De verbouw-topic!

Afhankelijk van hoe hard dat vernieuwd moet worden, lijkt mij dat wel een "verborgen gebrek" dat ge moet vermelden?

Als daar enkel een nieuwe laag roofing op moet ben je voor 1500€ wel gesteld denk ik.

Verkopen met een lekkend dak is idd, risico op zever achteraf.

Ik zou het niet doen, maar wel vermelden natuurlijk bij de verkoop. ofwel nu gewoon wat oplappen zodat als het lekt, terug waterdicht is.
Want voor hetzelfde geld willen de nieuwe inwoners de garage verbouwen?

Ok ik heb een compleet noob vraagje eigenlijk.

Ik heb altijd veel dingen zelf gedaan en nooit de nood of het budget gehad om iets echt groot te doen. Dus hoe pak je dat aan om budget te bepalen?

Wij moeten/willen op relatief korte termijn de badkamer renoveren ( en dan bedoel ik alles weg tot op het geraamte en opnieuw opbouwen). Ik heb 1 iemand laten komen en die sprak van met minder van 50k moet je niet beginnen en ik ga geen prijs maken tot je weet dat je binnen de paar maanden wil beginnen want anders is dat toch niet relevant. Dat zo eens vermeld aan wat kenissen en daar was het van 'dat is veel te veel'.

Pin jullie nu niet vast op die prijzen want Noorwegen enzo, maar ik kan toch moeilijk 4-5 man laten komen om een gedetailleerde planning/offerte te maken en dan te zeggen ok kom over 2 jaar maar terug want tegen dan heb ik dat gespaard?

@zarathustra online vind je vaak prijzen terug, in Vlaanderen kost de gemiddelde badkamer renovatie rond de 15k.
Maar dat is dan standaard grootte en standaard materialen, uitgevoerd door aannemers.
In Noorwegen zal je dat online vast ook wel terug kunnen vinden?

@zarathustra online vind je vaak prijzen terug, in Vlaanderen kost de gemiddelde badkamer renovatie rond de 15k.
Maar dat is dan standaard grootte en standaard materialen, uitgevoerd door aannemers.
In Noorwegen zal je dat online vast ook wel terug kunnen vinden?
Niet echt, allez jawel maar dat is allemaal zo vaag (genre 'gemiddeld x met een range van 20k in beide richtingen) en het verschil tussen 30k of 45k is direct een dik jaar natuurlijk. Zelfs geen idee of wat we willen wel mogelijk is enzo.

Dan kan je inderdaad niet anders dan meerdere offertes opvragen.

Beslis eerst wat je zeker wel wil en moet hebben. Dan heb je de basis om naar te sparen.

Probleem is dat ze geen tijd willen steken in een offerte als het niet voor binnen de 3 maanden is :unsure: Kip en ei ding
Ik zou een schatting durven doen door een Belgische offerte te zoeken (ik heb er eentje die al enkele jaren oud is voor een relatief dure totaalrenovatie) en dan de prijzen op te drijven:
- zoek naar de meubels/het sanitair die jij wil van de belangrijkste zaken en kijk hoeveel duurder/goedkoper je uitkomt
- zoek naar de gemiddelde Noorse uurprijs van een bouwvakker en vergelijk dat met wat op de belgische offerte staat, vermenigvuldig zo de uurprijzen.

Dan ga je er met een marge van 10-20% niet zo ver van zitten, denk ik.

Ik zou een schatting durven doen door een Belgische offerte te zoeken (ik heb er eentje die al enkele jaren oud is voor een relatief dure totaalrenovatie) en dan de prijzen op te drijven:
- zoek naar de meubels/het sanitair die jij wil van de belangrijkste zaken en kijk hoeveel duurder/goedkoper je uitkomt
- zoek naar de gemiddelde Noorse uurprijs van een bouwvakker en vergelijk dat met wat op de belgische offerte staat, vermenigvuldig zo de uurprijzen.

Dan ga je er met een marge van 10-20% niet zo ver van zitten, denk ik.
Zou het mogelijk zijn om die offerte met ons te delen? En heb je fotos van de badkamer?
Wij staan er ook voor en heb geeb idee wat ik moet rekenen qua budget... Vermits grote badkamer en we toch voor wat luxe en deftige materialen ( deftige tegel, solid surface bad, composiet douchebak) willen gaan reken ik op 25k-30k inclusief nieuwe velux, nieuw raam en 2 nieuwe radiators.
Qua meubels: toilet, inloopdouche en half vrijstaand bad en uiteraard badkamermeubel.

Stomme vraag maar toch gecontroleerd dat de opbouw niet vloertegel +7cm zavel en daaronder beton is?
(Zo zijn de meeste opbouwen van jaren 70 en 80 nog gedaan)
Idd, hier hadden we ons ook mispakt en was jet 10cm beton met steenpuin. Met goed materiaal is da wel vlotjes los te schieten maar extra werk

Probleem is dat ze geen tijd willen steken in een offerte als het niet voor binnen de 3 maanden is :unsure: Kip en ei ding
Uiteindelijk wil je gewoon een schatting van wat het gaat kosten, geen gedetailleerde offerte, dus zou je dat niet perfect via mail kunnen doen? Wat foto's en de afmetingen enzo en dan moeten zij toch kunnen zeggen wat het je ruwweg gaat kosten?

Zou het mogelijk zijn om die offerte met ons te delen? En heb je fotos van de badkamer?
Wij staan er ook voor en heb geeb idee wat ik moet rekenen qua budget... Vermits grote badkamer en we toch voor wat luxe en deftige materialen ( deftige tegel, solid surface bad, composiet douchebak) willen gaan reken ik op 25k-30k inclusief nieuwe velux, nieuw raam en 2 nieuwe radiators.
Qua meubels: toilet, inloopdouche en half vrijstaand bad en uiteraard badkamermeubel.
Daar ga je er niet mee geraken vrees ik.

Ongeveer een jaar geleden offertes laten maken voor onze badkamer. Drie verschillende aannemers laten komen (1x luxe, 2x bekende uit de streek) en ik zat met offertes tussen de 19k en 35k voor 7m.
En dit voor: afbraak, inloopdouche, bad, gyproc en betegeling voor vloer + douche. Geen wc of fancy stuff.

Daar ga je er niet mee geraken vrees ik.

Ongeveer een jaar geleden offertes laten maken voor onze badkamer. Drie verschillende aannemers laten komen (1x luxe, 2x bekende uit de streek) en ik zat met offertes tussen de 19k en 35k voor 7m.
En dit voor: afbraak, inloopdouche, bad, gyproc en betegeling voor vloer + douche. Geen wc of fancy stuff.
Voor 35k zelfs geen nieuw badkamermeubel? Geen radiators of nieuw (velux)raam?
Zaten de schilderwerken daarin?

Damn, dat vind ik precies toch echt veel geld. 19k-35k is ook echt wel grote range... Waarin zat dat verschil dan?

De badkamer hier is bijna af.
12m² met inloopdouche, bad met jets, inbouwtoilet en meubel. Alles ook betegeld en nieuw plafond in gyproc.
Totaalprijs zal 21k zijn (offerte was 19k maar we hebben nog wat extra zaken gevraagd).

Damn, dat vind ik precies toch echt veel geld. 19k-35k is ook echt wel grote range... Waarin zat dat verschil dan?
Een badkamer is weer zoiets waar je heel veel verschil qua afwerking kan hebben. Je hebt een bad van €500 maar ook van €5000, zelfde voor badkamermeubel en lavabo's. Vul eens een winkelmandje op een sanitair webshop met de zaken die je wil. Doe hetzelfde voor de tegels. Dan heb je al een idee van de materiaalkost.

Ik herinner mij plots weer waarom ik 2 jaar geleden mijn badkamer zelf gerenoveerd heb.

1K voor een vrijstaand bad. (in hoek opgebouwd) X²o
2K voor een douche X²O
2K voor tegels van Impermo.
(badkamermeubel hebben we behouden, en de vloertegel ook. (badkamer is origineel van 2010, dus was nog zeer net)

Qua moeilijkheidsgraad viel dat allemaal reuze mee,

Schilderwerken soms wel, soms niet, één handdoekdroger.

ik heb net gekeken naar de specifiek offertes en ik moet mezelf corrigeren. Één 18k, één 19k, de andere daar zijn we niet verder gekomen dan een verkennend gesprek met een raming ‘rond de 35k moet je zeker rekenen’. Die laatste was wel het hogere segment maar de vereisten waren exact hetzelfde. Onze renovatie was wel een totale verandering, dus alles op nieuwe plekken en dus ook nieuwe voorzieningen.

Wij hebben dan ook gepast en voor een keuken + dakwerken keuken (isolatie, koepel) en nog wat kleine schrijnwerkerij in huis gegaan.

Terug
Bovenaan