Met 40miljard tekort binnen hier en enkele jaren? Good luck with that. Je gaat enkel en alleen nog meer belasten, that's it.
Of beter, je gaat nog meer belasting trachten te innen, en je gaat nog minder binnen halen.
Gemakzuchtig argument voor degenen voor we het momenteel stevig in het voordeel is:
we zijn al het land met de meeste belastingen!
Maar zelf betaal ik een pak minder...
Trouwens als die 40 miljard hoe dan ook gevonden moet worden, dan zal dat deels met besparingen moeten, maar als er ook extra belastingen bij moeten dan is het duidelijk dat je beter kijkt idd naar het ongelijk belastte vermogen, en niet verder naar mensen die hun inkomen halen uit werken.
Als ik overigens dit jaar voor € 3000 zou investeren in aandelen met dividenden, en die dividenden worden belast, dan zal ik proportioneel zwaarder belast worden op die dividenden, dan dat een verhuurder die meer vermogen heeft die € 300 000 kan investeren in een huurpand.
Je hebt een vergelijking gemaakt ja; dat maakt die vergelijking nog niet relevant, to the point of zelfs reëel. Niet in het minst omdat je huurinkomst verwart met wat er onder de streep overblijft.
Ik heb de kosten die bovenop het brutoloon komen kijken ook niet meegerekend. Ik heb gekeken naar brutoloon aan de kant van de werknemer en de brutohuurinkomst van de verhuurder.
If anything was mijn vergelijking in het voordeel van de verhuurder want ik heb naar de totale belasting op een huur van € 700 gekeken, maar al de verhuurder die huur kan optrekken en het KI verandert niet, dan betaalt die € 0 extra marginale belastingen op die inkomsten, maar als je als werknemer € 10 extra verdient hoe je minder dan € 5 daarvan over, want zelfs met een bescheiden loon zit je in België al héél snel in de hoogste belastingschalen.
Bullshit emo-argument.
Zo ken ik er ook nog wel wat: welk excuus heb jij om die 50% niet te reduceren naar 20% ipv die 20% te laten stijgen naar 50%? Als we het dan toch over eerlijk hebben...
Pot-ketel en nonsens discussie natuurlijk want belastingen dienen ook voor héél wat nuttige zaken en met een belasting van 20% kan je geen moderne samenleving organiseren. Je kan echter wél een discussie hebben over de (on)eerlijkheid van een belastingtarief van 50% op de hoogste lonen (en in de praktijk meer want gemeentebelasting komt daar nog bovenop) versus nog géén 20% op inkomsten uit vermogenswinsten.