Niet altijd, enkel bij de Nederlandse.Volgens mij moeten alle facturen op naam van u vennootschap in de boekhouding en bij bol zit je ook nog met de verlegging btw.
Dan zou je de factuur kunnen meegeven en de btw voldoen via uw btw-aangifte.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Niet altijd, enkel bij de Nederlandse.Volgens mij moeten alle facturen op naam van u vennootschap in de boekhouding en bij bol zit je ook nog met de verlegging btw.
In de farma werk ik samen met die freelance profielen. Hun tarief ligt doorgaans wel iets hoger.Iemand ervaring als projectleider/ project ingenieur, process engineer/ werkvoorbereider etc. Als freelance? Ik zie ze regelmatig voorbij komen (Linkedin) met €400-600 per dag. Excl btw
Redelijk complexe berekening, kan voordelig zijn bij de hogere inkomsten (uitsparen aan 25% vennootschapsbelastingen)Neen, maar ik/we leren altijd graag bij van jou!
(Ik moet eigenlijk bekennen dat door die liquidatiereserve de belastingdruk wel okay genoeg is dat ik niet echt op zoek ga naar andere manieren. Het is ook clean, het geld zit niet in een bankfonds ofzo, je kan ermee doen wat je wilt)
Hier iemand die gebruik maakt van aandelenopties/warranten voor bedrijfsleiders als alternatieve verloning?
Altijd zou ik vervangen door meestalNee maar ik heb die optie wel besproken met mijn bank. Als je gebruik kan maken van VVPRbis blijft dat altijd voordeliger.

Uiteraard (hedgekosten, bankkosten, aanvraag LEI-nummer, voordeel alle aard, ...), maar zit mee verrekend in die netto berekening.Moeten er ook geen kosten betaald worden om die opties/warranten structuur op te zetten? (ik ken niets van deze optie fyi)
Ik heb dat van A tot Z opgezet voor een Belgische firma waarvoor ik werkzaam was (in totaal een 2.000 werknemers, warrants gingen voor een 300 tal van toepassing zijn). Kwam toch wel wat bij kijken om dat allemaal op poten te zetten en de boekhoudkundige verwerking (LEI was er toen gelukkig al). De moeilijkheid lag er ook in dat sommige werknemers al hun warrants uitoefenen op dag 1 en sommigen na een jaar pas (hierbij moet ondertussen wel belastingen geprovisioneerd worden). Als zelfstandig heb je dat probleem niet, maar voor een firma van die grootte was het wel wat werk om het op te zetten.Uiteraard (hedgekosten, bankkosten, aanvraag LEI-nummer, voordeel alle aard, ...), maar zit mee verrekend in die netto berekening.
Iemand hier die voor bepaalde klanten niet werkt met dagfees maar bvb. project-prijzen?
Ik stel de vraag omdat ik even de evaluatie aan het maken ben van enkele projecten van afgelopen jaar, en alhoewel ik goed geboerd heb stel ik me soms toch vragen bij mijn verdien-model in de klassieke dagfee. Mijn range of services is vrij breed, maar in het specifieke geval waarin ik over nadenk bood ik eigenlijk marketing+financiële assistentie.
Context: Klant vroeg aan mij om een evaluatie te maken van zijn sport-sponsoring. Ik wist waar ze actief waren, hoeveel contracten het waren en maakte een inschatting van 20 dagen werk om een correcte analyse te doen inclusief aanbevelingen. Ik factureerde voor deze klant aan €650/dag dus ze betaalden mij in totaal €13.000.
De totaalsom van alle sponsoringcontracten liep op tot ongeveer €3 miljoen / jaar. Voor slechts €13.000 heb ik eigenlijk eeen volledige analyse gemaakt van hoe ze die €3 miljoen beter kunnen spenderen, wat er goed was aan hun huidige portfolio, waar verbetering mogelijk was, wat ze moesten stopzetten, etc..
In verhouding lijkt me mijn kost dan (zeer) laag? Zouden klanten het acceptabel vinden om bvb. een projectkost aan te gaan van x% op het te evalueren budget?
Ik ga dergelijke opdrachten meer en meer aangaan, of dat is toch de bedoeling.

Ik zou in dat geval proberen te becijferen hoeveel je de klant kan opbrengen. Als hij door die sponsoring van 3 miljoen zijn omzet verhoogt met 5 miljoen, en jij zegt dat je daar nog een half miljoen omzet verhoging kan bij krijgen door de sponsorgelden beter te verdelen, zijn ze misschien geneigd om 50.000 of 100.000 te betalen (ik roep nu maar iets, en heb eigenlijk geen idee van hoe hoog je zou kunnen gaan in dat geval). Al zal dat afhangen van hoe goed ze u geloven (heb je referenties met concrete cijfers bijvoorbeeld), of misschien dat ze er een clausule gaan aanhangen (en daarmee zou ik iets of wat oppassen -> Hollywood accounting).Iemand hier die voor bepaalde klanten niet werkt met dagfees maar bvb. project-prijzen?
Ik stel de vraag omdat ik even de evaluatie aan het maken ben van enkele projecten van afgelopen jaar, en alhoewel ik goed geboerd heb stel ik me soms toch vragen bij mijn verdien-model in de klassieke dagfee. Mijn range of services is vrij breed, maar in het specifieke geval waarin ik over nadenk bood ik eigenlijk marketing+financiële assistentie.
Context: Klant vroeg aan mij om een evaluatie te maken van zijn sport-sponsoring. Ik wist waar ze actief waren, hoeveel contracten het waren en maakte een inschatting van 20 dagen werk om een correcte analyse te doen inclusief aanbevelingen. Ik factureerde voor deze klant aan €650/dag dus ze betaalden mij in totaal €13.000.
De totaalsom van alle sponsoringcontracten liep op tot ongeveer €3 miljoen / jaar. Voor slechts €13.000 heb ik eigenlijk eeen volledige analyse gemaakt van hoe ze die €3 miljoen beter kunnen spenderen, wat er goed was aan hun huidige portfolio, waar verbetering mogelijk was, wat ze moesten stopzetten, etc..
In verhouding lijkt me mijn kost dan (zeer) laag? Zouden klanten het acceptabel vinden om bvb. een projectkost aan te gaan van x% op het te evalueren budget?
Ik ga dergelijke opdrachten meer en meer aangaan, of dat is toch de bedoeling.
Dat zeg ik toch ook niet? Maar mijn werk/advies en de kostprijs daaraan lijkt me niet echt in verhouding t.o.v. wat ze er uit kunnen halen.Het is niet omdat een klant x miljoen heeft dat ze die ook allemaal willen uitgeven hé![]()
Ik zag uit de antwoorden van deze post van Astra dat veel IT-freelancers met een tussenpartij werken. Welke zijn voorbeelden van de tussenpartijen en wat is het grootste werk dat zij dan voor jullie doen?Voor de IT Freelancers: hoe zien jullie contracten er precies uit? Ik heb net een opdracht vast en ik heb dus een eerste versie van het contract ontvangen dus ik heb een paar vragen. Ik heb al een afspraak gemaakt bij mijn boekhouder volgende week, en ik ben ook wat aan het rond vragen bij freelance IT'ers die ik ken, maar ik vraag het hier ook maar eens, hoe meer info ik heb hoe beter.
- Wat is jullie opzegperiode?
- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij?
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen?
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan?
Open je LinkedIn inbox eensWelke tussenpartijen zijn er zo wat de gekende voor IT-freelancers of kan ik dit niet zo breed zien en zijn dit allemaal 'kleinere' kantoren die dit doen?
Paar namen die in me opkomen (random, niet perse ervaring mee):Je bent op zoek naar value based pricing. Ik vind dit een goeie podcast die het concept concretiseert voor freelancers en startups.Dat zeg ik toch ook niet? Maar mijn werk/advies en de kostprijs daaraan lijkt me niet echt in verhouding t.o.v. wat ze er uit kunnen halen.
Moeilijk te becijferen uiteraard, maar ik vroeg me af of er mensen ervaring hiermee hebben. Misschien is dergelijke opdracht gewoon eerder iets waar ik mijn standaard-tarieven wat hoger zet en los ik het zo op..
Thanks, kende het concept al wel maar niet evident om toe te passen. Ik luister deze week 'ns naar de podcast, merci!Je bent op zoek naar value based pricing. Ik vind dit een goeie podcast die het concept concretiseert voor freelancers en startups.