Elektrische wagens

Noorwegen is niet te vergelijken. Andere visie, heeft een groot overschot groene energie, exporteert nu veel naar de buurlanden. Daar lachen ze om het afschakelplan dat hier nog altijd bestaat.

We gaan het de komende jaren zien hoe het evolueert. Voor korte ritten is EV zeer geschikt. Voor lange reizen zijn er toch gemakkelijkere alternatieven.
Maar het draait niet om makkelijker. Niemand pretendeert dat het makkelijker is. Het is moeilijker, het duurt langer en je boet in op comfort.
De kwestie is eerder hoe ernstig deze zaken effectief zijn. Buiten het plannen van uw route om laadpunten te treffen kan je beide zaken gewoon elimineren. Als je tijdens een lange rit toch al stopt, dan kan je perfect laden. Ineens is het zogezegde nadeel herleid tot niks.

Waar is de tijd dat je met 1 tank >1000 km kon doen :(.
Zoals dus velen al aangaven is dat makkelijk. Misschien eens kijken hoe gij met de auto rijdt :tongue:.
Hier halen we ook met een 520d (grote tank) heel vlotjes >1000km.

En daar draait het uiteindelijk rond, persoonlijke voorkeur. Iemand die nooit gaat skiën die zal daar geen sikkepit om geven. Mensen die 3 keer in het jaar gaan skiën (ja heb een kennis die dat doet :p) die misschien wel.
Awel indeed, ik ga gemiddeld zo 6 keer :shy:. Dus ik stond er wel op nog een diesel te kopen. Die zal ik waarschijnlijk ook privé helemaal oprijden. De volgende binnen 2j zal naar alle waarschijnlijkheid een EV zijn.

En ik ga het voor een iX3 niet berekenen, maar voor mijn auto is de optimale snelheid om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken 190 km/h, niet zo ver van de maximale snelheid van het voertuig (225 km/h). De gemiddelde snelheid is dan ongeveer 115 km/h inclusief de laadstops.
Maar dat is zuiver theoretisch, en bovendien rijd je echt niet zoveel sneller dan wanneer je 150 km/h rijdt (110 km/h gemiddeld) of 120 kmh (103 km/h gemiddeld)

En 7 uur over 1000 km met een wagen, dat is een kruissnelheid van boven de 150 km/h zonder enige pauze onderweg. Irrelevant, want niet toegelaten.
dit antwoord is naast de kwestie.
Zoals dus velen al aangaven is dat makkelijk. Misschien eens kijken hoe gij met de auto rijdt :tongue:.
Hier halen we ook met een 520d (grote tank) heel vlotjes >1000km.
Dus in principe zou je even kunnen neerschrijven hoeveel keer je stopt en voor hoe lang?
Daar leg je dan uw effectieve tijd langs die je onderweg was met uw 520d.

Dan kun je effectief een vergelijking maken ofdat de stops om uw benen te strekken nu al lang genoeg zijn om de volgende tussenstop te bereiken. En indien niet, hoelang het duurt voordat je deze terug kunt opladen.

Dan pas kun je stellen ofdat het verschil in tijd het voor u haalbaar maakt of niet. Als je 4 stops doet (+/- 200km) en je verliest gewoon 5 minuten extra. Dan meh. Maar doe je 4 stops en verlies je bij elke stop minimaal 45 minuten extra ja dan is dat niet zo verwaarloosbaar. Al kan het dat wel zijn, indien je dit meeneemt in uw reis die je 1 keer, 2 keer of in uw geval 6 keer doet.
En het is effectief dit dat je moet vergelijken.

Als ik een klein bedrag spendeer aan een wagen, dan kan ik met zo'n nadeel al gemakkelijker leven of als het de 2de wagen is of als er een ander voordeel is waarvan ik meer gebruik kan maken (thuisbatterij functie). Maar als ik de hoofdvogel afschiet, dan verwacht ik daar toch meer van. Al begint het in de juiste richting te gaan.

Alhoewel dat ik die reis niet ga maken met een elektrisch stadswagentje dat 200km haalt in optimale omstandigheden ;). Terwijl ik dat met de brandstofversie wel zou gedurfd hebben.

Nu, het enigste wat ik mij nog afvraag is hoe het zit voor de verhuurmarkt van wagens. Gaan die hun aanbod rekening houdende met die vlaamse wetgeving nr aftrekbaarheid(2024-2026) hun vloot dan ook vergroenen. Of gaan ze dat niet volledig doen... wij hebben de laatste keer namelijk met een groepje een wagen gehuurd voor het tripje. Omdat niemand van ons een bedrijfswagen had of een voldoende grote wagen :p.

Hier kan je toch wel heel wat parameters ingeven om het verschil te vergelijken tussen ice en ev.
En vooral het verschil tussen winter en zomer.
https://abetterrouteplanner.com/

Net even ingegeven wat een trip naar skigebied zou geven.
-5°C regen onderweg, en tegenwind van 10m/s. Capaciteit bij aankomen 50% en batterijdegradatie van 5%
9u29 rijden en 2u53 laden (7x) voor een totale rit van 12u23min.
Volgens google maps hetzelfde traject doe je er 8u30min over zonder pauze. tel hier nog twee a drie pauzes bij van ene half uurtje en je zit aan 10 uur totale rit.

Dezelfde rit in zomervakantie (25°, droge wegen en effe rugwind genomen@10m/s)
8u33 rijden en 1u29 laden (5x).

Ik verschiet er wel van wat de externe invloeden doen met je totale reistijd.
Ook bizar dat de 'rijtijd' verschilt. Houdt die nu rekening met het trager rijden in de regen? (edit buitentemp beïnvloedt rijtijd)

Hier kan je toch wel heel wat parameters ingeven om het verschil te vergelijken tussen ice en ev.
En vooral het verschil tussen winter en zomer.
https://abetterrouteplanner.com/

Net even ingegeven wat een trip naar skigebied zou geven.
-5°C regen onderweg, en tegenwind van 10m/s. Capaciteit bij aankomen 50% en batterijdegradatie van 5%
9u29 rijden en 2u53 laden (7x) voor een totale rit van 12u23min.
Volgens google maps hetzelfde traject doe je er 8u30min over zonder pauze. tel hier nog twee a drie pauzes bij van ene half uurtje en je zit aan 10 uur totale rit.

Dezelfde rit in zomervakantie (25°, droge wegen en effe rugwind genomen@10m/s)
8u33 rijden en 1u29 laden (5x).

Ik verschiet er wel van wat de externe invloeden doen met je totale reistijd.
Ook bizar dat de 'rijtijd' verschilt. Houdt die nu rekening met het trager rijden in de regen? (edit buitentemp beïnvloedt rijtijd)
abetterrouteplanner gaat je snelheid aanpassen zodat ze optimaal is om de afstand af te leggen. Een tegenwind van 10 m/s, dat is wel echt stevig heh. Dat is net geen 6 Beaufort. Dat is hier al meer dan twee maand geleden.
Dat is ook het nadeel van met een SUV te rijden, die is veel gevoeliger aan de luchtweerstand.

abetterrouteplanner gaat je snelheid aanpassen zodat ze optimaal is om de afstand af te leggen. Een tegenwind van 10 m/s, dat is wel echt stevig heh. Dat is net geen 6 Beaufort. Dat is hier al meer dan twee maand geleden.
Dat is ook het nadeel van met een SUV te rijden, die is veel gevoeliger aan de luchtweerstand.
10m/s is niet zo stevig hoor. Edit tabel F-ed up. kolom 4 is wind in m/s. 36km/h (ik denk dat we dit nog twee dagen geleden gehad hebben)
WindDesignationFrom WindsEffect
km/hm/sKnotsmph
0Calm< 1< 0,3< 1< 1Nothing
1Light air1 - 50,3 - 1,51 - 31 - 3Diversion of smoke
2Light breeze6 - 111,6 - 3,34 - 64 - 7Contractions of leaves
3Gentle breeze12 - 193,4 - 5,47 - 108 - 12Movement of branches
4Moderate breeze20 - 285,5 - 7,911 - 1513 - 17Movement of limbs
5Fresh breeze29 - 388,0 - 10,716 - 2118 - 24Movement of small trees
6Strong breeze39 - 4910,8 - 13,822 - 2725 - 30Movement strong branches
7High wind50 - 6113,9 - 17,128 - 3331 - 38Movement of trees
8Gale62 - 7417,2 - 20,734 - 4039 - 46Difficulty in walking
9String gale75 - 8820,8 - 24,441 - 4747 - 54House damage
10Storm89 - 10224,5 - 28,448 - 5555 - 63Uprooting of trees
11Violent storm103 - 11728,5 - 32,656 - 6364 - 73Storm damage
12Hurricane> 118> 32,7> 64> 74Devastation
��

10m/s is niet zo stevig hoor. Edit tabel F-ed up. kolom 4 is wind in m/s. 36km/h (ik denk dat we dit nog twee dagen geleden gehad hebben)
km/hm/sKnotsmph
WindDesignationFrom WindsEffect
0Calm< 1< 0,3< 1< 1Nothing
1Light air1 - 50,3 - 1,51 - 31 - 3Diversion of smoke
2Light breeze6 - 111,6 - 3,34 - 64 - 7Contractions of leaves
3Gentle breeze12 - 193,4 - 5,47 - 108 - 12Movement of branches
4Moderate breeze20 - 285,5 - 7,911 - 1513 - 17Movement of limbs
5Fresh breeze29 - 388,0 - 10,716 - 2118 - 24Movement of small trees
6Strong breeze39 - 4910,8 - 13,822 - 2725 - 30Movement strong branches
7High wind50 - 6113,9 - 17,128 - 3331 - 38Movement of trees
8Gale62 - 7417,2 - 20,734 - 4039 - 46Difficulty in walking
9String gale75 - 8820,8 - 24,441 - 4747 - 54House damage
10Storm89 - 10224,5 - 28,448 - 5555 - 63Uprooting of trees
11Violent storm103 - 11728,5 - 32,656 - 6364 - 73Storm damage
12Hurricane> 118> 32,7> 64> 74Devastation
��
Je moet de gemiddelde snelheid nemen , niet de piek, wanneer je je dat ingeeft in ABRR. Die korte windstoot gaat echt geen noemenswaardige impact hebben op je verbruik over heel de rit
En die 5de kolom is niet correct, kijk maar de tabel in wikipedia. 10 m/s is net geen 6 Beaufort, en dat is echt geen zacht briesje meer

Ga er vrijdag eens mee testrijden. Lijkt me ook wel een leuke wagen. Maar ga vooral eens rijden om elektrisch rijden te ervaren.
Geven jullie dat eigenlijk ook aan dat jullie die auto niet van plan zijn om te kopen en eigenlijk gewoon een testritje willen scoren?

Geven jullie dat eigenlijk ook aan dat jullie die auto niet van plan zijn om te kopen en eigenlijk gewoon een testritje willen scoren?

Ik heb nooit elektrisch gereden (behalve met RC wedstrijdauto's :p) en nu is de Polestar 2 te testrijden dicht bij huis. Dus neem ik dat aan.
Voor de rest staat die wel degelijk op mijn 'shortlist' om te bestellen na de zomer als dat in het echt een leuke wagen is... Dus mss had ik het slecht verwoord. Had ook iets kunnen boeken dat volledig out of range is, maar dat doe ik dus bewust niet.

Ik heb nooit elektrisch gereden (behalve met RC wedstrijdauto's :p) en nu is de Polestar 2 te testrijden dicht bij huis. Dus neem ik dat aan.
Voor de rest staat die wel degelijk op mijn 'shortlist' om te bestellen na de zomer als dat in het echt een leuke wagen is... Dus mss had ik het slecht verwoord. Had ook iets kunnen boeken dat volledig out of range is, maar dat doe ik dus bewust niet.
Vind hem niet zo mooi nochtans. Er zijn betere alternatieven laat het ons zo zeggen.

Vind hem niet zo mooi nochtans. Er zijn betere alternatieven laat het ons zo zeggen.
Vind hem raar aan de achterkant aan de vensters in elk geval. Maar wil die eerst eens in het echt zien.
Ik ga nu gewoon eens rijden en indien goed/mooi, dan is dat een mogelijkheid.

Maar er zijn veel alternatieven. maar wacht nog op de car policy en HR die iets op tijd aflevert is eigenlijk ook wel zeldzaam. Dus mss wordt een bestelling nog wel uitgesteld daardoor. Niet heel erg, ben nog tevreden van mijn VW :p.

Vind hem raar aan de achterkant aan de vensters in elk geval. Maar wil die eerst eens in het echt zien.
Ik ga nu gewoon eens rijden en indien goed/mooi, dan is dat een mogelijkheid.

Maar er zijn veel alternatieven. maar wacht nog op de car policy en HR die iets op tijd aflevert is eigenlijk ook wel zeldzaam. Dus mss wordt een bestelling nog wel uitgesteld daardoor. Niet heel erg, ben nog tevreden van mijn VW :p.
De vraag die ik mij gewoon stel is waarom jij voor een EV zou gaan.
Allez ik zal de vraag ook op mijzelf projecteren.
Persoonlijk zou ik dit niet doen. Reden is simpel, de nadelen die bij een EV komen kijken. En ja deze kan je grotendeels wegwerken, maar als je een keuze hebt voor iets wat die nadelen niet heeft dan lijkt mij dat een betere keuze.
Het vermogen is een voordeel, maar heb je dat nodig? Dank het niet.

Allez om to the point te komen. Waarom zou je niet beter een hybride of een ICE (als dit nog kan) nemen? Ik denk dat je weinig of niks inboet. Want eerlijk gezegd van veel EV’s ben ik toch niet omvergeblazen hoor. Qua uitrusting bedoel ik dan.

Persoonlijk zou ik dit niet doen. Reden is simpel, de nadelen die bij een EV komen kijken. En ja deze kan je grotendeels wegwerken, maar als je een keuze hebt voor iets wat die nadelen niet heeft dan lijkt mij dat een betere keuze.

Allez om to the point te komen. Waarom zou je niet beter een hybride of een ICE (als dit nog kan) nemen? Ik denk dat je weinig of niks inboet. Want eerlijk gezegd van veel EV’s ben ik toch niet omvergeblazen hoor. Qua uitrusting bedoel ik dan.

1 ding is bvb dat de firma de tankkaart op hybrides wil beperken, enkel elektrisch laden op zowel hybride als elektrisch zal onbeperkt blijven. Nu zijn de regels daarrond nog niet bekend, maar dit zou mij wel eens kunnen pushen naar EV.
Als de beperking meevalt, dan ga ik sowieso voor hybride.

Maar in mijn gebruik zie ik geen nadeel aan EV. Ik doe sub 1000km per maand...
Hebben een 2de benzine bedrijfswagen en dan nog eens een camionette ter beschikking.

Qua uitrusting, mijn Arteon is ook niet dik aangekleed...

Hangt fel af van wat je voor hetzelfde budget kan krijgen he. Kijk naar wat er bij Cronos gebeurt, daar moet je ofwel inboeten tov je huidige wagen, ofwel een hybride nemen (=+- zelfde klasse als wat je ervoor kon nemen), ofwel een EV en dan kan je een klasse hoger nemen dan vroeger.

Niet officieel, maar als je de lijsten bekijkt komt het daar wel op neer...

1 ding is bvb dat de firma de tankkaart op hybrides wil beperken, enkel elektrisch laden op zowel hybride als elektrisch zal onbeperkt blijven. Nu zijn de regels daarrond nog niet bekend, maar dit zou mij wel eens kunnen pushen naar EV.
Als de beperking meevalt, dan ga ik sowieso voor hybride.

Maar in mijn gebruik zie ik geen nadeel aan EV. Ik doe sub 1000km per maand...
Hebben een 2de benzine bedrijfswagen en dan nog eens een camionette ter beschikking.

Qua uitrusting, mijn Arteon is ook niet dik aangekleed...
De push naar EV is er dan wel.
Minder kunnen tanken met uw hybride is ook maar stom natuurlijk. Ligt eraan hoe beperkt natuurlijk. Maar hoe dan ook wil je dat niet.
Hangt fel af van wat je voor hetzelfde budget kan krijgen he. Kijk naar wat er bij Cronos gebeurt, daar moet je ofwel inboeten tov je huidige wagen, ofwel een hybride nemen (=+- zelfde klasse als wat je ervoor kon nemen), ofwel een EV en dan kan je een klasse hoger nemen dan vroeger.

Niet officieel, maar als je de lijsten bekijkt komt het daar wel op neer...
De vraag is wat is die klasse hoger dan?
Naargelang welke hybrides zou ik toch sterk twijfelen daarover hoor. Een iX3 of een 320/330e ik zou het wel weten.
Zelfs een CLA 250e zou ik durven nemen boven een iX3.
Het aanbod van interessante EV’s vind ik persoonlijk gewoon niet zo groot. Ik heb niks tegen de technologie, allesbehalve zelfs.

Minder kunnen tanken met uw hybride is ook maar stom natuurlijk. Ligt eraan hoe beperkt natuurlijk. Maar hoe dan ook wil je dat niet.

Naargelang welke hybrides zou ik toch sterk twijfelen daarover hoor. Een iX3 of een 320/330e ik zou het wel weten.
Het aanbod van interessante EV’s vind ik persoonlijk gewoon niet zo groot. Ik heb niks tegen de technologie, allesbehalve zelfs.
Binnen BMW hebben ze de 320e met business pack naast de "instap"-iX3 gezet. Je krijgt dus een hoop extra opties, en een SUV (akkoord, niet iedereen is fan, maar ze zijn wel duurder), en het hogere vermogen. En je levert in op flexibiliteit door het opladen.
Volledig ICE denk ik dat een 316d in dezelfde klasse zit. In diezelfde categorie zat vroeger een 318d GT of een 320d Touring.

Bij ons valt de carpolicy nog af te wachten en wat mijn uiteindelijk budget zal zijn. Ik zit nu in een level dat bestond uit 2 levels, waarbij ik in de laagste zat.
Alle extralegale voordelen zijn bijgetrokken tot het hoogste level (al is er nog 1% verschil op bonus), dus hoop dat dit voor de auto ook gelijk getrokken wordt waardoor mijn budget gevoelig stijgt. Maar dat is nog niet bekend.

ik vind de CLA250e trouwens ook een heel mooie wagen, maar weet niet of dat iets is voor iemand van 40+ :).

Terug
Bovenaan