De verbouw-topic!

Toevallig foto's van het resultaat? Mag in PB :)
Niet op de rommel letten :)

dypjdBQ.jpg

k9B2SNQ.jpg

mai, die badkamer is wel heel knap zo.
Hoever staat dat bad van het raam? lijkt mij 30-40cm te zijn? voelt dat dan niet aan als 'verloren' ruimte?

mai, die badkamer is wel heel knap zo.
Hoever staat dat bad van het raam? lijkt mij 30-40cm te zijn? voelt dat dan niet aan als 'verloren' ruimte?
Het is zelfs 55cm maar we hebben wel ruimte genoeg. Vriendin wou er makkelijk met de stofzuiger langsdoor kunnen, en op die manier kan het raam ook meer open gezet. Zo zit de kraan niet in de weg. Ikzelf had em ook liever iets meer naar de muur gezet maar ja, vrouw is de baas hè :) En als die maar kan stofzuigen dan is ze content.

y6XgypJ.jpg

Badkamer is ook nog niet af, links komt nog een dubbele wasbak. We hebben ook effe een oude sproeikop op de douche gezet want de nieuwe was een spaarkop waar veel te weinig water uit kwam :) Moeten ook nog wat kasten komen en iets om de handdoeken op te hangen.

Maar het einde is in zicht!!!

Als mijn tuinkot af is gaat die provisoir dienen als bergkot. Alles van zolder gaat naar daar, dan de zolder inrichten als master bedroom, vervolgens onze slaapkamer op 1ste verdiep ombouwen tot speelkamer en mag al het speelgoed naar daar :love:

freedom in the living!!

Maar het einde is in zicht!!!

Als mijn tuinkot af is gaat die provisoir dienen als bergkot. Alles van zolder gaat naar daar, dan de zolder inrichten als master bedroom, vervolgens onze slaapkamer op 1ste verdiep ombouwen tot speelkamer en mag al het speelgoed naar daar :love:

freedom in the living!!
Keep on dreaming!
"Maar jij moet met mij mee spelen!"
"Ik mis jou!"
"Ik durf niet naar het toilet (zelfs het potje anderhalve meter van haar bed is s nachts te ver.. 🤨)"

En natuurlijk de alles overtreffende:
"Maar ik wil in de tuin spelen met *kies eender welk binnenspeelgoed*". 😏

Ga het hier effe zetten want het valt eigenlijk onder het gedeelte verbouwing omdat het in onze hoofdwoning zit en niet in onze bijbouw :laugh:

Plan was om een zonneboiler bij te zetten om de afhankelijkeid van het gas te verminderen. Maar het idee is wel aan het rijpen om er volledig vanaf te stappen en een LW warmtepomp bij te zetten voor de vloerverwarming.

Mijn frank viel juist dat onze gascondensatieketel ook 13 jaar oud is ondertussen, en ik lees vaak dat ze tussen de 10-15 jaar vervangen worden. Dat is dus eigenlijk een kost die ik in korting mag nemen het warmtepomp verhaal hé?

Heb nog een terugdraaiende teller tot 2025 dus dat scheelt 'm ook een pak. Hopelijk is tegen dan de crisis weer gepasseerd en normaliseren de prijzen.
En wss zijn er hier en daar nog wat premies van fluvius te vangen, én de ganse installatie kan aan 6% btw.

Wat me vooral tegenhield was de beperkte ruimte in mijn technische schacht omdat er toch wat leidingen van zolder naar de berging moeten en het zat al vrij vol, maar mijn frank viel toen ook dat als de condensatieketel wegvalt ook de schouw weg kan :laugh:

Is het ok van een zonneboiler te combineren met een externe warmtepomp om ook sanitair bij te verwarmen als de zon niet afdoende is om het boilervat op te warmen?

Ga het hier effe zetten want het valt eigenlijk onder het gedeelte verbouwing omdat het in onze hoofdwoning zit en niet in onze bijbouw :laugh:

Plan was om een zonneboiler bij te zetten om de afhankelijkeid van het gas te verminderen. Maar het idee is wel aan het rijpen om er volledig vanaf te stappen en een LW warmtepomp bij te zetten voor de vloerverwarming.

Mijn frank viel juist dat onze gascondensatieketel ook 13 jaar oud is ondertussen, en ik lees vaak dat ze tussen de 10-15 jaar vervangen worden. Dat is dus eigenlijk een kost die ik in korting mag nemen het warmtepomp verhaal hé?

Heb nog een terugdraaiende teller tot 2025 dus dat scheelt 'm ook een pak. Hopelijk is tegen dan de crisis weer gepasseerd en normaliseren de prijzen.
En wss zijn er hier en daar nog wat premies van fluvius te vangen, én de ganse installatie kan aan 6% btw.

Wat me vooral tegenhield was de beperkte ruimte in mijn technische schacht omdat er toch wat leidingen van zolder naar de berging moeten en het zat al vrij vol, maar mijn frank viel toen ook dat als de condensatieketel wegvalt ook de schouw weg kan :laugh:

Is het ok van een zonneboiler te combineren met een externe warmtepomp om ook sanitair bij te verwarmen als de zon niet afdoende is om het boilervat op te warmen?
Waarom zou je nog een zonneboiler plaatsen als je een wpomp L/W hebt? Daar zit ook doorgaans een boiler van minstens 200l in voor uw sanitair warm water.

Ik heb momenteel 12500kWh warmteverbruik in mijn huis aan aardgas. (Sanitair +vv) Kan je daarmee inschatten hoeveel de pomp zal verbruiken? Cop van 5? 2500kWh elektriciteit nodig? Of is dat echt weersafhankelijk en nattevingerwerk.

Waarom zou je nog een zonneboiler plaatsen als je een wpomp L/W hebt? Daar zit ook doorgaans een boiler van minstens 200l in voor uw sanitair warm water.
Omdat met de zon het niets kost.

Combi boilers bestaan hoor, kan je vanalles mee combineren. Perfect mogelijk om op de 2de spiraal solar te steken.
Cop reken ik meestal met 4 om makkelijk te rekenen.

Omdat met de zon het niets kost.

Combi boilers bestaan hoor, kan je vanalles mee combineren. Perfect mogelijk om op de 2de spiraal solar te steken.
Cop reken ik meestal met 4 om makkelijk te rekenen.
Maar als er zon(licht) is dan brengen uw pv panelen toch ook voldoende op om uw warmtepomp draaiende te houden en daar uw sanitair water mee op te warmen?

Hallo, sinds wanneer is dat zo opgetrokken. Vorig jaar was het nog 40% met een max bedrag van 2250 euro.

Vlaanderen doet er een lapke bij.

LhF2Pg2.jpeg

oei, foutje gemaakt op de gsm.... iets te weinig belastbaar inkomen ingegeven (0 te weinig)

De basispremie voor een lucht-water warmtepomp bedraagt 2250 euro voor eindfacturen vanaf 1/1/2022.

:( bummer

We krijgen weer minder omdat we werken

oei, foutje gemaakt op de gsm.... iets te weinig belastbaar inkomen ingegeven (0 te weinig)

De basispremie voor een lucht-water warmtepomp bedraagt 2250 euro voor eindfacturen vanaf 1/1/2022.

:( bummer

We krijgen weer minder omdat we werken
En wie niet werkt, kan het niet betalen, dus pluim op de hoed van de overheid: "we zijn bereid veel geld te geven, behalve aan wie het ècht wel kan betalen!":fingerguns_r:

Ze gaan toch met iets over de brug willen komen als ze ons massaal willen doen overschakelen.

Hier komt het er sowieso. Ga nog wat zonnepanelen bijleggen om ons winteropbrengst te verdubbelen. Momenteel heb ik ongeveer 1000kWh opbrengst tussen 1/11 en 31/3. Dat zou ik graag verdubbelen door ook de garage vol te leggen met panelen, met een andere orientatie die in de winter iets meer opbrengt en ook in de zomer mijn avondverbruik langer kan dekken.

Dan nog een batterij erbij. Gaat me een zak geld kosten maar ik wil niet meer afhangen van het gas van die dictator in het oosten.

Terug
Bovenaan