Elektrische wagens

Kennis van mijn vader heeft een oude Jaguar (een echte - niet die mini kasseistenen op wielen die ze nu maken, 6 cilinder) met 2 benzinetanks - zal het eens vragen of die daarmee de kaap kon/kan halen. Ook een gigantische koffer, denk dat er makkelijk 6-7 lijken in kunnen.

Zou dat eigenlijk een mogelijkheid zijn: een oldtimer als bedrijfswagen?

ps: mogelijks sporen van lichte overdrijving aanwezig

kort : ja, maar niet als oldtimer ingeschreven.

Kennis van mijn vader heeft een oude Jaguar (een echte - niet die mini kasseistenen op wielen die ze nu maken, 6 cilinder) met 2 benzinetanks - zal het eens vragen of die daarmee de kaap kon/kan halen.

Zo ver moet je nu toch ook niet gaan zoeken voor 1000km? Beetje diesel met een normale tank (niet die minitankjes van 40l van tegenwoordig) kan dat toch wel?

Mijne heeft een tank van 70 liter. Dat is natuurlijk 1000km op z'n sloffen.

Zowat elke leasewagen op diesel die geen hybride is of EV haalt toch 1000km?
Ik heb er alleszins nog geen enkele gehad die geen 1000km kon halen.
Allemaal hadden ze 45-50l tanks (of 1tje 70l) en dan een verbruik die net onder de 5l valt (op die ene van 70l, die deed 6l ofzo). Dus dan haal je dat wel.

In onze Silver Wraith ging 107 liter en ik denk dat we daar in optimale omstandigheden een kleine 300km mee konden doen :’)

Ik was hetzelfde aan het denken :D
Onze RV in USA had een tank van 250l, maar ook wel een verbruik van 40l/100km, dan kom je nog niet ver :D
Heb het net aangepast, was 107 liter voor de silver wraith 2. 82 liter is van de silver wraith van de jaren 50.
Zat dus idd rond de 35 liter/100km gemiddeld. ‘S avonds was hij altijd zuiniger want met die gele kaarsen als koplampen durft ge toch niet rapper als 100 rijden :D

Zo ver moet je nu toch ook niet gaan zoeken voor 1000km? Beetje diesel met een normale tank (niet die minitankjes van 40l van tegenwoordig) kan dat toch wel?

Mijne heeft een tank van 70 liter. Dat is natuurlijk 1000km op z'n sloffen.
inderdaad, heb een peugeot 307SW gehad en volledige tank gaf mij daar 1400km bereik op (diesel).

Zowat elke leasewagen op diesel die geen hybride is of EV haalt toch 1000km?
Ik heb er alleszins nog geen enkele gehad die geen 1000km kon halen.
Allemaal hadden ze 45-50l tanks (of 1tje 70l) en dan een verbruik die net onder de 5l valt (op die ene van 70l, die deed 6l ofzo). Dus dan haal je dat wel.

Ik haal zelfs 1000km met mijn hybride diesel. Tank van 50l.

Elke dieselwagen groter dan een doos cornflakes heeft een tank van 50 tot 70 liter. Haal je zonder moeite 1000km mee.

Worden die tijden echter gelegd langs de equivalente ICE wagen?

Want als je met een IX3 er 10h30 over doet maar met de X3 7h... dan noem ik dat niet meer zo onoverkomelijk hé...
En ik ga het voor een iX3 niet berekenen, maar voor mijn auto is de optimale snelheid om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken 190 km/h, niet zo ver van de maximale snelheid van het voertuig (225 km/h). De gemiddelde snelheid is dan ongeveer 115 km/h inclusief de laadstops.
Maar dat is zuiver theoretisch, en bovendien rijd je echt niet zoveel sneller dan wanneer je 150 km/h rijdt (110 km/h gemiddeld) of 120 kmh (103 km/h gemiddeld)

En 7 uur over 1000 km met een wagen, dat is een kruissnelheid van boven de 150 km/h zonder enige pauze onderweg. Irrelevant, want niet toegelaten.

In theorie wel, denk ik. Je verbruikt namelijk niks als je stil staat, en uw motor is ook niet minder efficiënt op lage snelheden. Anderzijds kost verwarming u meer energie, dus als het op een koude dag is, dan misschien weer niet...
Het is gewoon veel efficiënter. Vergeet niet dat de verwarming in een klassieke wagen ook moet gevoed worden, door een zeer ineffeciënte warmtebron.

Elke EV heeft hier toch last van? Met +5 minuten is hij nog steeds sneller opgeladen dan de directe concurrenten (waarbij je dan ook nog wat tijd moet bijtellen als het echt koud is). Kan je die batterijverwarming ook niet zelf activeren?
Waarom zou elke EV daar last van hebben. Een Tesla, Polestar 2 en Volvo XC40 starten een preheating van de accu 10 km voor het bereiken van de snellader. Ik dacht dat ook de VW groep dat al voor mekaar had. Ik ben er zeker van dat BMW dat nog wel bijstuurt.

Hier schuilt een bron van waarheid in. Het tijdverlies om een EV op te laden is bijkomend tijdverlies bovenop files. Ik had het in het bedrijfswagentopic al aangehaald, drukke dagen op de vakantiesnelwegen wordt een groot probleem.
Hangt af van de infrastructuur
Een EV is niet 1 keer zweten om 1000km te halen, maar 4 keer zweten en denken, haal ik het volgende tankstation nog?
Waarom zweten? Een EV rekent enorm precies het verbruik uit, veel merken houden zelfs rekening met de hoogtemeters van het traject.
Een EV verbruikt ook in de file, airco in de zomer en verwarming in de winter zijn niet niks.
Bij -12°C is het verbruik van de verwarming in mijn auto 0.7kW.
Dat wil dus zeggen dat ik 3.5 km range verlies per uur. Ik zou dat toch durven verwaarlozen.
De laadinfrastructuur moet meegroeien. Denk aan de tankfiles. Bij een optimale infrastructuur is dat maal 6 als iedereen binnen de 30 min loskoppelt en wegrijdt, alle wagens snellader, er voldoende snelladers zijn, geen vertragingen dor koude of warmte en geen defecte laders,...

Het zal snel gebeuren dat je elke 250km minstens een uur zal moeten wachten.
Zou kunnen. Hangt af van de investeringen die er gebeuren in de laadinfrastructuur. in Noorwegen zijn die problemen nog altijd zeer beperkt. Met de prijs die Ionity vraagt voor de elektriciteit kunnen ze in ieder geval vlot investeren.

Idd, bij sommige merken is een grotere tank een optie...
Bijna altijd. Ik ben super blij dat de X1 die grotere tank heeft, effectieve range bij vlot gemengd rijden is nu 900 a 1000km
Anders is dat maar rond de 600

@ugar in Noorwegen zijn ze wel iets doordachter aan het investeren. Hier is niet enkel een tekort aan laadcapaciteit maar ook aan netcapaciteit. Dat gaat er niet op beheren als ze de nucleaire factor afschakelen.

Hier nog geen datum gekregen, hoe kom je aan november? Volgens BMW centrauto zou de levering september oktober zijn?

Dit is de datum die wij deze week hebben gekregen. Order is een paar weken geleden aan de leasing doorgegeven (geen idee wanneer de leasing ook effectief besteld heeft natuurlijk).

Noorwegen is niet te vergelijken. Andere visie, heeft een groot overschot groene energie, exporteert nu veel naar de buurlanden. Daar lachen ze om het afschakelplan dat hier nog altijd bestaat.

We gaan het de komende jaren zien hoe het evolueert. Voor korte ritten is EV zeer geschikt. Voor lange reizen zijn er toch gemakkelijkere alternatieven.

Noorwegen is niet te vergelijken. Andere visie, heeft een groot overschot groene energie, exporteert nu veel naar de buurlanden. Daar lachen ze om het afschakelplan dat hier nog altijd bestaat.

We gaan het de komende jaren zien hoe het evolueert. Voor korte ritten is EV zeer geschikt. Voor lange reizen zijn er toch gemakkelijkere alternatieven.
Noorwegen heeft ook al verschillende maatregelen om verbruikspieken tegen te gaan natuurlijk...

Terug
Bovenaan