De top 3 van de public vote vorig jaar:
1. Kroatië - 337 ptn
2. Israël - 323 ptn
3. Oekraïne - 307 ptn
Dus, 'met kilometers voorsprong de popular vote gewonnen', dat valt nog wel mee dus

Waarbij je ook hier weer vragen kan stellen bij nummer 2 en 3, in welke mate het echt om het nummer ging...
Punten voor Zwitserland vorig jaar: vakjury: 365, public vote: 226
Punten voor Kroatië vorig jaar: vakjury: 210, public vote: 337
Ze vielen dus allebei wel in de smaak bij beide stemorganen. Zwitserland meer bij de jury, Kroatië meer bij het publiek. Een onterechte winnaar was Zwitserland zeker niet, imo.
Zoals
@Thin Liz ook zegt: zonder vakjury was deze wedstrijd al dood en begraven. Het zorgt net voor een goede balans. Denk de jury weg en Israël had dit jaar gewonnen. Degelijke song, maar laten we eerlijk zijn dat diezelfde song bij een ander land hoogstens top 10 had gehaald.
Wat niet wil zeggen dat de vakjury vrij is van zonden, maar wederom het is die balans tussen beiden dat deze wedstrijd nog recht houdt.
Ik vind dat er ook niet té schamper moet gedaan worden over de vakjury. De vakjury van België dit jaar: Noémie Wolfs, Billie Leyers, Xavier Taveirne, Hans Franken en Indy van Cauwenbergh. 3 muzikanten, een choreograaf en een presentator. Lijkt mij een goede balans. Bij Nederland zie je een zeer gelijkaardige samenstelling. Mogelijk is dat van bovenaf ook zo opgelegd (evenals 5 leden).
Dit is de top 3 van de Belgische vakjury dit jaar:
1. Oostenrijk
2. Estland
3. Zwitserland
Niet bepaald een foute keuze. Dat Zwitserland 0 punten bij het publiek haalde, vond ik een zéér grote verrassing (en ook heel vreemd eigenlijk). Dat was een degelijk nummer, dat ook goed gezongen werd. Zeer minimalistische vormgeving wel (dat werkt soms wél, soms niet). In elk geval was 0 punten zéér onverdiend.
Smaken verschillen. Ook puur en alleen naar het aantal streams kijken, vind ik nu ook niet de enige goede waardemeter. Alsof het liedje dat bovenaan de Ultratop 50 staat, ook altijd het 'beste' nummer is. Ik vind het een goede zaak dat niet gewoon het 'populairste' lied wint, maar dat er ook andere zaken in rekening worden gebracht (waar een vakjury dan soms wat meer op let).
Er is véél werk aan de winkel voor het eurovisiesongfestival, maar de balans tussen vakjury en publiek vind ik nog steeds positief. Ook de wijzigingen in het 'voorlezen' van de punten, die ze een aantal jaar geleden hebben doorgevoerd, was een goede zet.