Freelancers & Ondernemers

Ik heb wel een redelijk unieke naam voor mijn vennootschap, ik zou het wel nog interessant vinden. Makkelijk om te onthouden, alleen ga ik me dan wel beter aan de verkeersregels moeten houden :unsure:
Dat is voor mij ook de voornaamste reden dat ik het niet neem.
Niet dat ik zo asociaal rij, maar als je wat veel op de baan zit, doe je in het hedendaagse drukke verkeer altijd wel iets fout voor iemand en het op film vastleggen is zo gebeurd. Dus toch maar niet.
Voor mij zou een gepersonaliseerde nummerplaat gerust 10.000-20.000 euro mogen kosten.

Dat is nu keer het perfect voorbeeld van een belasting die zijn doel treft.

My 2 cents, uiteraard :D
Ze hebben een tijd 2.000€ gevraagd, maar toen verkochten ze er een pak minder.
1.000€ lijkt dus de sweet spot. Prijselasticiteit noemt men dat.
Je kan je nummerplaat meenemen naar een andere wagen, dus als je die 20 jaar gebruikt, kost het 50€/jaar. Eigenlijk verwaarloosbaar op de prijs van een auto.

Met als verschil dat ze wel een werknemer met bijbehorende belastingen moeten betalen.
Ik breng nu als freelancer minder op voor de overheid/sociale zekerheid dan mijn werkgever indertijd.
Dan kijk je toch enkel naar het rechtstreekse gedeelte. Een zaakvoerder gaat zijn uitgekeerde winsten in de toekomst natuurlijk wel sneller in een lokale economie pompen, in tegenstelling tot een grote consultancyboite waarbij aandeelhouders in het buitenland zitten. Zo blijf je bezig en dat is niet zo eenvoudig te becijferen.

Dan kijk je toch enkel naar het rechtstreekse gedeelte. Een zaakvoerder gaat zijn uitgekeerde winsten in de toekomst natuurlijk wel sneller in een lokale economie pompen, in tegenstelling tot een grote consultancyboite waarbij aandeelhouders in het buitenland zitten. Zo blijf je bezig en dat is niet zo eenvoudig te becijferen.
Mijn werkgevers waren gewoon Belgen.

Ja, dat is vrij eenvoudig. In het dashboard van de provider waar je je domeinnaam hebt gekocht, hoef je enkel de DNS-records aan te passen. Bij Google Workspace is dat extra gemakkelijk dankzij een handige wizard die je stap voor stap begeleidt. Ik betaal zelf €7,99 per jaar voor mijn domein, de rest loopt via Google Workspace.

Bovendien is het ook handig om met klanten online meetings op te zetten via Google Meet.
Trouwens, elke hoster biedt dit soort mailhosting aan (OVH ook), vaak tegen betere prijs dan G ;-)

Trouwens, elke hoster biedt dit soort mailhosting aan (OVH ook), vaak tegen betere prijs dan G ;-)
Google Drive, Gmail, Apps, Flows, Gemini, ... "gewone hosting" kan je dan ook niet echt vergelijken met Google Workspace, tenzij je daar de kostprijs van een O365 account bijrekent (wat dan weer een pak duurder wordt in totaliteit).

Het is niet dat Workspace platte hosting is.

Ik heb ook een specifieke domeinnaam aangemaakt op de vennootschap, nl. [email protected].

De domeinnaam heb ik laten registeren via Nomeo (uit Gent) voor slechts € 85 voor maar liefst 10 jaar. Dan ben je onmiddellijk zeker dat ze niet elk jaar een pak duurder worden.

Dit in combinatie met een Microsoft 365 Business Basic EEA (zonder Teams) account. Je betaalt dan slechts € 4,10 per maand, met 1TB opslag. Dat is heel handig om alle facturen, contracten etc. te stockeren (en dan moet je er ook niet van wakker liggen als uw laptop crasht / gestolen wordt).

Klopt, heb vroeger ook squirrelmail gehad enzo en dat is echt brol. Niets kan typen aan de UX van Google.
Dat waren de tijden, squirrelmail lol. Roundcube is er ook nog eentje.

Ik heb me altijd de vraag gesteld waarom mensen die een IMAP of zelfs Exchange (M365) mailbox hebben, toch nog de webmail prefereren over bv. een mailclient als Outlook (zonder te spreken van Outlook New). Continu die webbrowser open houden...
Of mensen die dan vasthouden aan hun Hotmail of Live account en steeds de webmail gebruiken, alsof mail clients niet bestaan...

Hier al sinds 2008 ofzo familienaam.eu en al een jaar of 8 .net in handen. Maar ook alle mogelijke Gmail en Outlook.com/be combinaties.
Nooit zou ik in een professionele context geen eigen domeinnaam gebruiken, het is ook kwestie van controle, stel dat je ooit die account kwijtraakt...

Kan het niet lezen, hoeveel bedraagt het voorgestelde plafond?
Valt best nog mee, 100k€ per jaar als plafond voor VVPR Bis & Liquidatiereserve was het voorstel (en beiden mogen tezamen gebruikt worden, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt). Voorstel zou geblokkeerd zijn door de MR, en SPA/CDV vonden het te mager en zijn met tegenvoorstel bezig. Afgaande op het artikel heb ik wel de indruk dat het meer gaat om informele voorstellen/proefballonen, nog geen definitieve voorstellen.

Valt best nog mee, 100k€ per jaar als plafond voor VVPR Bis & Liquidatiereserve was het voorstel (en beiden mogen tezamen gebruikt worden, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt). Voorstel zou geblokkeerd zijn door de MR, en SPA/CDV vonden het te mager en zijn met tegenvoorstel bezig. Afgaande op het artikel heb ik wel de indruk dat het meer gaat om informele voorstellen/proefballonen, nog geen definitieve voorstellen.
Dat is in essentie al het plafond he... Want daarboven betaal je volledige vennootschapsbelasting en waren er al betere alternatieven...

Valt best nog mee, 100k€ per jaar als plafond voor VVPR Bis & Liquidatiereserve was het voorstel
Wie raak je daar mee denk ik dan? Zou er hier 1 persoon zitten die 100k in VVPRBIS of LR laat uitkeren ieder jaar? Ok, misschien doet Gert Verhulst dat en Mark Coucke en dergelijke. Maar dan nog. In vele gevallen is 100k helemaal niet nodig om uit te keren naar privé als er bv al wat vastgoed in de vennootschap zit. De dure elektrische wagen zit ook in de vennootschap.

Ik hoop oprecht dat ze cijfers hebben over hoeveel dit effectief zal opleveren want ik denk bitterweinig. Als ze het plafond verlagen tot 50k, dan denk ik dat ze wel heel veel mensen zullen raken.

Ik heb ook een specifieke domeinnaam aangemaakt op de vennootschap, nl. [email protected].

De domeinnaam heb ik laten registeren via Nomeo (uit Gent) voor slechts € 85 voor maar liefst 10 jaar. Dan ben je onmiddellijk zeker dat ze niet elk jaar een pak duurder worden.

Dit in combinatie met een Microsoft 365 Business Basic EEA (zonder Teams) account. Je betaalt dan slechts € 4,10 per maand, met 1TB opslag. Dat is heel handig om alle facturen, contracten etc. te stockeren (en dan moet je er ook niet van wakker liggen als uw laptop crasht / gestolen wordt).
Belangrijke nuance is dat je op Microsoft (ook op de andere mailservices) geen back-up hebt!

Dus bij een hack = (potentieel) mail weg en alle data in je SharePoint ook.

Daarom steeds Cloud Backup voorzien, ook op M365 (versiegeschiedenis is geen back-up).

Contact me in case of interest ;-)

Wat dan met een vennootschap die na 3 volledige boekjaren opeens VVPR-BIS uitkeert, ik neem aan dat wel verschillende managementvennootschappen hier minstens aan zullen zitten?

Wie raak je daar mee denk ik dan? Zou er hier 1 persoon zitten die 100k in VVPRBIS of LR laat uitkeren ieder jaar? Ok, misschien doet Gert Verhulst dat en Mark Coucke en dergelijke. Maar dan nog. In vele gevallen is 100k helemaal niet nodig om uit te keren naar privé als er bv al wat vastgoed in de vennootschap zit. De dure elektrische wagen zit ook in de vennootschap.

Ik hoop oprecht dat ze cijfers hebben over hoeveel dit effectief zal opleveren want ik denk bitterweinig. Als ze het plafond verlagen tot 50k, dan denk ik dat ze wel heel veel mensen zullen raken.
Zo extreem is dat nu ook weer niet. Ik kom zonder "trukken" (auteursrechten, waranten, ...) aan ongeveer 70k kosten per jaar. Dat wil zeggen dat ik met 170k omzet dus 100k winst heb. Dat is een dagrate van 772€...

Terug
Bovenaan