Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Blijkbaar is de Taliban aant clashen met pakistan.
https://edition.cnn.com/2024/12/28/...an-retaliation-airstrikes-pakistan/index.html
Blijft toch gek de taliban in het materiaal van den amerikaan te zien. Kunnen ze zoiets feitelijk onderhouden? De overhead en maintenance van humvees en helicopters moet toch aanzienlijk zijn?
Ik ga ervan uit dat heel wat Afghanen die in het leger hebben gediend en hebben geleerd om met dat materiaal om te gaan nu hun functie uitvoeren voor de taliban. Zelfde verhaal in Syrië: voormalige overheidssoldaten die nu voor de "rebellen" gaan werken.

Ik ga ervan uit dat heel wat Afghanen die in het leger hebben gediend en hebben geleerd om met dat materiaal om te gaan nu hun functie uitvoeren voor de taliban. Zelfde verhaal in Syrië: voormalige overheidssoldaten die nu voor de "rebellen" gaan werken.
De knowhow om de toestellen te bedienen zal er wel zijn maar mij gaat het vooral om het onderhoud en die toestellen draaiende te houden.

Zonder toegang tot de juiste onderhoudsfaciliteiten, wisselstukken en logistieke ketens, lijkt het me onvermijdelijk dat de inzetbaarheid van dit materieel afneemt. Helikopters en humvees, zelfs nachtkijkers en de batterijen, vragen denk ik wel wat onderhoud, en elk gebrek daaraan vertaalt zich in steeds meer uitval.

Hypothetisch: Als de Taliban dit materieel op grote schaal inzetten in een intens conflict, versnelt dat proces alleen maar. Of ze winnen of verliezen, het lijkt me dat ze er hoe dan ook verzwakt uitkomen, simpelweg omdat het materieel niet duurzaam te gebruiken is zonder de nodige support.

Of zie ik een madmax 'achtige' toekomst waar de humvees met ducttape, lasnaden, prikkeldraad en dergelijke aan elkaar hangt :unsure:
Of zie ik een cynische toekomst waar de amerikaanse wapenhandelaren de taliban gaan voorzien van wisselstukken omdat ze er nog een centje kunnen aan verdienen.

Allezins het gaat daar voor de vrouw allezins weer vlot de verkeerde kant op.
https://www.france24.com/en/live-news/20241229-taliban-leader-bans-windows-overlooking-women-s-areas

De knowhow om de toestellen te bedienen zal er wel zijn maar mij gaat het vooral om het onderhoud en die toestellen draaiende te houden.

Zonder toegang tot de juiste onderhoudsfaciliteiten, wisselstukken en logistieke ketens, lijkt het me onvermijdelijk dat de inzetbaarheid van dit materieel afneemt. Helikopters en humvees, zelfs nachtkijkers en de batterijen, vragen denk ik wel wat onderhoud, en elk gebrek daaraan vertaalt zich in steeds meer uitval.

Hypothetisch: Als de Taliban dit materieel op grote schaal inzetten in een intens conflict, versnelt dat proces alleen maar. Of ze winnen of verliezen, het lijkt me dat ze er hoe dan ook verzwakt uitkomen, simpelweg omdat het materieel niet duurzaam te gebruiken is zonder de nodige support.

Of zie ik een madmax 'achtige' toekomst waar de humvees met ducttape, lasnaden, prikkeldraad en dergelijke aan elkaar hangt :unsure:
Iran slaagt er na meer dan 40 jaar nog altijd in om hun Tomcats vliegende te krijgen, dus er is zeker een mogelijkheid om via via aan wisselstukken te geraken of Chinese kopiën aan te kopen. Logisch ook wel dat de uitval groter zal zijn dan wanneer dat materiaal door de VS wordt gehanteerd, maar ze hebben wel heel wat spullen "in ontvangst" genomen. Een grootschalige conventionele oorlog zoals Rusland en Oekraïne uitvechten zal de Taliban er wel niet mee doen, maar ze kunnen wel een pain in the ass zijn.

Doet me een beetje denken aan mijn vijfjarige neefje dat GTA speelt ...
Dat is nog altijd hoe ikzelf GTA speel :unsure:

Over de Taliban gesproken, als je dacht dat de vrouwen in Afghanistan het niet veel erger meer konden hebben: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...rekken-kan-leiden-tot-obscene-daden~b7f14239/

De kamers waar vrouwen vertoeven in woningen mogen geen ramen meer hebben waaruit buren hen eventueel zouden kunnen zien.

Vrouwen zien werken in keukens, op binnenplaatsen of bij het halen van water uit putten kan leiden tot obscene daden

Dat is nog altijd hoe ikzelf GTA speel :unsure:

Over de Taliban gesproken, als je dacht dat de vrouwen in Afghanistan het niet veel erger meer konden hebben: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...rekken-kan-leiden-tot-obscene-daden~b7f14239/

De kamers waar vrouwen vertoeven in woningen mogen geen ramen meer hebben waaruit buren hen eventueel zouden kunnen zien.
Die arme mannen zijn toch wel heel zwak als een vrouw door het raam zien kan leiden tot obscene daden. Misschien moeten ze toch eens denken om de mannen te gaan afschermen in plaats van de vrouwen.

Terug
Bovenaan