Elektrische wagens

er is maar 1 accu versie momenteel he. de 77kwh dacht ik?
Volkswagen is wel gekend om zijn crappy software eerlijk gezegd.
Mijn madam rijd nu sinds een jaar ook met een tcross. Al een paar keer voorgehad dat die infotainment tijdens de rit gewoon uitvalt om te rebooten... gezellig als je net een afrit moet nemen en de gps faalt.
Ik ben er wel huiverig over. Nu ja de wagenkeuze was id3/4 of kia eniro. Dan pakt ge uiteraard de duurst

Eerlijk gezegd is dat zo het eerste wat ik hoor over crappy software. Ja het is qua functionaliteiten misschien niet altijd even duidelijk of uitgebreid. Maar het werkt wel als een tiet.
Althans uit de ervaringen die ik heb en de mensen die met een VAG wagen rijden.

Eerlijk gezegd is dat zo het eerste wat ik hoor over crappy software. Ja het is qua functionaliteiten misschien niet altijd even duidelijk of uitgebreid. Maar het werkt wel als een tiet.
Althans uit de ervaringen die ik heb en de mensen die met een VAG wagen rijden.
Nu specifiek over de ev's zijn er wel klachten he. Algemeen werkt de software bij VW wel goed imo... Nooit over te klagen gehad.

Vroeger cava. Heb ook altijd vw/audi gereden maar de laatste jaren is de kwaliteit toch erbarmelijk.
dan denk ik aan de recente issues met de id3/4 maar vergeet ook niet dat de golf dit jaar teruggeroepen is omwille van software issues.
Hoe complexer de software wordt in de wagens hoe moeilijker ze er precies mee kunnen omgaan.
https://www.motorbiscuit.com/dont-buy-any-vw-right-now-software-problems-affecting-many-lines/

Er was ook een motorprobleem met de 1.5tsi dat ze softwarematig ook niet opgelost kregen.
https://garagewire.co.uk/news/vw-ad...tsi-evo-cars-but-is-yet-to-resolve-juddering/

Nu specifiek over de ev's zijn er wel klachten he. Algemeen werkt de software bij VW wel goed imo... Nooit over te klagen gehad.
Toen ik 's nachts wakker werd van een luide knal, gevolgd door een autoalarm en door de venster keek vanuit de slaapkamer, zag ik dat er iemand achterop mijn geparkeerde A4 B8 geknald was (toen net een jaar oud). Mijn eerste reactie was "Yessss, eindelijk dat snertding hier weg".
Ik had een jaar problemen gehad met de MMI: mijn navigatiesysteem sloeg af en toe tilt waardoor het navigatiescherm zwart werd en de muziek uitviel voor 2-3s. Dan kwam het beeld terug, sprong de muziek terug op en hoorde ik de boodschap "De route wordt opnieuw berekend". 2-3s viel dat scherm dus terug uit om dan 2-3s later opnieuw muziek te horen, en de melding dat de route werd herberekend. Wat ik op zo'n moment ook probeerde, ik kon het volume niet verlagen of installatie niet uitzetten. Dat was gewoon 10-15 min die storing ondergaan, en dat kwam zo eens om de week voor.
Ik heb dat ooit voor gehad op de Brusselse ring in de file. Ik kan je verzekeren dat iedereen zijn limieten heeft...

Het multimediasysteem in mijn Passat B8 is echt erbarmelijk. Soms 2 seconden opstarttijd, soms 4 minuten. Random problemen met volume, traag reageren van touch screen, Apple carplay die connectie verliest bij een inkomende call, etc etc.

Al 4 keer voor binnen geweest bij dealer. Ze zien wel in de logs dat er 1 en ander verkeerd is gelopen, maar die bak houdt natuurlijk wel mooi zijn manieren als er een technieker mee op de baan is.

1st world problem natuurlijk, maar ik kan daar erg gefrustreerd van worden.

Wie koopt dit? Want jaja, 100% fiscale aftrekbaarheid en laag VAA etc, maar het is wel heel veel geld (€37.000)
Want er is al een Peugeot 208 vanaf €15000 (die is qua opties niet hetzelfde als het model dat ik link, maar de perceptie is wel zo dat het een goedkoop Peugeot'ke is)

Als alles goed gaat, rij ik tegen eind van deze week elektrisch. Op de laadpaal moet ik jammer genoeg nog een drietal weken wachten.
Niet echt ideaal maar dan kan ik ieder geval een poging doen om bekend te raken met publiek laden, voor wanneer dat nodig zou zijn.

Ik ben ook aan het zien om, naast de laadpas aangeboden door de werkgever, ook zelf een laadpas te voorzien. Vooral als backup. Mocht ik dan ergens staan met een bijna lege batterij en de laadpaal weigert de ene laadpas, dan heb ik nog een tweede.
Aan een gewoon tankstation, als je tankkaart niet werkt, kun je nog uit de voeten met bancontact of visa en cash, bij een laadpaal niet.

Iemand daar al voor gekeken?
Zowel de kaart van Powerland (gratis, betalen per laadbeurt) als Plugsurfing (eenmalig €10, betalen per laadbeurt) zien er interessant uit.
Plugsurfing lijkt een stuk meer dekking te hebben in Frankrijk voor zover ik kan zien na een snelle blik op de app.

4piyqjxbmw15_800.jpg

h36y64hbetk1_800.jpg

Holy crap zeg. Dat ziet er GOED uit!
De e-tron GT vind ik fantastisch, maar toch serieuze compromissen naar gezinsgebruik toe. Ruimte achterin is echt wel krapjes.
Ik vermoed dat een A6 e-tron daar een pak beter zal scoren, dat hij iets goedkoper zal zijn. En als hij er zo fantastisch uitziet ben ik ook wel vrij snel over de e-tron GT heen.

Daarnaast wordt een range van >700km genoemd.

Om het samen te vatten:

takemymoney.jpg

Als alles goed gaat, rij ik tegen eind van deze week elektrisch. Op de laadpaal moet ik jammer genoeg nog een drietal weken wachten.
Niet echt ideaal maar dan kan ik ieder geval een poging doen om bekend te raken met publiek laden, voor wanneer dat nodig zou zijn.

Ik ben ook aan het zien om, naast de laadpas aangeboden door de werkgever, ook zelf een laadpas te voorzien. Vooral als backup. Mocht ik dan ergens staan met een bijna lege batterij en de laadpaal weigert de ene laadpas, dan heb ik nog een tweede.
Aan een gewoon tankstation, als je tankkaart niet werkt, kun je nog uit de voeten met bancontact of visa en cash, bij een laadpaal niet.

Iemand daar al voor gekeken?
Zowel de kaart van Powerland (gratis, betalen per laadbeurt) als Plugsurfing (eenmalig €10, betalen per laadbeurt) zien er interessant uit.
Plugsurfing lijkt een stuk meer dekking te hebben in Frankrijk voor zover ik kan zien na een snelle blik op de app.
Welke wagen is het? Bij BMW krijg je gewoon een laadkaart mee bij de wagen bvb.

Wie koopt dit? Want jaja, 100% fiscale aftrekbaarheid en laag VAA etc, maar het is wel heel veel geld (€37.000)
Want er is al een Peugeot 208 vanaf €15000 (die is qua opties niet hetzelfde als het model dat ik link, maar de perceptie is wel zo dat het een goedkoop Peugeot'ke is)
in alle eerlijkheid: een Peugeot E-208 is echt een bijzonder cool, schoon autooke. Een gewone Peugeot 208 zou ik nooit naar omkijken. Maar meer dan het dubbel is wel veel natuurlijk :)

iX3
Hoe werkt de facturatie bij laden met die kaart dan?
Bij de iX3 krijg je een chargenow kaart. Je moet daar gewoon een creditcard aan koppelen en dan krijg je daar een factuur op (nog niet gebruikt). Maar je moet dus niet persé "op zoek naar een laadpas" om die eerste paar weken door te komen ;).

Hou er wel rekening mee dat de Flexible Fast Charger mogelijk niet direct meegeleverd wordt. Die moet je online bestellen (met een voucher) en wordt een paar dagen later thuis geleverd.

in alle eerlijkheid: een Peugeot E-208 is echt een bijzonder cool, schoon autooke. Een gewone Peugeot 208 zou ik nooit naar omkijken. Maar meer dan het dubbel is wel veel natuurlijk :)
Eerlijk gezegd vind ik de gewone 208 in zijn klasse ook echt wel goed ogen hoor:

PEUGEOT-208-193912_1.JPG

1280px-Peugeot_208_GT-Line_Genf_2019_1Y7A5130.jpg

Eerlijk gezegd vind ik de gewone 208 in zijn klasse ook echt wel goed ogen hoor:

PEUGEOT-208-193912_1.JPG

1280px-Peugeot_208_GT-Line_Genf_2019_1Y7A5130.jpg
Klopt, een 208 GT-Line is echt wel knap autootje. Zeker voor dat segment is dat toch 1 van de knappere.

Die EV, ja, die zijn duur omdat tov een gewone, maar als je ze qua uitrusting gelijk gaat zetten is dat verschil al veel kleiner.

Mooie achterkant en zijlijn, voorkant is wat te bombastisch. Ik ben benieuwd naar de binnenkant. Velgen zou ik voor het dagelijkse comfort wat kleiner nemen.

Prijskaartje zal met zo een specificaties gemakkelijk richting 100000 euro gaan.

Vermoed dat de voorkant in finale vorm wel iets meer toned down zal zijn.
Richting 100K: verwacht ik zeker ook inderdaad.

Hopelijk komt er een Avant!

4piyqjxbmw15_800.jpg

h36y64hbetk1_800.jpg

Holy crap zeg. Dat ziet er GOED uit!
De e-tron GT vind ik fantastisch, maar toch serieuze compromissen naar gezinsgebruik toe. Ruimte achterin is echt wel krapjes.
Ik vermoed dat een A6 e-tron daar een pak beter zal scoren, dat hij iets goedkoper zal zijn. En als hij er zo fantastisch uitziet ben ik ook wel vrij snel over de e-tron GT heen.

Daarnaast wordt een range van >700km genoemd.

Om het samen te vatten:

takemymoney.jpg
Ah mooi. Dan zou die nog op tijd zijn tegen dat ik een nieuwe 'moet' kiezen. En dan zou ik niet weer met een van de eerste exemplaren zitten :unsure:. Dan ben ik weer van de SUV's af, en zo'n e-tron GT krijg ik niet thuis echt verkocht hier vrees ik. Waar ik bij die A6 dan weer voor vrees is dat die niet veel lager gaat zitten dan m'n e-tron. Ze hebben die truuc van geen batterijen onder de zetels hier precies niet toegepast op 't eerste zicht. Al zal dat wel de manier zijn om aan 700km range te geraken: meer batterijen.

Met ons dak vol zonnepanelen heeft het niet veel zin om nog ooit iets anders dan elektrisch te nemen. Niet dat ik anders wel nog terug naar een ICE zou willen.

Klopt, een 208 GT-Line is echt wel knap autootje. Zeker voor dat segment is dat toch 1 van de knappere.

Die EV, ja, die zijn duur omdat tov een gewone, maar als je ze qua uitrusting gelijk gaat zetten is dat verschil al veel kleiner.
Niet echt hoor, verschil is 10 - 12k. Heb de vergelijking hier al x post geleden gemaakt.

Daarnaast kom je de peogeot versie al eens gemakkelijk recent tweedehands/tweedekans tegen in tegenstelling tot de elektrische variant. Waardoor dat gat nog wat groter wordt.

Vermoed dat de voorkant in finale vorm wel iets meer toned down zal zijn.
Richting 100K: verwacht ik zeker ook inderdaad.

Hopelijk komt er een Avant!
De Q4 e-tron heeft toch ook een gelijkaardige voorkant? Ik denk dat het zo zal blijven.
Eigenlijk hoop ik dat ook vooral, ik vind hem gewoon perfect uitzien zo :love2:

Terug
Bovenaan