De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Weinig verassende uitslag - simpel gezegd; met abortus win je geen verkiezingen, met economie wel - en al zeker in het land van The American Dream - als je zelfs dat niet beet hebt tijdens je campagne ben je het gewoon niet waard. Money en dan al de rest.

Vorige keer was ik paniekerig, nu eerder apatisch. Het volk heeft écht gekozen dit keer (hij won ook de popular vote) dus dan is het maar zo. Wij gaan met gevolgen moeten leven maar zij nog veel meer.

Het geeft de Democraten de kans zich te hergroeperen en binnen vier jaar met een echte geloofwaardige kandidaat te komen, genre Shapiro of Kelly. Tot die tijd zullen we het moeten uitzitten, willen of niet.
Ik zit een beetje met hetzelfde gevoel. Eigenlijk wist ik al van het moment dat hij zich kandidaat stelde binnen de Reps dat we hier gingen uitkomen. Ik was even positief dat het misschien toch nog een andere wending zou krijgen door de korte boost in de peilingen nadat Kamala het als kandidaat overnam van Biden. Maar de laatste weken was dat gevoel toch weer helemaal weg gesmolten.

Ik denk dat het zeker wel correct is om te stellen dat de thema's economie, levensduurte en migratie het belangrijkst waren bij deze verkiezingen. En de dems hebben daar amper iets mee gedaan. De woede bij een gedeelte van de vrouwelijke bevolking omtrent abortus kon daar niet tegenop.

Maar ook bij mij eerder apathie dan een ander gevoel. Hoewel toch ook wel benieuwd, het gaan toch interessante jaren worden.

Ruraal Amerika houdt van Donald Trump, precies om wie hij is. Iemand die nooit opgeeft, altijd met de vuist slaat, family & tradition , maar ook law & order. De man die claimt voor het volk, the working class op te komen. De bad boy , het alfa-mannetje.

Beschimpt door links elitair Amerika, geliefd door rechts ruraal Amerika.

De democraten mogen vooral in eigen boezem kijken , de Biden administratie die te laat inzag dat het met Biden niet ging lukken, te laat voor voorverkiezingen , dan maar Harris proberen. Ze had 100 dagen de tijd, het is ze niet gelukt. Ze had ook een slechte rating als VP gewoon. Easy voor Trump zo blijkt. En de rest zien we wel. Nog een land erbij waar radicaal-rechts de macht grijpt. Enkel in België is het niet gelukt. Maar het is niet dat ons democratisch systeem zo fantastisch is.

Vorige keer was ik paniekerig, nu eerder apatisch. Het volk heeft écht gekozen dit keer (hij won ook de popular vote) dus dan is het maar zo. Wij gaan met gevolgen moeten leven maar zij nog veel meer.

Het geeft de Democraten de kans zich te hergroeperen en binnen vier jaar met een echte geloofwaardige kandidaat te komen, genre Shapiro of Kelly. Tot die tijd zullen we het moeten uitzitten, willen of niet.
Deze 2 posts vatten het voor mij zeer mooi samen. Mijn eigen gevoel en hoe ik ook denk dat Trump het gehaald heeft. Triest dat de democraten alweer zo zwak uit de bus komen.

Ik denk dat het zeker wel correct is om te stellen dat de thema's economie, levensduurte en migratie het belangrijkst waren bij deze verkiezingen. En de dems hebben daar amper iets mee gedaan
Ik heb de indruk dat dit zowat een samenvatting is van quasi elke verkiezing die we de laatste jaren wereldwijd gehad hebben. Een ruk naar rechts, omdat linkse partijen niet snappen dat op een bepaald punt je zo progressief mag zijn als je wil, maar eens iemand het gevoel krijgt dat hij of zij qua levenskwaliteit moet inboeten omdat er mensen misbruik maken van het systeem, ze toch gaan stemmen voor hun eigen bankrekening.

Nu niet he maar idd in 2016.

Dus ik zou liever hebben dat men bij de Democraten naar zo'n kandidaten zoekt voor de toekomst van de partij i.p.v. mensen als Clinton, Biden of Harris.
De DNC uiteraard geen fan van die strekking hè. Werd in 2016 heel makkelijk buitenspel gezet om daar 1 van hun zwakke kandidaten te kunnen zetten.
Maken nu gewoon exact dezelfde fout door zelfs geen primaries te houden. En altijd maar denken dat ze wel zullen winnen, terwijl iedereen voelt dat dit de foute beslissing is.

Mooi resultaat vr de linkse verzamelde persmeute hier in West-Europa. Zeker geen fan van beide kandidaten maar als de mensen in US de propaganda van de pers had gevolgd, dan was het een landslide vr Harris. Gelukkig niets van aangetrokken en gewoon hún kandidaat gekozen. En wij gaan idd met het resultaat positief of negatief moeten leven.

De economie is op dit moment objectief gezond in Amerika en de inflatie is daardoor weer gezond. Dit zou door Trump's tariffs weer ongezond kunnen worden en zelfs potentieel in een recessie belanden. Als migratie zo belangrijk zou zijn waarom zou je stemmen op de man die de Republikeinen had opgeroepen om tegen de bipartisan border deal te stemmen?

Inflatie is dan wel gezakt, de prijzen zijn nog steeds veel hoger dan 4 jaar geleden.
Dat voelen mensen in hun portefeuille.
Biden heeft gretig geld zitten rondstrooien tijdens en na Covid, en dus geven veel mensen hem (en Harris) de fout voor de prijsstijgingen.
Of dat nu correct is of niet, laat ik in het midden. Ik spreek over het gevoel van (een deel van de) bevolking, of dat is toch hoe ik het vanuit de andere kant van de wereld interpreteer.

Wat betreft die bipartisan bill.
Ja, Trump & co hebben dat actief zitten saboteren.
Ik ontken niet dat het voor hem vooral een politiek spelletjes was op dat moment.
Maar de bill was volgens mij ook gewoon rotslecht. 5000 illegal encounters PER DAG eer de overheid de grens tijdelijk "dichtgooit". Ik laat even de technische details achterwege. Dat is onaanvaardbaar.
Dat punt alleen was al voldoende om de hele bill per direct te begraven. Beter geen bill dan een slechte bill die miljoenen extra migranten garandeert op een periode van een paar jaar.

Nu gaan we zien of de Republikeinen, met hun meerderheid op alle niveau's, er wel iets deftigs van kunnen maken.
Slagen ze daar niet in (en falen ze ook in andere domeinen zoals economie, foreign relations en law & order), dan ga ik even kritisch zijn voor hen dan dat ik nu voor de Democraten ben. En ik het vermoed dat het Amerikaanse volk er ook zo naar kijkt. En om hen draait het uiteindelijk.

Voor de volledigheid:
Ik ben van mening dat Trump zijn houdbaarheidsdatum voorbij is, en dat hij een bijzonder wraakzuchtig en onrespectvol mannetje is die het niet te nauw neemt met de waarheid. Ik had hem liever niet aan de macht gezien. Persoonlijk heb/had ik het eerder voor iemand zoals Vivek of zelfs Haley tijdens de Republikeinse voorverkiezingen.
Maar ik kan me wel vinden in grote delen van DJT's beleid. Verder heeft hij (in mijn ogen) ook een aantal goede mensen achter zich.
JD Vance vind ik bijvoorbeeld een topper in wording. Ik ga niet met alles akkoord (oa. abortus, same-sex marriage), maar hij oogt toch al een stuk stabieler en respectvoller in de omgang dan DJT, en ik volg de meeste van zijn standpunten.

Dus, ondanks het feit dat Trump objectief gezien een naar mannetje is, zou ik als Amerikaan nooit kunnen stemmen voor de Democratische partij in haar huidige vorm. En dat wegens de beleidsstandpunten die lijnrecht tegenover de mijne staan.
Misschien maakt mij dat in de ogen van de Westerse mainstream media, de meeste Europeanen en heel wat Democraten dom en naief, so be it.

Ik heb de indruk dat dit zowat een samenvatting is van quasi elke verkiezing die we de laatste jaren wereldwijd gehad hebben. Een ruk naar rechts, omdat linkse partijen niet snappen dat op een bepaald punt je zo progressief mag zijn als je wil, maar eens iemand het gevoel krijgt dat hij of zij qua levenskwaliteit moet inboeten omdat er mensen misbruik maken van het systeem, ze toch gaan stemmen voor hun eigen bankrekening.
Het "eigen portemonnee eerst" principe.

Nooit was mijn teleurstelling in het Amerikaans volk zo groot als nu, en ik zou niet weten hoe ik in godsnaam hen nog positief kan bekijken.

Eens kijken of er een AI-tool bestaat die de komende 4 jaren mij kan beschutten voor eender welk nieuws. Ik ga mijn paardenkleppen opzetten.
Ik vraag het mij nu wel af. Wat als morgen mensen in België moeten kiezen: Trump of Harris. (Even fictief wezen)
Wie zou verkozen worden?

En ondertussen is waarschijnlijk onze ( en vooral oekraine) grootste barriere tegen putin weg

Mooi resultaat vr de linkse verzamelde persmeute hier in West-Europa. Zeker geen fan van beide kandidaten maar als de mensen in US de propaganda van de pers had gevolgd, dan was het een landslide vr Harris. Gelukkig niets van aangetrokken en gewoon hún kandidaat gekozen. En wij gaan idd met het resultaat positief of negatief moeten leven.
Speciale framing wel, wetende dat Fox News de grootste mainstream mediazender in de V.S. is.

Ik vraag het mij nu wel af. Wat als morgen mensen in België moeten kiezen: Trump of Harris. (Even fictief wezen)
Wie zou verkozen worden?

De DNC uiteraard geen fan van die strekking hè. Werd in 2016 heel makkelijk buitenspel gezet om daar 1 van hun zwakke kandidaten te kunnen zetten.
Maken nu gewoon exact dezelfde fout door zelfs geen primaries te houden. En altijd maar denken dat ze wel zullen winnen, terwijl iedereen voelt dat dit de foute beslissing is.
Ik weet niet hoe jij je dat juist herinnert, maar in mijn herinnering heeft Hillary Clinton de primaries destijds fair and square gewonnen.

Laatst bewerkt:
Want die mensen hebben geen propoganda machine gevolgd? Er zijn rechts heus niet meer "vrije denkers" dan links.

Want die mensen hebben geen propoganda machine gevolgd? Er zijn rechts heus niet meer "vrije denkers" dan links.
Harris is lang niet zo behandeld geworden dan Trumph in de media (terecht of onterecht laat ik in het midden). Daar gaat het over. Als je elke neutraliteit in je verslaggeving verliest dan creëer het wij tegen zij gevoel. Moet je echt geen professor vr zijn.

Harris is lang niet zo behandeld geworden dan Trumph in de media (terecht of onterecht laat ik in het midden). Daar gaat het over. Als je elke neutraliteit in je verslaggeving verliest dan creëer het wij tegen zij gevoel. Moet je echt geen professor vr zijn.
Ook aan jou de vraag, zoals al aan iedereen hier tot nu toe: in welke media? Heb je het nu over de Belgische/Europese? Die het uiteraard door een internationale bril bekijken? Of heb je het over "de gehele Amerikaanse"? In dat laatste geval neem je hopelijk alle media wel mee in rekening.

Joe Biden heeft zijn ganse termijn zeer veel kritiek gekregen oa door z'n voorkomen, toch heeft hij er zootje van gemaakt. Voor de modale Amerikaan is het leven veel duurder geworden. Het buitenlands beleid van de VS is eigenlijk uitgedraaid op een regelrechte flop. Een stem voor Harris was een stem voor 4 jaar hetzelfde beleid. Kamala Harris zou sowieso nooit door de primaries zijn geraakt als die gingen werden gehouden. Trump boekt toch wel een gigantische overwinning. Het ziet er naar uit dat hij Alaska, Nevada, Arizona en Michigan ook zal binnen halen.

Joe Biden heeft zijn ganse termijn zeer veel kritiek gekregen oa door z'n voorkomen, toch heeft hij er zootje van gemaakt. Voor de modale Amerikaan is het leven veel duurder geworden. Het buitenlands beleid van de VS is eigenlijk uitgedraaid op een regelrechte flop. Een stem voor Harris was een stem voor 4 jaar hetzelfde beleid. Kamala Harris zou sowieso nooit door de primaries zijn geraakt als die gingen werden gehouden. Trump boekt toch wel een gigantische overwinning. Het ziet er naar uit dat hij Alaska, Nevada, Arizona en Michigan ook zal binnen halen.
Ik vraag me wel af in hoeverre zozeer Biden / zijn regeerperiode de schuldige is voor het feit dat het leven duurder is geworden. Over heel de wereld is het leven duurder geworden, niet enkel in de VS.

Interssante post mortem van CNN:

Opvallend dat Latino mannen dit keer sterk Trump steunen, een zeer belangrijk (toekomstig ook) kiesblok.

afbeelding.png

Ook jongeren die meer naar Trump toe groeien. Waarschijnlijk dankzij sociale media zoals X, youtube, tik tok, etc. En onderschat de invloed van podcasts niet.

afbeelding.png

Terug
Bovenaan