werk

Voorbije vier weken 38 sollicitaties:
- waarvan 10 antwoorden tot nu toe.
- waarvan 5 keer telefonisch gecontacteerd.
- waarvan 3 keer weerhouden.
Waarvan:
- 1 testen maken, waarop ik terug opgebeld zou worden na het maken van de testen. Niets meer van terug gehoord.
- 1 gesprek bij interim waar ik hoorde dat er al een kandidaat begonnen was en ik dan maar reserve was voor "just in case". Eigenlijk dus gewoon interim persoon die quota haalt.
- 1 echt gesprek bij werkgever zelf waarbij iemand anders betere match was. Dit was wel oprecht en respectvol.

Hopeloos is het wel snel ja.

En ik was dan van plan te solliciteren omdat ik door corona parttime werk... Beter nog afwachten dan en seizoensarbeider/flexi gaan bijdoen.

Ik zit momenteel wat met een dilemma.

Ik zag deze week via via een vacature openstaan voor een vergelijkbare functie bij een interessante firma.
Ik heb er wel interesse in, maar wil momenteel niet per se vertrekken op mijn huidig werk. De collega's zijn top en de afstand is ook ideaal.
Maar onlangs zijn er door Corona toch wat twijfels gekomen en de toekomstvisie van de ceo maakt mijn job wat minder interessant .

Hoe leg je dat dan aan boord bij die werkgever waar je solliciteert? Ik zou vooral eens willen luisteren naar de voorwaarden en functie.
Maar zoiets kan je natuurlijk niet openlijk zeggen.

Ik zit momenteel wat met een dilemma.

Ik zag deze week via via een vacature openstaan voor een vergelijkbare functie bij een interessante firma.
Ik heb er wel interesse in, maar wil momenteel niet per se vertrekken op mijn huidig werk. De collega's zijn top en de afstand is ook ideaal.
Maar onlangs zijn er door Corona toch wat twijfels gekomen en de toekomstvisie van de ceo maakt mijn job wat minder interessant .

Hoe leg je dat dan aan boord bij die werkgever waar je solliciteert? Ik zou vooral eens willen luisteren naar de voorwaarden en functie.
Maar zoiets kan je natuurlijk niet openlijk zeggen.
Gewoon de kat omdraaien hé. Ipv te spreken over wat u niet (meer) aanstaat bij de huidige job. Zeggen wat ge ziet zitten in de job bij hen.

Ik denk dat je niet helemaal mee bent.
unsure.gif
Je had het op it. I know. Het was laat :p

Ik heb 7/02 een spontane sollicitatie ingestuurd. Op mijn CV staat de link naar mijn linkedin profiel. 10/02 kreeg ik de melding op linkedin "Someone at X viewed your profile". Ik dacht eerst dat dit een goed teken was maar tot op heden nog altijd geen antwoord gekregen op mijn sollicitatie, dus nu weet ik niet of ze gewoon geen job hebben voor mij of nog aan het bekijken zijn of er plaats zou zijn voor mij. Een simpel berichtje als "Bedankt voor uw sollicitatie, we bekijken het" zou toch wel mooi zijn... Ik heb namelijk al een aantal keer een spontane sollicitatie ingestuurd maar ofwel kreeg ik binnen de twee dagen direct antwoord (afwijzing of bevestiging) ofwel heb ik nooit antwoord gekregen, daarmee dat ik altijd een beetje in paniek ben als ik na een aantal dagen nog geen antwoord heb gekregen ;)

Vandaag ontslag gegeven op mijn huidig werk ondanks dat ik nog niks nieuw heb. Zit voorlopig met twee voorstellen en verwacht nog een derde deze week. Eind van de week beslis ik dan.

Mijn god ik ben blij dat mijn zoektocht er op zit.

Ik ben aan mijn huidig werk geraakt via een rekruteringskantoor. Best wel tevreden van dat kantoor, professioneel en respectvol. Luisteren goed naar wat je wil en hadden een goede match gevonden, jobinhoudelijk.

Maar los van die jobinhoudelijke goed match, blijkt mijn bedrijf toch met een mentaliteitsprobleem te zitten en groot personeelsverloop. Is het een gekke gedachte om te denken dat dergelijke probleembedrijven vaker beroep doen op een rekruteringskantoor, omwille van het grote personeelsverloop? Ik neem alvast het zekere voor het onzekere en solliciteer alleen nog rechtstreeks bij bedrijven zonder tussenkomst van kantoor.

Als ik de verhalen hier lees en in mijn omgeving hoor dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat werknemers tegenwoordig steeds vaker als een random grondstof worden aanzien i.p.v. human capital waar men wil in investeren. Weinig opleiding, trek uw plan, voldoe je niet dan vervangen we u wel snel door een ander. Als je dat vergelijkt met de generatie van onze ouders die vaak tot hun pensioen bij dezelfde werkgever bleven werken...

Wat doen jullie van werk dat je zo moeilijk werk vind? Ik had 2 maanden voor mijn opzeg er op zat al werk bij nieuwe klant (als freelance).

Maar los van die jobinhoudelijke goed match, blijkt mijn bedrijf toch met een mentaliteitsprobleem te zitten en groot personeelsverloop. Is het een gekke gedachte om te denken dat dergelijke probleembedrijven vaker beroep doen op een rekruteringskantoor, omwille van het grote personeelsverloop?
Dat is een gekke gedachte, is volgens mij toeval
Ik neem alvast het zekere voor het onzekere en solliciteer alleen nog rechtstreeks bij bedrijven zonder tussenkomst van kantoor.
Solliciteer bij bedrijven waar je wilt werken, denk ik. En teken bij een bedrijf waar je een klik voelt
Als ik de verhalen hier lees en in mijn omgeving hoor dan kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat werknemers tegenwoordig steeds vaker als een random grondstof worden aanzien i.p.v. human capital waar men wil in investeren. Weinig opleiding, trek uw plan, voldoe je niet dan vervangen we u wel snel door een ander. Als je dat vergelijkt met de generatie van onze ouders die vaak tot hun pensioen bij dezelfde werkgever bleven werken...
Dat is natuurlijk een tweesnijdend zwaard, werknemers zijn ook mobieler geworden. En bedrijven komen en gaan, de tijd dat vader, grootvader en zoon bij dezelfde werkgever begonnen is al een tijdje voorbij

Collega heeft 2 weken terug blijkbaar zijn ontslag gehad.
Voor iemand van 59 is de werkcarrière definitief voorbij. Zeker als je dan hoort dat hij voordat hij bij ons werkte 3 jaar lang werkloos was en er na 1000 sollicitatiebrieven altijd maar weer een excuus was om hem niet aan te werven.

Voor het loon moeten ze het niet laten, was überhaupt al blij dat hij werk had.

Collega heeft 2 weken terug blijkbaar zijn ontslag gehad.
Voor iemand van 59 is de werkcarrière definitief voorbij. Zeker als je dan hoort dat hij voordat hij bij ons werkte 3 jaar lang werkloos was en er na 1000 sollicitatiebrieven altijd maar weer een excuus was om hem niet aan te werven.
Tsja, er is vanuit werkgeversstandpunt ook geen verplichting om iemand aan te werven. Zoals iemand van bij de VDAB me ooit vertelde, sommige mensen zouden betaald moeten worden om niet te werken. Die zijn zo hopeloos dat ieder nieuw contract het begin van een nieuw drama is.
Nu wil ik niet zeggen dat dat voor jouw collega geldt.
Maar ik heb ook al heel wat kandidaten gezien waarbij ik besloot dat indien ik de keuze had tussen die kandidaat of niemand, dat ik dan wel voor de optie niemand zou gaan. En dan spreek ik over mensen met een universitair diploma.

Wel, da's in context van capaciteiten. Dat is soms moeilijk om al op voorhand, gewoon o.b.v. een gesprek af te leiden.
Wat je voornamelijk toch nog merkt is dat we van de regering wel langer moeten werken, almaar langer ... maar eens uw leeftijd begint met een '5' ... geraakt ge vrijwel niet meer aan werk want dan neemt men eigenlijk liever de jeugd aan.

Dus ge zou feitelijk al 'vast' moeten zitten tegen uw 50 & hopen dat ge daar de komende 17j nooit buiten vliegt of zelf wilt vertrekken, want het wordt dan al vrij lastig om werk te vinden.

Ik heb werk gevonden :woohoo: Mijn zoektocht is dus afgelopen ^^
Dan nog via dit forum, wie had dat ooit gedacht.
Enorm blij en opgelucht dat het zo vlot is gegaan, mijn opleiding is zelfs nog niet afgelopen.

Enorm mooi contract ook. Verdien 500-600 euro netto meer + bedrijfswagen/tankkaart + laptop etc in vergelijking met mijn kutloon bij Game Mania :p

Ik heb werk gevonden :woohoo: Mijn zoektocht is dus afgelopen ^^
Dan nog via dit forum, wie had dat ooit gedacht.
Enorm blij en opgelucht dat het zo vlot is gegaan, mijn opleiding is zelfs nog niet afgelopen.

Enorm mooi contract ook. Verdien 500-600 euro netto meer + bedrijfswagen/tankkaart + laptop etc in vergelijking met mijn kutloon bij Game Mania :p
Congrats. Al zou ik wel even wachten met uw verhalen te vertellen tot ge er zeker 2 weken werkt :unsure:

Terug
Bovenaan