De Tesla thread

Het opnemen van laadplekken in de navigatie op lange trips is voor nog steeds een plus in onze model 3. Ik weet perfect waar ik ga laden,hoeveel laadplaatsen er vrij zijn enzovoort.
De accu warmt zich op om maximale snelheid te halen.
Misschien dat dit ondertussen bij de ander merken ook is?
Blijkbaar maakt de tesla navigatie soms wel gigantische ommetoeren om toch maar die ene tesla supercharger mee te pakken. Dus wel altijd eens de navigatiekaart checken.

Bon, heb de kofferopening van een model 3 gezien.
De hoofdreden waarom ik dat dus niet moet kopen.
Das voor mij het grootste nadeel aan die wagen. Opzich een ruime koffer, maar alles moet door die brievenbusgleuf kunnen. Heb al een keer paar keer een grote doos op de achterbank moeten schuiven omdat ze niet door de opening gaat. Moest die koffer opengaan zoals de Model Y, zou dat ideaal zijn.

Nope. Van de geafficheerde 125 (135kW) bij de id4 haal ik gemiddeld 70kw. Nog maar 1 keer 116kw gehaald feitelijk. Feitelijk wel leuk als je weet dat je laadbeurten op een verre reis gewoonweg x2 gaan zijn qua duurtijd.
Hoe oud is jouw ID.4? Welke software heb je? Ik heb toch al meermaals aan +130kW kunnen laden met mijn ID.4, ook na kortere ritten. Auto is van februari en heeft 3.2.

Hoe oud is jouw ID.4? Welke software heb je? Ik heb toch al meermaals aan +130kW kunnen laden met mijn ID.4, ook na kortere ritten. Auto is van februari en heeft 3.2.
Een van de eerste modellen. (2021) Software 3.2 staat er op maar de keer dat ik wel snel kon laden was het nog de vorige software.
Nu ja... ik ben ID4 loos tot oktober wegens defecte batterij dus zal het later wel nog eens testen en mss lag het daar aan.

Het opnemen van laadplekken in de navigatie op lange trips is voor nog steeds een plus in onze model 3. Ik weet perfect waar ik ga laden,hoeveel laadplaatsen er vrij zijn enzovoort.

Ja

Blijkbaar maakt de tesla navigatie soms wel gigantische ommetoeren om toch maar die ene tesla supercharger mee te pakken. Dus wel altijd eens de navigatiekaart checken.
Dat zou kunnen. Ik heb er de afgelopen 2 j positieve ervaringen mee. Af en toe laat ik laders wel weg om iets sneller of verder te stoppen. Buiten het gemis aan geluid zie ik mij niet direct nog een ICE kopen. Al staat mijn 2cv hier nog te blinken om terug op te maken. Een ev van maken is nog wat kostelijk. Net als een elektrische moto aanschaffen. Alleen maar ervaring met een ice motor. Kzou is moeten gaan testen met een zero of dergelijke.

Nope. Van de geafficheerde 125 (135kW) bij de id4 haal ik gemiddeld 70kw. Nog maar 1 keer 116kw gehaald feitelijk. Feitelijk wel leuk als je weet dat je laadbeurten op een verre reis gewoonweg x2 gaan zijn qua duurtijd.
Heb je ooit al geladen met een warme accu en een SOC die onder de 10% zat, want dat is vaak een noodzakelijke waarde om die hoge laadsnelheden te bekomen

Heb je ooit al geladen met een warme accu en een SOC die onder de 10% zat, want dat is vaak een noodzakelijke waarde om die hoge laadsnelheden te bekomen
Yep. Van 5% tot altijd sub 20% als ik ooit aan snellader hang en dan heb ik vaak een rit van minimaal 40km gedaan.
Uit volgende link blijkt dat de laadcurve toch tot 30% een 125kW zou moeten halen. 70kW is meestal ergens 60-70% charge. Maar dat is bij mij constant.
https://insideevs.com/news/492606/volkswagen-id4-82kwh-dc-fast-charging-analysis/

Bon we zien wel als ik hem terug heb of het beter is. Geen idee hoeveel cellen er nu feitelijk defect waren.
Ik wil ook meegeven dat ik mss op die twee jaar hoop en al 7 keer aan snellader gehangen heb. Tis nu niet dat ik constant snellaad.

Allezins de nieuwe tesla bijt in mijn been om als tweede wagen te nemen.

Ik kan u verhaal van die ID.4 wel ergens bevestigen, ik had ook 1 van de eerdere modellen met nog de 2.1 software erop bij levering begin 2021.
Zelden boven de 50-55kW uitgekomen bij het laden in 'ideale' omstandigheden.

Nu bij de nieuwe werkgever waarschijnlijk een Model Y in bestelling plaatsen voor volgende zomer, voorlopig heb ik een XC40 hybride.
Ik heb die ID.4 nooit gemist. (ook wegens enkele problemen met batterij, verwarming, softwrae...)

Mijn premium connectivity proefperiode is afgelopen, niet dat ik er veel plezier aan gehad hebt - de wagen was een week in herstelling :unsure:

Nu wilde ik dat betalend activeren, maar dat gaat dus blijkbaar niet zomaar als je wagen in lease zit (optie niet beschikbaar in de app of in de wagen). Iemand die hier een workaround voor kent? Of moet ik opnieuw een serviceticket aanmaken?

Mijn premium connectivity proefperiode is afgelopen, niet dat ik er veel plezier aan gehad hebt - de wagen was een week in herstelling :unsure:

Nu wilde ik dat betalend activeren, maar dat gaat dus blijkbaar niet zomaar als je wagen in lease zit (optie niet beschikbaar in de app of in de wagen). Iemand die hier een workaround voor kent? Of moet ik opnieuw een serviceticket aanmaken?
Dit komt uit de handleiding:

Als u privé een Tesla bezit, kunt u zich abonneren op Premium Connectivity via het touchscreen van uw voertuig of via de Tesla-app. Als u een leaseauto rijdt, neem dan contact op met de leasemaatschappij voor meer informatie

Morgen een bellen met LeasePlan, volgens mij gaan die naar Tesla verwijzen 🥲
Blijkbaar zou leasingmaatschappij moeten inloggen in Tesla account en daar iets aanduiden zodat jij je kan abonneren via de app.

solved:

I contacted the leasing company and they were able to toggle a switch in their Tesla Account. Within seconds this opened up the Upgrades section of the app and allowed me to subscribe to Premium.

They said that Tesla had told them that this would be done automatically, but obviously that didn't happen

Dit komt uit de handleiding:

Als u privé een Tesla bezit, kunt u zich abonneren op Premium Connectivity via het touchscreen van uw voertuig of via de Tesla-app. Als u een leaseauto rijdt, neem dan contact op met de leasemaatschappij voor meer informatie
Ik hoorde dat ook maar bij mij ging dat wel gewoon? Ik kon in de app de Premium Connectivity zo bestellen en maandelijks gaat dat van mijn kredietkaart. Geen tussenkomst van leasing of Tesla nodig.
Is bij Arval.

Ik hoorde dat ook maar bij mij ging dat wel gewoon? Ik kon in de app de Premium Connectivity zo bestellen en maandelijks gaat dat van mijn kredietkaart. Geen tussenkomst van leasing of Tesla nodig.
Is bij Arval.
Misschien zet Arval het bij Tesla’s standaard aan ofzo…

Ja je vindt dus beide "oplossingen" online, de éne kreeg het gefixt via Tesla en een andere via de leasemaatschappij.

Waarom het a priori niet "gewoon" kan voor lease-Tesla's is me een raadsel. Bij m'n E-Tron kon ik gewoon alle functions on demand zelf activeren.

Ja je vindt dus beide "oplossingen" online, de éne kreeg het gefixt via Tesla en een andere via de leasemaatschappij.

Waarom het a priori niet "gewoon" kan voor lease-Tesla's is me een raadsel. Bij m'n E-Tron kon ik gewoon alle functions on demand zelf activeren.
Omdat de lease maatschappij de beheerder is van je account bij tesla. En dan hangt het van verschillende factoren af welke settings ze gebruiken. En afhankelijk van die settings heb je al dan niet de rechten om zelf premium abonnement te activeren.

Bij veel mensen kan je dat opwarmen zelf opstarten, bij Tesla kan dat alleen automatisch. Wanneer je een snellaadpaal wilt gebruiken die niet in het navigatiesysteem staat, ben je er dus niets mee.
Ik heb hier een snellaadpaal op < 500m van huis, maar daar kan ik dus niet voor voorverwarmen.
Ik vermoed dat dat bij verdere updates nog wat kan stijgen. Bij mij heeft het met mijn Tesla ook meer dan een jaar geduurd voor ik > 200 kW haalde (mijn record is 235 kW, maar daarvoor moest ik met 4% aankomen aan de laadpaal, bij een temperatuur van 30°). Ik heb dit jaar op reis geen enkele keer > 150 kW gehaald (omdat de laadstops niet ideaal waren).
Ik had bij de batterij-loterij wat pech (model 3 werd toen met 2 accu's geleverd, en ik had het accutype dat pas later geoptimaliseerd werd). Het eerste jaar was ik blij dat ik 150 kW haalde in ideale laadomstandigheden (SOC < 10% , warm buiten)

Bij veel mensen kan je dat opwarmen zelf opstarten, bij Tesla kan dat alleen automatisch. Wanneer je een snellaadpaal wilt gebruiken die niet in het navigatiesysteem staat, ben je er dus niets mee.
Ik heb hier een snellaadpaal op < 500m van huis, maar daar kan ik dus niet voor voorverwarmen.

Ik vermoed dat dat bij verdere updates nog wat kan stijgen. Bij mij heeft het met mijn Tesla ook meer dan een jaar geduurd voor ik > 200 kW haalde (mijn record is 235 kW, maar daarvoor moest ik met 4% aankomen aan de laadpaal, bij een temperatuur van 30°). Ik heb dit jaar op reis geen enkele keer > 150 kW gehaald (omdat de laadstops niet ideaal waren).
Ik had bij de batterij-loterij wat pech (model 3 werd toen met 2 accu's geleverd, en ik had het accutype dat pas later geoptimaliseerd werd). Het eerste jaar was ik blij dat ik 150 kW haalde in ideale laadomstandigheden (SOC < 10% , warm buiten)
Klopt dan is het soms even zoeken naar een paal in de navigatie die wat verder staat.
Mijn ervaringen zijn vooral gebaseerd op 2j model3 rijden en de testritten die we toen deden.
Dus wellicht al wat out datet

Terug
Bovenaan