Tegen Italië was het tactische lafheid, Spanje weten we niet en Engeland hebben we nog redelijk simpel geklopt in november.
We moeten daar niet onnozel over doen, we hadden kwaliteit en het is deels in de vuilbak gesmeten door tactische blunders, persoonlijke voorkeuren, domme wissels en ongelukkige blessures. Doen alsof we geen schijn van kans hadden is ridicuul. Alsof Italië door ons liep alsof we er niet waren? Zelfs ondanks dat Martinez zonder middenveld wou spelen hebben we toch nog wat kunnen klaarspelen.
Bon leuke match, veel spanning. Ik heb mogen genieten bij mijn Italiaanse schoonfamilie. Luis Enrique is niet een bijster speciale coach, maar had zich toch mooi aangepast. En tijdens de match ook nog tactische aanpassingen doorvoeren die succesvol blijken. Dat allemaal voor de 97ste minuut zeg! Het klikte redelijk mooi, maar zonder te scoren koopt ge niks natuurlijk.
Uiteindelijk gaat Italië verdiend door. Uw mindere matchen winnen is ook deel van kampioen te worden. Voor Spanje komt dit tornooi simpelweg net te vroeg. Zoals ik eerder zei: dit was een 50/50 match want Spanje heeft gewoonweg zó veel kwaliteit dat er gewoon elke moment gevaar dreigt. En dan hebben ze nog een paar van hun betere spelers achtergelaten omdat die voor de verkeerde ploeg spelen. Gelukkig voor Italië hadden ze echter geen killerspits in deze generatie, en hun wingers zijn voorlopig nog geen solide afwerkers. De Italianen kunnen hun mooie tornooi dus verderzetten. Ik denk (en hoop) ook dat, eender welke ploeg tegen hen in de finale komt, het gaat een spannende pot worden. Denemarken speelt als bezetenen en Engeland loopt over van kwaliteit.
De wissels van Mancini waren wel weer... Apart. Ze wilden counteren tegen de Spanjaarden, maar Immobile verkwanselde elke baltoets én was te traag om achter de verdediging te komen. Dit was misschien de moment geweest om Belotti te laten starten, ondanks dat Immobile zijn gebikkel wel uiteindelijk die kans voor Chiesa bezorgde. Soit, Barella zijn tong hing al tot op de grond in minuut 65 +- maar pas toen hij kansloos te laat kwam bij die goal van Moratta werden pas verse krachten op het middenveld ingebracht. Ik begrijp dat niet, want dat is net een positie waar hij over een prima wissel beschikt.
Wel spijtig dat Morata net scoort, ik vind dat toch zo een beunhaas.
Ik betwijfel toch ten zeerste als het de bedoeling was om te counteren, ze kwam gewoon niet onder de druk van Spanje onderuit imo, niets bewust aan denk ik.