Fotografiethread

Ja je hebt van die die-hards die hele reeksen enkel in één simulatie fotograferen, meteen in jpg. Heeft z'n charmes maar dat durf ik (nog) niet.

Het helpt wel om samenhang te creëren als ge in een reeks werkt, ik word persoonijk een beetje zenuwachtig als ik naar een set foto's van iemand kijk en ze hebben duidelijk om de paar botten een andere filter gekozen, ik zie dat direct en ik vind dat rommelig aanvoelen ofzo.

Ik merk wel dat naarmate ik ouder word dat ik zelf wel minder toeters en bellen aan mijn foto's probeer vast te plakken en dat ik ze voor het grootste deel gewoon laat zoals ze zijn (exposure/contrast daar gelaten).

Ik merk dat ik in nabewerking wel sterk ben gegroeid, maar dat ik nog op zoek ben naar een eigen huisstijl. Met bepaalde "genres" weet ik wel meer waar ik heen wil, maar met wat nabewerking kan een flets beeld er een pak aantrekkelijker uit zien. Belangrijk is dat het initiële beeld technisch al in orde is: interessant verhaal, goede frame, scherp waar die moet zijn (of net niet), correct belicht, ... De rest vloeit daar wel uit voort.

275073944_10227024063977854_3411165071885483705_n.jpg

Dit weekend me eens gaan uitleven op de vlaamse koers!
Sportfotografie is een beetje waar het destijds wat mee begon en waar het stilaan terug begint te kriebelen om er meer mee te doen...
Een kleine impressie van Omloop het nieuwblad & Kuurne - Brussel - Kuurne.

Vandaag ook leuk nieuw gekregen dat ik deel mag uitmaken van het team voor de E3 prijs Harelbeke! Ik mag naast niemand minder dan Leon van Bon fotograferen!! (voor de niets kenners een oud wielrenner met een serieuze neus voor fotografie! Go tjek it out!)

Ik ben niet bepaald een wielerfan maar ik kan de actie zo voelen vanuit de foto's. Mooie bewerking ook. Ik had je hier al eens 'vergeleken' met Mats Palinckx, en dat is bij sommige foto's nu ook weer het geval :thumb:

Dit weekend me eens gaan uitleven op de vlaamse koers!

Knappe foto's!! De RvV passeert voor de eerste keer ooit langs m'n deur, ik hoop dat ik ook enkele leuke kiekjes kan maken. Heb je enkele tips? Ik vermoed dat AF-C en burst mode een must zijn :D

Ik ben niet bepaald een wielerfan maar ik kan de actie zo voelen vanuit de foto's. Mooie bewerking ook. Ik had je hier al eens 'vergeleken' met Mats Palinckx, en dat is bij sommige foto's nu ook weer het geval :thumb:
Dikke merci! Had je toen ook verteld dat dat een enorm compliment is! En dat ga ik nu weer doen: merci voor het compliment!!
Ik hou wel van zijn stijl, dus beelden zijn idd wat geïnspireerd door zijn werk en enkele andere wielerfotografen.
Knappe foto's!! De RvV passeert voor de eerste keer ooit langs m'n deur, ik hoop dat ik ook enkele leuke kiekjes kan maken. Heb je enkele tips? Ik vermoed dat AF-C en burst mode een must zijn :D

Thanks!!
Ik ben zelf ook nog maar beginnend fotograaf in de wielersport, dus veel tips kan ik niet geven.
Basisregels gelden hier sowieso, zoals je zegt, AF-C, burst mode, indien je dat kan is backbuttonfocus hier heel handig.
Hou rekening met sluitertijden van 1/2000+ als je wil freezen. Ik experimenteer momenteel met mijn diafragma. Ik geloof dat de meeste beelden tussen de 4 & 5.6 getrokken zijn. Geeft een mooie scherpte alsook nog genoeg blur in de achtergrond om het onderwerp wat los te trekken.

Ikzelf ben eerder een verhalend fotograaf, dus ik ga wel wat actie gaan zoeken, leuke hoek of iets wat een verhaal geeft in het beeld. Het is niet altijd de wielrenner in kwestie die telt. Dus ik ga vaak al op voorhand wat gaan denken wat ik wil doen en hoe ik het wil aanpakken. Die denkoefening heeft veel invloed op uw instellingen van uw toestel...Wil je snelheid in uw beeld -> langere sluitertijd.

Eigenlijk de enige echte tip die ik nu al kan geven: zorg dat je voorbereid bent, het gaat écht snel :p
Ik oefen enkele foto's op motards die passeren om mijn beeld te maken en instellingen te testen.

Goed idee, ik heb gisteren de eerste bij op één van onze tuinstoelen zien opwarmen dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben :love:

Metselbijtjes en hommelkoninginnen zijn nu actief, met wat geluk kan je die zeker fotograferen.

Blijven die zo goed zitten of is dat supersnel geschoten?

Het voordeel aan de vroege lente is dat veel insecten zich "mispakken" aan de koele nachten. Deze vlieg lag gewoon onderkoeld op mijn balkon, dus op een takje geholpen en na de fotoshoot in het zonnetje gezet om op te warmen. Win-win :D

Foto is een stack van 30 foto's op f/4, de 80mm macro met 1,4TC erop.

Amai, gisteren nog eens een concert gefotografeerd. Ik was vergeten hoe plezant en vermoeiend dat tegelijkertijd is (vooral het selecteren van de foto's achteraf) :unsure:

IMG_8542-small.jpg

Terug
Bovenaan