De oorsprong en uitspraak van voornamen

Mijn grootvader was Eugène en dat werd ‘Zeuntje’ (op zijn Gents). Was vreemd eens hij in de veertig was en een boom van een vent. Grootmoeder Henriette, dat was dan in de sixties ‘Jet’ want die Hollandse stijl had wel wat aantrek.
Mijn moeder werd ‘Rietje’ waar ze horendul van werd.

Eigenlijk ergens wel grappig hoe vroeger van die bijnamen of gewoon roepnamen zo ingeburgerd waren. Het aantal "Swakkes van neffest Leotine van de coiffeur" lag toch redelijk hoog.

We wonen hier aan de grens en dat is soms schakelen bij dezelfde naam. Iemand uit Maastricht is Jos met zacht J en iemand aan onze kant van de grens is dan Jos met harde J. Aangezien ik veel in Maastricht zit, moet mijn vrouw mij wel regelmatig corrigeren :unsure: .

Eigenlijk ergens wel grappig hoe vroeger van die bijnamen of gewoon roepnamen zo ingeburgerd waren. Het aantal "Swakkes van neffest Leotine van de coiffeur" lag toch redelijk hoog.
Grootvader was zo Leon van Jean van Baptiste van Sjaron, niks adelijks in hem en enkel Leon stond op zijn pas en een vrij standaard achrernaam maar altijd Jean van Baptiste van Sjaron ik heb nooit geweten hoe dat kwam :D. Hier in de buurt nog heel veel mannen en vrouwen ja das x van y van z van xy. Terwijl dat dan eigenlijk een Rosa Peeters is ofzo :D .

We wonen hier aan de grens en dat is soms schakelen bij dezelfde naam. Iemand uit Maastricht is Jos met zacht J en iemand aan onze kant van de grens is dan Jos met harde J. Aangezien ik veel in Maastricht zit, moet mijn vrouw mij wel regelmatig corrigeren :unsure: .
Als je weer eens uw jos boven haalt?

Terug
Bovenaan