Omdat de PIF isolatie van 40mm een Rd waarde heeft van 2,87; dus als je dan een PIF isolatie van 60mm zou hebben zou je verwachten dat die een Rd waarde heeft van 4,3; terwijl deze maar 3,52 heeft. Vandaar lijkt het me niet correct om te zeggen dat 2x 60mm => 120mm 7,04 Rd waarde zou hebben.
Maar mijn voornaamste vraag is of het een verschil zal maken op 1) mijn gasrekening en 2) de EPC berekening, I guess dat 2) wel gerelateerd is aan de discussie van de Rd waarde.
Voor een homogene massa minerale wol of PIR zou de R waarde het dubbel moeten zijn. Dat dit voor PIF niet het geval is komt volgens mij omdat het een heterogene massa is waarbij de R waarde het samengestelde resultaat is van een combinatie van een macrostructuur bestaande uit ALU folie en nopjes. Ook al is de dikte van een 3 cm rol de helft van een 6cm rol, de macrostructuur is mogelijks niet exact dezelfde.
Desondanks zou de combinatie van 2 diktes PIF 6 cm wel een samengestelde R waarde van 7,04 moeten geven.
Anno 2021 maar 3,5 R isolatie steken is wel aan de zeer lage kant. Dat is niet voldoende voor subsidies of voor de vooropgestelde energiedoelstellingen van 2050. Je gaat met R=7 niet dubbel zoveel op je gasrekening besparen maar de upgrade is zeker nog de moeite.
Ik heb wel nog nooit van het product gehoord. Waar ik bedenkingen over heb is ...
1. waarom men slechts 6 cm rollen verkoopt. Dat wijst erop dat het materiaal toch eerder bedoeld is om een reeds geïsoleerd dak, bijkomend te isoleren of af te werken zodat je in 1 klap extra isolatie en een dampscherm hebt. Best contacteer je de fabrikant of het materiaal wel bedoeld is om 2 lagen over elkaar te leggen. Je hebt daar dan ook aangepaste lange schroeven voor nodig die 12 cm ondersteunen.
2. de nopjes structuur of het ophangsysteem lijkt mij ook niet ideaal om luchtdicht vast te tapen of nadien af te werken met gyproc moest dat de bedoeling zijn.
3. de kostprijs. Voor een 180m² ruimte kost PIF R7 isolatie in de gamma meer dan 4.000 euro exclusief tape, bevestigingsschroeven en andere benodigdheden. Als ik dat vergelijk met de 24 cm glaswol die ik aan het steken ben kwam dat voor dezelfde oppervlakte op 1.100 euro inclusief bevestigingsdoppen en dampscherm. 4 tot 5 x goedkoper. Wel dikker en best een stofmasker en Tshirt met lange mouwen dragen natuurlijk.
Die PIF lijkt bij ons wel interessant om kelderplafond te isoleren. Zo verlies je niet teveel ruimte.