Ik rij met een Model Y, ervoor meer dan een jaar met een EQA gereden, ik zou de Model Y absoluut aanraden.
- Voor mij zijn de nadelen, in vergelijking met mijn vorige wagen, voornamelijk het ontbreken van een 360graden camera (al zijn de camera's op een Tesla wel oké), de parkeersensoren kunnen wel veel beter en de ruitenwisserssensor is ook niet top (al vond ik die bij Mercedes ook niet zo goed). De rest zijn enkel maar voordelen: goedkoper, veel zuiniger, groter, premium gevoel, infotainment is top, ...
- Welke specifieke Model Y zou je nemen? Er zijn namelijk 3 versies, met elk hun rijbereik. Ik heb het meest basis model genomen, deze heeft niet het hoogste rijbereik maar is wel het zuinigst en op vlak van vermogen ook al prima.
Het rijbereik die ze op
ev-database.org aangeven vond ik wel steeds realistisch, bij elektrische wagens is er sowieso ook wel een verschil tussen zomer en winter.
- Ik gebruik een Alfen Even Single Pro-line, is een prima laadpaal en kom je vaak tegen, zelf als publieke laadpaal. Kan ook alles, al dan niet met een extra licentie: load balancing, verbruik bijhouden, koppeling met backoffice, laden op zonnepanelen, ... Ik geloof wel dat er goedkopere alternatieven bestaan die hetzelfde kunnen.
- Volledig elektrische alternatieven die ik heb overwogen toen ik voor de Model Y koos waren voor mij:
-- Ford Mustan Mach-E (het langst voor getwijfeld, naar mijn mening knapper dan de Y maar minder praktisch)
-- Skoda Enyaq iV80
-- BYD Atto 3
-- MG Marvel R
-- Kia EV6
-- BMW iX3
-- Volvo XC40 en Volvo C40
-- BMW i4
-- Polestar 2
Aangezien je vermoedelijk de wagen zelf zal bestellen, probeer via een referral link te bestellen van iemand die al een Tesla heeft.
Dan zal je extra korting krijgen (250euro nu, met momenten ook meer). Je mag mij altijd om een referral link vragen als er niemand in je omgeving een Tesla heeft

.