Fotografiethread

Een kleiner diafragma kiezen hé, dan heb je meer in focus. Al is een groot diafragma wel een meerwaarde als die effectief op de "juiste" wielrenner richt.
Inderdaad maar aangezien ik maar één poging heb, lijkt een groot diafragma de beste optie.

Misschien moet ik mij ne moto aanschaffen, kan ik vlotjes van locatie naar locatie hoppen. Essentiële fotokit toch? :unsure:

Ik wou gisteren al eens gaan oefenen met de amateurs maar moest op m'n driejarige dochter letten en fotografie en kleine kinderen is een moeilijke combo.

Heb inderdaad al een plekje voorzien, aan een bocht met kapelletje waar ze wat moeten vertragen maar ik heb vooral "schrik" dat het een hoop foto's uit focus zal opleveren of op z'n minst focus op de verkeerde plaats :p.

Met dit weer kan je makkelijk f4-5 gebruiken.
Qua locatie zit je wel safe, ze vertragen hard in een bocht. Beetje afhankelijk van wat uw idee qua beeld is kan je uw focuspunt zetten en dan enkel shutter gebruiken. Als wat in die focus passeert zal je sowieso hebben, geen delay als hij moet zoeken.
Als je renner wil stillen, raad ik aan om telkens mee te bewegen met je camera. Geen idee met welk type toestel je werkt, maar uit ondervinding hebben de mirrorless toestellen het soms moeilijk met de eye-tracking/autofocus methoden.
Als experimenteren te tricky is schakel ik nogal vaak over naar "the good old" 1punt of dynamische punten (9punts bv).

Inderdaad maar aangezien ik maar één poging heb, lijkt een groot diafragma de beste optie.

Misschien moet ik mij ne moto aanschaffen, kan ik vlotjes van locatie naar locatie hoppen. Essentiële fotokit toch? :unsure:
SHOTGUN PASSANGERSEAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bon dat was geen succes :laugh:

Moest me herpositioneren door al het volk dus heb richting een volkscafé geschoten.

Best chaotisch als dat peloton voorbij dendert, veel sneller door de bocht dan ik dacht. Wel een shot waar Pedersen Skujins en Pogacar mooi opstaan dus als één van die twee wint heb ik de moneyshot :unsure:

Oh ja en ik moet snellere SD kaarten kopen, buffer zat meteen vol en wegschrijven duurde te lang.

Laatst bewerkt:
Hier is hij dan, the man, the legend :love:

UmRKhAw.jpeg

even een vraagje voor de kenners van zoomlenzen (tamron 150-600 g2):
heb deze lens kunnen overnemen van een kennis voor een prijsje en dit weekend er wat op pad mee geweest ... redelijk wat wennen aan het gewicht uiteraard maar toch wel een aantal mooie foto's kunnen trekken.
wat me wel opvalt is dat wanneer ik bv een "luchtfoto" maak, dat deze steeds nogal donker uitvielen.
heb dan es vergeleken met een andere lens en met dezelfde instellingen was de lucht op de tamron effectief donkerder

wat zitten spelen met iso, maar maakte lijk geen verschil ... is dit door de type lenzen dat dergelijke foto's donkerder zijn?
bij gewone foto's van dieren en vogels "op de grond" heb ik geen verschil gemerkt.

even een vraagje voor de kenners van zoomlenzen (tamron 150-600 g2):
heb deze lens kunnen overnemen van een kennis voor een prijsje en dit weekend er wat op pad mee geweest ... redelijk wat wennen aan het gewicht uiteraard maar toch wel een aantal mooie foto's kunnen trekken.
wat me wel opvalt is dat wanneer ik bv een "luchtfoto" maak, dat deze steeds nogal donker uitvielen.
heb dan es vergeleken met een andere lens en met dezelfde instellingen was de lucht op de tamron effectief donkerder

wat zitten spelen met iso, maar maakte lijk geen verschil ... is dit door de type lenzen dat dergelijke foto's donkerder zijn?
bij gewone foto's van dieren en vogels "op de grond" heb ik geen verschil gemerkt.

Bedoel je misschien wat vignetting?

Kleine update: de A7C en Tamron 28-200 f/2.8-5.6 zijn hier eergisteren aangekomen.

Voorlopig ben ik enorm tevreden en lijkt het erop dat ik een zeer goede keuze gemaakt heb voor wat ik in een camera wil.

Even een kleine update na 5 maand in het bezit van deze combo. Qua controls is het wat wennen geweest na zoveel jaar Pentax, maar ondertussen ben ik hem wel gewoon en is het alles wat ik ervan wou.

Fotokwaliteit is top, ik heb geen issues met de ergonomie, de lens is allround inzetbaar waardoor ik weinig neiging heb om iets bijlomend te kopen. Gisteren nog foto's getrokken en gefilmd op (niet super verlicht) dansoptreden van de dochters, de tracking is waanzinnig waardoor ik nu echt veel meer keepers heb dan met m'n Pentax. Gewoon niet vergelijkbaar.

Foto's posten blijft wel een drempel. Durf ik niet aan. Maar ik ben er blij mee :)

Bedoel je misschien wat vignetting?

neen volgens mij niet, ik heb es een aantal foto's opgeladen:

DSC-1827.jpg
DSC-1828.jpg

DSC-1836.jpg
DSC-1841.jpg

foto 1 en 3 is met de tamron 150-600 lens, 2 en 4 met mijn vroegere lens.
settings op camera zijn zelfde voor alle foto's en de foto's zijn getrokken op zelfde afstand.
Vooral tussen foto 1 en foto 2 zie je het verschil vind ik

Volledige foto's hier te vinden

Laatst bewerkt:
neen volgens mij niet, ik heb es een aantal foto's opgeladen:

DSC-1827.jpg
DSC-1828.jpg

DSC-1836.jpg
DSC-1841.jpg

foto 1 en 3 is met de tamron 150-600 lens, 2 en 4 met mijn vroegere lens.
settings op camera zijn zelfde voor alle foto's en de foto's zijn getrokken op zelfde afstand.
Vooral tussen foto 1 en foto 2 zie je het verschil vind ik

Volledige foto's hier te vinden
Kan firmware probleem zijn in de lens of met de communicatie van de body of van de body zelf. Wat zegt de EXIF data ?

Kan firmware probleem zijn in de lens of met de communicatie van de body of van de body zelf. Wat zegt de EXIF data ?
heb foto 1 en 2 vergeleken en de data is gelijk. f-stop, belichtingstijd en iso zijn dezelfde.
indien firmware probleem, dan moet ik die tamron tap-in console waarschijnlijk aanschaffen?

Heb je dat origineel in RAW gefotografeerd?
nee, waren een aantal testen dat ik aan het proberen was

heb foto 1 en 2 vergeleken en de data is gelijk. f-stop, belichtingstijd en iso zijn dezelfde.
indien firmware probleem, dan moet ik die tamron tap-in console waarschijnlijk aanschaffen?

nee, waren een aantal testen dat ik aan het proberen was
Zou sowieso beginnen met firmware. Indien het probleem niet opgelost is, dan zou body en lens naar een service center moeten gaan. Zij kunnen betere firmware diagnostics uitvoeren.

ok thx, zal daarmee eens beginnen
indien niet ok, zal ik langs gaan bij de winkel waar de lens is gekocht

Om echt objectief (haha hebdem...:rofl:) zou je het zelfde type lens moeten gebruiken.
Als je een andere lens gebruikt en al zeker een andere fabrikant van lens, kan je zoiets tegenkomen.
Het verschil is hier wel groot op het eerste zicht, dus kan de basis inderdaad wel firmware gewijs het probleem zijn.

Het is misschien stom he, maar er zit toevallig geen filter op de lens geschroefd? Dat kan zo'n resultaat ook verklaren.

Beide lenzen zijn wel van tamron, mijn vorige lens was de 100-400mm, in principe dus ook een tele zoom lens
Op de nieuwe lens zit nog geen uv filter, op mijn vorige lens wel (een hoya uv filter). Misschien moet ik er een opzetten om mooier beeld te krijgen? :)

Terug
Bovenaan