Europees burgerinitiatief: Stop Killing Games

Geen idee wie er hier al over gehoord heeft, maar de laatste maand gaat in van het stop killing games Europees burgerinitiatief:

We zullen beginnen met de link naar de petitie: https://eci.ec.europa.eu/045/public/#/screen/home
Ondertekenen is heel simpel, je moet je volledige naam & rijksregisternummer invullen, dat is alles :).

Het gaat om een initiatief voor betere consumenten bescherming ivm games. Dat als je een game koopt, je het effectief koopt. En dat als de developers het niet meer ondersteunen, ze het in een speelbare staat achterlaten (en dat als je het niet koopt, dat dat duidelijk is, en er duidelijkheid is voor hoelang je de service gaat kunnen gebruiken)..

Is tegenreactie op alles dat een "live service" game is, en als die service dan stopt, pech, uw game is verdwenen. Ook tegenreactie op wat bv Blizzard in de EULA zet dat neerkomt op "we mogen uw toegang tot het spel op eender welke moment, voor eender welke reden, of zonder enige reden, stopzetten", op games zoals "the crew" een live service singleplayer racegame dat je nu niet meer kan spelen, want de servers zijn down, enz... enz... enz...

Kadert ook in grotere probleem van cloud en smart en .... dingen, en dat kopen niet meer kopen is en onze eigendomsrechten eroderen (smart devices die plots obsolete worden, met geen mogelijkheid voor eigenaars om ze nog op een andere manier te gebruiken. Smart devices die plots een abonnement vereisen, of plots zelf reclame beginnen tonen of ...). Ik hoop dat de politiek daar de komende jaren ook meer aandacht voor krijgt, want het gaat de verkeerde richting uit.

De petitie is nu de 600k signatures aan't naderen, wat mss niet zo geweldig lijkt gezien ze een jaar de tijd hebben om 1 miljoen handtekeningen te verzamelen, en ze nu nog niet aan 2/3e zitten terwijl de laatste maand nadert.
Maar het bovenstaande filmpje, dat aangeeft "mensen, de tijd dringt, en we zijn nog niet eens voorbij de helft", heeft het hele internet precies terug in gang gekregen, op enkele dagen tijd zijn er alweer 100k signatures bij, en is het een trending topic met ook grotere youtubers zoals moist critical die ook hun steun uitspreken.

Dus als je ook graag hebt dat Europa zich eens serieus buigt over het gebrek aan consumentenrechten ivm games (wat enkel erger aan't worden is.), teken dan ook de petitie!

En het is uiteraard geen garantie dat Europa iets gaat doen. Maar ik raad je aan op het kanaal van accursed farms zijn filmpjes over dit onderwerp eens te bekijken. Het is een gepassioneerde gamer die above & beyond gaat om dit onderwerp aan te kaarten, en bij gebrek aan actie van anderen in zuiver Thanos stijl zei "Fine, i'll do it myself", en al ontzettend ver geraakt is. Ik heb immens respect voor wat hij doet, hoeveel mensen hij verzameld heeft om hier iets aan te doen, en hoeveel mensen hij al heeft kunnen bereiken al is hij zelf een relatief bescheiden youtuber (met wel enige bekendheid van "Freemans mind")

En hier is hun site waar je alles kan vinden ivm wat ze doen: https://www.stopkillinggames.com/

Want het gaat uiteraard veel verder dan een enquete hier in Europa, er is er ook een in de UK, ze hebben klachten bij allerlei consumentenorganisaties & instanties, ....
En voor een site als Beyond Gaming, ik hoop dat iedereen hier het ondertekend (als ze het eens zijn met het concept toch, maar 'k denk dat het duidelijk is dat iets als dit in het voordeel is van ver alle gamers).

Heel het drama errond is belachelijk en ik heb nog geen enkel filmje ervan uitgekeken want iedereen zevert naast de kwestie. Persoon A valt over het feit da het te vaag geschreven is en dan antwoord persoon B dat men de gedachte erachter niet snapt.

De gedachte erachter is heel goed, maar de petitie is veel te vaag en bagger geschreven. Als dit er zo doorkomt, gaat het meer kwaad dan goed doen. Dus ik ga het bewust niet ondertekenen. En het probleem zit hem vooral in het soort games dat ik veel speel/gespeeld heb: multiplayer only live service games. Neem het volgende:
This initiative calls to require publishers that sell or license videogames to consumers in the European Union (or related features and assets sold for videogames they operate) to leave said videogames in a functional (playable) state.

Specifically, the initiative seeks to prevent the remote disabling of videogames by the publishers, before providing reasonable means to continue functioning of said videogames without the involvement from the side of the publisher.
&
An increasing number of publishers are selling videogames that are required to connect through the internet to the game publisher, or "phone home" to function. While this is not a problem in itself, when support ends for these types of games, very often publishers simply sever the connection necessary for the game to function, proceed to destroy all working copies of the game, and implement extensive measures to prevent the customer from repairing the game in any way.
Zo werken bv MMORPG's of zo goed als elk multiplayer-only game niet hé. Zonder server gaat dat ni werken. Dat kan je niet in een "playable state" laten zonder server. En die wetgeving zou dus verplichten om het online te houden? Of verwacht je dat ze de server-software gaan vrijgeven en de client aanpassen om ook public servers toe te laten?

Want ook jij stelt het hier verkeerd voor hé:
Is tegenreactie op alles dat een "live service" game is, en als die service dan stopt, pech, uw game is verdwenen. Ook tegenreactie op wat bv Blizzard in de EULA zet dat neerkomt op "we mogen uw toegang tot het spel op eender welke moment, voor eender welke reden, of zonder enige reden, stopzetten", op games zoals "the crew" een live service singleplayer racegame dat je nu niet meer kan spelen, want de servers zijn down, enz... enz... enz...
Jij hebt hier ook over live service singleplayer games; maar de petitie is zo vaag geschreven dat het niet enkel daarop slaat... Ook hetgeen Blizzard vorig jaar gedaan heeft is niet van toepassing, want die EULA changes zijn er niet gekomen voor Europese klanten (en deze petitie zou ook enkel iets voor Europa zijn).

Laat ons ook realistisch zijn, als dat er (op die manier dat het in die petitie voorgesteld wordt) doorkomt, gaat dat een andere impact hebben dan wat gehoopt wordt. Dan zal, net zoals bij de hele lootbox-wetgeving, men eerder beslissen om het niet in Europa te publishen dan de kans te lopen er geld aan te verliezen op termijn.

Ik steun het idee erachter, maar niet de petitie zoals ze opgesteld is.

Ohja, en ik had al problemen met het origineel aankondigingsfilmke. Timestamped + screenshot van het probleem:

bds4hbP.png

Hoe kan je nu iemand serieus nemen die dit als redenen aankaart?

Heel het drama errond is belachelijk en ik heb nog geen enkel filmje ervan uitgekeken want iedereen zevert naast de kwestie. Persoon A valt over het feit da het te vaag geschreven is en dan antwoord persoon B dat men de gedachte erachter niet snapt.
't is idd jammer dat het nu drama is, maar de organisator heeft ver alles gedaan om geen drama te veroorzaken, dus ge kunt hem toch van weinig verwijten.
De gedachte erachter is heel goed, maar de petitie is veel te vaag en bagger geschreven. Als dit er zo doorkomt, gaat het meer kwaad dan goed doen. Dus ik ga het bewust niet ondertekenen. En het probleem zit hem vooral in het soort games dat ik veel speel/gespeeld heb: multiplayer only live service games. Neem het volgende:
Gij hebt u ook laten doen precies... Natuurlijk is het vaag, het is het begin van een conversatie met de game industrie om dit in betere banen te leiden. Het hele doel is dat dit gewoon beschrijft wat er misloopt, te vragen dat we dit beter doen, en wat eerste suggesties te doen. Wat er hier staat is in geen enkele zin bedoeld om letterlijk overgenomen te worden. Ge zijt hier nu wel hééél naief bezig....
&

Zo werken bv MMORPG's of zo goed als elk multiplayer-only game niet hé. Zonder server gaat dat ni werken. Dat kan je niet in een "playable state" laten zonder server. En die wetgeving zou dus verplichten om het online te houden? Of verwacht je dat ze de server-software gaan vrijgeven en de client aanpassen om ook public servers toe te laten?
.... yes.... we know??? Dat is echt een non argument. Ten eerste zijn private servers al lang een ding geweest, er zullen nog altijd wel clandestiene WoW servers zijn. De vraag is dan idd : release server software. Trouwens, het andere alternatief staat ook nog open hé: wees gewoon duidelijk op voorhand dat het spel een dienst is, zeg niet tegen uw gebruikers dat ze het spel kopen, maar maak vanaf het begin duidelijk "dit is een dienst, we draaien die zo lang". Maar zelfs voor MMO's, laten we eerlijk zijn, serversoftware releasen is niet zo moeilijk. Vroeger kregen we dedicated servers voor elk spel erbij om zelf te draaien, en nu is dat plots onmogelijk zekerst. En 13 jaar geleden kon een community al een eigen WoW server opzetten, wat zou dat nu ineens niet kunnen -_-....

Het is gewoon een begin van tegengas geven tegen alle anticonsumentenpraktijken.

Nu "koop" je een spel (al zal er mss op pagina 33 van de EULA staan dat kopen "geherdefinieerd" wordt tot een licentie krijgen tot whenever ze zin hebben, en dan een paar jaar later zetten ze een server af die eigl weinig nuttig aan't spel toevoegt, en dan is't spel kapot.
Want ook jij stelt het hier verkeerd voor hé:

Jij hebt hier ook over live service singleplayer games; maar de petitie is zo vaag geschreven dat het niet enkel daarop slaat... Ook hetgeen Blizzard vorig jaar gedaan heeft is niet van toepassing, want die EULA changes zijn er niet gekomen voor Europese klanten (en deze petitie zou ook enkel iets voor Europa zijn).
Nee, ik geeft dat als voorbeeld, slaat op alle games die "verkocht" worden. Als we iets kopen verwachten we dat we dat effectief kopen, en niet dat iemand over 3 jaar iets uitschakelt en wat we "gekocht" hebben waardeloos is, al scheelt er eigl niks met het product zelf.
Laat ons ook realistisch zijn, als dat er (op die manier dat het in die petitie voorgesteld wordt) doorkomt, gaat dat een andere impact hebben dan wat gehoopt wordt. Dan zal, net zoals bij de hele lootbox-wetgeving, men eerder beslissen om het niet in Europa te publishen dan de kans te lopen er geld aan te verliezen op termijn.
En waarom? Geef eens wat meer concrete punten, want uw dingen die ge aanhaalde so far zijn echt wel zwak....
Ik steun het idee erachter, maar niet de petitie zoals ze opgesteld is.
Ge steunt geen vaag idee dat ze vragen aan Europa om eens naar te kijken en zelf hun idee te laten vormen door experts omdat het duidelijk is de consumentenrechten duidelijk geschonden worden....
Gij hebt u echt wel laten doen door dat gezever van pirate software... het is tegelijk te vaag, en heel gevaarlijk XD. 't is gewoon een officiele vraag van consumenten aan de EU van "kijk hier eens naar", en het probeert zelf al wat voorstellen te doen, maar niks daarvan is bindend, en ge hebt mij ook nog niet overtuigd dat er ook maar iets slecht aan is.

Laatst bewerkt:
Ohja, en ik had al problemen met het origineel aankondigingsfilmke. Timestamped + screenshot van het probleem:

bds4hbP.png

Hoe kan je nu iemand serieus nemen die dit als redenen aankaart?
post anders ineens het pirate software filmke dat door het hele internet uitgelachen wordt als corporate chill als ge gewoon al zijn punten hier komt herhalen.

Mag een beetje optimisme/de draak steken met de politiek al niet meer?

Hij wilt mensen motiveren om tot actie te komen in een wereld waar iedereen het gevoel heeft "wat ik ook doe, het maakt toch niks uit".

(en 'k vind het wel zot hoe ge u hebt laten meeslepen door 1 antifilmke... het internet staat vol met filmkes die al die argumenten met de grond gelijkmaken, incl het filmke van de organisator zelf waar ik hier mee begonnen ben. Die ffs 10 maandne gewacht heeft met een respons omdat hij niet drama wou maken, en ge zit hier nog volle bak diezelfde argumenten te herhalen alsof ze steek houden.... It's easier to con a man than to convince him he's been conned. Blijft een prachtige waarheid....)

Laatst bewerkt:
post anders ineens het pirate software filmke dat door het hele internet uitgelachen wordt als corporate chill als ge gewoon al zijn punten hier komt herhalen.
Geen idee wie dat is of wat zijn filmke is. Post jij het anders?
Als hij dezelfde punten als mij aanhaalt, kan ik enkel zeggen dat hij het net als mij ook gewoon objectief als buitenstaander bekeken heeft. Het is eerder omgekeerd hoor, andere mensen zijn meegesleept door influencers en youtube filmpjes. Als je de petitie bekijkt en enkel dat (want het is ook enkel dat), dan is dat niet iets waar ik achter kan staan en ook niet wat al die influencers zeggen.

En dan de uitleg van "het is bewust vaag geschreven want het is een aanzet" is zever hé. Ik ga achter iets tekenen/achter iets achterstaan dat duidelijk is. Hier kan ik niet achterstaan.
Zeker als je naar de procedure kijkt: https://citizens-initiative.europa.eu/how-it-works_en
Als dit maar "een aanzet" is en niet wat men gaat voorstellen in stap 6, dan wil ik eerst weten wat ze exact gaan voorstellen eer ik iets steun...

Als dit maar "een aanzet" is en niet wat men gaat voorstellen in stap 6, dan wil ik eerst weten wat ze exact gaan voorstellen eer ik iets steun...
Wat is er eigl niet duidelijk aan hun voorstel: Als ge een spel koopt, moet het op de een of andere manier blijven werken, ook als de verkoper het niet meer wilt ondersteunen. Als ze het dan niet willen "verkopen", dat ze het dan heel duidelijk enkel als abonnements service aanbieden, en niet als een product.

Hoe dit concreet moet, dat gaat nog veel onderhandelen en experts en .... zijn. Maar dat is waar het hierover gaat. Waar zijt ge het concreet niet mee eens?

En dit staat allemaal los van singleplayers vs multiplayer vs mmo vs .... 't is gewoon, verkoopt ge het als product, dan willen wij het als product krijgen, met alles wat daar al eeuwen de implicaties van zijn. Biedt ge het enkel als een tijdelijke dienst aan, fair enough, maar wees daar ook duidelijk in.

Maar nu "verkopen" ze games, om ze dan na een paar jaar uit te schakelen.

Kan het zijn dat het enige resultaat hiervan is dat ge geen enkel AAA game meer kunt kopen? Zeker en vast. Maar dan is het tenminste kristalhelder wat uw verwachtingen mogen zijn als ge abonnement betaalt om dat te spelen, wat nu gewoon niet is. (al lijkt dat ook wel een deel van het initiatief te zijn: duidelijkheid van de EU of iets wat normaal een product is, enkel als service aanbieden. Er is gewoon veel op korte tijd veranderd, en de wetten zijn niet mee)

En 't zal idd puur toeval zijn dat ge 1 op 1 die ene z'n argumenten herhaalt, incl dat specifieke screenshot :).

En 'k vind het vooral fascinerend dat gij zoiets hebt van "dit maakt alles kapot", terwijl het enige wat ze vragen basically is hoe ELK GAME EVER tot pakweg 15 jaar geleden werkte. Ja, de hele industrie is ontstaan op een model dat obviously onmogelijk is -_-.... (en zelfs dan nog is er de simpele sidestep mogelijk van "verkoop het gewoon niet als ge het niet wilt verkopen, dan is het ook duidelijk voor de consument)

Laatst bewerkt:
En 'k vind het vooral fascinerend dat gij zoiets hebt van "dit maakt alles kapot", terwijl het enige wat ze vragen basically is hoe ELK GAME EVER tot pakweg 15 jaar geleden werkte. Ja, de hele industrie is ontstaan op een model dat obviously onmogelijk is -_-.... (en zelfs dan nog is er de simpele sidestep mogelijk van "verkoop het gewoon niet als ge het niet wilt verkopen, dan is het ook duidelijk voor de consument)
Laatste post in dit topic, want je blijft mijn posts verkeerd voorstellen en er gewoon je eigen draai aan geven.

Zoals al in mijn eerste post staat: ik sta achter het idee. 100%. Maar niet zoals dit hier naar voor gebracht wordt in de tekst van het initiatief. Nergens zeg ik da dit "alles kapot maakt". Ik zeg enkel dat als dit er zoals het nu geschreven doorkomt, dit niet het gewenste effect gaat hebben en ik niet er achter kan staan. Het is ook heel ironisch dat je dit zegt:
Biedt ge het enkel als een tijdelijke dienst aan, fair enough, maar wees daar ook duidelijk in.
Want dat is mijn hele probleem met dit burgerinitiatief: het is niet duidelijk. Het idee erachter kan goed zijn, maar het is niet goed en duidelijk uitgewerkt.
Jij mag er gerust op hopen dat het wel in orde komt en dat ze er achteraf wel over gaan onderhandelen met experten met het voor jou gewenste resultaat. Maar ik kan dit niet steunen zolang er geen duidelijkheid is.

Laatste post in dit topic, want je blijft mijn posts verkeerd voorstellen en er gewoon je eigen draai aan geven.

Zoals al in mijn eerste post staat: ik sta achter het idee. 100%. Maar niet zoals dit hier naar voor gebracht wordt in de tekst van het initiatief. Nergens zeg ik da dit "alles kapot maakt". Ik zeg enkel dat als dit er zoals het nu geschreven doorkomt, dit niet het gewenste effect gaat hebben en ik niet er achter kan staan. Het is ook heel ironisch dat je dit zegt:

Want dat is mijn hele probleem met dit burgerinitiatief: het is niet duidelijk. Het idee erachter kan goed zijn, maar het is niet goed en duidelijk uitgewerkt.
Jij mag er gerust op hopen dat het wel in orde komt en dat ze er achteraf wel over gaan onderhandelen met experten met het voor jou gewenste resultaat. Maar ik kan dit niet steunen zolang er geen duidelijkheid is.
Welke duidelijkheid mist ge dan? Wat had ge verwacht dat er stond?

Nu is't: verkoopt ge een product, dan verwachten we het als product behandeld te zien, dus dat de verkoper het dan niet meer kan uitschakelen. Is het een dienst, dan moeten we eens kijken hoe dat wettelijk zit, en aan de EU vragen of dat zomaar kan.

Laat ge niet gewoon perfect in de weg van goed staan? Of hoe zou gij het beter verwoorden? Wat ontbreekt er voor u?

Ze zitten trouwens aan 963.000 handtekeningen, aan dit tempo gaan ze vlot over het miljoen gaan.

Iets wat je zelf kan doen is bijvoorbeeld op GOG kopen in plaats van Steam. In principe zijn al hun games DRM vrij, al was er wat jaren geleden sprake van het toch beperkt toe te laten. Ze omarmen in elk geval het kopen is kopen principe, en doen ook actief moeite om oude games speelbaar te houden. Ik vind het eigenlijk triest dat ze bij een spel als Cyberpunk 2077 (dat gemaakt is door hun eigenaar, CD Projekt) maar een marktaandeel hebben van 10%.

Ze zitten trouwens aan 963.000 handtekeningen, aan dit tempo gaan ze vlot over het miljoen gaan.

Iets wat je zelf kan doen is bijvoorbeeld op GOG kopen in plaats van Steam. In principe zijn al hun games DRM vrij, al was er wat jaren geleden sprake van het toch beperkt toe te laten. Ze omarmen in elk geval het kopen is kopen principe, en doen ook actief moeite om oude games speelbaar te houden. Ik vind het eigenlijk triest dat ze bij een spel als Cyberpunk 2077 (dat gemaakt is door hun eigenaar, CD Projekt) maar een marktaandeel hebben van 10%.
Idd, ik koop ook zoveel mogelijk op GOG tegenwoordig :).

Steam doet het wel goed, maar is uiteindelijk ook een tikkende tijdbom....

Ondersteuning die stop is van alle tijden. Er is ook niemand die zegt dat ontwikkelaars of uitgevers een game tot in het oneindige moeten blijven ondersteunen. De initiatiefnemers vragen om games in een speelbare staat achter te laten als de ondersteuning uiteindelijk eens stopt.

Wie nog niet tekende heeft kan dit nog tot 31/07/2025 doen via:

Vraag collega's partners, vrienden, familie, ouders e.d. ook om te tekenen als ze akkoord zijn.

Terug
Bovenaan