De economie is op dit moment objectief gezond in Amerika en de inflatie is daardoor weer gezond. Dit zou door Trump's tariffs weer ongezond kunnen worden en zelfs potentieel in een recessie belanden. Als migratie zo belangrijk zou zijn waarom zou je stemmen op de man die de Republikeinen had opgeroepen om tegen de bipartisan border deal te stemmen?
Inflatie is dan wel gezakt, de prijzen zijn nog steeds veel hoger dan 4 jaar geleden.
Dat voelen mensen in hun portefeuille.
Biden heeft gretig geld zitten rondstrooien tijdens en na Covid, en dus geven veel mensen hem (en Harris) de fout voor de prijsstijgingen.
Of dat nu correct is of niet, laat ik in het midden. Ik spreek over het gevoel van (een deel van de) bevolking, of dat is toch hoe ik het vanuit de andere kant van de wereld interpreteer.
Wat betreft die bipartisan bill.
Ja, Trump & co hebben dat actief zitten saboteren.
Ik ontken niet dat het voor hem vooral een politiek spelletjes was op dat moment.
Maar de bill was volgens mij ook gewoon rotslecht. 5000 illegal encounters PER DAG eer de overheid de grens tijdelijk "dichtgooit". Ik laat even de technische details achterwege. Dat is onaanvaardbaar.
Dat punt alleen was al voldoende om de hele bill per direct te begraven. Beter geen bill dan een slechte bill die miljoenen extra migranten garandeert op een periode van een paar jaar.
Nu gaan we zien of de Republikeinen, met hun meerderheid op alle niveau's, er wel iets deftigs van kunnen maken.
Slagen ze daar niet in (en falen ze ook in andere domeinen zoals economie, foreign relations en law & order), dan ga ik even kritisch zijn voor hen dan dat ik nu voor de Democraten ben. En ik het vermoed dat het Amerikaanse volk er ook zo naar kijkt. En om hen draait het uiteindelijk.
Voor de volledigheid:
Ik ben van mening dat Trump zijn houdbaarheidsdatum voorbij is, en dat hij een bijzonder wraakzuchtig en onrespectvol mannetje is die het niet te nauw neemt met de waarheid. Ik had hem liever niet aan de macht gezien. Persoonlijk heb/had ik het eerder voor iemand zoals Vivek of zelfs Haley tijdens de Republikeinse voorverkiezingen.
Maar ik kan me wel vinden in grote delen van DJT's beleid. Verder heeft hij (in mijn ogen) ook een aantal goede mensen achter zich.
JD Vance vind ik bijvoorbeeld een topper in wording. Ik ga niet met alles akkoord (oa. abortus, same-sex marriage), maar hij oogt toch al een stuk stabieler en respectvoller in de omgang dan DJT, en ik volg de meeste van zijn standpunten.
Dus, ondanks het feit dat Trump objectief gezien een naar mannetje is, zou ik als Amerikaan nooit kunnen stemmen voor de Democratische partij in haar huidige vorm. En dat wegens de beleidsstandpunten die lijnrecht tegenover de mijne staan.
Misschien maakt mij dat in de ogen van de Westerse mainstream media, de meeste Europeanen en heel wat Democraten dom en naief, so be it.