De Tesla thread

Toch wel belachelijk dat prijsverschil met Nederland.

Nederland: 38.793 euro - 2950 subsidie = 35.843 euro
België: 45.970 euro alstemblieft :eek:

Is nu ook wel één bepaalde stockwagen in Nederland waarbij het verschil zó groot is (al is het bij nieuwe bestellingen ook wel al de moeite).
Bij de Model Y's wel bijna geen verschil tussen Nederland en België (1000euro nieuw, op stock wagens precies geen verschil).

Valt mij nu ook pas op dat de Model Y RWD ook in Quicksilver beschikbaar is, was voorheen enkel de Long Range en Performance.
Het originele donkergrijs is dus enkel nog maar op Model Y's in stock te krijgen 😀, nochtans een knap kleur naar mijn mening en dat Quicksilver is wel heel prijzig...

Dat moet dan toch maar net gewijzigd zijn.
Zaterdagavond nog aan het configureren geweest voor eens te vergelijken en toen was het nog enkel het 'oude' grijs.

Nog veel belachelijker is dat hij 2j geleden 60k koste. Al die mensen hebben een serieus verlies door de aankoop van hun Tesla.

Dat mensen nog een Tesla kopen, ik snap het niet. Voor hetzelfde geld volgend jaar opnieuw 10k goedkoper. Er bestaat geen slechtere investering dan een Tesla kopen.

Niet dat je een wagen als investering moet zien, maar dit is er over. Als zelfstandige is de wagen na 4 jaar (wanneer hij volledig afgeschreven is) 40k minder waard. Je bent dus gewoon €1000 per maand kwijt. Je kan beter een oude golf 6 kopen.

Nog veel belachelijker is dat hij 2j geleden 60k koste. Al die mensen hebben een serieus verlies door de aankoop van hun Tesla.

Dat mensen nog een Tesla kopen, ik snap het niet. Voor hetzelfde geld volgend jaar opnieuw 10k goedkoper. Er bestaat geen slechtere investering dan een Tesla kopen.
Je koopt een auto toch om hem te gebruiken, niet om hem na 5 jaar met winst te verkopen.

Dat moet dan toch maar net gewijzigd zijn.
Zaterdagavond nog aan het configureren geweest voor eens te vergelijken en toen was het nog enkel het 'oude' grijs.
Idem, zaterdag ook nog zo geconfigureerd, en uiteindelijk het "oude" grijs als stock besteld.

Andere merken hebben sinds die prijsdaling ook hun prijzen door middel van kortingen aangepast, de Ford Mach-e bv. was de vorige maanden na korting nieuw uit de garage goedkoper (ook vanaf +-52000 €) dan de typische 2dehands prijzen.
Andere elektrische wagens hun 2dehands prijs zal ook dalen door de prijsdaling van Tesla, en wie weet daalt de prijs van onze Tesla binnenkort doordat de nieuwe Chinese auto's Tesla overstijgen?
Al zal de keuze voor een auto niet altijd even rationeel puur op specificaties zijn en speelt de reputatie van een merk ook.

Er zijn andere wagens waar je als zelfstandige veel meer aan overhoudt na 4 jaar afschrijven

Op het einde van de rit krijg je mss meer terug, maar de maandlasten en VAA zullen ook hoger zijn. De goedkoopste mercedes, bmw of audi kost 10k of 20% meer dan de goedkoopste tesla's.

Op het einde van de rit krijg je mss meer terug, maar de maandlasten en VAA zullen ook hoger zijn. De goedkoopste mercedes, bmw of audi kost 10k of 20% meer dan de goedkoopste tesla's.
Beeld je nu eens in dat een fleetbeheerder tegen zijn baas moet gaan uitlleggen dat die Tesla's die ze gebudgetteerd hadden op X euro nu plots allemaal 10.000 euro duurder uitvallen op die termijn van 4 jaar. Zelfs al zou de Tesla in totaal goedkoper uitkomen, die fleetbeheerder heeft dan veel liever een dure BMW in de vloot waarvan hij weet dat hij 4 jaar later niet op de bureau van de baas moet komen.

Beeld je nu eens in dat een fleetbeheerder tegen zijn baas moet gaan uitlleggen dat die Tesla's die ze gebudgetteerd hadden op X euro nu plots allemaal 10.000 euro duurder uitvallen op die termijn van 4 jaar. Zelfs al zou de Tesla in totaal goedkoper uitkomen, die fleetbeheerder heeft dan veel liever een dure BMW in de vloot waarvan hij weet dat hij 4 jaar later niet op de bureau van de baas moet komen.
Daarom dat je operationele lease neemt als je die onzekerheid niet wilt. Vast goedkoper dan duurdere BMW’s aanschaffen.

Daarom dat je operationele lease neemt als je die onzekerheid niet wilt. Vast goedkoper dan duurdere BMW’s aanschaffen.
Als eindgebruiker heb je daar inderdaad geen last van dan. Maar de leasemaatschappijen zitten natuurlijk met hetzelfde probleem: hun klant wil een auto na 4 jaar teruggeven, en de restwaarde van die auto is onzeker (nog meer onzeker dan bij andere merken).

Gebruik mijn referral-link om een Tesla-product te kopen en ontvang korting en andere exclusieve beloningen.
Bedankt! Urbanus was je net voor en heb zijn link gebruikt.
Voor 42k een nieuwe zwarte model 3 RWD uit voorraad besteld. Fingers crossed dat de financiering kan doorgaan. Door het inleveren van mijn bedrijfswagen, kan ik via het mobiliteitsbudget (hypotheek) deze wagen financieren. Alleen weet de bank nog niet goed hoe ze dit extra budget moeten beschouwen... Fingers crossed dus.

Laatst bewerkt door een moderator:

Niet dat je een wagen als investering moet zien, maar dit is er over. Als zelfstandige is de wagen na 4 jaar (wanneer hij volledig afgeschreven is) 40k minder waard. Je bent dus gewoon €1000 per maand kwijt. Je kan beter een oude golf 6 kopen.
Dat is een foute economische redenering. Een auto is typisch geen investering maar een gebruiksgoed. Daarom is de tweedehandswaarde ervan afhankelijk van de prijzen van alternatieven, niet van het prijsbeleid van het merk zelf.

Ik heb het al eens eerder uitgelegd, ook als reactie op een post van jou :

Ik heb ooit een bmw gekocht voor 48k en heb die verkocht voor 22k, 9 jaar later. Beste wagen deal die ik ooit gehad heb.

Nu ben ik op 2 jaar tijd al 20k kwijt, dankzij de prijsdalingen. En dat, terwijl we in 2 belachelijke inflatie jaren zitten.

De tweedehands markt is wel degelijk afhankelijk van de nieuwprijs van de wagen, op dat moment. Ik betaalde bijna 60k terwijl hij nu 2 jaar later 35k kost in Nederland.

Ik had mij een benzine VW Golf moeten kopen.

Ach ja, zolang Musk zijn aandelen maar goed zitten. Tot zo ver mijn foute economische redenering 👌

Laatst bewerkt:
Wat is ooit? Misschien was de inflatie toen nog hoger en was uw 22k, 9j later, nog minder waard. Tijden veranderen, aanbod is gegroeid, er is een shift van verbranding naar elektrisch. Wat verwacht je eigenlijk, geld verdienen op een massawagen is lastig. Als je moet rekening houden met de eventuele restwaarde had je misschien beter initieel minder uitgegeven.

Vergelijken met Nederland moet je ook niet doen. Daar liggen de prijzen makkelijk al 5k lager.
Ik vrees dat de afschrijving op andere EV's ook hoog is. Ik weet een e-tron staan van 105k voor 60k en er komt geen kat naar kijken. 1 bod gehad van 48k.
Het is natuurlijk zuur dat ze hun prijzen zo laten zakken als je recent uw auto gekocht hebt, maar er zijn er ook veel blij dat een EV nu betaalbaarder wordt.

Tesla zou beter hun beloofde Model 1 uitbrengen voor 25k, dan gaat de gewone particulier ook eens een EV kunnen kopen. Als je nu op de weg kijkt, rijdt nog 95% op benzine / diesel

Terug
Bovenaan