Elektrische wagens

Bedankt voor de meningen. Een Tesla wil ik echt niet nemen omdat ik niet hou van alles in touch en die wagens gewoon enorm lelijk vind. Daarnaast is dat praktisch gezien ook de zwakste keuze van onze lijst als ik die wagens zo snel bekijk. Bestaan er geen elektrische break modellen of zijn ze enkel in SUV vorm te krijgen of in Tesla vorm ? Ik vind dat toch een beetje vreemd dat elektrische wagens bijna allemaal SUV of stadswagens zijn. Daar tussen bestaat er buiten Tesla dus niets?

Ik ga eens kijken hoe ik de x3 kan uitrusten en vergelijken met de andere modellen.
Voorlopig lijkt het erop dat het tussen GLC hybride,EQC, BMW X3 en Enyaq zal gaan.

De andere wagens zijn ofwel te klein naar mijn zin (Tesla3) of hebben een pak minder bereik (etron en id4).

bron: https://www.whattherange.com/elektrische-auto

Ik besef nu pas wat een luxe mijn dieselwagens altijd waren, je focust enkel op je vermogen en opties. Zie mij hier zitten wattages en verbruik op te zoeken voor een bedrijfswagen waar ik het verbruik toch niet moet betalen...
Maar ik weet niet wat je nu hebt, maar de kans gaat klein zijn dat het een wagen is in de klasse van een X3 met de uitrusting van de iX3 ;).

De range van de EQC is ook niet zo heel goed dacht ik. Als je thuis wil laden is dat dus op eigen kosten? Toch wel een serieuze beperking. Als je niet thuis kan laden en niet op het werk dan moet je ook is kijken wat er dichtbij is van publieke laadpaal en hoe vaak die bezet is.

Ik heb even de verschillende wagens uitgerust met mijn budget en ik kan alle wagens met alle opties nemen. Is dit normaal? Ik kan al deze wagens beter uitrusten dan eender welke diesel in de oude lijst, daar moet toch iets foutzitten dan of is dit normaal?

De EQC en IX3 (juiste naam) steken er wel met kop en schouder bovenuit qua opties en bereik van de keuzes die overblijven dus het zal tussen die twee gaan indien die opties kloppen.

Opladen thuis wordt terugbetaald aan de hand van hoeveel je oplaadt met een laadpaal thuis. Blijkbaar zit er een kaske tussen dat het verbruik van thuis opladen bijhoudt en men zo een bedrag kan terugstorten elk kwartaal.

Op het bedrijf zijn er werken bezig om de parking bijna volledig met laadpalen te voorzien (een goede 25 plaatsen) zodat iedereen altijd kan laden.

Ik denk dat ik een testrit ga aanvragen voor beide wagens en dan ga kiezen met een grotere kans voor de IX3 door het grotere bereik en snellere laden blijkbaar.

Ik heb even de verschillende wagens uitgerust met mijn budget en ik kan alle wagens met alle opties nemen. Is dit normaal? Ik kan al deze wagens beter uitrusten dan eender welke diesel in de oude lijst, daar moet toch iets foutzitten dan of is dit normaal?

De EQC en IX3 (juiste naam) steken er wel met kop en schouder bovenuit qua opties en bereik van de keuzes die overblijven dus het zal tussen die twee gaan indien die opties kloppen.

Opladen thuis wordt terugbetaald aan de hand van hoeveel je oplaadt met een laadpaal thuis. Blijkbaar zit er een kaske tussen dat het verbruik van thuis opladen bijhoudt en men zo een bedrag kan terugstorten elk kwartaal.

Op het bedrijf zijn er werken bezig om de parking bijna volledig met laadpalen te voorzien (een goede 25 plaatsen) zodat iedereen altijd kan laden.

Ik denk dat ik een testrit ga aanvragen voor beide wagens en dan ga kiezen met een grotere kans voor de IX3 door het grotere bereik en snellere laden blijkbaar.
Beide zijn imo gelijkaardig, de EQC is (een stuk) sneller doordat hij AWD heeft, de iX3 heeft een wat grotere range (doordat hij minder weegt, aangezien er maar 1 motor in zit).

Al die wagens zijn automaat, daar moet je je geen zorgen over maken.
Het bereik van de meesten kan je online wel vinden. Daar scoren de meesten soortgelijk op, alleen Tesla doet aanzienlijk beter.

Qua opties: de iX3 heeft standaard veel opties, bij de andere merken zal je die erbij moeten nemen als je hetzelfde wil. Bij de ene (Eniaq bvb) zal dat wel lukken, bij de andere (EQC gok ik) zal dat wat moeilijker worden.

Ik ben voor de iX3 gegaan omdat de EQC een stuk duurder was en lelijker, en de e-tron (hier opletten op de versie, 50 of 55) een te klein bereik had. De Model 3 is een sedan waar onze kinderwagen niet in past en de Eniaq en ID4 waren nog niet beschikbaar.
Ik ben wel tevreden van de iX3, hij rijdt heel aangenaam voor woon-werkverkeer. Maar ik zou zéker ervoor zorgen dat je thuis kan opladen, anders zou ik geen EV (of hybride) nemen.
Een iX3 omdat ge uw kinderwagen niet in een model 3 krijgt? Hier is dat 2 jaar perfect gegaan met een polo 😁

Ik vind dat er nogal rap gedacht wordt dat er zeeën van ruimte nodig zijn voor kinderen tbh.

Een iX3 omdat ge uw kinderwagen niet in een model 3 krijgt? Hier is dat 2 jaar perfect gegaan met een polo 😁

Ik vind dat er nogal rap gedacht wordt dat er zeeën van ruimte nodig zijn voor kinderen tbh.
We zijn letterlijk met een Model 3 naar mijn broer gereden (want die had een kinderwagen...) om het te testen... Of onze kinderwagen er in past, weet ik niet. Maar als je al zeker bent dat er formaten zijn die er niet in passen, denk je toch 2x na.

En gewoon het feit dat het een sedan is he...

God nee niet deze discussie weer :crazy:

Dat is hier al 75 pagina's lang, dus minstens 3 keer :unsure:
Tututut ik ben pas tevreden als het argument 'vroeger gingen mijn ouders met mij en m'n 12 broers en zussen ook op vakantie naar zuid-frankrijk in een golf 1 zonder airco of gordels en dat ging ook!!' gebruikt werd.

Tututut ik ben pas tevreden als het argument 'vroeger gingen mijn ouders met mij en m'n 12 broers en zussen ook op vakantie naar zuid-frankrijk in een golf 1 zonder airco of gordels en dat ging ook!!' gebruikt werd.
In mijne tijd was het schaar steen papier om te beslissen wie van de kinderen mee met de auto op vakantie mocht.

We krijgen van ons bedrijf ook een europese oplaadkaart en je kan via fluvius een laadpaal aanvragen in de buurt als je ergens woont waar er geen staat zegt HR. De laadinfrastructuur bij je thuis moet je zelf betalen, het verbruik en abonnement betaalt ons bedrijf.
Dat aanbod van Fluvius is alleen geldig voor mensen zonder oprit.

Dat komt door de fiscale voordelen die elektrische auto's momenteel genieten. Daar kun je nu van profiteren om een heel goed uitgeruste auto te krijgen, maar weest je bewust van het laden. Voor dagelijks gebruik is dat voor de meeste mensen geen probleem, indien er thuis geladen kan worden. Voor vakanties of weekendtrips kan dat wel vervelend zijn, dus hou daar rekening mee. Maar als je daarmee kan leven kan je een hele mooie auto kiezen nu.

Bedankt voor de meningen. Een Tesla wil ik echt niet nemen omdat ik niet hou van alles in touch en die wagens gewoon enorm lelijk vind. Daarnaast is dat praktisch gezien ook de zwakste keuze van onze lijst als ik die wagens zo snel bekijk. Bestaan er geen elektrische break modellen of zijn ze enkel in SUV vorm te krijgen of in Tesla vorm ? Ik vind dat toch een beetje vreemd dat elektrische wagens bijna allemaal SUV of stadswagens zijn. Daar tussen bestaat er buiten Tesla dus niets?
Europese autoproducenten gaan voor de gemakkelijkheidsoplossing van een SUV: accu's in de vloerplaat inbouwen van een SUV. De WLTP - range voor die voertuigen lijkt dan nog altijd OK maar van zodra je lange afstanden op de autostrade moet rijden in de koude is het bereik bedroevend laag.
Ik ga eens kijken hoe ik de x3 kan uitrusten en vergelijken met de andere modellen.
Voorlopig lijkt het erop dat het tussen GLC hybride,EQC, BMW X3 en Enyaq zal gaan.

De andere wagens zijn ofwel te klein naar mijn zin (Tesla3) of hebben een pak minder bereik (etron en id4).

Belangrijk is hoe snel de verschillende wagens zijn over lange afstand, met de laadtijden ingerekend: enkele 1000 km tijden voor de verschillende wagens waarover je spreekt (dus starten met volle lading en dan zo snel mogelijk 1000 km afleggen met laden inbegrepen)
  • Tesla Model 3 : 9h55
  • Audi e-tron 55 : 10h25
  • ID.4 : 10h35 (Enyaq zou vergelijkbaar moeten zijn)
  • EQC 400 : 11h00
  • Audi e-tron 50 : 11h55
Kijk eens of je op de lijst ook de Hyundai Ioniq 5 ziet staan? Zeer goede range en enorm groot + zeer goede laadcurve. Dit is geen 'Golf', maar een heel ruime SUV in de vorm van een middenklasser.
Wagen ziet er ook echt cool uit.

Ik wil nu niks zeggen, maar wij reden met een 306 en gingen daarmee op reis. Dakkoffer erop en gaan met die banaan.
Nooit het gevoel gehad van te weinig ruimte te hebben.
Ik voelde mij nou mishandeld daardoor.

Maar sommige denken dat ze een verhuiswagen nodig hebben. Want jah heel die kleine zijn inboedel moet overal mee naartoe eh. Stel u voor de trauma’s die uw kind moet oplopen als hij niet naar zee gaat en zijn eigen bedje, eigen volwaardige eetstoel, zijn eigen gocart en zijn speelgoedwinkel mee heeft.

Ik wil nu niks zeggen, maar wij reden met een 306 en gingen daarmee op reis. Dakkoffer erop en gaan met die banaan.
Nooit het gevoel gehad van te weinig ruimte te hebben.
Ik voelde mij nou mishandeld daardoor.

Maar sommige denken dat ze een verhuiswagen nodig hebben. Want jah heel die kleine zijn inboedel moet overal mee naartoe eh. Stel u voor de trauma’s die uw kind moet oplopen als hij niet naar zee gaat en zijn eigen bedje, eigen volwaardige eetstoel, zijn eigen gocart en zijn speelgoedwinkel mee heeft.

Vooral omdat het maar een paar jaar is. Maar soit als ge het budget hebt waarom niet hé

Europese autoproducenten gaan voor de gemakkelijkheidsoplossing van een SUV: accu's in de vloerplaat inbouwen van een SUV. De WLTP - range voor die voertuigen lijkt dan nog altijd OK maar van zodra je lange afstanden op de autostrade moet rijden in de koude is het bereik bedroevend laag.

Belangrijk is hoe snel de verschillende wagens zijn over lange afstand, met de laadtijden ingerekend: enkele 1000 km tijden voor de verschillende wagens waarover je spreekt (dus starten met volle lading en dan zo snel mogelijk 1000 km afleggen met laden inbegrepen)
  • Tesla Model 3 : 9h55
  • Audi e-tron 55 : 10h25
  • ID.4 : 10h35 (Enyaq zou vergelijkbaar moeten zijn)
  • EQC 400 : 11h00
  • Audi e-tron 50 : 11h55
Kijk eens of je op de lijst ook de Hyundai Ioniq 5 ziet staan? Zeer goede range en enorm groot + zeer goede laadcurve. Dit is geen 'Golf', maar een heel ruime SUV in de vorm van een middenklasser.
Wagen ziet er ook echt cool uit.
Bedankt.

Hoe bereken je dit?

Bedankt.

Hoe bereken je dit?
Dit zijn resultaten van een Noorse youtuber die heel wat tests doet met Elektrische wagens, Björn Nyland
Mensen focussen op range, eigenlijk is de combinatie van range + laadsnelheid veel belangrijker.
En laadsnelheid is veel meer dan het maximaal vermogen van het laden, het is de volledige laadcurve. Daar is de e-tron een mooi voorbeeld van.

Dit zijn resultaten van een Noorse youtuber die heel wat tests doet met Elektrische wagens, Björn Nyland
Mensen focussen op range, eigenlijk is de combinatie van range + laadsnelheid veel belangrijker.
En laadsnelheid is veel meer dan het maximaal vermogen van het laden, het is de volledige laadcurve. Daar is de e-tron een mooi voorbeeld van.
Daar scoort de bmw ix3 toch ook beter dan de eqc en e-tron 50?

Dat is toch ook maar belangrijk voor bepaalde situaties. Want wat maakt het nu uit dat uw tesla er minder lang over doet om 1000 km af te leggen als je dat eigenlijk nooit doet. Ik zie het nut van die tijden niet voor dagelijks gebruik.

Terug
Bovenaan