Eurosong 2025 - doen we nog mee?

De top 3 van de public vote vorig jaar:
1. Kroatië - 337 ptn
2. Israël - 323 ptn
3. Oekraïne - 307 ptn

Dus, 'met kilometers voorsprong de popular vote gewonnen', dat valt nog wel mee dus :wink:
Waarbij je ook hier weer vragen kan stellen bij nummer 2 en 3, in welke mate het echt om het nummer ging...

Punten voor Zwitserland vorig jaar: vakjury: 365, public vote: 226
Punten voor Kroatië vorig jaar: vakjury: 210, public vote: 337

Ze vielen dus allebei wel in de smaak bij beide stemorganen. Zwitserland meer bij de jury, Kroatië meer bij het publiek. Een onterechte winnaar was Zwitserland zeker niet, imo.

Zoals @Thin Liz ook zegt: zonder vakjury was deze wedstrijd al dood en begraven. Het zorgt net voor een goede balans. Denk de jury weg en Israël had dit jaar gewonnen. Degelijke song, maar laten we eerlijk zijn dat diezelfde song bij een ander land hoogstens top 10 had gehaald.

Wat niet wil zeggen dat de vakjury vrij is van zonden, maar wederom het is die balans tussen beiden dat deze wedstrijd nog recht houdt.

Ik vind dat er ook niet té schamper moet gedaan worden over de vakjury. De vakjury van België dit jaar: Noémie Wolfs, Billie Leyers, Xavier Taveirne, Hans Franken en Indy van Cauwenbergh. 3 muzikanten, een choreograaf en een presentator. Lijkt mij een goede balans. Bij Nederland zie je een zeer gelijkaardige samenstelling. Mogelijk is dat van bovenaf ook zo opgelegd (evenals 5 leden).

Dit is de top 3 van de Belgische vakjury dit jaar:
1. Oostenrijk
2. Estland
3. Zwitserland

Niet bepaald een foute keuze. Dat Zwitserland 0 punten bij het publiek haalde, vond ik een zéér grote verrassing (en ook heel vreemd eigenlijk). Dat was een degelijk nummer, dat ook goed gezongen werd. Zeer minimalistische vormgeving wel (dat werkt soms wél, soms niet). In elk geval was 0 punten zéér onverdiend.

Smaken verschillen. Ook puur en alleen naar het aantal streams kijken, vind ik nu ook niet de enige goede waardemeter. Alsof het liedje dat bovenaan de Ultratop 50 staat, ook altijd het 'beste' nummer is. Ik vind het een goede zaak dat niet gewoon het 'populairste' lied wint, maar dat er ook andere zaken in rekening worden gebracht (waar een vakjury dan soms wat meer op let).

Er is véél werk aan de winkel voor het eurovisiesongfestival, maar de balans tussen vakjury en publiek vind ik nog steeds positief. Ook de wijzigingen in het 'voorlezen' van de punten, die ze een aantal jaar geleden hebben doorgevoerd, was een goede zet.
En toch zie ik liever een 'populair' lied winnen dan een technisch goed nummer. Wat ben je met winnaars als niemand ze nog kan herinneren. Ook dat is nefast voor zo een songfestival. Niet ieder jaar zijn er topnummers, maar als je de nr 2 meer herinnert dan de winnaar, dan klopt er imo ook iets niet.

En toch zie ik liever een 'populair' lied winnen dan een technisch goed nummer. Wat ben je met winnaars als niemand ze nog kan herinneren. Ook dat is nefast voor zo een songfestival. Niet ieder jaar zijn er topnummers, maar als je de nr 2 meer herinnert dan de winnaar, dan klopt er imo ook iets niet.
Maar zoals dat met liedjes gaat (los van het songfestival), zijn er nu eenmaal liedjes die voor een korte periode populair zijn of in mensen hun gedachten blijven hangen, maar daarna 'verdwijnen' uit het collectieve geheugen. Evenals liedjes die even moeten 'groeien' en op termijn dus een blijver zijn. Er zijn liedjes die na één keer luisteren blijven hangen, maar na een paar luisterbeurten al gaan vervelen.

En het blijft subjectief natuurlijk. Velen zullen de vorige 2 edities meer fan geweest zijn van Kroatië en Finland, maar in de post die @Obi Wan Kenobi plaatste kon je zien dat de uiteindelijke winnaars (Zweden en Zwitserland) in aantal streams vooraf, niet moesten onderdoen.

Mocht Israël nu nog veel gestreamd of bekeken zijn op YT , dan kon het eventueel nog zijn dat ze zoveel stemmen hadden gekregen.
Maar een voorbeeldje Ijsland die 0 punten heeft gekregen van het Publiek , haalt voor de grote finale op ieder platform meer views en streams dan Israël terwijl Zwitserland in de buurt zat van Israël en ook 0 punten kreeg van het publiek.

Streams en views zeggen natuurlijk nooit de winnaar, maar zijn in mijn ogen wel een indicatie.
2022 was ook een politiek getinte Eurovisie en ook Oekraïne zat toen niet in de top 5 meest gestreamde liedjes de week op voorhand
Anders zit de winnaar toch altijd bij de beste 10 gestreamde liedjes. Wat met Israël zeker niet het geval was.

En punt blijft vooral dat zelfs de 'public vote' ook niet altijd naar het populairste nummer gaat. Alsof vele mensen nu nog weten hoe het liedje van Israel ging. Idem met toen Oekraïne verpletterend won in 2022.

Laatst bewerkt:

Het is en blijft een tijdsopname ook e, het bekendste liedje van Eurovisie 2022 is gefinisht op de 20ste plaats. Dat was voor mij een shock wat het een van mijn favoriete liedjes 😅. Dus op dat moment niet populair maar achteraf wel.
Gaat dus over de Snap 1-2 where are you van Armenië

1. Zweden
2. Armenië
3. Italië
4. Spanje
5. Servië (enkel het refrein )
Joker : Noorwegen , tof lied maar wordt niet veel gezongen.
-------

Maar het was dit jaar geen top editie
2021 sinds ik het weer een beetje volg (sinds covid) het beste jaar 😅
Natuurlijk met ieder jaar wel enkele goeie liedjes

Maar ik denk dat ik de espresso Macchiato snel beu zal zijn , en Zwitserland zal wel op mijn rustige liedjes speellijst komen, onbegrijpelijk dat dat 0 punten kreeg.

Maar de nummers 1 en 2 zullen we niet onthouden in mijn ogen.
----
Als de VRT nog eens iets stuurt graag gewoon eens Regi en Camille samen sturen dat moet wel lukken om de finale te raken met een deftig lied. Maar waarschijnlijk moeten ze daarvoor de geldbeugel teveel open trekken. De liedjes vallen toch altijd in de smaak bij het bredere publiek.

Of er valsgespeeld is, betwijfel ik. Wel investeert Israël in het organiseren van stempcampagnes en via samenwerkingen met extreem-rechtse partijen. Illegaal zal dat wel niet zijn maar voor mij druist dat toch wel in tegen de geest van het festival.
Haal je dat nu uit een youtube kanaal dat israel met extreem rechtse partijen samenwerkt of zijn daar andere indicaties voor?

op het nieuwsblad (wel plus artikel staat volgend) wat wel wat achtergrond geeft waarom mensen op israel gestemd hebben.

-afkeer van wat in gaza gebeurd is
-protest omdat media (volgens hun perceptie) eenzijdig bericht
-....

“Ik heb zelfs niet naar de uitzending gekeken”, aldus Fabienne (59) uit Duffel, die haar stem “puur ideologisch” noemt. “Mijn zus die wel keek heeft mijn man en mij verwittigd vanaf wanneer we konden stemmen”, aldus de Antwerpse. “Met ons drieën hebben we elk twee stemmen uitgebracht voor Israël. Zes in totaal. Vooral uit protest omdat de media partij kiezen in het conflict.”
Ook bij Adolf Derijcke (65) uit Liedekerke wogen niet-artistieke redenen door. “Ik ga heel eerlijk zijn: het Songfestival interesseert me niet, maar via de liedjeswedstrijd kon ik eindelijk mijn tegenstem uiten”, aldus de Oost-Vlaming die één stem uitbracht voor Israël. “Ik heb zelf kinderen en kleinkinderen: ik zie hén sterven als ik de vreselijke beelden uit Gaza zie. Maar Israël is niet begonnen. De oorzaak ligt bij Hamas.”
Ook West-Vlaming Peter Somers (60) wilde een “tegenstem” bieden. “We zijn om de oren geslagen met BV’s die hun stem voor Palestina lieten horen (VRT zond het Oxfam-campagnefilmpje ‘Speak up for Palestine’ verschillende malen uit in het kader van Eurovisie, red.). En nee, ik sta niet te juichen als ik de beelden uit Gaza zie, die ellende moet stoppen, Netanyahu moet terug in zijn kot. Maar als de VRT met een campagnefilmpje van BV’s zelf een politiek event maakt van Eurovisie, dan wil ik wel reageren.”

Laatst bewerkt:
Ik vind Oostenrijk echt geen goed nummer dit jaar trouwens. Misschien technisch goed gezongen maar ik vond het all over the place en iets wat ik echt niet wil horen op de radio...

Ik zet af en toe nog wel eens dingen van vorige edities op:

Subwoolfer, Baby Lasagna, Lord of The Lost, Kaarija... Artiesten met gewoon leuke nummers waar ik graag naar luister.
Zoals in het andere topic vermeld, de collab tussen Kaarija en Baby Lasagna heeft die Nemo naar huis gespeeld.
Overigens grote fan geworden van Damiano David, zijn solo nummers vind ik echt top, dus schitterend dat hij en Möneskin gelanceerd zijn geraakt door Eurosong. Is mij allemaal veel memorabeler dan Nemo vorig jaar, Oostenrijk dit jaar... Israël dit jaar zegt me ook geen fuck, terwijl die in vorige edities echt wel mooie nummers hebben gehad.

Eurosong zonder drama en politieke spanningen zou gewoon geen Eurosong zijn. Wij zaten alleszins op het puntje van onze stoel toen Israël op één stond. Zo'n spannende televisie ken ik enkel van penalties in het WK.

EBU verwijten dat ze het politiseren vind ik wel totaal onterecht. Ze doen alle moeite van de wereld om er gewoon een zangwedstrijd van te maken. Maar ja, apolitiek voor de éne is politisering voor de andere.

Rusland werd niet verbannen omdat de EBU plots een politiek standpunt wou innemen maar omdat tal van Europese landen duidelijk maakten dat ze hun kat gingen sturen als Rusland nog meedeed. Dus zolang Israël niet politiek geïsoleerd wordt in Europa gaat EBU gewoon Israël toelaten. Zo eenvoudig is het.

Enige wat we hier van moeten meenemen denk ik is dat het huidige systeem waar je twintig keer of meer kan stemmen controversiële kandidaten kan helpen. Misschien moeten Europese landen gezamenlijk eisen dat dit hervormd wordt. Helaas snijdt dat natuurlijk net in de financiën van Eurovisie.

Zoals in het andere topic vermeld, de collab tussen Kaarija en Baby Lasagna heeft die Nemo naar huis gespeeld.
Dat was een erg geslaagde act maar het optreden van Nemo met Unexplainable was, ondanks de mijns inziens wat potsierlijke outfit, ook heel indrukwekkend. Ik vind hem alleszins wel een impressionante artiest.

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij eens aan het verstand brengen wat de logica is achter de VRT die vindt dat Eurosong te gepolitiseerd is (n.a.v publieksstemmen Israël) terwijl de Jury (waar de VRT wel iets in te zeggen heeft) zelf aan politiek doet door 0 punten te geven aan Israël?
De VRT is niet snel geneigd om de fout in haar eigen boezem te gaan zoeken.
Ik lees ondertussen dat één van haar panel leden deelnam aan een een pro-Palestijnse actie, in welke mate is dat dan nog neutraal van de VRT?

Kan iemand mij eens aan het verstand brengen wat de logica is achter de VRT die vindt dat Eurosong te gepolitiseerd is (n.a.v publieksstemmen Israël) terwijl de Jury (waar de VRT wel iets in te zeggen heeft) zelf aan politiek doet door 0 punten te geven aan Israël?

Oprechte vraag, trouwe VRT kijker voor de rest.

De vakjury kon het gewoon ook een lied vinden die buiten de top 12 ligt.

Er zijn voor mij 12 liedjes die beter zijn dan dat van Israël. De Israëlieten hadden gewoon een sterke stem achterban , fans die dat niet willen inzien...

Heel Europa stemt er voor maar niemand luistert naar het lied 😅

En van de Belgische vakjury die partijdig is? Er zijn maar 21 landen waar israël geen punten van heeft gekregen.
Dan zijn ze allemaal partijdig of was het lied gewoon niet goed , zoals ook de luistercijfers aantonen

Haal je dat nu uit een youtube kanaal dat israel met extreem rechtse partijen samenwerkt of zijn daar andere indicaties voor?

op het nieuwsblad (wel plus artikel staat volgend) wat wel wat achtergrond geeft waarom mensen op israel gestemd hebben.

-afkeer van wat in gaza gebeurd is
-protest omdat media (volgens hun perceptie) eenzijdig bericht
-....
Stond in een artikel met Jonathan Hendrickx, die Eurosong expert en mediaprof. Maar ik vind het nergens terug dus ofwel is het intussen aangepast ofwel heb ik het me ingebeeld. Mijn excuses voor het fake nieuws alleszins, ik pas mijn post aan.

In feite als Israël mag meedoen dan zou Rusland ook moeten meedoen. Men werkt hier weer met 2 maten en gewichten.

Van mijn part doeken ze Eurosong helemaal op. Wat een klucht de laatste jaren (met de uitsluiting van Joost Klein vorig jaar ook).
Het televoting systeem moet eens onder handen gepakt worden (je kan blijkbaar 10x voten per persoon?) Om te beginnen beperk het tot 1 stem per telefoonnummer.

In feite als Israël mag meedoen dan zou Rusland ook moeten meedoen. Men werkt hier weer met 2 maten en gewichten.

Van mijn part doeken ze Eurosong helemaal op. Wat een klucht de laatste jaren (met de uitsluiting van Joost Klein vorig jaar ook).
Het televoting systeem moet eens onder handen gepakt worden (je kan blijkbaar 10x voten per persoon?) Om te beginnen beperk het tot 1 stem per telefoonnummer.

Rusland mocht van het EBU wel nog altijd deelnemen zelf na de aanval op Oekraïne
Ze zijn pas geweigerd doordat een 6-tal landen niet gingen afkomen als ze Rusland gingen toelaten.
EBU is dan onder die druk bezweken. Het ligt dus niet aan de EBU in mijn ogen , maar aan de de deelnemende landen...

Er zijn mensen op X die getuigen dat ze 60 keer gestemd hebben , via diverse kanalen (diverse telefoonnummers / diverse betaalkaarten (online) )

De vakjury kon het gewoon ook een lied vinden die buiten de top 12 ligt.

Er zijn voor mij 12 liedjes die beter zijn dan dat van Israël. De Israëlieten hadden gewoon een sterke stem achterban , fans die dat niet willen inzien...

Heel Europa stemt er voor maar niemand luistert naar het lied 😅

En van de Belgische vakjury die partijdig is? Er zijn maar 21 landen waar israël geen punten van heeft gekregen.
Dan zijn ze allemaal partijdig of was het lied gewoon niet goed , zoals ook de luistercijfers aantonen
VRT die rond het tijdstip van Eurosongfestival "speakupforpalestine" videoboodschappen uitzend, zou ik nu geen toonbeeld van onpartijdigheid noemen, maar op z'n minst gekleurd en een poging om de uitslag te beïnvloeden. De vakjurypunten bevestigen dit enkel. Bij mijn weten zijn vakjurypunten eigenlijk al altijd vrij gekleurd geweest (zie in het verleden naar balkan en ex oost-europese landen die systematsich aan elkaar het maximum van punten uitdeelden), vandaar men televoting erbij heeft ingevoerd. Ondertussen is de televoting geëvolueerd naar een pay to win systeem (met meerdere votes per beller).
En dan het verwijt in de media dat de televoting politiek gekleurd is, vond ik best wel grappig (de pot verwijt de ketel hier).

Terug
Bovenaan