De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Nu niet, wel als die al de gevraagde kwaliteiten heeft.
Ja, en moest ie kunnen verdedigen dan was Faes de nieuwe Van Dijk, maar dat is toch geen argument? Doku is absolute top in zijn dribbels en versnellingen, alleen zijn dat in zekere zin ondergeschikte vaardigheden in het moderne voetbal. Het is een oversimplificering, maar je bent meer met een flankaanvaller die beter is in scoren of in passen en voorzetten geven, maar minder in dribbelen dan omgekeerd.

Laatst bewerkt:
Ja, en moest ie kunnen verdedigen dan was Faes de nieuwe Van Dijk, maar dat is toch geen argument? Doku is absolute top in zijn dribbels en versnellingen, alleen zijn dat in zekere zin ondergeschikte vaardigheden in het moderne voetbal. Het is een oversimplificering, maar je bent meer met een flankaanvaller die beter is in scoren of in passen en voorzetten geven, maar minder in dribbelen dan omgekeerd.
maar zoals de stats (van @BleKKie) hier eerder aantoonden, is hij de beste in beide zaken...

Een oversimplificering oké, maar het is vooral echt een compleet verkeerde redenering.

Bij Man City speelt Doku bovendien héél vaak tegen een laag blok, waar zijn unieke profiel (1v1, versnelling, chaos creëren) extreem waardevol wordt - zelfs al is zijn rendement nog niet top.
Je ziet het ook gewoon: verdedigingen reageren doorgaans met een dubbele dekking op hem, wat ruimte op andere posities vrij maakt. Dat op zich is al een grote meerwaarde, los van puur goals/assists.

"Flankspeler" is tegenwoordig sowieso maar een containerbegrip. Er bestaan gewoon verschillende profielenen om dat zomaar op één hoop te gooien (inside forwards, wide playmakers,...). Het heeft dus weinig zin om Doku bv. zomaar te vergelijken met een speler als Saka, Grealish, Leao, Sané... qua stats. Maar als je Doku dan vergelijkt met een gelijkaardige flankspelers zoals bv Coman, dan ziet ge zelfs in de stats hoe geweldig Doku is geweest dit seizoen.

Dat zijn rendement omhoog mag? Absoluut. Maar het is niet zo zwart-wit als "hij dribbelt -> ondergeschikt aan xG/xA -> minder nuttig". In het moderne voetbal is balans tussen risico nemen en rendement cruciaal en Doku voegt nu al iets toe wat City zonder hem amper heeft.

Gewoon vandaag al een geweldig nuttige en goede speler - speelt niet voor niets bij ManCity.

Doku is gewoon een van de meest overschatte wingers. Geen kloten rendement en maar draven. Zeer frustrerende speler.
Tuurlijk daarom dat em bij Man City speelt en Pep hem opstelt lol
Sommige hebben weer een nieuw slachtoffer nodig wanneer Lukaku stopt he ik snap het .
Btw tegen Wales den boot in , ofc !

We duwden de Macedoniërs te ver in hun eigen vak, gisteren. Als we ons dominantiespel iets verder van doel rondspelen, dan heeft Doku meer dreiging om er rond te lopen en de verdedigers te doen omdraaien. En dan staan KDB en Saelemaekers of Vanaken ook beter (en iets centraler) om verdedigers uit hun lijn te lokken en er zo door te spelen. Ook de aansluiting met Raskin achter hen is dan wat beter.

Doku geraakt op plaatsen waar je 't niet verwacht maar de afspeelmogelijkheden zijn van daaruit ook anders (ook qua timing), en daar zouden de anderen beter gecoördineerd met hem moeten op inlopen.

maar zoals de stats (van @BleKKie) hier eerder aantoonden, is hij de beste in beide zaken...
Maar ik zei niet dat de alternatieven zoveel beter zijn hé, ik zei alleen dat ik hem niet goed genoeg vind. En ik denk ook wel dat we in het samenspel van de Duivels beter gediend zijn met een speler die directer speelt.

De alternatieven spelen ook allemaal wel in (theoretisch) minder sterke clubs.

Ik heb altijd de neiging om te zeggen dat je doku als supersub gebruikt.
Als iedereen ondertussen van de tegenstrever moe is. Dan laat je hem zijn duivels ontbinden. En dus niet om hem vanaf de start al op te stellen, dan zou ik ook eerder denken aan een directere speler. Al blijft hij wel een wapen.

Maar geen idee of dat überhaupt op iets slaat.

Een beetje zoals Mertens vroeger, als supersub speelde die de pannen van het dak bij de Rode Duivels, om daarna als basisspeler dan teleur te stellen.

Die verdediging, jongens toch. Dan nog liever Mechele-Smets. Faes is echt te plat, en Debast heeft beter iemand met ervaring naast zich.

Dan nog Meunier die daar ook totaal onnodig ging tackelen vlak voor de 16 zonder dat er gevaar dreigde, waardoor er een vrije trap gegeven werd. Ik snap echt niet dat die kapitein is, met een Debruyne of Lukaku op het veld. Of zelfs Vanaken, maar die zijn staat van dienst bij de Rode Duivels is misschien te mager.

Saelemakers wel goede dingen laten zien, die heeft ook de instelling die we nodig hebben, diep in de 2e helft nog druk gaan zetten aan de andere flank.

Doku heeft als invaller 1 assist bij de RD en dit seizoen was ie goed voor 1 goals en 1 assist tijdens invalbeurten. Dus niet bepaald een supersub

Doku heeft als invaller 1 assist bij de RD en dit seizoen was ie goed voor 1 goals en 1 assist tijdens invalbeurten. Dus niet bepaald een supersub
Hoeveel invalbeurten heeft hij gehad.

Mijn herinnering, al kan ik daar mis in zijn, is dat hij toch eerder basisspeler was. Waardoor stats iets minder bepalend zijn. Idee van supersub was eerder omdat zijn versnellingen later in de match meer pijn kunnen doen. En ik een inschatting maak, maar daar kan ik mis zijn, dat zijn conditie de volle 90 minuten dat gewoon niet aankan. Allez ik zou dat straf vinden als hij dat wel kan.

Lewandowski doet een Courtois'ke. Hij stopt per direct bij Polen (onder deze bondscoach) omdat die zijn kapiteinsband heeft afgenomen.

Ik zeg het al van de laatste twee jaar onder Martinez, maar we spelen nog altijd te veel alsof we de ploeg van 2018 hebben die tegen quasi elke ploeg het spel kon maken of domineren. Martinez had ons moeten omvormen tot een counterploeg, want daarmee hadden we nog altijd kanshebber voor de prijzen kunnen zijn. Ondertussen is onze verdediging en ons middenveld nog een stuk zwakker, maar toch blijven we een heel hoog spel spelen (zonder veel druk in balverlies dan ook nog). Onder Martinez op't einde hadden we nog altijd wereldtop kunnen zijn met een counterploeg, nu lijkt het er op dat we het moeten worden als we überhaupt nog iets willen voorstellen.

Terug
Bovenaan