Hieronder de definitie van "woonpark":
"Een woonpark is bedoeld als een woongebied van louter residentiële aard en bijgevolg gericht op het rustig verblijven in een homogeen voor het wonen bestemd woongebied in het groen."
Ik denk toch dat het groenbehoud in het voordeel is van de gemeenschap. Of niet?
Ik woon zelf in zo'n gebied ingekleurd als woonpark en ik kan u verzekeren dat ze heel streng zijn wat betreft natuurbehoud en aanplanting. En maar goed ook. Gelukkig zetten ze niet elke regio vol mottige appartementsblokken en wordt er ook nog gekeken met een nuchtere kijk naar het groen van de omgeving.
Enkele spelregels waaraan wij moesten voldoen: max 6,5m hoog (dwz in praktijk allemaal een plat dak), minstens 6m (!) van de scheiding blijven, slechts 10% van het terrein buiten het huis zelf mocht verhard worden (oprit, terras enz), regenwaterinfiltratie volledig in eigen terrein (tuin, niet de gracht), aanplantingsplan moeten indienen wat ook effectief geocontroleerd werd, enkel inheemse boomsoorten toegelaten, de achterste 20m van onze bouwgrond moesten wij zelfs bos laten, het zijn relatief grote bouwgronden waarvan nu al geweten is dat die nooit in 2 gesplitst mogen worden... Ik kon mij hier als zelfstandige ITer wel vestigen (gelukkig), maar een dokterspraktijk of kapperszaak aan huis zou bv ook niet toegelaten zijn.
Wij zijn bewust in een groene, dure, rustige buurt gaan wonen. Mijn vriendin en ik werken al in een stinkstad, dat vind ik al erg genoeg.