De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Ik zeg het al van de laatste twee jaar onder Martinez, maar we spelen nog altijd te veel alsof we de ploeg van 2018 hebben die tegen quasi elke ploeg het spel kon maken of domineren. Martinez had ons moeten omvormen tot een counterploeg, want daarmee hadden we nog altijd kanshebber voor de prijzen kunnen zijn. Ondertussen is onze verdediging en ons middenveld nog een stuk zwakker, maar toch blijven we een heel hoog spel spelen (zonder veel druk in balverlies dan ook nog). Onder Martinez op't einde hadden we nog altijd wereldtop kunnen zijn met een counterploeg, nu lijkt het er op dat we het moeten worden als we überhaupt nog iets willen voorstellen.

Is eigenlijk niet elk team met minder kwaliteit een counterploeg? Als je minder aan het spel te pas komt is de counter toch altijd de manier om het verschil te maken?

Al heb je natuurlijk Frankrijk dat in principe meer kwaliteit heeft dan eender welke nationale ploeg en ook graag counter voetbal speelt.

Is eigenlijk niet elk team met minder kwaliteit een counterploeg? Als je minder aan het spel te pas komt is de counter toch altijd de manier om het verschil te maken?

Al heb je natuurlijk Frankrijk dat in principe meer kwaliteit heeft dan eender welke nationale ploeg en ook graag counter voetbal speelt.
Neen, er is een verschil tussen door de omstandigheden van de match in het defensief gedrukt te worden en op de counter te moeten gaan spelen, en op voorhand je tactiek en selectie in te stellen op de counter.

Bwah, als je Portugal nu ziet spelen en het vuur aan de schenen van Spanje legt. Is toch ook geen ploeg die overloopt van het talent buiten een 3-tal sterkhouders (in tegenstelling tot Spanje dat zelfs toppers op de bank moet zetten), en die slagen er al van zolang ik me kan herinneren er steeds keer op keer in om goed voetbal te leveren. Het probleem van de RDs is nooit het gebrek aan talent geweest, wel het gebrek aan samenspel. Speelden, zelfs tijdens de "gouden generatie", heel vaak als een groepje van 11 vreemden met als kers op de taart nog zo één of andere random coach die ze in het buitenland zijn gaan plukken. Beetje kenmerkend voor België in het algemeen.

En wie heeft tegen Yamal gezegd dat zo van dat geel noedel-haar mooi is?

En als er iemand doorbreekt ook gewoon voetje uitsteken en ettertje zijn zoals RUSG. Zo win je moeilijke matchen. En die over-mijn-lijk-mentaliteit zie je nooit bij de duivels. Zelfs in de gouden periode niet

Bwah, als je Portugal nu ziet spelen en het vuur aan de schenen van Spanje legt. Is toch ook geen ploeg die overloopt van het talent buiten een 3-tal sterkhouders (in tegenstelling tot Spanje dat zelfs toppers op de bank moet zetten), en die slagen er al van zolang ik me kan herinneren er steeds keer op keer in om goed voetbal te leveren. Het probleem van de RDs is nooit het gebrek aan talent geweest, wel het gebrek aan samenspel. Speelden, zelfs tijdens de "gouden generatie", heel vaak als een groepje van 11 vreemden met als kers op de taart nog zo één of andere random coach die ze in het buitenland zijn gaan plukken. Beetje kenmerkend voor België in het algemeen.

Niet overloopt van het talent?

Ze hebben 4 spelers van de CL winnaar waaronder 3 die alles spelen en daar wel degelijk sterkhouders zijn. Ze hebben 2 spelers bij City die bij de gebruikte spelers waren. Ze hebben voor de rest spelers uit de kampoeienploegen van Duitsland, Engeland, Portugal. En verder nog uit de top 4 van de beste Europese competities. Als dat al niet meer overlopen is van talent wie dan wel?

Ze zijn trouwens het 4de land ter wereld qua marktwaarde, ze moeten enkel Engeland, Spanje en Frankrijk voor zich dulden gelukkig dan dat ze niet overlopen van talent.

Edit: en je beseft toch wel dat die random uit het buitenland aangetrokken trainer, nu trainer is van Portugal?

Want bij alle andere landen spelen ze natuurlijk wel altijd allemaal samen? De hoeveelste buitenlandse coach was Martinez eigenlijk? Kenmerkend voor België :laugh: .

Wat zijn we toch de grote uitzondering in de voetbalwereld he! Met van die spelers die niet in dezelfde ploeg spelen en onze buitenlandse coach. Echt nog nooit gezien!

Die random coach is dezelfde als van ons tijdens de gouden generatie, en krijgt overigens exact dezelfde kritiek bij Portugal als bij ons indertijd. Geen samenspel, 11 individuen, geen plan b, enzovoort. Hilarisch om dan te zien dat ze als tegenvoorbeeld van onze ploeg gebruikt worden.

De weelde bij Portugal is alleen maar iets om jaloers op te zijn, maar da's hierboven al uitgelegd. Qua individuele spelers staat Portugal momenteel vér boven België.

En als er iemand doorbreekt ook gewoon voetje uitsteken en ettertje zijn zoals RUSG. Zo win je moeilijke matchen. En die over-mijn-lijk-mentaliteit zie je nooit bij de duivels. Zelfs in de gouden periode niet

Ik kan me nog ergens vinden in de stelling dat de Portugezen doorgaans met meer "grinta" spelen, maar hoe je kan stellen dat die over-mijn-lijk-mentaliteit niet bestaat bij de Duivels, zelfs in de gouden periode niet? Ik herinner me toch matchen tegen Brazilië, Portugal, Frankrijk, Japan, ... waar ze die mentaliteit absoluut wel toonden.

Die random coach is dezelfde als van ons tijdens de gouden generatie, en krijgt overigens exact dezelfde kritiek bij Portugal als bij ons indertijd. Geen samenspel, 11 individuen, geen plan b, enzovoort. Hilarisch om dan te zien dat ze als tegenvoorbeeld van onze ploeg gebruikt worden.

Een random coach met brons op wk en winst nations league op het palmares. Hoeveel bondscoaches kunnen dat zeggen?

Niet overloopt van het talent?

Ze hebben 4 spelers van de CL winnaar waaronder 3 die alles spelen en daar wel degelijk sterkhouders zijn. Ze hebben 2 spelers bij City die bij de gebruikte spelers waren. Ze hebben voor de rest spelers uit de kampoeienploegen van Duitsland, Engeland, Portugal. En verder nog uit de top 4 van de beste Europese competities. Als dat al niet meer overlopen is van talent wie dan wel?

Wij hadden tijdens de "gouden generatie" op quasi elke plaats een absolute topper en hebben au fond niks (echt) gewonnen buiten een . Een aantal bijna's, net niet's en vooral veel dit was het niet's.

Ze zijn trouwens het 4de land ter wereld qua marktwaarde, ze moeten enkel Engeland, Spanje en Frankrijk voor zich dulden gelukkig dan dat ze niet overlopen van talent.

Er zijn misschien maar een stuk of 10-15 landen wereldwijd die qua voetballers iets deftig leveren, dus zo speciaal is een 4e plek (in Europa) nu ook weer niet eh.

Edit: en je beseft toch wel dat die random uit het buitenland aangetrokken trainer, nu trainer is van Portugal?

Ja, ik zeg toch niet dat die trainer de oorzaak was van alles? Dat gebrek aan samenspel is gewoon inherent aan de RDs sinds de laatste 2 decennia ofzo.

Ja, de kritiek op Martinez is vooral dat hij te lang blijft teren op de anciens van de ploeg. Maar itt de anciens bij de RDs die altijd zuchten en klagen (en in het geval van KBD, vooral rood worden), speelt een Ronaldo op z'n 40e nog altijd élke match alsof z'n leven er vanaf hangt.

Ik kan me nog ergens vinden in de stelling dat de Portugezen doorgaans met meer "grinta" spelen, maar hoe je kan stellen dat die over-mijn-lijk-mentaliteit niet bestaat bij de Duivels, zelfs in de gouden periode niet? Ik herinner me toch matchen tegen Brazilië, Portugal, Frankrijk, Japan, ... waar ze die mentaliteit absoluut wel toonden.

Als die al bestond dan enkel toen Kompany er nog was. Dat blijft voor mij toch écht de grootste Rode Duivel. Topverdediger, topkapitein die de ploeg tenminste vooruit kon laten spelen en nu ook een topcoach in wording. Het verschil met bv. Eden "mr hamburger" Hazard die op z'n 30e al te moe was om nog te ademen kan niet groter zijn, met alle respect voor de fenomenale prestaties die hij (in clubverband) heeft gepresteerd.

En ja, die matchen die je daar opnoemt zijn legendarisch waar menig voetbalfan nog kippenvel van krijgt. Maar dat zijn er een handvol in een, laat ons eerlijk zijn, redelijke vijver van teleurstellingen. Dat is met Portugal toch heel wat anders (geweest).
Pas op, ik zeg niet dat de RDs een uitzondering zijn op dat vlak eh. Genoeg "toplanden" die ook te vaak verstropt geraken/geraakten door te veel ego's en te weinig samenspel. Of het beste voorbeeld in het geval van ploegen: PSG. Niks kunnen winnen met al hun "topspelers" van miljarden, om dan enkele jaren later de CL te winnen met een ploeg van vooral juniors. Enfin, is wel een heel ander kaliber dan de juniors in de RDs, maar bon.

Laatst bewerkt:

Dit is echt wel gigantische zever. Ik durf zelf te zeggen dat deze generatie van Portugal minstens evenveel talent heeft dan de goude generatie van de Rode Duivels. Dit Portugal heeft op de flanken betere verdedigers lopen dan Vertonghen & Alderweireld/Meunier en heeft een beter middenveld (Fernandes, Silva & Vitinha). Mocht ik een team moeten opstellen dat een combinatie is van dit huidig Portugal & de goude generatie Duivels staan daar toch 5 Portugezen op ze.

Wij hadden tijdens de "gouden generatie" op quasi elke plaats een absolute topper en hebben au fond niks (echt) gewonnen buiten een . Een aantal bijna's, net niet's en vooral veel dit was het niet's.

Er zijn misschien maar een stuk of 10-15 landen wereldwijd die qua voetballers iets deftig leveren, dus zo speciaal is een 4e plek (in Europa) nu ook weer niet eh.

Ja, ik zeg toch niet dat die trainer de oorzaak was van alles? Dat gebrek aan samenspel is gewoon inherent aan de RDs sinds de laatste 2 decennia ofzo.

Ja, de kritiek op Martinez is vooral dat hij te lang blijft teren op de anciens van de ploeg. Maar itt de anciens bij de RDs die altijd zuchten en klagen (en in het geval van KBD, vooral rood worden), speelt een Ronaldo op z'n 40e nog altijd élke match alsof z'n leven er vanaf hangt.

Als die al bestond dan enkel toen Kompany er nog was. Dat blijft voor mij toch écht de grootste Rode Duivel. Topverdediger, topkapitein die de ploeg tenminste vooruit kon laten spelen en nu ook een topcoach in wording. Het verschil met bv. Eden "mr hamburger" Hazard die op z'n 30e al te moe was om nog te ademen kan niet groter zijn, met alle respect voor de fenomenale prestaties die hij (in clubverband) heeft gepresteerd.

En ja, die matchen die je daar opnoemt zijn legendarisch waar menig voetbalfan nog kippenvel van krijgt. Maar dat zijn er een handvol in een, laat ons eerlijk zijn, redelijke vijver van teleurstellingen. Dat is met Portugal toch heel wat anders (geweest).
Pas op, ik zeg niet dat de RDs een uitzondering zijn op dat vlak eh. Genoeg "toplanden" die ook te vaak verstropt geraken/geraakten door te veel ego's en te weinig samenspel. Of het beste voorbeeld in het geval van ploegen: PSG. Niks kunnen winnen met al hun "topspelers" van miljarden, om dan enkele jaren later de CL te winnen met een ploeg van vooral juniors. Enfin, is wel een heel ander kaliber dan de juniors in de RDs, maar bon.
Alsof Frankrijk meer een ploeg is dan ons indertijd? En alsof de RD een bende ego's waren die voor zich speelden? Dat is echt zo'n grote onzin. Als je die matchen tegen Japan en Brazilië bekijkt in 2018, dan kun je toch niet gaan besluiten dat we een ploeg hadden met pure ego's en geen teamspelers he? Uiteraard waren er grote teleurstellingen zoals het EK 20 (21) en het WK 22, maar Frankrijk was gewoon tijdens onze gouden generatie nog altijd een stapje hoger en dat vergeten mensen precies ook snel, want met of zonder gouden generatie is een groot tornooi winnen gewoon wat moeilijker dat gewoon een goede ploeg hebben.

Onze 11 basisspelers waren evenwaardig aan de die van Frankrijk, alleen konden we tegen de match tegen Frankrijk die 11 al niet meer opstellen. En waar Frankrijk op de bank ook nog weelde had, moesten wij Chadli op de rechtsback zetten.

Eeuwige held voor het doelpunt tegen Japan, maar dat was toch een dieptepunt om hem op die rechtsback te moeten zetten.

En die grinta is eigenlijk ook echt appelen met peren vergelijken. Je zit hier naar een Portugal, een ploeg dat in een positieve spiraal zit, dat in de finale van een groot toernooi zit met een België te vergelijken, dat in volle opbouw en toch nog steeds in een vrij negatieve spiraal zit, dat tegen fucking Noord Macedonie moet gaan spelen voor een groepsmatch op het einde van een lang seizoen. De Rode Duivels kon je alles behalve een gebrek aan grinta verwijten na hun matchen tegen Japan, Brazilie & Frankrijk of denk je echt dat landen als Portugal & Spanje elke match tot hun limiet gaan. Portugal heeft nota bene nog zo lang geleden verloren van Denemarken en gelijk gespeeld tegen Schotland.

Het lag dus toch niet aan Martinez dat het met de Rode Duivels niets geworden is met de bronzen generatie.

België is 3de geworden op het WK en bracht op momenten misschien wel het mooiste voetbal in de wereld. Mensen moeten ook eens stoppen met het idee dat een gouden generatie perse kampioen moet spelen. Belgie heeft een met een goude generatie evenveel kans dan een Frankrijk, Spanje, Duitsland & Brazilie met een "normale" generatie. Het idee dat België een wereldtopper op elke positie had is eigenlijk ook gewoon fout.

Bij voetbal komt nog altijd een portie geluk bij te pas, ons balletje was evengroot als andere toplanden en daarmee zijn we derde geworden en ik zal mij altijd die prachtige zomer herinneren :) Dat continue gezaag over alles, dat altijd alles zo slecht is enzo... Ik weet niet of dat typisch Belgisch is maar ik vind het toch maar triestig.

Over goude generaties gesproken, Noorwegen heeft momenteel zijn "goude" generatie. Ga je die nu ook rekenen bij de favoriete voor het volgende WK?

Bobby met zijn eerste prijs zowaar :smile:

Oh ja, en Nuno Mendez: wat een beest :love:

Discussies over Bobby zijn er hier vaak genoeg gevoerd. Ik lees hier weer ten tijde van de Duivels: ‘geen samenspel’ (goh, dat zal op het WK 2018 nog wel meegevallen zijn, denk ik dan) en ‘geen plan-B’ (dan heb je toch ook niet alles goed gevolgd, denk ik dan).

Bobby zijn grootste minpunten waren (en blijven) dat hij te lang vasthoudt aan zaken. Enerzijds tijdens de wedstrijd, waar hij te lang wachtte om in te grijpen. Anderzijds hield hij te lang vast aan zijn spelers (Hazard, Witsel, …)

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat hij hét tactische genie van de voetballerij is, maar de kritiek op zijn zogenaamde gebrek aan tactiek of tactische flexibiliteit is vaak te streng gesteld. Niet vergeten dat er vanuit de ploeg eigenlijk nooit scherpe kritiek is gekomen op hem, ook niet achteraf (in tegenstelling tot bij Wilmots, Tedesco)

Blijft echt maf hoe mensen dat wk 2018 onderschatten en blijkbaar niet hebben geapprecieerd voor wat het was.

Vond ook wel dat men hier veel te streng was voor Bobby. Zeker geen perfecte coach. Maar dat zijn maar weinig bondscoaches. En ook heel goed werk geleverd achter de schermen. Het is de man gegund, het winnen van die Nations League. Mét een sterke Portugese kern.

Een plan B had hij echt wel niet hoor. Is de coach die de laatste jaren steevast Batshuayi bracht in de plek van Lukaku en verwachtte dat het systeem nog altijd zou marcheren.

Op het laatste WK is hij toen 3x met een ander systeem gestart. Ik weet nog dat Hein daar in de studio een hele analyse over had gemaakt.

Feit blijft dat Batsman ook gewoon een beperkte spits is, die weliswaar zijn goaltjes mee kon pikken. Vraag is ook of je je ganse systeem moet aanpassen voor één spits, die niet eens een sleutelspeler is van je team. Je hebt wel al vaker landenteams gehad waarbij de spits helemaal niets zo bepalend was en na een toernooi ook snel vergeten is.

Misschien is de fout dan ook vooral dat je blijft vasthouden aan Batsman als 2e spits. Net zoals hij op dat WK op veel andere spelers onnodig bleef rekenen. Maar goed, zo breed hadden we het nu eenmaal ook niet meer qua kwaliteit. Maar het was ‘op’, dat was duidelijk.

We hadden echt niet een wereldtopper op elke plaats. We hadden geen backs (Toby en Jan waren op hun vaste plek al geen wereldtoppers), ons centraal middenveld was behalve De Bruyne ook geen wereldtop en vooraan was Hazard de enige wereldtopper. Dus ik kom max aan 4 fitte wereldtoppers per wedstrijd ofzo.

Die 4de plek is dus wereldwijd en niet enkel Europa.

Hazard was 1 van de beste spelers (zo niet de beste) op het WK in Rusland. Eigenlijk zegt zo’n uitspraak al genoeg over de rest van je post…

We hadden echt niet een wereldtopper op elke plaats. We hadden geen backs (Toby en Jan waren op hun vaste plek al geen wereldtoppers), ons centraal middenveld was behalve De Bruyne ook geen wereldtop en vooraan was Hazard de enige wereldtopper. Dus ik kom max aan 4 fitte wereldtoppers per wedstrijd ofzo.

Die 4de plek is dus wereldwijd en niet enkel Europa.

Terug
Bovenaan