De Tesla thread

wij doen volgende week onze eerste roadtrip naar een huisje in Frankrijk, maar daar kunnen we niet laden dus zou daar graag met redelijke batterij toekomen. Is er in de Tesla navigatie ergens een duidelijk beeld van alle SuC's rondom je route?

Want Tesla zegt al van te laden als we nog in België zijn en dan komen we op locatie zogezegd met 7% batterij. Maar zou liever véél verder laden en dan half uur pauze nemen om gewoon bijna vol te laden als we er bijna zijn
Ik zou ook eens uw reis uitstippelen met A Better Route Planner. Daar kun ingeven met hoeveel % je wil aankomen.
En op de website van Tesla kun je ook de super chargers vinden op de kaart: https://www.tesla.com/nl_be/findus?...128&zoom=6&filters=supercharger&search=France

Ik zou ook wel kijken om een alternatieve laadpas mee te nemen moest je die nog niet hebben.

Ik zou ook eens uw reis uitstippelen met A Better Route Planner. Daar kun ingeven met hoeveel % je wil aankomen.
En op de website van Tesla kun je ook de super chargers vinden op de kaart: https://www.tesla.com/nl_be/findus?v=2&bounds=55.11899007012696,22.35194118294872,39.49100586335311,-17.79210178580128&zoom=6&filters=supercharger&search=France

Ik zou ook wel kijken om een alternatieve laadpas mee te nemen moest je die nog niet hebben.

Ja inderdaad.
Ik heb gezien dat er nabij ons huisje wat TotalEnergies zijn om te laden, misschien toch maar eesn kijken voor een pasje.

Thx voor de link

Ja inderdaad.
Ik heb gezien dat er nabij ons huisje wat TotalEnergies zijn om te laden, misschien toch maar eesn kijken voor een pasje.

Thx voor de link
Kijk in de app op je gsm. Dan locatie en bij navigatie je bestemming invoeren.
Dan geeft Tesla jou route en laadpunten. Je kan daar ook gewoon. Schuiven naar jou bestemming en zie je alle SUV's staan met aantal laadpunten en welke er vrij zijn.

In de wagen kan je dit ook doen. Tik op het bliksem teken. Dan je schuiven naar waar je wil in de wereld en zie je alle SUV's met aantal vrije punten in real time. Op een paal tikken en je ziet ook de laad tarieven.

Kzit nu in Zweden 3 weken, vorig jaar Noorwegen, regelmatig zuiden van Frankrijk. Nog nooit laad probleem gehad. Shell charge kaart mee achter de hand voor als suc te ver uit de richting is.

Succes

Net eens gekeken met die "A better route planner", wel handig.

Aangegeven om te vertrekken met 90% en te willen toekomen op bestemming met 50%

Zo gaan we voor de trip van 350km eerst 250km rijden, daar laden van 15% naar 80% op 25 minuutjes waar horeca aanwezig is en daarna nog een uurtje rijden tot bestemming om met 50% toe te komen.

Dat kan je wel niet in de Tesla app, kiezen met hoeveel je wil toekomen.

Nee klopt. Daar is de Tesla app niet compatibel mee.
Je kan via referral code van Björn nyland 30 dagen gratis abrp premium hebben geloof ik.
Dan kan je nog beter onderweg volgen wat je effectief verbruik is en dergelijke.

Maar als je een tweedehands EV koopt, weet je nooit wat die EPA waarde was als hij nieuw was.

Dus een particulier kan dit nooit weten? Ik spreek over VW, BMW, Tesla, Mercedes, …

Binnen 5 jaar weet dus geen enkele particulier of hij een gezonde batterij koopt of een slechte
Je kan gewoon online zoeken. Als je nu gewoon naar Tesla.com gaat zie je de EPA waarde van het huidig model.
Op EV-database kan je de vorige generaties allemaal opzoeken.
Het enige dat je niet weet in dit geval is hoe goed de batterij bij oplevering was.

Hoe het bij de andere merken gebeurt weet ik niet.

Je kan gewoon online zoeken. Als je nu gewoon naar Tesla.com gaat zie je de EPA waarde van het huidig model.
Op EV-database kan je de vorige generaties allemaal opzoeken.
Het enige dat je niet weet in dit geval is hoe goed de batterij bij oplevering was.

Hoe het bij de andere merken gebeurt weet ik niet.
Dus geen enkele particulier kent de staat van de batterij van een tweedehands EV (wat toch erg is als iemand bv 4j snellaad tot 100% iedere keer)

Dus geen enkele particulier kent de staat van de batterij van een tweedehands EV (wat toch erg is als iemand bv 4j snellaad tot 100% iedere keer)
Je kent de EPA range. De staat van de batterij kan je pas nauwkeuring weten na een discharge en full charge. Anders is het de BMS die een berekende gok maakt. Dus wil je correcte cijfers, dan kun je vragen aan de koper dat die de batterij laat testen en het rapport voorlegt.
Maar het zou niet slecht zijn dat zo'n rapport verplicht wordt bij verkoopt van een EV. Want er is een groot verschil tussen iemand die thuis laadt tot 80% of iemand die alleen maar super charged tot 100%.

Laatst bewerkt:
Je kent de EPA range. De staat van de batterij kan je pas nauwkeuring weten na een discharge en full charge. Anders is het de BMS die een berekende gok maakt. Dus wil je correcte cijfers, dan kun je vragen aan de koper dat die de batterij laat testen en het rapport voorlegt.
Maar het zou niet slecht zijn dat zo'n rapport verplicht wordt bij verkoopt van een EV. Want er is een groot verschil tussen iemand die thuis laadt tot 80% of iemand die alleen maar super charged tot 100%.
Net zoals het een groot verschil is tussen iemand die zijn ICE altijd mooit warm rijdt en nooit boven de 4k toeren gaat of iemand die instapt, start en tot tegen de begrenzer aanjaagt. Daar heb je toch ook geen rapportje voor.

Net zoals het een groot verschil is tussen iemand die zijn ICE altijd mooit warm rijdt en nooit boven de 4k toeren gaat of iemand die instapt, start en tot tegen de begrenzer aanjaagt. Daar heb je toch ook geen rapportje voor.
Das waar, maar als iets te meten valt, mag het wel meegedeeld worden aan de koper imo.
Ik heb zelf TeslaMate draaien die alles van degradatie, laad statestieken etc bijhoudt en als ik ook mijn wagen ooit verkoop, mag de koper dat gerust inzien zodat die met een gerust hart kan kopen.

Das waar, maar als iets te meten valt, mag het wel meegedeeld worden aan de koper imo.
Ik heb zelf TeslaMate draaien die alles van degradatie, laad statestieken etc bijhoudt en als ik ook mijn wagen ooit verkoop, mag de koper dat gerust inzien zodat die met een gerust hart kan kopen.
Draai je dat zelf (https://github.com/adriankumpf/teslamate) of via een abonnement (https://www.myteslamate.com/)?
Zal het straks eens via Docker in gebruik proberen te nemen.

Klein uur file gereden, stilstaan, paar meter rijden, stilstaan.
Oh my god dan is auto pilot of gewoon de cruise control wel een zalig heid zeg.

Heb een uur niets moeten doen, heeft me zelfs niet tegen gestoken...
Wel verleidelijk om wat te scrollen als je zelfs niet moet voor je kijken, maar ik moet nog voorkomen voor gsmgebruik dus heb hem maar laten liggen :rofl: :rofl:

Nu op zich gebruik ik abrp om vooraf een grote reis eens te bekijken. In realiteit blijf je langer aan een paal staan omdat de wagen sneller laad dan jij naar toilet.
Er staat dan wel duidelijk op je navigatie met x% je zal arriveren op je volgende bestemming.

Nu op zich gebruik ik abrp om vooraf een grote reis eens te bekijken. In realiteit blijf je langer aan een paal staan omdat de wagen sneller laad dan jij naar toilet.
Er staat dan wel duidelijk op je navigatie met x% je zal arriveren op je volgende bestemming.
In West-Europa en USA moet je met een Tesla echt geen ABRP gebruiken tegenwoordig, als je het op SuC houdt natuurlijk. Om lokaal eens ergens te laden gebruik je simpelweg een laadpas app.

Tenzij je net als ik al buiten Europa bent geweest zal je merken dat er aan de grenzen van de EU er niet altijd SuC zijn, maar dan wel fastchargers van andere netwerken. Zo dus via Polen tot in Wit-Rusland geweest.

Klein uur file gereden, stilstaan, paar meter rijden, stilstaan.
Oh my god dan is auto pilot of gewoon de cruise control wel een zalig heid zeg.

Heb een uur niets moeten doen, heeft me zelfs niet tegen gestoken...
Wel verleidelijk om wat te scrollen als je zelfs niet moet voor je kijken, maar ik moet nog voorkomen voor gsmgebruik dus heb hem maar laten liggen :rofl: :rofl:

Ik rij al jarenlang rond met auto's waarbij je niks meer moet doen in de file (welkom in de 21e eeuw ?!), maar heb nog nooit de verleiding gehad om wat op de GSM te zitten spelen :wtf:

Ik rij al jarenlang rond met auto's waarbij je niks meer moet doen in de file (welkom in de 21e eeuw ?!), maar heb nog nooit de verleiding gehad om wat op de GSM te zitten spelen :wtf:
En ik maar dutten, eten, drinken, mails en berichten beantwoorden met AP aan 120~126 km/u. Nu ja, lang dutten met dit verkeer en wegenwerken in België lukt niet, in Frankrijk op een kalme weekenddag zonder vrachtverkeer lukt dit wel nog, alleen de péages.
Niet continu hoor, maar het gebeurd sporadisch. En de dutjes doe ik soms voor de grap in de file, met m'n hoofd naar de zijkant gericht met m'n ogen zodanig open zodat het lijkt ik slaap terwijl toch een oogje in 't zeil houdende...
Al eens enkele bestuurders zien lachen of kinderen achterin die reageerden, maar tegenwoordig is de fun ervan af.

Wat doe jij dan in de file? Vind je de auto’s rond jou dan zo interessant?

Dat de verleiding groot is om naar je gsm te kijken tijdens de file is echt niet zo gek hoor.

Wat doe jij dan in de file? Vind je de auto’s rond jou dan zo interessant?

Dat de verleiding groot is om naar je gsm te kijken tijdens de file is echt niet zo gek hoor.

Rondkijken en tot rust komen na een drukke werkdag.
Mensen observeren hoe ze in een auto zitten. Levert verrassingen op.
Kleinigheidjes eten en drinken. Er liggen altijd wel versnaperingen in de auto.
Mensen zowel zakelijk als prive bellen of berichten sturen via speech.

Eigenlijk zeer weinig actief GSM-gebruik omdat het je aandacht soms lang kan afleiden zonder dat je het beseft. Ook een zelfrijdende auto is niet heiligmakend voor gebeurtenissen zoals passerende motoren.

Terug
Bovenaan