De zaak-Diarra - einde van de (megalomane) transfersommen in het voetbal?

Denk je dat de afschaffing van de transfersom het voetbal ten goede zal komen?

• Ja, dat denk ik wel.

Stemmen: 5 33,3%
  • Geen idee, ik kan de toekomst niet voorspellen.

Stemmen: 6 40,0%
  • Neen, zéker het Belgisch voetbal zal hieronder enorm gaan lijden.

Stemmen: 4 26,7%

• Totaal aantal stemmers
    15

Général Zantas

Well-known member
Ik dacht, ik start er maar een nieuw topic over. Beter voor de SEO enzo van BG. Bespaart de mods weer wat werk.

Long story short, Europees Hof heeft geoordeeld dat bepaalde regels in de FIFA-statuten betreffende transfers in strijd zijn met de Europese wetgeving.

Meer informatie kan je vinden op Sporza, ze hebben er reeds verscheidene artikels aan gewijd:

Wat vinden jullie ervan? Meer bepaald, wat zal volgens jullie de impact ervan zijn op enerzijds het Belgische voetbal en anderzijds het Europese topvoetbal?

Ik heb er een dubbel gevoel bij want ik snap wel van waar het komt. Het Bosman-arrest heeft al die kiem gelegd.

Maar dit doet mij onmiddellijk aan het volgende denken.

1. De transfersommen zullen nooit volledig verdwijnen al is het maar dat je nog altijd afkoopclausules kan inlassen voor zover het vrij verkeer niet verstoren of onmogelijk maken, lees exorbitante verbrekingsclausules.

2. Clubs zullen hun budgetten niet verminderd zien want voetballers en makelaars gaan gewoon meer loon en commissie vragen en wordt het een opbod tussen de clubs.

3. Aansluitend bij bovenstaande gaan voetballers nog meer voor loon kiezen dan de club an sich. De vraag is ook of met hogere lonen, de exotisch en woestijncompetities nog interessant zijn.

4. Als je de lijn van Bosman en Diarra doortrekt, kan je evengoed het systeem van transferperiodes als een schending van het vrij verkeer van personen beschouwen. En zou men op elk moment een speler moeten kunnen aantrekken, spelend bij een andere club.

5. Deze uitspraak geldt in beginsel enkel binnen de EU, dus niet voor UK, Noorwegen, Zwitserland, VS, etc. Wat een en ander nog gecompliceerder maakt.

Ze zullen we creatieve "oplossingen" vinden met clausules en gentlemen agreements vermoed ik.

Ik vind het een erg goede evolutie. Zal onvermijdelijk leiden tot een super league, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Kijk er al naar uit.

Terug
Bovenaan