De verbouw-topic!

Dat klinkt niet goed. Het is ook de eerste keer dat ik deze ervaring lees met Mortex. Toenmalige aannemer al terug gecontacteerd?

Misschien dat de mijne er daarom nog 2 lagen vernis over deed...

Discussie rond injecteren ter behandeling van opstijgend vocht hier gemist...

Wij hebben het uiteindelijk toch uitbesteed.
Was voor +-30 meter injecteren en nabehandelen met een niet-waterdoorlatend product net onder 3.000€ btw inclusief.
Gaven de standaard 10 jaar garantie op aannemingswerken en 30 jaar garantie op de injectiewerken.

Ook getwijfeld om het zelf te doen, maar ik ging niet veel winst maken.
En ook het risico lopen om te diep/niet diep genoeg te boren of te weinig product te gebruiken.

Hier ook laten doen, 110eur / m². Zou het nooit meer opnieuw doen voor oppervlaktes die veel te verduren krijgen. (Douche wanden, vloer , uitgeklede lavabo ...) Na 8 jaar haarscheurtjes overal, slijtage plakken (waarop gelopen wordt) etc

De bedoeling zou hier zijn voor de vloer (16m²) en een paar wanden (34m²) in de badkamer.

Wij lopen steeds op bloten voeten of sokken in de badkamer, dus op dat opzicht denk ik dat qua slijtage het zeer goed zou meevallen? Lopen jullie dan vaker met schoeisels in de badkamer of zijn bloten voeten al voldoende om het dan bij jullie te laten verslijten?

De wanden zijn dan vooral in de douche en bad gedeelte, hier kreeg ik meestal het advies dat dit product net zeer goed voor zou zijn naar onderhoud toe en is zeer waterafstotend. Heb je ook last van slijtage op u wanden? Opzich denk ik dan ook niet dat daar echt slijtage gaat voorkomen.
Lavabo of meubels kan ik perfect begrijpen dat je daar veel last hebt van slijtage.

Momenteel enkel nog maar bij 1 iemand gaan horen, die werken met aqua sensa (van BOSS paint). Als referentie gebruiken die een hotel iets verder op waar ze ook de badkamers mee hebben bekleed en moet zeggen dat het er eigenlijk nog vrij goed uitziet na een paar jaar. Hun vroegen €150/m² om het te plaatsen.

Ik denk dat ze zowat naar deze kleur nijgt.
BETONSLIDER-1000x650.jpg

Laatst bewerkt:
De bedoeling zou hier zijn voor de vloer (16m²) en een paar wanden (34m²) in de badkamer.

Wij lopen steeds op bloten voeten of sokken in de badkamer, dus op dat opzicht denk ik dat qua slijtage het zeer goed zou meevallen? Lopen jullie dan vaker met schoeisels in de badkamer of zijn bloten voeten al voldoende om het dan bij jullie te laten verslijten?

De wanden zijn dan vooral in de douche en bad gedeelte, hier kreeg ik meestal het advies dat dit product net zeer goed voor zou zijn naar onderhoud toe en is zeer waterafstotend. Heb je ook last van slijtage op u wanden? Opzich denk ik dan ook niet dat daar echt slijtage gaat voorkomen.
Lavabo of meubels kan ik perfect begrijpen dat je daar veel last hebt van slijtage.

Momenteel enkel nog maar bij 1 iemand gaan horen, die werken met aqua sensa (van BOSS paint). Als referentie gebruiken die een hotel iets verder op waar ze ook de badkamers mee hebben bekleed en moet zeggen dat het er eigenlijk nog vrij goed uitziet na een paar jaar. Hun vroegen €150/m² om het te plaatsen.

Ik denk dat ze zowat naar deze kleur nijgt.
BETONSLIDER-1000x650.jpg

Was ik nog vergeten vermelden: ondanks de hardheid voelt het toch op één of andere manier zacht aan als je erop loopt met blote voeten.

Als je zelf in de bouwsector zit blijft het enorm vreemd dat mensen geld betalen voor "betonlook" :biglaugh:
Ik snap eigenlijk ook echt niet waarom je dat zou omschrijven als "betonlook". Ik vind daar weinig beton-achtigs aan eigenlijk, tenzij er ruwbouwaannemers zijn die hun beton ook zo minitieus uitwrijven? Nog los van de kleur, die ook niet per se grijs hoeft te zijn.

Vrienden van ons hebben een Mortex douche in hun nieuwbouw, na twee jaar is die toch al eens afgeschuurd en opnieuw vernist.
Die maat is wel nogal een perfectionist...

Iets anders. Is het mogelijk om de bouwvoorschriften van de gemeente te verkrijgen zonder plannen om te bouwen? Kwestie van een idee te hebben van wat mogelijk is voor een renovatie. Ik denk hierbij aan terras, uitbreiding achterbouw met extra verdiep, verhogen dak, etc. Of bv. garage verplaatsen naar voorkant, hoever van het straat moeten we blijven?

Iets anders. Is het mogelijk om de bouwvoorschriften van de gemeente te verkrijgen zonder plannen om te bouwen? Kwestie van een idee te hebben van wat mogelijk is voor een renovatie. Ik denk hierbij aan terras, uitbreiding achterbouw met extra verdiep, verhogen dak, etc. Of bv. garage verplaatsen naar voorkant, hoever van het straat moeten we blijven?
Ik heb die info mondeling gekregen bij het loket wonen en bouwen, die hebben wel een architecte in dienst die haar job graag doet, dus geen idee hoe gedienstig het op andere plaatsen eraan toe gaat :unsure:

Hangt vrij sterk af van gemeente tot gemeente vind ik. bij de zoektocht naar onze nieuwe woonst af en toe de gemeente gecontacteerd met wat vragen. Bij de ene gemeente gaan ze bij wijze van spreke een uur tijd vrijmaken zonder aanvraag/ontwerp, andere gemeenten zijn enkel op afspraak, met plan voordat ze info kunnen geven

Een ander vraagje ik ben hier een aantal nieuwe offertes van het sanitair aan het bekijken. Gaat over VVW & warm water via een CV - ketel. Het zou gaan om 650m² leidingen in 8 (of 9 kringen)

wat mij opvalt is dat de ene offerte VVW met pompgroep & evenwichtsfles uitvoert, terwijl de andere dat niet doet. mijn inziens (maar heb niet genoeg kennis om dat met zekerheid te zeggen) zou de CV-ketel krachtig genoeg moeten zijn om zijn plan te trekken zonder extra pompgroep. Iemand meningen/ervaringen? want die pompgroepen zijn stevig geprijsd en nog een extra point of failure.

Allez, onze eerste week verbouwingen zit erop en al wat lijken uit de kast gevallen:
  • Stuk van de vloer in keuken en living zitten rechtstreeks op zavel zonder beton, moet dus helemaal afgegraven worden, gebetonneerd en gechaped worden.
  • Dak in de keuken tegen de garage lekt, is ondertussen opgelost met stuk nieuwe roofing en dampscherm langs binnen
  • Afvoerbuis van keuken is volledig gecorrodeerd en die loopt volledig door in de garage. Duurt +- 2min tegen water effectief in de afvoer van straat loopt dus lekt weg in de grond. Gevolg: garage moet ook opengegooid worden om buis te vervangen. Blijkt dat die ondergrond ook maar brak is en we dus die best ook aanpakken (gaan wss gepolierd beton gieten)
  • Waterkering in stuk dat afgegraven moet worden is volledig verduurd/onbestaande. Gaan dus injecteren tegen opstijgend vocht
De gehele scope en duurtijd van de verbouwingen is maal twee gegaan nu, gelukkig hebben we budget over die we eigenlijk voor de badkamer gingen gebruiken.

Stomme vraag maar toch gecontroleerd dat de opbouw niet vloertegel +7cm zavel en daaronder beton is?
(Zo zijn de meeste opbouwen van jaren 70 en 80 nog gedaan)

Mn vriendin wilt haar huis verkopen zodat we samen een woning kunnen komen.
Ze heeft een garage met plat dak.
Het dak zou vernieuwd moeten worden. K schat dat dit tussen a 5 a 7 k zou kosten.
Raden jullie dit aan? Is dit een meerwaarde voor de verkoop?

Terug
Bovenaan