Echtscheiding: gezinswoning hoog ingeschat

Hey,

Ik ga hier toch een eigen topic maken ihkv mijn echtscheiding als dat ok is.

De notaris had een landmeter expert aangesteld die een bindend verslag ging maken. Ik heb daarvan een "voorverslag" ontvangen.
Qua bedragen waren dat 430k voor gezinswoning en 650k opbrengsteigendom.
De bedoeling is dat we nu tijd krijgen voor opmerkingen door te geven voor het eindverslag. Vooral gezinswoning is hoog geschat vind ik. In hoeverre mate kan een opmerking een verschil maken? Kheb geen fouten gevonden in het verslag. Vb je zegt, " in gezinswoning is x niet goed, bam 50k minder waard". Kan dat wel?

Zit je in een procedure echtscheiding door onderlinge toestemming (EOT), of echtscheiding door onherstelbare ontwrichting (EOO)?

Hey,

Ik ga hier toch een eigen topic maken ihkv mijn echtscheiding als dat ok is.

De notaris had een landmeter expert aangesteld die een bindend verslag ging maken. Ik heb daarvan een "voorverslag" ontvangen.
Qua bedragen waren dat 430k voor gezinswoning en 650k opbrengsteigendom.
De bedoeling is dat we nu tijd krijgen voor opmerkingen door te geven voor het eindverslag. Vooral gezinswoning is hoog geschat vind ik.

430k voor de gezinswoning is niet noodzakelijk hoog geschat hoor. Toch niet voor recente woningen of diegenen die zwaar gerenoveerd zijn. Probeer te vergelijken met woningen in de omgeving die gelijkaardig zijn en wat de verkoopprijs of de vraagprijs zoal is.

Maar ik laat anderen met meer kennis antwoorden over de rest van uw vragen.

Als je niet akkoord bent, is het best dat je opmerkingen formuleert en daar een argumentatie voor geeft. Het is de landmeter of de notaris niet verplicht om met je opmerkingen rekening te houden, maar als je zwijgt zal de waarde van het verslag gebruikt worden. Je hebt dus niet veel te verliezen

430k voor de gezinswoning is niet noodzakelijk hoog geschat hoor. Toch niet voor recente woningen of diegenen die zwaar gerenoveerd zijn. Probeer te vergelijken met woningen in de omgeving die gelijkaardig zijn en wat de verkoopprijs of de vraagprijs zoal is.

Maar ik laat anderen met meer kennis antwoorden over de rest van uw vragen.
ex schakelt immokantoor om te schatten in 2022: 350k euro. Ik schakel op eigen houtje een beëdigde en erkende schatter in 2022: 330k. Ik heb dit ook afgegeven aan notaris en tegenpartij.
Deze landmeter expert aangesteld door notaris zodat het onpartijdig is: 430k:oink:
Op 2 jaar tijd met 100k gestegen?

Ex houdt been stijf dat ze het wilt overnemen, maar na deze prijs ben ik niet meer zeker. Ik vermoed dat ze wel protest gaan intekenen, maar ben nu niet zeker of zoiets wel 50k verschil kan maken, vandaar mijn vraag. Het is een nieuwbouw 3 slaapkamer appartement. Ik heb 10 vergelijkingspunten. De reden van de hoge prijs is puur de oppervlakte.....170m² bruto oppervlakte

Oh well, ik zal maar overlaten aan ex zeker?
:biglaugh:

ex schakelt immokantoor om te schatten in 2022: 350k euro. Ik schakel op eigen houtje een beëdigde en erkende schatter in 2022: 330k. Ik heb dit ook afgegeven aan notaris en tegenpartij.
Deze landmeter expert aangesteld door notaris zodat het onpartijdig is: 430k:oink:
Op 2 jaar tijd met 100k gestegen?

Ex houdt been stijf dat ze het wilt overnemen, maar na deze prijs ben ik niet meer zeker. Ik vermoed dat ze wel protest gaan intekenen, maar ben nu niet zeker of zoiets wel 50k verschil kan maken, vandaar mijn vraag. Het is een nieuwbouw 3 slaapkamer appartement. Ik heb 10 vergelijkingspunten. De reden van de hoge prijs is puur de oppervlakte.....170m² bruto oppervlakte

Oh well, ik zal maar overlaten aan ex zeker?
:biglaugh:
Als het in u voordeel is gewoon zwijgen en de meerwaarde als onderhandelings marge gebruiken.

Ja in dit geval is dit toch "pure winst" voor jou? Als zij de woning tegen die waarde overneemt... Of missen we iets? Zeker als je zelf aangeeft dat het EOO is.
Dat wel idd, maar kheb nu wat tijd om opmerkingen te formuleren tegen dat "voorverslag". Ex zal ook opmerkingen formuleren. Ik vraag me af in hoeverre mate dit een impact heeft, daarover ging mijn vraag. Want het kan zijn dat die bedragen lager zijn in een eindverslag. Ik kan mij niet inbeelden dat iemand opmerkingen maakt en dat dat plots met 50k zou dalen(of stijgen) of zo.

Laatst bewerkt:
In je voordeel wel, tenzij het plots te duur wordt voor je ex om over te nemen en je toch moet gaan verkopen. Tijdens momenten van scheiding niet de leukste activiteit om je mee te moeten bezighouden denk ik dan?

In je voordeel wel, tenzij het plots te duur wordt voor je ex om over te nemen en je toch moet gaan verkopen. Tijdens momenten van scheiding niet de leukste activiteit om je mee te moeten bezighouden denk ik dan?
Dat is idd ook een valkuil. Voorlopig laat ze niet in haar kaarten kijken. Er is een deadline om opmerkingen door te geven.
qua gezinswoning is het dus afwachten. Wss gaat ex opmerkingen doorsturen met vergelijkingspunten via immosites om te tonen dat dit teveel is.

qua opbrensteigendom heb ik van de gemeente een afgekeurde conformiteitsattest kunnen krijgen. Die was er niet toen landmeter expert langskwam. Dus nu ga ik dit afgeven.

In hoeverre mate de opmerkingen impact zullen hebben is wel koffiedik kijken.

Ik ga héél blij zijn als dit achter de rug is. Want dit heeft een impact op mijn humeur, gezondheid, sociale leven....op alles een negatief impact.

Een collega had iets gelijkaardigs voor, de woning werd (te) duur geschat. Werd toen door 2 immo-kantoren te koop gesteld, maar raakte niet verkocht. Uiteindelijk heeft hij dan het huis zelf 'in'gekocht, eens ze niet meer via het immo-kantoor "moesten" werken, tegen een wat lagere prijs dan uiteraard en zonder de commissie te moeten betalen aan het immo-kantoor.

Terug
Bovenaan