De verbouw-topic!

Iets anders. Is het mogelijk om de bouwvoorschriften van de gemeente te verkrijgen zonder plannen om te bouwen? Kwestie van een idee te hebben van wat mogelijk is voor een renovatie. Ik denk hierbij aan terras, uitbreiding achterbouw met extra verdiep, verhogen dak, etc. Of bv. garage verplaatsen naar voorkant, hoever van het straat moeten we blijven?
Er zijn een aantal Vlaamse bouwnormen die je wel online kan terugvinden. De meeste gemeenten nemen dit als basis en verwijzen meestal daar naar toe. Maar daarbovenop kan iedere gemeente nog zijn eigen accenten leggen, in een apart document.

Niet zo recent: 2017/2018: 23k.
Maar daar zat wel wat extra werk in zoals een vals plafond op't gelijkvloers om de leidingen van de badkamer erboven weg te werken en ééntje in badkamer zelf.

Voor de rest: zelf de badkamer afgebroken en bezet etc verwijderd. En de aannemer heeft alles bezet, tweee valse plafond, badkamer meubel, bad, inloop douche, tegels, handdoekdroger/radiator.

Er zijn een aantal Vlaamse bouwnormen die je wel online kan terugvinden. De meeste gemeenten nemen dit als basis en verwijzen meestal daar naar toe. Maar daarbovenop kan iedere gemeente nog zijn eigen accenten leggen, in een apart document.
Je weet toevallig niet waar ik dat kan vinden? Als ik Google kom ik enkel EPB-eisen tegen.

Je weet toevallig niet waar ik dat kan vinden? Als ik Google kom ik enkel EPB-eisen tegen.

Het is blijkbaar toch niet zo eenvoudig zie ik nu:
- Je moet voldoen aan het meest recent RUP (Ruimtelijk UitvoeringsPlan) of BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) van de gemeente, te checken op de website van Geopunt.be. Deze hebben altijd voorrang. Enkel bij afwezigheid daarvan:
- Moet je voldoen aan het Gewestplan, met Vlaamse en Provinciale verordeningen. Voor stad Gent heb je dan nog eens het Algemeen Bouwreglement stad Gent, dus dat kan ook voor uw eigen gemeente het geval zijn.

Best eens navragen dus. :unsure:

De vraag over Mortex & co passeerde hier reeds, maar hebben mensen ervaringen met polyurethaan (PU) als materiaal (bv. voor in de keuken of badkamer)?

Indien ik online rondkijk, zou dat ook best meevallen qua prijs/m².

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor tegels voor de douche en hebben deze voor het zicht doorgetrokken. Ziet er ook uit als betonlook en maar zeer weinig voegen (was een vereiste). Daarbij ziet het er ook luxuezer uit dan die grote wandpanelen die ze verkopen (en ook niet goedkoop zijn) Tegels zijn 120x280 (afgesneden op 245). We hadden er in totaal 4 nodig aan 300€ het stuk dus voor 1200€ + 800€ plaatsing gesteld.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor tegels voor de douche en hebben deze voor het zicht doorgetrokken. Ziet er ook uit als betonlook en maar zeer weinig voegen (was een vereiste). Daarbij ziet het er ook luxuezer uit dan die grote wandpanelen die ze verkopen (en ook niet goedkoop zijn) Tegels zijn 120x280 (afgesneden op 245). We hadden er in totaal 4 nodig aan 300€ het stuk dus voor 1200€ + 800€ plaatsing gesteld.
amaai, als ge een linkske hebt van die tegels.. heel chique!

De vraag over Mortex & co passeerde hier reeds, maar hebben mensen ervaringen met polyurethaan (PU) als materiaal (bv. voor in de keuken of badkamer)?

Indien ik online rondkijk, zou dat ook best meevallen qua prijs/m².

Zoals ik hier reeds zei heb ik beton ciré laten plaatsen en dat was 89/m2, oftewel evenveel als de tegels hierboven genoemd :) Is minder arbeidsintensief als echt mortex, maar je hebt zo goed als dezelfde look. Ik wil gerust een foto plaatsen?

Laatst bewerkt:
Discussie over een factuur met mijn loodgieter. Kern van de zaak is: mijn loodgieter zegt dat mijn wachtbuis (die typische rode wachtbuizen met buitendiameter ongeveer 7.5 cm, binnendiameter ongeveer 6.5 cm) te smal is voor een vulleiding van de regenwaterput.

Klopt dit of is dit een lame excuus?

@Brecht en @die andere loodgieter hier van wie de naam mij even ontsnapt? :p

Discussie over een factuur met mijn loodgieter. Kern van de zaak is: mijn loodgieter zegt dat mijn wachtbuis (die typische rode wachtbuizen met buitendiameter ongeveer 7.5 cm, binnendiameter ongeveer 6.5 cm) te smal is voor een vulleiding van de regenwaterput.

Is te zien welke vulleiding em daar wil in trekken, en welke leidingen nu al aanwezig zijn in die buis.

Is te zien welke vulleiding em daar wil in trekken, en welke leidingen nu al aanwezig zijn in die buis.

- Die wachtbuis zit daar speciaal voor de vulleiding. Geen enkele andere leiding zit er in.
- Welke vulleiding maakt mij weinig uit. Zolang het maar voldoende diameter heeft om het kraantje doorlopend open te zetten zonder dat de trechter overloopt. Dus alleszins breder dan de alpex die hij er nu op heeft aangesloten waardoor de trechter zelfs overstroomt vanaf dat ik de kraan laat druppen.

- Die wachtbuis zit daar speciaal voor de vulleiding. Geen enkele andere leiding zit er in.
- Welke vulleiding maakt mij weinig uit. Zolang het maar voldoende diameter heeft om het kraantje doorlopend open te zetten zonder dat de trechter overloopt. Dus alleszins breder dan de alpex die hij er nu op heeft aangesloten waardoor de trechter zelfs overstroomt vanaf dat ik de kraan laat druppen.
Ligt aan de trechter natuurlijk.
Maar meestal gebruikt men een DN20, 32 of 40 daarvoor. Allemaal vlot door de mantelbuis te krijgen. Je kan natuurlijk ook altijd gewoon een tuinslang nemen met Gardena koppeling, simpeler dan dat wordt het niet.

Ligt aan de trechter natuurlijk.
Maar meestal gebruikt men een DN20, 32 of 40 daarvoor. Allemaal vlot door de mantelbuis te krijgen. Je kan natuurlijk ook altijd gewoon een tuinslang nemen met Gardena koppeling, simpeler dan dat wordt het niet.
Ligt aan de trechter? Dat ligt toch gewoon aan die alpex die veel te smal is waardoor die misschien op druk wel een zeker debiet kan leveren maar gravitair over een afstand van 20 meter daar helemaal niets doorkomt?

Ligt aan de trechter? Dat ligt toch gewoon aan die alpex die veel te smal is waardoor die misschien op druk wel een zeker debiet kan leveren maar gravitair over een afstand van 20 meter daar helemaal niets doorkomt?
Alpex dient dan ook niet echt om gravitair water te transporteren. Als daar geen extreme scherpe bochten in zitten moet daar zeker nen socarex van 3/4 door geraken

Ja maar uw uitstroomopening van uw trechter is maar wat ze is natuurlijk.
Je moet een trechter hebben die ook DN20, 32 of 40 aankan natuurlijk. Het heeft geen zin om een dikke buis te voorzien als je in het begin een grote vernauwing aanbrengt.

Alpex dient dan ook niet echt om gravitair water te transporteren. Als daar geen extreme scherpe bochten in zitten moet daar zeker nen socarex van 3/4 door geraken

Ja, dat klopt. Ernaast ligt hetzelfde type wachtbuis met een socarex door. Ik begrijp uit uw post dat een socarex normaal wel voldoende diameter heeft om gravitair water te laten doorstromen?

Terug
Bovenaan