De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Dat er af en toe kritiek komt van de spelers, nu ook van Doku, lijkt mij toch verontrustender dan de mindere resultaten.

Ook gehoord van iemand van den bond dat Manaert zich al openlijk heel kritisch had geuit naar García. Welliswaar na een paar glaasjes. ;)
Had die geen clausule in zijn contract dat hij op zijn drankgebruik moest letten? :laugh:

Dat er af en toe kritiek komt van de spelers, nu ook van Doku, lijkt mij toch verontrustender dan de mindere resultaten.

Ook gehoord van iemand van den bond dat Manaert zich al openlijk heel kritisch had geuit naar García. Welliswaar na een paar glaasjes. ;)
Wat absoluut mag, ik vind het vreselijk hoe zorgenvrij de coaches konden verderklooien terwijl elk kind al 3-4 jaar dezelfde problemen zag.

Maar wat me nog steeds niet zint is hoe weinig ambitie in onze aanvankelijke coachkeuze zit. In de prijsklasse van Garcia zit er veel mooiers. En wat Tedesco kreeg als absolute nul zijnde is hallucinant. Voor een part-time job met relatief veel prestige bovendien. De aanwezigheid van Mannaert heeft daar nog niet veel aan geholpen tot nu toe.

Wat absoluut mag, ik vind het vreselijk hoe zorgenvrij de coaches konden verderklooien terwijl elk kind al 3-4 jaar dezelfde problemen zag.

Maar wat me nog steeds niet zint is hoe weinig ambitie in onze aanvankelijke coachkeuze zit. In de prijsklasse van Garcia zit er veel mooiers. En wat Tedesco kreeg als absolute nul zijnde is hallucinant. Voor een part-time job met relatief veel prestige bovendien. De aanwezigheid van Mannaert heeft daar nog niet veel aan geholpen tot nu toe.
Ik weet niet wie je dan in gedachten had, maar ze moeten natuurlijk ook nog willen :wink:

De andere namen die toen gevallen zijn, zijn Lopetegui en Henry, maar dat lijken me nu geen betere opties eerlijk gezegd.
Ook Conceicao was toen blijkbaar een optie, maar die koos toen voor AC Milan. Al zit die laatste nu ook al in de zandbak.

Ik weet niet wie je dan in gedachten had, maar ze moeten natuurlijk ook nog willen :wink:

De andere namen die toen gevallen zijn, zijn Lopetegui en Henry, maar dat lijken me nu geen betere opties eerlijk gezegd.
Ook Conceicao was toen blijkbaar een optie, maar die koos toen voor AC Milan. Al zit die laatste nu ook al in de zandbak.
Ranieri, Van Bommel, Motta en in de hogere klasse had je Conte, Mourinho en Spalletti. Die drie laatste ga je niet zomaar meer verleiden met onze huidige spelersmateriaal natuurlijk.

Zelfs met Bilic was ik iets meer gerust geweest waarschijnlijk.

Ranieri had een heel goede match kunnen zijn denk ik. Lopetegui en Henry zijn gewoonweg domme keuzes die heel goed bij onze bond hadden gepast.

Als ik hier even ga kijken naar de campagne van Noorwegen. Die hebben natuurlijk met Haaland een absoluut beest in huis, en met Odegaard ook een fantastische spelmaker (maar die was er in de laatste tegen Italië niet eens bij), maar voor de rest is dat qua spelersmateriaal niet beter dan ons. Italië is een pak sterker (imo) dan Wales of Noord-Macedonië, Israël te vergelijken met die twee. Liechtenstein bij ons een pak minder goed dan de zwakste in hun poule. En ze zijn er in geslaagd om minder goals tegen te krijgen dan wij.

Ja, onze spelers zijn niet top, maar andere landen met vergelijkbare kwaliteit doen het wél beter. Dat ligt toch gewoon aan de coach?

Als ik hier even ga kijken naar de campagne van Noorwegen. Die hebben natuurlijk met Haaland een absoluut beest in huis, en met Odegaard ook een fantastische spelmaker (maar die was er in de laatste tegen Italië niet eens bij), maar voor de rest is dat qua spelersmateriaal niet beter dan ons. Italië is een pak sterker (imo) dan Wales of Noord-Macedonië, Israël te vergelijken met die twee. Liechtenstein bij ons een pak minder goed dan de zwakste in hun poule. En ze zijn er in geslaagd om minder goals tegen te krijgen dan wij.

Ja, onze spelers zijn niet top, maar andere landen met vergelijkbare kwaliteit doen het wél beter. Dat ligt toch gewoon aan de coach?
We slepen al te lang middelmaat mee die de winnaarsmentaliteit niet hebben. Met Theate op kop. Faes ging er tenminste nog voor.

Zeker een grote factor, maar Garcia is ook nog geen eeuwigheid bezig natuurlijk. Dus nog beetje voordeel van de twijfel.

Zonder naar de stats te gaan kijken durf ik bijvoorbeeld gerust gokken dat Noorwegen minder balbezit heeft dan België per pot, veel secuurder speelt van achteruit en gewoon veel meer op de counter speelt. Terwijl wij steeds 'proberen' het initiatief te nemen om dan te resulteren in overhaaste en slechte passes, gekoppeld aan een paniekerige verdediging.

Die staat verdedigend mogelijks wel beter dan ons, maar laten we niet vergeten dat we met Lukaku wss ook wel meer gescoord en punten gepakt hadden.

Maar dat is ook eigen aan ploegsporten, niet?

Je hebt ploegen als Spanje en Engeland, die belachelijk veel talent hebben, en nu ook gewoon alles opgekuist hebben in de kwalificatie.
Dan heb je ploegen als Noorwegen die in een goede flow zitten, het goede blok gevonden hebben onder leiding van een wereldspits als Haaland.

En dan zijn er ook genoeg ploegen die hun potentieel niet halen hoor. Duitsland, Italië, Nederland, ... hebben natuurlijk in het verleden al meer talent gehad in hun rangen, maar het is niet dat daar rommel rondloopt.
Om nog maar te zwijgen over ploegen als Zweden bijvoorbeeld.

Het moet ook nog 'klikken'. Soms heb je ook gewoon geen homogene ploeg (en dat is niet altijd alleen de schuld van de trainer). Of je hebt wel een goede trainer, maar het klikt gewoon niet met de groep. Los van het talent moeten die zaken ook allemaal goed op hun plek vallen.

Niet dat ik Garcia wil verdedigen hoor, maar we zitten er wel aan vast. Hij heeft zich gekwalificeerd voor het WK, opdracht volbracht. Nu moet hij het maar gaan bewijzen op een eindronde. Hopelijk zijn al zijn belangrijke spelers dan fit, en dan zien we wel. Daar zal hij op afgerekend worden.

Die staat verdedigend mogelijks wel beter dan ons, maar laten we niet vergeten dat we met Lukaku wss ook wel meer gescoord en punten gepakt hadden.
Dat vergeet ik zeker niet, zet Haaland in onze ploeg en we hadden elke match in deze kwalificatie 5 doelpunten gescoord. Maar 't stoort mij gewoon dat we al sinds 2018 dezelfde manco's hebben. Ons middenveld wordt te makkelijk overlopen, onze defensie is wankel onder druk, en we beginnen matchen vaak niet scherp genoeg met te veel individuele fouten. In 2018 werd dat nog gecompenseerd door het pure talent van onze spelers, maar er is te weinig veranderd aan onze manier van spelen terwijl onze spelersgroep wél heel fel veranderd is.

We negeren te fel onze zwaktes, terwijl we onze sterktes niet altijd optimaal benutten. Met de spelers die we hebben kunnen we nog altijd een absoluut dodelijke counterploeg zijn, maar we spelen nog altijd te veel matchen alsof de Gouden Generatie op het veld staat.

We slepen al te lang middelmaat mee die de winnaarsmentaliteit niet hebben. Met Theate op kop. Faes ging er tenminste nog voor.
Dit is toch om te lachen mag ik hopen? Faes blunderde elke wedstrijd, het werd gewoon vaak niet afgestraft. Niet alleen bij de RD trouwens, loopt in Leicester ook al drie jaar superarrogant naast zijn schoenen te voetballen, met dezelfde gevolgen. Ja, Theate ging in de fout vorig weekend. Maar bij Faes gebeurt dat continu, en het is altijd het gevolg van hetzelfde probleem: Een compleet gebrek aan concentratie en pure nonchalance.

We negeren te fel onze zwaktes, terwijl we onze sterktes niet altijd optimaal benutten. Met de spelers die we hebben kunnen we nog altijd een absoluut dodelijke counterploeg zijn, maar we spelen nog altijd te veel matchen alsof de Gouden Generatie op het veld staat.
Maar dat kan je toch niet tegen elke ploeg uitspelen? Kazachstan, Liechtenstein, Macedonië, ... dat zijn ploegen die zelf achteruit plooien en een blok vormen en op de counter spelen. Logisch gezien hun 'stand' en hun kwaliteiten.

Je zou het publiek nogal horen als we thuis tegen Kazachstan het initiatief niet zouden nemen. Tegen alle ploegen in deze poule moesten we nu eenmaal het initiatief in handen nemen, daar is niets aan te doen.

Pas op een eindronde zullen we zien, tegen sterke(re) ploegen, die ook initiatief pakken, hoe Garcia dat wapen gaat uitspelen.
In het verleden hebben we vaak genoeg de counter ook goed uitgespeeld (vaak ook niet, dat wel), met de 3-2 tegen Japan als summum bv.

Zou ik wel eens willen zien wat voor wedstrijd we dan krijgen. Het spel aan Kazachstan of Noord-Macedonië overlaten :laugh:
Da's wat Gent ook deed in Leuven in de eerste helft. Was eigenlijk niet om aan te zien :unsure:

Dit is toch om te lachen mag ik hopen? Faes blunderde elke wedstrijd, het werd gewoon vaak niet afgestraft. Niet alleen bij de RD trouwens, loopt in Leicester ook al drie jaar superarrogant naast zijn schoenen te voetballen, met dezelfde gevolgen. Ja, Theate ging in de fout vorig weekend. Maar bij Faes gebeurt dat continu, en het is altijd het gevolg van hetzelfde probleem: Een compleet gebrek aan concentratie en pure nonchalance.
Helemaal mee eens. Theate is echt wel nog een stuk beter dan Faes. De ene speelt alles in de Bundesliga en de andere schippert tussen bank en basis in de Engelse 2de klasse. Zegt ook al veel. Theate was vorig jaar tegen Ajax ook zeer sterk. Een topper gaat het nooit worden, maar ik denk dat die wel beter kan.

Benteke is de enige met een gelijkaardig profiel als Lukaku. Je kan daar uiteraard niet op bouwen, en de MLS is inderdaad geen hoogstaande competitie, maar ik vind het wel logischer om hem mee te pakken op het WK dan een Batshuayi. Zeker als Lukaku niet fit zou geraken.
Op welke manier is dat een gelijkaardig profiel? Snel is hij nooit geweest, heeft ook niet de doelgerichtheid van Lukaku (Romelu een doelpunt om de 153 minuten, Benteke een om de 200, waarbij Lukaku dan nog twee derde van zijn goals in de PL of de Serie A gemaakt heeft vs de helft bij Benteke), Lukaku is tweevoetig en Benteke zuiver rechts,.. Het enige waarin Benteke mogelijk vergelijkbaar en zelfs iets beter is/was is kopbalduels en kaatsen..

Op welke manier is dat een gelijkaardig profiel? Snel is hij nooit geweest, heeft ook niet de doelgerichtheid van Lukaku (Romelu een doelpunt om de 153 minuten, Benteke een om de 200, waarbij Lukaku dan nog twee derde van zijn goals in de PL of de Serie A gemaakt heeft vs de helft bij Benteke), Lukaku is tweevoetig en Benteke zuiver rechts,.. Het enige waarin Benteke mogelijk vergelijkbaar en zelfs iets beter is/was is kopbalduels en kaatsen..
Als aanspeelpunt in de spits, kaatser en breker is hij de enige zuivere spits naast Lukaku die dat kan.

Met alle andere spitsen moet je eigenlijk een ander systeem spelen, enkel met CDK kan je dat systeem behouden maar dat is dan weer geen echte spits.

Ik zeg niet dat Faes voetballend beter is dan Theate, laat staan dat ie erbij moet zijn. Maar die had nog wat inzet.

Ik begrijp niet goed waarom we over een Benteke of Stassin bezig zijn? We hebben met Openda, CDK en Vermant toch genoeg verschillende opties om ons aan te passen aan de tegenstanders? Wie moet beginnen is een andere discussie, maar met deze 3 moet je normaal toch goed zitten in de kern. Uiteraard moet je ze niet alle 3 op dezelfde manier gebruiken, maar dat is aan de coach. Als een Stassin zich nog kan ontwikkelen (of iemand anders) kunnen we opnieuw kijken wie in plaats kan komen. Misschien kan een Bertaccini of Batshuayi ook nog wanneer ze in vorm zijn ipv een Openda (als die blijft sukkelen dit seizoen) of een Vermant (als die zijn vorm niet terug vindt). Een CDK is dan waarschijnlijk de enige zekerheid in de kern.

Terug
Bovenaan