Elektrische wagens

Nog eens over de laadtarieven.
Er start nu ook in België bedrijf op (https://freeloadr.io) dat mensen met een digitale teller en een Tesla af en toe gratis laat laden wanneer er overproductie op het net is...
Idee is dat je een contract afsluit met een bedrijf met dynamische tarieven, en de app van freeloadr start dan met laden wanneer de prijzen negatief zijn door overproductie...

Er was al een tijdje Jedlix (https://www.jedlix.com/en/how-jedlix-works/) dat je goedkoper slim deed laden in NL, maar ook in B wordt er nu dus iets vergelijkbaars opgestart.

Ik wou maar een voorbeeld geven. Maar als ik vlug eens op de site kijk is de versie met head up display en betere batterij als 48k

en wat krijg je dan? Amper 200pk en van 0 naar
100 in 9 sec 🤣 topsnelheid 160km/u
Tiens, daar doen die performance cijfers er ineens wel toe? En wanneer EV's het daar beter doen, dan is dat plots niet van belang :).
Voor dagelijks verbruik maakt trouwens die 0-100 weinig uit, het is de 0-50, 50-70 en 70-120 die van belang zijn. En mijn ICE is sneller van 0-100, maar in hernemingen moet die het absoluut afleggen tov mijn EV hoor.

Ik wou maar een voorbeeld geven. Maar als ik vlug eens op de site kijk is de versie met head up display en betere batterij als 48k

en wat krijg je dan? Amper 200pk en van 0 naar
100 in 9 sec 🤣 topsnelheid 160km/u
Dat is ook niet het doel van die wagen. De meeste modellen van de VW golf doen er even lang over.
Indien snelheid het belangrijkste criterium is, zijn er andere EV's.

@ugar : ik had er ook al iets van gelezen, interessante ontwikkeling!
De voorbije weken is er meermaals een overschot aan elektrische energie geweest in de week-ends.
De accu's van alle EV's zou dus een soort van buffer worden.

Voor mij is dat van geen tel, mijn wagen heeft een voldoende grote accu en bereik en staat vaak voor de deur thuis (zeker wanneer het mooi weer is prefereer ik de fiets). Wanneer het slecht weer is wacht ik een dagje met de wagen op te laden. Met mijn accu voor 80% volgeladen kan ik bij temperaturen van 10°C 4 keer over en weer naar mijn werk (4 x 2 x 50 km)
Ik heb in maart 758 kW zonne-energie geproduceerd, en daarvan 311 kWh geïnjecteerd. Ik schat dat ik netto 275 kWh zonne-energie opgevangen heb in mijn accu, en ik heb in totaal maar 289 kWh geladen (digitale meter hier).

Met die 275 kWh kan ik bijna 1500 km gratis rijden. Ik heb 14 kWh x 0.25 = 3.5 EUR betaald deze maand om dus ongeveer 1500 km te rijden. Ik weet dat ik een special use case ben (ik werk thuis, en ik ga met de fiets naar 't werk wanneer 't mooi weer is), maar toch...

Ideaal zou natuurlijk zijn wanneer ik die wagen nog kan gebruiken als thuisaccu, dan had ik die 311 kWh geïnjecteerde stroom ook nog grotendeels kunnen gebruiken :D

Nog eens over de laadtarieven.
Er start nu ook in België bedrijf op (https://freeloadr.io) dat mensen met een digitale teller en een Tesla af en toe gratis laat laden wanneer er overproductie op het net is...
Idee is dat je een contract afsluit met een bedrijf met dynamische tarieven, en de app van freeloadr start dan met laden wanneer de prijzen negatief zijn door overproductie...

Er was al een tijdje Jedlix (https://www.jedlix.com/en/how-jedlix-works/) dat je goedkoper slim deed laden in NL, maar ook in B wordt er nu dus iets vergelijkbaars opgestart.
Jedlix werkt toch ook in België. Ik heb dat in het begin gebruikt maar dan kreeg je ineens alleen een vergoeding als je een energie contract had bij Engie in België en dan gestopt.

Dat is het probleem met België. Wat vandaag geldt, is niet zeker binnen 3 jaar. Er zal denk ik een moment komen dat de prijs van thuis herladen = diesel tanken

Dat is het probleem met België. Wat vandaag geldt, is niet zeker binnen 3 jaar. Er zal denk ik een moment komen dat de prijs van thuis herladen = diesel tanken
Dat is moeilijk hé. Dat verwacht ik nu eens niet. Wat ik wel verwacht is dat men de accijnzen op naft + diesel afschaft (of behoudt indien men de move weg van fossiele brandstof wil pushen) en tegelijkertijd een kilometerbelasting gaat heffen die gekoppeld is met uw keuring en het aantal km's dat men daar dan afleest (of dat er een 4/5g module ingewerkt is in de wagen (of verplicht te installeren) om die gegevens door te sturen).

Dit om de gemiste accijnzen van de switch van benzine/lpg/diesel naar elektriciteit te recupereren. Kan mij moeilijk inbeelden dat men dat geld niet gaat missen in de begroting eens dat de meerderheid een elektrisch voertuig heeft.

Met die 275 kWh kan ik bijna 1500 km gratis rijden. Ik heb 14 kWh x 0.25 = 3.5 EUR betaald deze maand om dus ongeveer 1500 km te rijden. Ik weet dat ik een special use case ben (ik werk thuis, en ik ga met de fiets naar 't werk wanneer 't mooi weer is), maar toch...

Ideaal zou natuurlijk zijn wanneer ik die wagen nog kan gebruiken als thuisaccu, dan had ik die 311 kWh geïnjecteerde stroom ook nog grotendeels kunnen gebruiken :D
Ik vind het toch verdomd gemakkelijk om daar allemaal niet naar te moeten omzien hoor.
En uiteindelijk spreken we dan over 1 maand aan 67.75€. Oftewel 825€ op een jaar van uitgave de je kunt recupereren. Gemiddeld gezien. Justifieert voor mij nog altijd geen aanschaf van een elektrische wagen als de meerprijs ervan 10k is zoals al vermeld ;).

Nu bon, ik heb al even zitten kijken op tweedehands voor iets dat mij zou aanstaan :

Maar als je dan ziet dat men spreekt over een actieradius van 80km. Dan lijkt mij dat toch nog een beetje te weinig (of wil actieradius zeggen dat de batterij in totaal 160km aankan?)
Al spreekt de megane mij dan voorlopig het meeste aan.

Ik zou dit dan overwegen op voorwaarde dat ik de wagen als thuisbatterij zou kunnen laten werken. Lijkt mij interessanter dan 4 - 8k te spenderen aan een thuisbatterij als je 6k kunt spenderen als een wagen die als thuisbatterij kan ingezet worden. Ik geloof ook dat de capaciteit van de batterij in zo een wagen groter is als die van de meeste thuisbatterijen, niet ? Iemand een idee wat er nodig zou zijn om de wagen als thuisbatterij te laten werken ? Speciale software? Of is een omvormer die voor thuisbatterijen werkt voldoende ?

Laatst bewerkt:
Om die initiële kost te dekken kan je als particulier natuurlijk ook gewoon een autolening nemen. Dat is exact dezelfde manier als hoe een bedrijf dat doet.

En die e-208 zal inderdaad 10k meer kosten. En zoveel brandstof en onderhoud betaal je niet. De vraag is eerder of hij binnen x-jaar ook nog 10k meer waard is. Puur op aankoopprijs kijken is hetzelfde als zeggen dat een woning kopen dom is, want huren is goedkoper.
Ik ben al geen fan van leningen voor auto's.

Maar goed als je 2 wagens hebt, een 20k ICE en een 30k EV. Zelfs al neem je een lening, uw initiële inbreng gaat nog altijd significant hoger zijn dus als je dat niet hebt dan heb je het niet uiteraard. En de 20k ICE en de 20k EV zijn niet te vergelijken op dit moment.

Dat is moeilijk hé. Dat verwacht ik nu eens niet. Wat ik wel verwacht is dat men de accijnzen op naft + diesel afschaft (of behoudt indien men de move weg van fossiele brandstof wil pushen) en tegelijkertijd een kilometerbelasting gaat heffen die gekoppeld is met uw keuring en het aantal km's dat men daar dan afleest (of dat er een 4/5g module ingewerkt is in de wagen (of verplicht te installeren) om die gegevens door te sturen).

Dit om de gemiste accijnzen van de switch van benzine/lpg/diesel naar elektriciteit te recupereren. Kan mij moeilijk inbeelden dat men dat geld niet gaat missen in de begroting eens dat de meerderheid een elektrisch voertuig heeft.
Ik ga er ook van uit, maar ik vermoed dat er nog altijd accijnzen zullen blijven op diesel en benzine
Ik vind het toch verdomd gemakkelijk om daar allemaal niet naar te moeten omzien hoor.
En uiteindelijk spreken we dan over 1 maand aan 67.75€. Oftewel 825€ op een jaar van uitgave de je kunt recupereren. Gemiddeld gezien. Justifieert voor mij nog altijd geen aanschaf van een elektrische wagen als de meerprijs ervan 10k is zoals al vermeld ;).
Ik doe dat echt niet om geld uit te sparen hoor. Gewoon om mijn punt te bewijzen. En om de wagen zo groen mogelijk op te laden (met name wanneer er veel zonne-energie geproduceerd wordt.

Ik zou dit dan overwegen op voorwaarde dat ik de wagen als thuisbatterij zou kunnen laten werken. Lijkt mij interessanter dan 4 - 8k te spenderen aan een thuisbatterij als je 6k kunt spenderen als een wagen die als thuisbatterij kan ingezet worden. Ik geloof ook dat de capaciteit van de batterij in zo een wagen groter is als die van de meeste thuisbatterijen, niet ? Iemand een idee wat er nodig zou zijn om de wagen als thuisbatterij te laten werken ? Speciale software? Of is een omvormer die voor thuisbatterijen werkt voldoende ?
Is volgens mij nu nog niet mogelijk

Ik ga er ook van uit, maar ik vermoed dat er nog altijd accijnzen zullen blijven op diesel en benzine

Ik doe dat echt niet om geld uit te sparen hoor. Gewoon om mijn punt te bewijzen. En om de wagen zo groen mogelijk op te laden (met name wanneer er veel zonne-energie geproduceerd wordt.

Is volgens mij nu nog niet mogelijk
Die Hyundai/KIA kan dat toch?

Zeker? Ik dacht dat dat de eerste "mainstream" wagens zijn die het gingen kunnen?
Wat meer info over de standaard die het in de toekomst mogelijk moet maken.

Maar voordat je een 2de handse wagen zo kunt laten werken zijn we 10 jaar verder :( (oa. de zoe, en nissan leaf kunnen terugleveren naar het net, maar voor terug te leveren naar uw woning staat het nog niet op punt). Ik wist dat er een reden was waarom ik zo happig was op die terugdraaiende teller...

Laatst bewerkt:
Normaalgezien rij ik vanaf oktober/november ook elektrisch met mijn bedrijfswagen (Skoda Enyaq). Via mijn werkgever krijg ik een Powerdale Nexxtender Home laadpunt, installatie zelf te voorzien. Echter heb ik nog geen installateur gevonden die vertrouwd is met het merk en nog plaats heeft in 2021. Zijn er hier mensen die iemand kunnen aanraden? Regio is Gent.

Normaalgezien rij ik vanaf oktober/november ook elektrisch met mijn bedrijfswagen (Skoda Enyaq). Via mijn werkgever krijg ik een Powerdale Nexxtender Home laadpunt, installatie zelf te voorzien. Echter heb ik nog geen installateur gevonden die vertrouwd is met het merk en nog plaats heeft in 2021. Zijn er hier mensen die iemand kunnen aanraden? Regio is Gent.
Ik heb een tijd geleden goede dingen gehoord van Stroohm, en zij lijken dat model aan te bieden.

Een laadpaal aansluiten is toch geen rocket science. Heb je de lader al of moet de installateur deze voorzien? Een deftige elektricien moet dat kunnen aansluiten.

Bwa, er is toch zo iets met B of C (karakteristiek?) zekeringen waarmee je moet oppassen dat het goed is geïnstalleerd in de kast? Het fijne weet ik er niet van, het is alleszins niet zoals een wasmachine of droogkast.

Terug
Bovenaan