Geen bedrijfswagen meer na overname van bedrijf?

soulreaper

Active member
Beste allen ( Vooral JPV :D )

De holding waar mijn vrouw voor werkte is overgenomen door een concurrent. Ze heeft in het ene bedrijf haar ontslag gekregen, met de uitbetaling van de minieme ontslagvergoeding.

In het 2de bedrijf ( waar ze het meest van de tijd aan het werk was ) heeft ze haar ontslag nog niet gehad , maar ze vreest er wel voor.

Doch: Overnemer zegt dat ze haar firmawagen op hara buik kan schrijven, omdat er

a) geen geld voor is
b) geen car policy is.

Wat kan ze doen? Ze betaalt iedere maand VAA, dus un principe kan ze hiermee toch bewijzen dat ze een firmawagen heeft, ook al staat dat niet op papier,?

Net zoals de VAA voor laptop en GSM?

Heeft ze een arbeidsovereenkomst met die 2 bedrijven? Hoe lang betaalt ze al VAA en hoe is die VAA berekend?

Bij het ene bedrijf is de arbeidsovereenkomst al opgezegd. De wagen waar ze mee rijdt staat op naam van het andere bedrijf. Goh, Het is nu haar 2de wagen, dus ik denk dat ze al 10j VAA betaald? Normaal gezien loopt het leasings contract voor de huidige wagen af in Oktober

Dus ze betaalt al jarenlange VAA bij het bedrijf waar het contract blijft bij bestaan? Dan is dit een onderdeel van haar loon geworden en kan dit niet zomaar afgenomen worden.

Niet vergeten dat ze worden overgenomen ….Dus het bedrijf veranderd ook van naam ?
Dus ze gaat een nieuw contract moeten krijgen en dan kan het wel dat ze de wagen moet afgeven .
Als ze personeel overnemen met behoud van voordelen of ze nemen de contracten over dan kunnen ze dat inderdaad niet zomaar afnemen .
Indien ze weigert zal ze dan gewoon niet overgenomen worden denk ik en gewoon geen nieuw contract krijgen en moet ze die auto ook terug geven .

Dat ze al jaren VAA betaald bij dat ander bedrijf heeft er volgens mij niks mee te maken …
Het ene bedrijf heeft niks met het andere te maken .

Niet vergeten dat ze worden overgenomen ….Dus het bedrijf veranderd ook van naam ?
Dus ze gaat een nieuw contract moeten krijgen en dan kan het wel dat ze de wagen moet afgeven .
Als ze personeel overnemen met behoud van voordelen of ze nemen de contracten over dan kunnen ze dat inderdaad niet zomaar afnemen .
Indien ze weigert zal ze dan gewoon niet overgenomen worden denk ik en gewoon geen nieuw contract krijgen en moet ze die auto ook terug geven .

Dat ze al jaren VAA betaald bij dat ander bedrijf heeft er volgens mij niks mee te maken …
Het bedrijf wordt overgenomen, dat is met het personeel, CAO32bis is hier van toepassing (tenzij de OP het hier verkeerd schreef). Er moet dus geen nieuw contract gemaakt worden. Of een bedrijf van naam veranderd is, heeft er ook niks mee te maken.

als ze natuurlijk méér uren wil bij dat tweede bedrijf, dan wel.

Hangt ervanaf hoe de overname gebeurt en hoe het overeen gekomen is .
Kan zijn dat de eerste werkgever eerst al het personeel moet onstslagen en dat de tweede ze weer in dienst neemt …met een nieuw contract dus maar ze mag dan ook weigeren .

Daarom dat ik gezegd heb dat als ze het personeel gewoon overnemen met behoud van wat ze hadden dat ze die auto zomaar niet mogen afnemen (want is inderdaad loon ) .

(Heb dat ook al mogen meemaken dat het bedrijf over genomen werd en van naam veranderde maar wij mochten wel al onze voorwaarden houdende hebben dus geen nieuw contract moeten tekenen maar wel andere werkgever officieel )

Wij hebben hier bij de amerikaan ook 10x moeten wapperen met CAO32 bis.

Bij de opmaak nieuwe contracten. Verlofstelsel. Leasefiets. Bonussen. Onkostenvergoeding. Autos... alles gingen ze resetten bij overname.

Due diligence van den hond zijn kloten doen die gasten altijd. En dan hun interne legal zegt abc. Dan geloven ze dat niet. En dan pakken ze interne legal. Die zegt hetzelfde. En dan foeteren...

Tot zover : Bedankt voor de nuttige info.

Bedrijven zijn overgenomen met behoud van personeel, geen naamsverandering etc. Mijn eega vreest doordat zij het duurste is qua loonkost, zij als eerste zal vliegen.

PS: Hoe zit het qua " oprotpremie" als het bedrijf an sich verlies draait, maar de hoofdzetel voldoende geld heeft?

Tot zover : Bedankt voor de nuttige info.

Bedrijven zijn overgenomen met behoud van personeel, geen naamsverandering etc. Mijn eega vreest doordat zij het duurste is qua loonkost, zij als eerste zal vliegen.

PS: Hoe zit het qua " oprotpremie" als het bedrijf an sich verlies draait, maar de hoofdzetel voldoende geld heeft?
Wat bedoel je met oprotpremie? Is een term die vooral in Nederland wordt gebruikt dacht ik.

Wanneer in België je wordt ontslagen geldt de normale berekening van de opzegperiode.
In basis blijf je gewoon die hele periode aan het werk, er is geen bijkomende (wettelijk vastgelegde) premie verplicht.
Wel kan je quasi de-facto 4/5 werken met behoud van volledig loon via de "sollicitatiedagen" (1 volledige of 2 halve dagen per week).
Wel wanneer opzeg minder dan 26 weken is, is de opzeg langer dan 26 weken, is het een volledige dag (of 2 halve) per week in de laatste 26 weken van de opzeg, maar slechts een halve dag per week in de weken voorafgaand aan de laatste 26 weken.

Wanneer de werkgever niet wilt dat je tijdens de opzegperiode nog werkt kan hij twee zaken doen:
  1. De arbeidsovereenkomst onmiddellijk ontbinden, hij moet dan het loon voor de volledige opzegperiode in één keer uitbetalen.
  2. Vrijstelling van prestaties, hier moet de werknemer niet meer komen werken, maar wordt de arbeidsovereenkomst niet ontbonden.
    De werkgever betaalt gewoon maandelijks het loon verder, zonder dat je moet komen werken.
Die vrijstelling van prestaties kan niet eenzijdig worden opgelegd worden door de werkgever, de werknemer moet uitdrukkelijk in een geschreven overeenkomst akkoord gaan. Er kunnen namelijk addertjes onder het gras zitten, zoals de werkgever die niet meer moet betalen wanneer je ander werk zou hebben etc.

Wanneer zoiets voorvalt, best laten bijstaan door vakbond, zeker voor die "vrijstelling van prestaties", en bijvoorbeeld eventuele concurrentie beding dat in de arbeidsovereenkomst staat (die zijn meestal niet geldig tenzij ze correct worden betaald, ...) en nog zo van die zaken.
Berekening opzegperiode:

Laatst bewerkt:
Klopt, in België is er idd geen versie van een oprotpremie zoals je die hebt in :

- Nederland: https://www.bnnlegal.nl/en/services...y six months service,rule will expire in 2020).
- Frankrijk: https://boundlesshq.com/guides/fran...s according to the,first ten years of service

Duitsland heeft dat bvb dan weer niet: https://boundlesshq.com/guides/germ...dancy payments,employer and the works council.

Heeft te maken met andere wetgeving (bvb betere werkloosheidsuitkeringen in België) die in de plaats kwamen.

Ik bedoelde dus ontslagpremie. Aangezien ze al 20j loopbaan heeft , als bediende, loopt dit bedrag natuurlijk serieus op. Vandaar dus de vraag wat er gebeurt als dat bedrijf dus zogezegd failliet wordt verklaard terwijl er dus wel voldoende geld is? Ook al is het geld niet op de rekening van het bedrijf waar mijn vrouw werkt.

Ik bedoelde dus ontslagpremie. Aangezien ze al 20j loopbaan heeft , als bediende, loopt dit bedrag natuurlijk serieus op. Vandaar dus de vraag wat er gebeurt als dat bedrijf dus zogezegd failliet wordt verklaard terwijl er dus wel voldoende geld is? Ook al is het geld niet op de rekening van het bedrijf waar mijn vrouw werkt.
Moeilijk zeggen hé, wij weten ook niet hoe die holding is georganiseerd.

Maar sowieso, een werkgever kan niet zomaar een bedrijf "failliet" verklaren, dat doet de ondernemingsrechtbank.
Dat is dan een afweging van schulden, cashflow, verlies/winst, het potentieel om het bedrijf terug in het zwart te krijgen door een afslanking, ...

Nu, als het er onoverkomelijk slecht uit ziet voor het bedrijf waar uw echtgenote werkt, bijvoorbeeld door externe omstandigheden waar ze zelf geen hand in hebben (markt die slecht is, schuldenput die te diep is door mismanagement van de vorige eigenaar...) dan kan de arbeidsrechtbank zeer zeker een failissement overwegen.

Zij kunnen niet eisen dat de holding geld blijft pompen in een bedrijf in de groep dat geen toekomst heeft, dat defacto een bodemloze put zou worden, om zo misschien de hele holding in gevaar te brengen.

Als een (relatief) kleine cash injectie voldoende zou zijn om de afslanking (dus de opzegvergoedingen) erdoor te duwen, met hoge slaagkans het bedrijf zo terug in betere papieren te krijgen, dan kan dat bedrijf wat in die richting geduwd worden door de ondernemingsrechtbank.

Maar zoals gezegd, dat zijn onderhandelingen op een heel ander niveau, waar niemand weet wat er in de achterkamertjes allemaal bedisseld wordt, zie maar de moeilijke historie bij het einde van Van Hool!.

Eigenlijk zijn er maar twee scenario's op het eerste gezicht, ze slanken af en ze zoeken kapitaal om dat te bekostigen (was wat ze eerst met Van Hool wilden doen via verse investeringen), in dat scenario krijgt je echtgenote de opzegvergoeding waar ze per de wetgeving recht op heeft.

Tweede scenario is failissement (waar het bij Van Hool uiteindelijk op uitgedraaid is), en ook daar zijn er meerdere scenario's mogelijk.
Sowieso onmiddellijk een C4 van de curator, en dan wordt het ofwel einde verhaal en krijgt ze van het Fonds sluiting ondernemingen achterstallige lonen en de opzegvergoeding uitbetaald, maar dat is geplafonneerd op 30500€ bruto, dus vermoedelijk maar een fractie van wat ze zou moeten krijgen.
De rest van het bedrag zou dan uit het failissement moeten komen, maar voor werknemers schiet daar meestal niet veel of niets voor over.

Een andere mogelijkheid is dat er een doorstart komt, dan zoekt de curator een overnemer die verder gaat met het bedrijf (meestal voor een best lage prijs en zonder de schulden van het bedrijf), en dan gaan alle, of een deel van de werknemers verder in het nieuwe bedrijf, met behoud van anciënniteit etc.

Dus, koffiedik kijken!

Essentie van uw vraag, neen, indien het bedrijf waar je echtgenote nu werkt echt in slechte papieren zit en het niet op een economisch haalbare manier te redden is, kan men niet verplichten de holding daar geld te laten inpompen.

Laatst bewerkt:
Bijkomend, 20 jaar loopbaan, vermoedelijk is dat bij dat bedrijf?

Per definitie, loopbaan is de som van de jaren bij al de bedrijven waar je hebt gewerkt in je carrière, anciënniteit is hoelang je bij één werkgever (onder één arbeidsovereenkomst) hebt gewerkt.

Loopbaan is onder andere (en vooral) belangrijk voor je pensioen.
Anciënniteit is belangrijk voor een eventuele opzegperiode/vergoeding.

Terug
Bovenaan