De nieuwbouw-topic!

Uiteraard is dat zo
10 are met 3 kleinere huizen op (en kleine tuin) en 90 are groen is beter dan 100 are met 3 grote huizen op zonder openbare ruimte

Jongens toch, wat een (compleet gebrek aan) kennis
Want die 3 kleine huizen zijn in uw gedachten ook ineens minstens zo energiezuinig samen als dat ene vrijstaande huis? Want die 3 gezinnen gaan samen minder auto rijden dan het ene gezin uit het vrijstaande huis? Want die 3 gezinnen gaan samen minder vlees eten en minder vliegen dan het ene gezin in het vrijstaande huis? :')

Ik zie oprecht niet in hoe die 10 are voor 3 gezinnen zonder tuintjes beter is voor het klimaat dan één gezin met groene tuin. Meer mensen = negatief voor het klimaat. Wil je de grootst mogelijke impact maken op het klimaat dat je kunt als mens, plant u dan niet voort.

Want die 3 kleine huizen zijn in uw gedachten ook ineens minstens zo zuinig samen als dat ene vrijstaande huis? Want die 3 gezinnen gaan samen minder auto rijden dan het ene gezin uit het vrijstaande huis? Want die 3 gezinnen gaan samen minder vlees eten en minder vliegen dan het ene gezin in het vrijstaande huis? :')

Ik zie oprecht niet in hoe die 10 are voor 3 gezinnen zonder tuintjes beter is voor het klimaat dan één gezin met groene tuin.
Je gaat 2 gezinnen vermoorden dan? Want anders blijf je met 3 gezinnen zitten die woonst nodig hebben

En ja een klein huis is zuiniger dan een groot huis
En het gaat om CO2 uitstoot door huishoudens, daar scoren we enorm slecht (en ja ook voor oa OV zijn meer mensen gegroepeerd wonend beter)

210512-4.png

Het is gewoon een feit dat Belgen veel te groot wonen en dat grote woningen meer belastend voor het mileur zijn dan kleine (bij gelijklopende bouwkwaliteit). Veel mensen kunnen blijkbaar (of willen) niet inzien dat zij geen woning van 200m² nodig hebben met 2.

Als je 3 gezinnen op 10 are zet + 90 are groen, is dat beter dan 3 gezinnen op 33 are elk zonder groen.
De 3 gezinnen op 33 are gaan meer afstand moeten rijden, er gaan meer wegen nodig zijn (dus minder groen etc. etc. etc.

Nieuw bouwen op een stuk vrije grond, een oud huis slopen en er een nieuw op zetten of toch maar een IER van een bestaande woning, of je geen hol aantrekken van isolatie en 2000m3 gas opstoken. Het is moeilijk te zeggen wat het beste is. Hou je dan rekening met de impact van de productie van die nieuwe bouwmaterialen en het verwerken van de oude? Wat met het asbest onderdak, dat moet ook ergens verwerkt worden, maar perfect zijn werk doet als onderdak. Bruine houten ramen in meranti, onverwoestbaar, maar niet hedendaags. Wel ooit uit het regenwoud gesleurd en naar hier getransporteerd over zee.

Je kan je daar allemaal vragen bij stellen, maar uiteindelijk moeten we op termijn toch naar die 2050-norm streven. Er zal dus nog veel renoveerd of gesloopt en herbouwd moeten worden.

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken hoeveel m2 hij nodig heeft voor zijn gezin. Dit zijn ook zaken die veranderen doorheen je leven.

Ik ben al in allerlei soort huizen geweest, van koten met nog enkel glas tot nieuwbouwwoningen. Je kan niet ontkennen dat er vooral de laatste 15 jaar een serieuze evolutie is geweest op vlak van energie en comfort. Persoonlijk zou ik op termijn (tegen mijn 40) toch ook liever gesetteld zijn in een woning die energetisch voldoet aan de hedendaagse normen en dan kom je quasi altijd uit bij IER of nieuwbouw.

Ik ben al in allerlei soort huizen geweest, van koten met nog enkel glas tot nieuwbouwwoningen. Je kan niet ontkennen dat er vooral de laatste 15 jaar een serieuze evolutie is geweest op vlak van energie en comfort. Persoonlijk zou ik op termijn (tegen mijn 40) toch ook liever gesetteld zijn in een woning die energetisch voldoet aan de hedendaagse normen en dan kom je quasi altijd uit bij IER of nieuwbouw.
Mijn huis uit 1959 heeft nu een B-score. Zo goed als alles is sinds 2010 verbeterd of vernieuwd qua energetische zaken (dakisolatie, ramen, hr+ ketel) en hoewel ik iets minder comfort heb, namelijk radiatoren ipv vloerverwarming, zit ik nu met een gasverbruik dat voor het 2de jaar op rij rond (nuja, net onder) de 5000 kWh zal zitten met thuiswerk.

Dan is er geen enkele manier om daar op economisch verantwoorde wijze nog verder aan te sleuren om een A-peil te behalen. De 5000 euro aan isolatie als zelfbouwer (meer gestoken dan wat qua premie nodig was) die dit jaar naar het dak is gegaan ga ik er qua rendement pas ten vroegste over 15 jaar uithalen. Qua comfort (daar zit een gigantische slaapkamer die niet gebruikt wordt) is het verschil nu al duidelijk in de winter en hopelijk tijdens de zomer ook. 🤞

En dat allemaal met een budget dat +-120.000 lager zal liggen dan een kleinere woning als nieuwbouw te zetten met basismateriaal. (Ik heb een rijwoning (170m2 inclusief inpandige garage) op 300m2 perceel)

Laatst bewerkt:
Typisch BG, Hardop afvragen waarom niet iedereen in een nieuwbouw woont of voor 150K aan isolatie uitgeeft...

Argumenten zoals; 2050 loert om de hoek! => :wallbash:
(In die tijdspanne kan ik dood gegaan zijn, en de concessie op mijn graf zelfs al afgelopen zijn)

De modale belg heeft echt geen EPC fetish en probeert gewoon goed rond te komen.

Typisch BG, Hardop afvragen waarom niet iedereen in een nieuwbouw woont of voor 150K aan isolatie uitgeeft...

(In die tijdspanne kan ik dood gegaan zijn, en de concessie op mijn graf zelfs al afgelopen zijn)

De modale belg heeft echt geen EPC fetish en probeert gewoon goed rond te komen.
Tegen dan flirt ik met de 70, dan zie ik absoluut niet in waarom ik nog in een gezinswoning zou willen wonen met trapjes aan de voordeur, de tuin, om naar de badkamer of slaapkamer te gaan, een groot huis en tuin wil onderhouden,...
Dan wil ik in een appartement of bungalow wonen omdat mijn noden totaal anders zullen liggen. 🤷‍♀️

Tegen dan flirt ik met de 70, dan zie ik absoluut niet in waarom ik nog in een gezinswoning zou willen wonen met trapjes aan de voordeur, de tuin, om naar de badkamer of slaapkamer te gaan, een groot huis en tuin wil onderhouden,...
Dan wil ik in een appartement of bungalow wonen omdat mijn noden totaal anders zullen liggen. 🤷‍♀️

Dat (energiezuinig) appartement en bungalow zal tegen dan mss financieel nietmeer haalbaar zijn. Appartementen zijn nu al duur in vergelijking met een huis, een alleenstaande bungalow is niet optimaal qua plaatsgebruik want alles onder en vaak alleenstaand.

Als de kinderen de deur uit zijn zal ik rond de 60-65 zijn (dan is de jongste 30), dan is het ook zinloos om deze woning te houden. Maar mss word ik financieel wel verplicht hier te blijven wonen.

Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de toekomstige generatie.

De hype van appartementen daar komen we nog serieus van terug.

Je hebt echt maar 1 marginaal nodig in een blok van 10 en je denk nog vaak terug aan een gewone woning.

Om mijn oude dag/pensioen zou ik echt niet willen inbinden op m²'s, net dan heb ik 2 hobbykamers nodig.
Eindelijk ook eens tijd om in die veel te grote tuin te zitten.

20% van de woningen die nu gebouwd worden zijn echt brolkwaliteit. CLT appartementsblokken die aan het wegrotten zijn, Lichtgewicht staalwoningen waar je met een personenwagen los zou kunnen doorrijden.. , en zo kan ik nog een paar benoemen.
Controle? hebben jullie daar een pano reportage voor nodig om te snappen dat het allemaal een grap is?

Je hebt dan een A label, maar over 20-30 jaar zijn ze klaar om te slopen. Proficiat ermee, wie ga je aanklagen? een aannemer die al lang niet meer bestaat?

Je hebt echt maar 1 marginaal nodig in een blok van 10 en je denk nog vaak terug aan een gewone woning.
Dit is zo waar.
Ik kom van zo'n block (17 à 20 units, 1 vrouw met (hoogstwaarschijnlijk) psychische problemen die heel de boel terroriseert). Ik ben nu 2 maanden verhuisd en ben zo blij dat ik niet meer constant over mijn schouder moet kijken als ik m'n appartement verlaat, of naar de parkeergarage ga e.d.. Dat verschil in gevoel kunt ge u bijna niet voorstellen.

Ge kunt daar in chance hebben, ge kunt ook wreed pech hebben. En dan staat ge daar met uw eigendom.
Het jammere is dat die blok, zonder die vrouw, eigenlijk heel tof zou zijn geweest om te wonen. Al die andere mensen waren wel normaal, deftig en aangenaam.

Laatst bewerkt:
Dit is zo waar.
Ik kom van zo'n block (17 à 20 units, 1 vrouw met (hoogstwaarschijnlijk) psychische problemen die heel de boel terroriseert). Ik ben nu 2 maanden verhuisd en ben zo blij dat ik niet meer constant over mijn schouder moet kijken als ik m'n appartement verlaat, of naar de parkeergarage ga e.d.. Dat verschil in gevoel kunt ge u bijna niet voorstellen.

Ge kunt daar in chance hebben, ge kunt ook wreed pech hebben. En dan staat ge daar met uw eigendom.

Mijn vrouw woonde vroeger in een appartement en haar buur had er een handje van aan om tot 3h 's morgens (vals) te zingen met keiluide muziek. Lange laatste wilde de politie al nietmeer komen.
Als ik daar was ging ik in de gemeenschappelijke berging de elektriciteit altijd volledig uitzetten...

Nu, als ik film kijk gaat het volume ook serieus de hoogte in of ik zet de muziek soms ook luid. Dan spreek ik nog niet over 3 kinderen hebben. Dat allemaal is al niet goed om op een appartement te wonen en eigenlijk verdraag ik gewoon geen vreemde mensen rond mij.

20% van de woningen die nu gebouwd worden zijn echt brolkwaliteit. CLT appartementsblokken die aan het wegrotten zijn, Lichtgewicht staalwoningen waar je met een personenwagen los zou kunnen doorrijden.. , en zo kan ik nog een paar benoemen.
Controle? hebben jullie daar een pano reportage voor nodig om te snappen dat het allemaal een grap is?

Je hebt dan een A label, maar over 20-30 jaar zijn ze klaar om te slopen. Proficiat ermee, wie ga je aanklagen? een aannemer die al lang niet meer bestaat?
En kan je dat ook staven of ben je maar wat aan het roepen?

En kan je dat ook staven of ben je maar wat aan het roepen?

Er is net een betonmixer terug binnen gerold die 3m³ fijne stortbeton gaan leveren is voor een dekvloer welfsels verdiepingsvloer van 70m²
De staalnetten liggen gewoon nog bloot na de stort...

Not my f*cking problem zeggen ze op de werf.

Ik zit toch redelijk dichtbij het wereldje ja...

Er zijn kleine aannemers die om 07.00 uur beginnen op een bouwgrond met een grondwerker en 2 arbeiders en gewoon zeggen, straks om 16.00 uur staat hier 30m³ stortbeton. Zorg maar dat de buizen erin zitten, de vloerplaat bekist is, en de netten erin liggen want die beton word niet uitgesteld.
Dan krijg je topwerk hoor, Maar dat is niet erg want de klant ziet het toch niet.. (want we bouwen eerst ruwbouw-winddicht en zetten dan pas te koop)

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin en ik woonden in een appartement van +- 110 m² gedurende enkele jaren voor we bouwden in 2019-2020. Het was een appartement in een relatief kleine blok van 5 appartementen in totaal. Wij hadden wel geluk met de buren en daar zijn vriendschapsbanden ontstaan die ik hopelijk nog lang mag koesteren. Het zijn allemaal mensen die op een normale manier rekening hielden met elkaar, zoals het eigenlijk overal zou moeten zijn. Ik besef maar al te goed dat dat uitzonderingen zijn. In héél veel appartementsblokken is het wel iets: lawaai, gezever over grote geplande aankopen waarvan de kosten moeten gedeeld worden, drama over de parkeerplaatsen,... Daarvan waren wij gelukkig die jaren gespaard gebleven.

Ik heb oprecht graag gewoond in het appartement tot de corona pandemie ons ineens verplichtte om fulltime thuis te werken. Het was een 2 slaapkamer appartement. De grote slaapkamer werd echt als slaapkamer gebruikt en de 2e slaapkamer die een stuk kleiner was (soort kinderkamertje van 2x2,5m) was vanaf dag 1 al omgebouwd tot een bureau om thuis te kunnen werken. Mijn vriendin en ik spraken voor corona af wie welke dag(en) thuiswerkte en die had dan ook de bureau ter beschikking. Sinds maart 2020 zaten we dan met 2 thuis. Met 2 in zo'n kleine bureau is niet gezellig en al helemaal niet als je daar met een hoofdtelefoon beiden in meeting zit. Dat doe één dag voor je beseft dat er een 2e bureau bij moet komen. De TV kast vloog een meter opzij en een mini tafeltje (het was zelfs geen bureau) werd bijgekocht zodat we toch beiden apart thuis konden werken. Het was alles behalve ideaal maar het ging op die manier wel. Dan is 110m² toch benauwd als je 24/7 tussen dezelfde 4 muren zit.

Ondertussen waren we dan aan't bouwen en we wisten voor de pandemie al goed dat we nog veel gingen thuiswerken dus we hebben nu ook 2 deftige bureau's thuis voorzien. Gelukkig maar.

Er is net een betonmixer terug binnen gerold die 3m³ fijne stortbeton gaan leveren is voor een dekvloer welfsels verdiepingsvloer van 70m²
De staalnetten liggen gewoon nog bloot na de stort...

Not my f*cking problem zeggen ze op de werf.

Ik zit toch redelijk dichtbij het wereldje ja...

Er zijn kleine aannemers die om 07.00 uur beginnen op een bouwgrond met een grondwerker en 2 arbeiders en gewoon zeggen, straks om 16.00 uur staat hier 30m³ stortbeton. Zorg maar dat de buizen erin zitten, de vloerplaat bekist is, en de netten erin liggen want die beton word niet uitgesteld.
Dan krijg je topwerk hoor, Maar dat is niet erg want de klant ziet het toch niet.. (want we bouwen eerst ruwbouw-winddicht en zetten dan pas te koop)
En dat gaat dan om 20% van alle werven/aannemers/woningen?
En zoiets gebeurde vroeger niet?

Vroeger wisten de mensen op een bouwwerf nog waar een waterpas voor dient, Er werd ook nog gebouwd met bakstenen en een m³ beton koste ook nog geen stukken van mensen.
Er werd zelfs nog vlaams gesproken en om 15.30 was de werf ook niet plotseling verlaten.

Vroeger wisten de mensen op een bouwwerf nog waar een waterpas voor dient, Er werd ook nog gebouwd met bakstenen en een m³ beton koste ook nog geen stukken van mensen.
Er werd zelfs nog vlaams gesproken en om 15.30 was de werf ook niet plotseling verlaten.
giphy.gif

Sorry, kon het niet laten.

Je veralgemeent zonder enige vorm van onderbouwing (pun intended). En je smijt er dan nog wat half verborgen racisme bovenop.

Ah, das daarom dat in mijn huis (bj ´58) en die van al mijn vrienden van vergelijkbare leeftijd geen 2 muren haaks of pas zijn.
En t is vooral omdat beton zo spotgoedkoop was dat er niet eens werd nagedacht maar alles maar gewoon werd volgestort of overgedimensioneerd want "dan ist zeker goe"
En dan zal het ook wel maar een droom geweest zijn zeker dat ik op 15j in de bouw het aantal dagen dat ik voor 19u thuis was waarschijnlijk nog wel kan tellen zonder mijn schoenen uit te doen..

Om maar niet te zeggen dat ik niet echt inzie hoe de prijs van beton en al zeker niet het einduur van werken relevant is voor de kwaliteit van een bouw.
Ah,die werkt tot kot in de nacht door? Dan zal het zeker wel goed zijn!

Terug
Bovenaan